Wat is plezier? Een rationele keuze?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 08:36

Tjsa, ik weet niet of je de discussie in dit topic moet voeren. Feit is dat er meer mensen een ev kopen dan verwacht en dat het doel is bereikt. Het fiscale voordeel wordt ook al.beperkt in de hogere prijsklasse.

De rest van berichten over de financiële cijfers en 'verlies' van de overheid spelen lekker in op onderbuikgevoel en zijn gebaseerd op aannames. Ophef voor de bühne..

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Robin » 20 apr 2019, 08:48

Onderbuikgevoelens & aannames.... oh ok, dan slapen we rustig verder. Dank voor de geruststelling Wimo:)

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 08:56

Prima, houden we het hierbij. Ben blij dat ik je kan helpen voordat je een geel hesje gaat zoeken.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door dvh » 20 apr 2019, 09:06

Model 3 is wel hip Erik.
Weet niet exact wat ie kost, maar dat moet je dan wel weer uit de zaak trekken om 'goedkoop' rond te rijden.

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 09:09

Precies, het is serieus geld wat je uitgeeft. Mensen praten over voordelen en goedkoop rijden en dat is ook zo in vergelijking met andere opties. Maar het blijft 50/100/150k wat je uitgeeft.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door dvh » 20 apr 2019, 09:14

Nou ja dat.
Die 5 is betaald en kost alleen de vaste lasten.

De tesla moet nog ? 35?k extra gaan kosten. Dan heb je hem pas voor de deur staan. Je hebt dan wel wat aftrek en als het er nog is, milieuvoordeeltjes. Maar daar staat tegenover dat je bijtelling krijgt.

Dus rij dat ding 4 jaar, hoe is de vergelijking dan?
Tesla zal dan netto ( gewoon simpelweg hoeveel geld verdwijnt er van je rekening tov de 5 ) een heel stuk duurder zijn.

Je rijdt dan wel een nieuwe auto die lekker hip is.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door allen » 20 apr 2019, 09:15

Dit plus dat hij ergens anders schrijft dat ze momenteel meer problemen hebben dan ‘normale’ auto’s.
Aanname? Voor mij wel, ik heb het zelf niet getest en werk niet voor een leasemaatschappij.
Punt blijft wel dat ik eerder iets aanneem van hem dan een fanboy.
Overigens snap ik sowieso het punt van de bijtelling niet als je er iets leuks naast moet hebben voor het weekend en de vakantie. Rijd dat ding dan 100 procent zakelijk. Bespaar je de laatste 3 euro ook nog. :lol:
Martijn_bmw schreef: 09 apr 2019, 19:31 Gisteravond een avondje Model 3 gereden.
- tov model S en X is de bouwkwaliteit wel flink op voorruit gegaan, einde nette naden en materialen.
- over drempels en klinkers geeft ie een degelijk gevoel geen gerammel en gekraak
- door lage zwaartepunt is het bochtengedrag erg goed te noemen voor 1900kg wegende auto
- stoelen zitten erg lekker
- remmen bij gas los door regenratie werkt mooi, beetje vooruit kijken en rempedaal heb je nauwelijk nodig
- ipad bediening is fancy maar niet handig, mijn bmw-tje is veeel intuïtiever en handiger te bedienen tijdens het rijden dan zo'n tablet waar je op moet turen ipv op de tast dingen kunnen doen.
- autopilot is grappig maar zou het nooit lang gebruiken, te saai kan je net zo goed in de trein gaan zitten.
- optrekken uit stilstand blijft indrukwekkend, maar rollend is denk ik mijn M135i sneller
- actieradius blijft een ramp... 130km/h op de snelweg met 6gr buiten temp geeft een stroomverbruik van 25kwh/100km betekend na 250km laadpaal opzoeken... en dat noemen ze dan "long-rang" :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Luco » 20 apr 2019, 09:18

Dat houd mij dus ook tegen voor woon/werk
je moet die 50/100/150k wel ff hebben liggen zeg maar, en als de regering nu betrouwbaar was dan kan je een gokje wagen, maar voor hetzelfde geld koop je hem nu en moet je volgend jaar ineens wel mrb en 22% bijtelling betalen.

