Wat ga jij met je geld doen?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Crookie
Berichten: 4293
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Crookie » 05 mar 2019, 10:42

Zeker een punt ja. Ik zou er eerder een mooie carport bij bouwen oid dan versneld aflossen.

Online
Richardt.
Berichten: 6491
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Richardt. » 05 mar 2019, 10:49

Hypotheek versneld aflossen hoeft niet te betekenen dat je er andere zaken voor hoeft te laten natuurlijk.
In plaats van elke maand sparen, kun je ook een deel aflossen of beleggen. Of idd er doorheen brassen en maandelijks met niets eindigen.

Het lijkt mij wel een lekker idee om de woning een stuk eerder hypotheek vrij te hebben, dan misschien eerder met pensioen of minder werken zonder daar financieel veel last van te hebben.

Robin
Berichten: 51331
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Robin » 05 mar 2019, 10:53

tomgtr schreef: 05 mar 2019, 09:20 Gezien de geopolitieke en economische problemen die onafwendbaar lijken en het steeds onhoudbaarder worden van onze zorgstaat zou ik zeggen, zoveel mogelijk leningvrij zijn en voor jezelf (en hopelijk indien niet nodig later voor je kinderen) een buffertje proberen te regelen. Ik geloof niet dat mijn kinderen en zeker niet hun eventuele kinderen ook maar iets van pensioen gaan zien, ik geloof niet dat je later een goede studie kan krijgen zonder daar zelf voor te betalen, ik geloof niet dat je later een fatdoenlijke gezondheidszorg krijgt tenzij je daar zelf een behoorlijk stuk voor betaalt of duur verzekert etc.
Dames en heren letten we even op?

Want dit is het dus.
Realisme is wat anders dan pessimisme. 'Wij' betalen nu de de AOW voor de 67 plussers, doe ik graag, maar ik vraag mij of 'ik' dat nog krijg over 'n kleine 20 jaar...

Zelfredzaamheid, eigen stoep schoonvegen. Ieder voor zich Go...Allah bedoel ik voor ons allen.

Ik lijk verdomme Romo wel:)

Tom
Berichten: 21716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Tom » 05 mar 2019, 10:58

Richardt. schreef: 05 mar 2019, 10:49
Het lijkt mij wel een lekker idee om de woning een stuk eerder hypotheek vrij te hebben, dan misschien eerder met pensioen of minder werken zonder daar financieel veel last van te hebben.
Het is ook een lekker idee om hypotheekvrij te zijn maar ik geloof niet dat je woonlasten dan (los van onderhoud) ineens 0 zijn/blijven. Wellicht betaal je t.z.t. elk jaar flink wat vermogensbelasting omdat je een eigen woning zonder hypotheek erop hebt. Het zal niet binnen nu en 10 jaar zijn (eerst moet de hypotheekrente aftrek eraan), maar als de babyboom-generatie komt te overlijden en er veel geld vrijkomt uit gigantische overwaardes, dan is dat niet ondenkbaar dat de overheid klaar staat met dergelijke plannen.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Knot » 05 mar 2019, 11:48

Richardt. schreef: 05 mar 2019, 10:49 Hypotheek versneld aflossen hoeft niet te betekenen dat je er andere zaken voor hoeft te laten natuurlijk.
In plaats van elke maand sparen, kun je ook een deel aflossen of beleggen. Of idd er doorheen brassen en maandelijks met niets eindigen.

Het lijkt mij wel een lekker idee om de woning een stuk eerder hypotheek vrij te hebben, dan misschien eerder met pensioen of minder werken zonder daar financieel veel last van te hebben.
Wij hebben het zo gedaan dat 150k een bankspaar hypotheek is met nog 23jr aftrek (al 7 verkloot door een eerder appartement), daarop een stuk aflossingsvrij wat we al bijna dicht hebben. Die 150 zal altijd blijven en uiteindelijk is dat bedrag natuurlijk behaald middels de spaarconstructie. Waarom we het aflossingsvrije deel aflossing, iig om een normale maandlast te behouden als de renteaftrek vervalt, dat zal eerder zijn dan over die 23jr (inmiddels is dat 17 nu 6 jaar later).

