Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Dit is ons algemene autoforum.
ErikS
Berichten: 18529
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door ErikS » 16 feb 2019, 08:06

Kwestie van tijd, denk je niet?
De 3 is ontworpen als gewone wagen met sportieve inslag.

Over 20 jaar doen ze een 24 uur NS zonder problemen met laden via noem het maar op tijdens het rijden.
Kwestie van tijd.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door romo » 16 feb 2019, 08:42

^Dylan zong het al in `64, vooruitziende blik;

Times they are a changin

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 08:45

OK dan neem ik in de tussentijd een kop koffie:)

Ik weet niet of ik mijn //Ms voor 0-100 heb aangeschaft, dat het wel aardig opschiet vind ik zeer geinig, maar hoort bij 't concept, van bocht naar bocht en in/door bocht uit accelereren, je voelt het sperdiff z'n ding doen, het sturen, de balans, de sound, de krachtONTPLOOIING door de toeren/de toeren. En dan stap je na 'n rit uit, kijkt even om, denkt: wat 'n verdomd stoere kar.

Dan maar 'n halve seconde trager naar de 100.:)

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 08:51

Ergo, als er 'n nieuwe M340XI vs 'n Model 3 als test is, moet de Model 3 meer kunstjes kunnen dan in 3.5 naar de 100 voor mij

Te denken valt ook aan de 992, misschien wel de beste sportwagen van het moment. Daar hebben ze nog ruimte om er 'n hybride van te maken. Wat hij straks ook zal worden. Maar een geheel electrische 911? Willen we dat? Ik niet.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door romo » 16 feb 2019, 08:51

^^Mee eens, maar das ook niet het punt

Er gaan zaken veranderen, leuk of niet, want politiek afgedwongen.

Geniet er van zolang het nu nu nog kan/mag

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Frank_Sch » 16 feb 2019, 09:14

Zo’n Tesla is toch een rechtuitbrander? Dat is geen rijders auto. Maar die gaan er natuurlijk wel komen, dus AMG/RS/M blijft maar dan electrisch of missch waterstof. En dan gebeurt er met de huidige generatie auto’s wat er is gebeurd met wat nu de oldtimers zijn. Denk wel dat de youngtimer het veld gaat ruimen.

ErikS
Berichten: 18529
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door ErikS » 16 feb 2019, 09:31

romo schreef: 16 feb 2019, 08:51 ^^Mee eens, maar das ook niet het punt

Er gaan zaken veranderen, leuk of niet, want politiek afgedwongen.

Geniet er van zolang het nu nu nog kan/mag
+1.
Ik rijdt ook 100 keer liever een M2. :thumbup:

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 09:48

Maar heeft deze discussie betrekking op Nederland of the Rest Of The World, want in NL worden M/AMG/RS mondjesmaat verkocht. Ze staan al met 1-0 achter tov Tesla en consorten door subsidies etc van die laatste groep. En dat wordt nog minder. Maar in de ROW weet ik 't niet.
Een Tesla is hier nou niet bepaald meteen betaalbaar voor Jan met de Pet en ook niet in ROW.
Dan nog dit wat ik in een ander draadje ook al zei. Als ik nu naar Florence rijd via D in m'n kleine dikke M baffer of ik doe dat in 'n Model3 Perf, weet ik wel met welke kar ik daar sneller ben:)

Heb twee jaar terug ofzo een volledig electrische i3 meegehad voor ongeveer 30km.

Stond 140km actiradius op de boardcomp. Ik betr plankend snelweg naar Joure rondje en terug. 155 er voor max:)
En terug stond er nog maar 60km op de boardcomp. En ja zo rijd ik dus wel in de praktijk. Ook met de 116i nagelnieuw die ik kortgeleden meehad. Plank met dat rotding....vreselijke auto btw. Dweil

i3 was krachtig en stil doh, mooi van binnen, ruk van buiten. Maar ik zie dat meer als stadsauto...voor 35k....

Dus times they are changing inderdaad en the answer my friend is blowing in the wind plus no woman no cry(Romo lol) noemmaarop. Maar de electrische auto is nog niet compleet een alternatief voor een ICE in mijn geval.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 09:50

En is een Clio RS/Fiesta ST, Polo GTI, Cupra of zelfs een 4C/Alpine/Elise/Exige nou leuk(er) als die electrisch worden? Dit is een retorische vraag.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Arthur » 16 feb 2019, 09:58

Voor mij is het voornamelijk een centenkwestie. Een Leaf is lelijk maar betaalbaar en een Tesla is best mooi maar schier onbetaalbaar. Als privekoper. Zodra daar verandering in komt wil ik voor mijn, voornamelijk, woon-werk verkeer best een EV. Over 2 jaar komt er een subsidie vrij van 6k op een EV, dan is mijn (straks) huidige auto 2 jaar, mooie leeftijd om in te ruilen. Als ze dan wat verder ontwikkelt zijn en dezelfde auto als EV aanbieden voor hetzelfde geld (bv inclusief die 6k subsidie) dan ga ik er over nadenken.