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 09:31

Mrb is een risico. Bijtelling aanpassen tijdens looptijd is een serieus probleem voor heel Nederland. Als je daar echt bang voor bent kun je beter privé kopen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Luco » 20 apr 2019, 09:34

Wimo schreef: 20 apr 2019, 09:31 Mrb is een risico. Bijtelling aanpassen tijdens looptijd is een serieus probleem voor heel Nederland. Als je daar echt bang voor bent kun je beter privé kopen.
Nou ja gebleken is dat de regering niet echt betrouwbaar is. Zeker nu er gezeur is over dat rekenmodel.
Robin heeft daarin wel een punt, en mochten er verkiezingen komen waarbij de FVD groot wordt en mee gaat regeren kan je er donder op zeggen dat er in dit gebied van ev en milieu veel gaat gebeuren.

Frank_Sch
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Frank_Sch » 20 apr 2019, 09:35

ErikS schreef: 19 apr 2019, 11:59 Ik zit in dubio.

Wat zou jouw keuze zijn? Wat is plezier? Wat is rationeel?

BMW E39 VS Tesla Model 3.
Dat je die vraag stelt, zegt wel veel. Als je tevreden was met de E39 zou die vraag niet opkomen denk ik. Je kan natuurlijk heel rationeel gaan doen, maar een auto is voor ons df-ers vooral ook emotie. Lekker knallen, mooie bochtjes, auto moet goed smoelen. Stance is belangrijk.
Dus die electro gedrochten vallen direct af. En die E39 valt ook af, alleen dat wil je nog niet toegeven. Want trage automaat en niet soepel genoeg schakelend en slechts 5 versnellingen. Daar zit de pijn.

Dus verkoop dat oude brik en neem een zo recent mogelijke E90,dat rijdt veul beter. Zijn die er ook met de 7 traps automaat? Dan die doen.

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 09:43

Luco schreef: 20 apr 2019, 09:34
Wimo schreef: 20 apr 2019, 09:31 Mrb is een risico. Bijtelling aanpassen tijdens looptijd is een serieus probleem voor heel Nederland. Als je daar echt bang voor bent kun je beter privé kopen.
Nou ja gebleken is dat de regering niet echt betrouwbaar is. Zeker nu er gezeur is over dat rekenmodel.
Robin heeft daarin wel een punt, en mochten er verkiezingen komen waarbij de FVD groot wordt en mee gaat regeren kan je er donder op zeggen dat er in dit gebied van ev en milieu veel gaat gebeuren.
Als je echt verwacht dat er wetten worden aangepast op die manier dan moet je helemaal niet leasen. Ongeacht de aandrijving.

Als dat je gedachtegang is moet je continu in angst zijn..wat als je hypotheekrente volgende week naar 15 procent gaat ? Of de hra per direct weg? Ik snap wat je zegt en het zal vast wel aanpassen maar abrupt en met terugwerkende kracht... Nah
Laatst gewijzigd door Wimo op 20 apr 2019, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7329
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Elise » 20 apr 2019, 09:44

ErikS schreef: 19 apr 2019, 15:30
Robin schreef: 19 apr 2019, 15:02 Wat ik me afvraag is wat je met je 'duffe daily snelwegkilometers' eigenlijk zwart/wit met 'n Model 3 moet? 48k is géén sigarettengeld. Alleen vanwege de subsidies.? Een Polo/208 of Fiesta rijdt toch ook prima (nieuw)?
48K, 8K btw terug & 11K mia aftrek.....