De vette jaren zijn geweest, elk jaar 12k verbrassen aan BMW's/Circuit, elk jaar 12k in de hypotheek en daarnaast de vaste lasten/vakanties etc. Nu even wat meer doordacht handelen en vaste lasten verlagen/laag houden voor zover dat nog niet onmogelijk gemaakt wordt.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door dvh » 05 mar 2019, 12:20

... edit
Laatst gewijzigd door dvh op 06 mar 2019, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4516
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Eeuwe » 05 mar 2019, 12:21

Beleggen in vastgoed! M’n vriendin is dit jaar afgestudeerd en slechte economische tijden staan op de loer, dan ga ik m’n slag slaan.

SlowCo
Berichten: 3527
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door SlowCo » 05 mar 2019, 12:34

Alvast aan het sparen voor mijn eerste elektrische auto:
https://www.autovisie.nl/nieuws/officie ... egraaf.nl/


pininfarina-battista-1-1.jpg
pininfarina-battista-1-1.jpg (66.02 KiB) 1480 keer bekeken

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39688
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Arthur » 05 mar 2019, 12:44

eBoonstra schreef: 05 mar 2019, 12:21 Beleggen in vastgoed! M’n vriendin is dit jaar afgestudeerd en slechte economische tijden staan op de loer, dan ga ik m’n slag slaan.
:)
Heeft het 1 met het ander te maken?
;)

Andre
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Andre » 05 mar 2019, 13:06

Als auto’s allemaal electrisch zijn ben ik wel klaar met auto kopen. Ik merk nu al dat het minder word. Er zit tegenwoordig zoveel BPM co2 tax op nieuwe auto’s dat de lol er inmiddels wel af is. Dan gebruikt ik liever het geld dat ik anders mega afschrijf op andere zaken die wel de nodige fun brengen!

Dit word dan waarschijnlijk mijn volgende avontuur.

https://youtu.be/wwAba24xxYk

https://youtu.be/ckelMoDcV5E
Laatst gewijzigd door Andre op 05 mar 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51331
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Robin » 05 mar 2019, 13:22

Als ik geen auto meer heb een Patek 5004 dan maar en een OV kaart.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Knot » 05 mar 2019, 13:24

Mijn SWR30 kost maar 30 piek dus daar ga ik het niet aan opmaken :lollerdelol:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door allen » 05 mar 2019, 13:48

Arthur schreef: 05 mar 2019, 12:44
eBoonstra schreef: 05 mar 2019, 12:21 Beleggen in vastgoed! M’n vriendin is dit jaar afgestudeerd en slechte economische tijden staan op de loer, dan ga ik m’n slag slaan.
:)
Heeft het 1 met het ander te maken?
;)
:lol:

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4516
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Eeuwe » 05 mar 2019, 14:25

Arthur schreef: 05 mar 2019, 12:44
eBoonstra schreef: 05 mar 2019, 12:21 Beleggen in vastgoed! M’n vriendin is dit jaar afgestudeerd en slechte economische tijden staan op de loer, dan ga im’n slag slaan.
:)
Heeft het 1 met het ander te maken?
;)

Hahaha :tong:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door romo » 05 mar 2019, 15:45

tomgtr schreef: 05 mar 2019, 09:20 Gezien de geopolitieke en economische problemen die onafwendbaar lijken en het steeds onhoudbaarder worden van onze zorgstaat zou ik zeggen, zoveel mogelijk leningvrij zijn en voor jezelf (en hopelijk indien niet nodig later voor je kinderen) een buffertje proberen te regelen. Ik geloof niet dat mijn kinderen en zeker niet hun eventuele kinderen ook maar iets van pensioen gaan zien, ik geloof niet dat je later een goede studie kan krijgen zonder daar zelf voor te betalen, ik geloof niet dat je later een fatdoenlijke gezondheidszorg krijgt tenzij je daar zelf een behoorlijk stuk voor betaalt of duur verzekert etc.

Exact mijn idee !


Ik lijk GVD wel op Robin :tooth: :lol:

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Downforce Hans » 05 mar 2019, 17:21

romo schreef: 05 mar 2019, 15:45
tomgtr schreef: 05 mar 2019, 09:20 Gezien de geopolitieke en economische problemen die onafwendbaar lijken en het steeds onhoudbaarder worden van onze zorgstaat zou ik zeggen, zoveel mogelijk leningvrij zijn en voor jezelf (en hopelijk indien niet nodig later voor je kinderen) een buffertje proberen te regelen. Ik geloof niet dat mijn kinderen en zeker niet hun eventuele kinderen ook maar iets van pensioen gaan zien, ik geloof niet dat je later een goede studie kan krijgen zonder daar zelf voor te betalen, ik geloof niet dat je later een fatdoenlijke gezondheidszorg krijgt tenzij je daar zelf een behoorlijk stuk voor betaalt of duur verzekert etc.

Exact mijn idee !


Ik lijk GVD wel op Robin :tooth: :lol:
Ik hoop het niet...... :tooth:

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Riceaux » 05 mar 2019, 18:19

tomgtr schreef: 05 mar 2019, 09:20 Gezien de geopolitieke en economische problemen die onafwendbaar lijken en het steeds onhoudbaarder worden van onze zorgstaat zou ik zeggen, zoveel mogelijk leningvrij zijn en voor jezelf (en hopelijk indien niet nodig later voor je kinderen) een buffertje proberen te regelen. Ik geloof niet dat mijn kinderen en zeker niet hun eventuele kinderen ook maar iets van pensioen gaan zien, ik geloof niet dat je later een goede studie kan krijgen zonder daar zelf voor te betalen, ik geloof niet dat je later een fatdoenlijke gezondheidszorg krijgt tenzij je daar zelf een behoorlijk stuk voor betaalt of duur verzekert etc.
Dus we gaan richting het Amerikaanse systeem? In dat geval toch liever met het Californische klimaat dan het NL'se. :tooth:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10402
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door tomgtr » 05 mar 2019, 18:22

Uiteindelijk wel ja. Simpelweg omdat altenatieven onbetaalbaar worden. Nu kunnen D66 en GL wel aan populariteit even hoge ogen gooien met hun linkse groene gelul, als mensen echt door hebben wat dat gaat kosten zijn die redelijk snel uitgekakt.

Crookie
Berichten: 4293
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Crookie » 05 mar 2019, 18:49

Op die manier sparen is heel niet verkeerd. Bezittingen en ervaringen zijn in vele opzichten ‘onbetaalbaar’ maar een buffertje in tijden van nood/stress/ziekte etc kan veel uitmaken.

Huidige studie leen stelsel.... zou even goed nadenken als 18 jarige om mijzelf diep in de schulden te steken. Dat snoept de rest van je leven aan je budget mits je geen welgesitueerde ouders hebt.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door dvh » 05 mar 2019, 21:16

Hier in de buurt kopen de rijkere boeren dermate huizen op dat het bijna straten worden.
De kinderen van deze boeren bewonen deze huizen. En dat zijn geen tussenwoningen.

Als vader boer ooit komt te overlijden hebben de kinderen jarenlang ieder jaar een schuldbekentenis laten noteren bij de notaris. Dat kan tot een X bedrag per jaar. Om zo onder de erfrechtbelasting van Pa's bezittingen uit te komen.

Zo hebben ze in Veen genoeg tructjes om hun geld zoveel mogelijk te waarborgen.

Dat resulteert in bezit wat van vader op zoon door blijft gaan.

Uiteindelijk is het een handig systeem. Want je start je leven zonder hypotheek. En je hebt daardoor weer wat meer ruimte om andere dingen te doen. Bij ons betekent dat veelal ondernemen en alsnog hard werken. Maar wel met het oog op groei.

Ergens is het heel onlogisch dat mijn kinderen moeten gaan strijden in life om een huis te kunnen bezitten en simpelweg een beetje fijn kunnen wonen / leven. Wanneer het leven zoveel lekkerder leeft zonder die grote schulden in je nek.

Het vereist wel een beetje (veel) discipline en sociale controle (druk) om te zorgen dat je geen gekke dingen gaat doen met je (gekregen) centen of bezittingen.

Ex zwager van mij heeft zo miljoenen op z'n naam staan. Vanaf z'n 45ste krijgt ie pas toegang. Pa was groot grondbezitter en inmiddels overleden. Maar die jongens kopen geen Ferraris of gekke dingen. Je ziet aan niks dat ze geld hebben. Maar ondertussen..

Het maakt ook niet gelukkig. Maar het is wel heel ander om los te komen of zijn van het standaard systeem. Wat leren, schuld maken, en levenslang werken om schuld af te betalen voor velen betekend. Uiteindelijk ga je dood, krijgt de belastingdienst de helft van wat je hebt en kunnen de nabestaande een nieuwe occasion kopen. En de cyclus gaat door en door.

We leven hier nu eenmaal in een monitair systeem wat voor vele in een mensenleven niet toereikend is om los te komen uit de standaard cyclus. Dus als je een manier hebt om los te komen (door genoeg centen te vergaren) zorg dan dat je opvolgers door kunnen gaan waar jij gebleven bent. Ipv elke keer overnieuw het wiel proberen uit te vinden.