Dat is geen 38K meer. Dat is VW golf geld. En dan wel VW golf instapper geld.
Dus die model 3 kost 29k netto en dat vergelijk je met een golf bruto prijs.... appels met peren vergelijken.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Robin » 20 apr 2019, 09:44

Luco schreef: 20 apr 2019, 09:34
Wimo schreef: 20 apr 2019, 09:31 Mrb is een risico. Bijtelling aanpassen tijdens looptijd is een serieus probleem voor heel Nederland. Als je daar echt bang voor bent kun je beter privé kopen.
Nou ja gebleken is dat de regering niet echt betrouwbaar is. Zeker nu er gezeur is over dat rekenmodel.
Robin heeft daarin wel een punt, en mochten er verkiezingen komen waarbij de FVD groot wordt en mee gaat regeren kan je er donder op zeggen dat er in dit gebied van ev en milieu veel gaat gebeuren.
Dat inderdaad bedoel ik. En ik stem Fvd:)

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat 'het doel is bereikt' (quote Wimo) terwijl er 1.4 miljard auto's op deze wereld rondrijden. Wat er bereikt is is een overheids 'kastekort' en stemmingmakerij: Welles/nietes.

Elise
Berichten: 7329
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Elise » 20 apr 2019, 09:46

Andre schreef: 19 apr 2019, 14:54 Elke Electrische auto die verkocht word zorgt er weer sneller voor dat fun auto s die jullie dan in de weekenden ernaast willen houden ook verdwijnen.

Iedereen kijk zo kortzichtig. Dan zeg je dat ik geen onderbouwing heb.

Het is heel makkelijk hoe het gaat!

Hoe meer mensen electrische auto s kopen door financiele sturing zorgt ervoor dat fabrikanten fun auto s met een leuke brandstofmotor niet meer gaan maken. En op het moment als de meeste leeghoofden het door hebben is het al te laat. Die 4 procent bijtelling gaat naar 22 procent de bpm en wegenbelasting en accynzen worden door berekend in de stroom prijs en aan het einde van de rit kost alles hetzelfde je hebt alleen je pleziertjes met leuke fun auto s omzeep geholpen! Hoe dom kan je zijn!

Ik koop het gewoon niet. Heb ook een zaak en kan ook wel een 4 procent bijtellings auto kopen. Ik doe er gewoon niet aan mee. Koop liever 2e hands prive iets leuks dan maar wegenbelasting betalen. Ik hoef die troep niet!
En zo is het!

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 09:47

Het doel was stimuleren van ev. Men koopt ev's . Simpel.

Mia is al afgebouwd. Wat er echt 'pijn' doet is de bijtelling inkomsten die mis worden gelopen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Luco » 20 apr 2019, 09:48

Klopt, maar in Erik zijn geval (ook de mijne) doe je het om te besparen en goedkoper te rijden.
Ook al zou de mrb en bijtelling in stappen aangepast worden, wordt het rekenmodel wel anders, en de vraag is dan of het uiteindelijk dan wel goedkoper is:-)
Je loopt natuurlijk best het risico dat er een (Tesla S je) gedaan wordt, heb je net zon ding doen ze alles omhoog voor nieuwe, dan stort die markt hier gelijk in.

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 09:50

Mrb gratis neem ik nu mee als bonus. Bijtelling is de echte klapper en die kunnen ze niet zomaar aanpassen... Dat is mijn punt. Dat ie in 2021 naar 25 procent gaat is niet mijn probleem. Het contract geldt voor 5 jaar. Dat aanpassen is heel wat anders dan volgend jaar een hoger tarief.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Luco » 20 apr 2019, 09:53

Wie zegt dat ze dat niet aan kunnen passen, er konden wel meer dingen niet die toch doorgeduwd zijn, ik sta nergens meer van te kijken, en ook al zou het vanaf 2021 voor nieuwe auto's zijn, wat denk je dat dat doet voor de inruil als je dan zon ding gekocht hebt, we hadden het hier toch niet over lease maar kopen.

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 09:56

Met die gedachtegang moet je zeker zakelijk niets kopen. Ook met kopen heb je 5 jaar vaste bijtelling. Dat aanpassen is lastig... Zakelijk schrijf ik ze af over 5 jaar. Dus inruil zou me een worst wezen. Wat denk je dat er gebeurt met een nieuwe diesel auto waarde over 5 jaar ?
Laatst gewijzigd door Wimo op 20 apr 2019, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Robin » 20 apr 2019, 09:59

Wimo schreef: 20 apr 2019, 09:50 Mrb gratis neem ik nu mee als bonus. Bijtelling is de echte klapper en die kunnen ze niet zomaar aanpassen... Dat is mijn punt. Dat ie in 2021 naar 25 procent gaat is niet mijn probleem. Het contract geldt voor 5 jaar. Dat aanpassen is heel wat anders dan volgend jaar een hoger tarief.
Het is allemaal en alleen op jouw eigen 'doel' gericht. Dat snap ik, maar komt nogal bijzonder over. Jouw doel is bereikt blijkbaar:)
De rest doet er niet toe?

Stimuleren van EVs was/is 't doel van de NL overheid. Maar wie 'wil dat'. Wat Macron deed(accijnzen op ICE brandstof verhogen) resulteerde in die gele hesjes demonstraties. EV auto's zijn in de basis nogal duur. Jan met de pet interesseert 't niks want $$$ ver van z'n bed. Die zal nooit EV rijden, want geen cent te makken.

'Maar het doel is bereikt'.

Overheden ze dwingen je ook als je 't niet in de gaten hebt....

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door ErikS » 20 apr 2019, 10:01

Elise schreef: 20 apr 2019, 09:44
ErikS schreef: 19 apr 2019, 15:30
Robin schreef: 19 apr 2019, 15:02 Wat ik me afvraag is wat je met je 'duffe daily snelwegkilometers' eigenlijk zwart/wit met 'n Model 3 moet? 48k is géén sigarettengeld. Alleen vanwege de subsidies.? Een Polo/208 of Fiesta rijdt toch ook prima (nieuw)?
48K, 8K btw terug & 11K mia aftrek.....

Dat is geen 38K meer. Dat is VW golf geld. En dan wel VW golf instapper geld.
Dus die model 3 kost 29k netto en dat vergelijk je met een golf bruto prijs.... appels met peren vergelijken.
:tooth: :lol:

Golfje 1.4 tsi kost ongeveer 38/40K incl btw. met een beetje opties.

Wimo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Wimo » 20 apr 2019, 10:01

Robin,
Dit gaat al lang nergens meer over. Alle argumenten van jou gaan langzaam maar zeker op de man. Jammer.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Robin » 20 apr 2019, 10:02

Wimo schreef: 20 apr 2019, 10:01 Robin,
Dit gaat al lang nergens meer over. Alle argumenten van jou gaan langzaam maar zeker op de man. Jammer.
Dat is jouw beleving, kom even met tegenargumenten dan:)

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door RS-Ron » 20 apr 2019, 10:04

De vraag van Eric is toch: wat is plezier en wat is met jou def. van plezier een rationele keuze om te gaan rijden als daily. Dat is allemaal persoonlijk, ik geef weer een andere invulling van de definitie plezier dan anderen en rationeel spelen er bij mij bijv. financieel andere factoren dan bij Eric. Ik kan geen auto zakelijk rijden bijvoorbeeld. Er zijn wel een aantal factoren die voor een ieder gelijk zijn. Een EV moet je laden en de overheid wisselt nog meer van beleid dan wij van onderbroek. Dan hebben we anno 2019 ook nog te maken met een opkomend milieu-extremisme die door sommigen genetisch misdeelden nog extremer wordt beleden dan de Paus in de 6e eeuw na Chr. het christelijk geloof toepaste (bij wijze van spreken) Dat gaat en moet ook rap een keer clashen want die heksenjagers moeten terug in hun hok worden getrapt. De factor financieel die daarmee samenhangt is dus ongewis en das lastig ivm het rationele component. Het blijft dus een gok. De vraag is natuurlijk moet Eric nu een beslissing nemen of volgend jaar nog eens kijken of er meer zekerheden zijn.

Gr Ron

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EvdP, Gijzert, Thomasss en 416 gasten