My 2 cents

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39688
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Arthur » 05 mar 2019, 21:21

Als je niet wilt dat de belastingdienst de helft krijgt moet je zorgen dat je voor die tijd langs de notaris bent geweest.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27858
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Luco » 05 mar 2019, 21:29

Crookie schreef: 05 mar 2019, 10:42 Zeker een punt ja. Ik zou er eerder een mooie carport bij bouwen oid dan versneld aflossen.
Ik heb net weer een aanvraag de deur uitgedaan voor een uitbouw achter van 4 bij 5 als soort tuinhuis en een nieuw dak, maar ben benieuwd of ik uberhaupt reactie krijg, is al tweede poging. (al heb ik nu wel gebeld of ze tijd en interesse hadden)
Net vier weken bezig geweest met Verisol voor een glazen serre, ook drama prijs niet compleet, moeten geisoleerde tegels in op zand, had die iemand voor, vind het nu weer te ver, aanbieding was eerst met tegels en nu ineens zonder en dan praten we totaal echt niet over een paar k maar 18k, nou dan laat ik wel een mooie uitbouw in oude stijl voor bouwen ipv een glazen serre (kwalitatief wel goed natuurlijk een serre van Verisol)
Plus dat ik al drie keer heb gebeld voor een definitieve prijs en toevallig belt die toen ik aan dit bericht begon, had nog gezegd, ik wil nog wel wat korting, nou 0,0 korting.
Dan breng ik het liever naar een plaatselijke aannemer.

@DVH, weet jij nog een goede niet te grote aannemer, ze zijn dun gezaaid tegenwoordig.

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Jeffrey026 » 05 mar 2019, 21:47

eBoonstra schreef: 05 mar 2019, 12:21 Beleggen in vastgoed! M’n vriendin is dit jaar afgestudeerd en slechte economische tijden staan op de loer, dan ga ik m’n slag slaan.
jij doet toch alleen beleggen in PU en E36? :lollerdelol:

Jeffrey026
Berichten: 1658
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door Jeffrey026 » 05 mar 2019, 21:53

dvh schreef: 05 mar 2019, 21:16

Ergens is het heel onlogisch dat mijn kinderen moeten gaan strijden in life om een huis te kunnen bezitten en simpelweg een beetje fijn kunnen wonen / leven. Wanneer het leven zoveel lekkerder leeft zonder die grote schulden in je nek.

Het vereist wel een beetje (veel) discipline en sociale controle (druk) om te zorgen dat je geen gekke dingen gaat doen met je (gekregen) centen of bezittingen.

Ex zwager van mij heeft zo miljoenen op z'n naam staan. Vanaf z'n 45ste krijgt ie pas toegang. Pa was groot grondbezitter en inmiddels overleden. Maar die jongens kopen geen Ferraris of gekke dingen. Je ziet aan niks dat ze geld hebben. Maar ondertussen..

Het maakt ook niet gelukkig. Maar het is wel heel ander om los te komen of zijn van het standaard systeem. Wat leren, schuld maken, en levenslang werken om schuld af te betalen voor velen betekend. Uiteindelijk ga je dood, krijgt de belastingdienst de helft van wat je hebt en kunnen de nabestaande een nieuwe occasion kopen. En de cyclus gaat door en door.

We leven hier nu eenmaal in een monitair systeem wat voor vele in een mensenleven niet toereikend is om los te komen uit de standaard cyclus. Dus als je een manier hebt om los te komen (door genoeg centen te vergaren) zorg dan dat je opvolgers door kunnen gaan waar jij gebleven bent. Ipv elke keer overnieuw het wiel proberen uit te vinden.

My 2 cents
Herken deze denkwijze, ook wel beetje reden dat ik geen kind wil. De druk/ verloedering van de maatschappij,mmoslims die over 20 jaar hier alles te vertellen hebben. etc etc.

Denk eens aan de radio reclame? doe is lief....

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Wat ga jij met je geld doen?

Bericht door veejay » 05 mar 2019, 22:01

Wat dvh zegt +1!

Wat aannemers betreft is het inderdaad de omgekeerde wereld nu, ook met hoveniers trouwens.

Laat de volgende crisis maar komen, ik ben er klaar voor.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bombadil, Dimitri, Spinazie, Wimo en 64 gasten