En als die Clio RS/Fiesta ST net zo stuurt als nu en door de elektromotor (nog) sneller is? Je mist het geluid, maar verder? Kwestie van wennen zou een bepaalde forummer zeggen :P

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Luco » 16 feb 2019, 10:03

Robin schreef: 16 feb 2019, 09:50 En is een Clio RS/Fiesta ST, Polo GTI, Cupra of zelfs een 4C/Alpine/Elise/Exige nou leuk(er) als die electrisch worden? Dit is een retorische vraag.
Je kan hem ook omdraaien, waarom zou een ev minder leuk zijn als die in de toekomst hetzelfde kan als de versie met de verbrandingsmotor? Dan blijft alleen het geluid over, en laten we eerlijk zijn, 80 tot 90% van de km zijn voor de meeste mensen woon/werk of werk/werk en geeft een verbrandingsmotor dan meer plezier of voordelen?

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 10:05

Goede eerste alinea. Het is een centenkwestie:)

Tweede alinea. Ik ben meer van de radertjes/tandwieltjes/krukasjes/zuigertjes, ik ben wel echt 'n mechanica man. De geur van benzine en verbrand rubber en dat 'kabaal', dat is toch kicken?

Luco snap ik ook. Ik zie mijzelf ook zeer zeker nog eens 'n tweede EV auto halen, maar niet als compleet alternatief. Nu nog niet.
Laatst gewijzigd door Robin op 16 feb 2019, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Tom » 16 feb 2019, 10:06

ErikS schreef: 16 feb 2019, 09:31
+1.
Ik rijdt ook 100 keer liever een M2. :thumbup:
Maar dat is een beetje het punt... een Model 3 is al rap, een normale BMW moet dat ook zijn, anders vallen de journalisten daarover "want dat doet Tesla toch een stuk beter". Dus het is niet ondenkbaar dat die 320i straks ook 0-100 in 4,5 sec. doet.
Zo'n 6 cilinder turbo, wordt die over 10-15 jaar nog gebouwd denk je? Die zal er ook aan moeten geloven, downsizing en de eisen van overheden gaan gewoon door. En onze generatie vind zo'n 6 cilinder nog prachtig, er komt een generatie aan die op de achterbank van de Prius is opgegroeid. Veel mensen die nu elektrisch rijden zeggen dat ze nooit meer terugwillen. Dat zijn geen liefhebbers zoals 'wij', maar er zijn genoeg M/AMG/RS kopers die ook niet echt liefhebbers zijn maar gewoon geld hebben en wat snels/diks willen. Hoe lang blijft het leuke spul voor de liefhebber nog rendabel voor die merken om te bouwen? Zeker als een normale 320i al in 4,5 sec. naar de 100 gaat.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 10:14

Markten als USA en China, wat dáár gebeurt in dat hogere segment: dáár moeten we naar kijken, díe ontwikkeling: Als USA en China totaal op electrisch overgaan is er 'n draagvlak(klotewoord) hier.

Ik zie dus niet dat 'we' over tien jaar 50/50 electrische auto's hebben in NL(dus ook de Leafs etc). Ik denk eerder 15/20%. De avg NLer vindt een auto een noodzakelijk kwaad en 'n dure kostenpost, met alleen 'vrijheid' tov het ook extreem dure OV hier als pluspunt.
Nu zal 'n EV kostenbesparend zijn, maar niet voor Jan met de Pet. Nog niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Arthur » 16 feb 2019, 10:14

@Tom; Niet lang. Maar zoals hierboven ergens beschreven zullen 'ze' wss op de huidige specs uit gaan komen. Zo'n e-Golf doet 0-100 in 9,6s. Voor buurman Gert wss ook prima. Neem je de GTi dan heb je een zwaardere elektromotor en gaat het in 6s. Etcetcetc. En daar gaan we dan ook weer belasting over betalen, hetzij over het gewicht hetzij over de geleverde kW-tjes en die cirkel is ook weer rond.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 10:18

Een vroeger maatje van me uit de zonnepanelenwereld, toko verkocht voor zeer veel , rijdt Model X want dat hoort bij zijn status als zonnepanelen voorvechter, maar voor zichzelf heeft ie een GLS63AMG(want we hebben 5 kids he, passen we allemaal in) van >235k euro....

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 10:22

Arthur schreef: 16 feb 2019, 10:14 @Tom; Niet lang. Maar zoals hierboven ergens beschreven zullen 'ze' wss op de huidige specs uit gaan komen. Zo'n e-Golf doet 0-100 in 9,6s. Voor buurman Gert wss ook prima. Neem je de GTi dan heb je een zwaardere elektromotor en gaat het in 6s. Etcetcetc. En daar gaan we dan ook weer belasting over betalen, hetzij over het gewicht hetzij over de geleverde kW-tjes en die cirkel is ook weer rond.
Dit, de NL overheid smeedt al plannen betr de belasting op die dingen. Kijk naar die bijtelling verandering. Dat soort zaken.
Voor niks gaat de zon op.

Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Tom » 16 feb 2019, 10:22

Robin schreef: 16 feb 2019, 09:50 En is een Clio RS/Fiesta ST, Polo GTI, Cupra of zelfs een 4C/Alpine/Elise/Exige nou leuk(er) als die electrisch worden? Dit is een retorische vraag.
Ik noemde eigenlijk specifiek M/AMG/RS (en dan niet de M2, compacte coupe is weer een randgeval, maar juist alles vanaf de M3/A4/C en hoger) omdat die altijd gekocht werden omdat het "gewone" sedans/stations zijn maar dan met een bak vermogen. Een auto waarmee je in alle rust naar de supermarkt kan en op vakantie kan, maar met een bak vermogen op afroep als je wilt knallen. Twee gezichten. De prestaties van een sportauto, zonder de nadelen (onpraktisch). Het gat qua performance met normale modellen was ook altijd best groot.

Zo'n Tesla is geen sportief merk en onder de streep wint elke M/AMG/RS natuurlijk nog, zeker op circuit. Maar straks komen die Duitsers ook met elektrische auto's die moeten concurreren met Tesla.
Neem een M5 als voorbeeld... merendeel ziet nooit circuit, te zwaar voor het dynamische bochtenwerk, meeste kopen het voor de rechtelijnsnelheid en omdat ie 'dik' is. Straks een elektrische 5 serie (non-M) zal dus Model S tijden neerzetten. Wie/wat koopt dan nog een M5? Wat petrolheads zoals wij die benzine/mechanica waarderen, maar zijn de huidige kopers van een M5 allemaal? Denk het niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Arthur » 16 feb 2019, 10:23

@Robin; Duidelijk géén centenkwestie. Maar voor jou, als dwarsligger (woordgrapje ;) ), is een GLS63AMG ook niks. Jij wilt je M2C daar niet voor kwijt. Dus is die maat van je dan een 'echte' liefhebber?
Ik vind overigens van wel, want als je dat geld aan een auto uitgeeft moet je toch wel ergens liefhebber zijn. Maar mss niet van het haaks gaan :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Arthur » 16 feb 2019, 10:28

@Tom: maar 'moet' Tesla nu ook niet zoiets hebben als USP? Leasen Twist en Wimo er eentje als ze 0-100 doen in 10s met een top van 150km/h?
Als een EV straks normaal wordt gaan de prestaties ook naar 'normalere' waardes.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8887
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Joop » 16 feb 2019, 10:32

Top Gear had er ook al eens een item aan gewijd met de SLS AMG:


Tom
Berichten: 21718
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Tom » 16 feb 2019, 10:32

Robin schreef: 16 feb 2019, 10:14 Markten als USA en China, wat dáár gebeurt in dat hogere segment: dáár moeten we naar kijken, díe ontwikkeling: Als USA en China totaal op electrisch overgaan is er 'n draagvlak(klotewoord) hier.
Porsche investeert gigantisch veel in elektrogebeuren. Ik ben een paar maanden terug in Stuttgart geweest, komt een giga fabriek bij. In het museum eindigt de tour bij de Mission E waarin wel duidelijk was dat mensen klaargestoomd werden voor dat ding (qua manier van praten door de gids).
http://www.thedrive.com/news/18244/pors ... vests-7-4b
Ik heb nog weinig gelezen over die Mission E... ding interesseert mij ook weinig eigenlijk... maar 'ze zetten hoog in'.
Hier in Europa heb je geen keus omdat de milieulobby al vrij groot is, daar is afwachten, wat mij betreft mag zo'n Mission E één grote flop worden :)

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 10:33

Tja dan krijgt een M5 een accupakket met 1000pk en 2 naar dee 100:)

Arthur, hij vond 't vroeger wel mooi hoor, maar meer van de SUVs, Touareg, Q7 spul. Reed ook ergens in Zweden(?) een slalom in de sneeuw met 'n Quattro training en was sneller dan André die d'r ook bij was (zei hij paar weken terug) die 'uitviel' ofzo??? Hij was daar de snelste bij die training, zuiver rijden dat werk. Zal Andre straks 'ns vragen:)

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 10:35

Tom schreef: 16 feb 2019, 10:32
Robin schreef: 16 feb 2019, 10:14 Markten als USA en China, wat dáár gebeurt in dat hogere segment: dáár moeten we naar kijken, díe ontwikkeling: Als USA en China totaal op electrisch overgaan is er 'n draagvlak(klotewoord) hier.
Porsche investeert gigantisch veel in elektrogebeuren. Ik ben een paar maanden terug in Stuttgart geweest, komt een giga fabriek bij. In het museum eindigt de tour bij de Mission E waarin wel duidelijk was dat mensen klaargestoomd werden voor dat ding (qua manier van praten door de gids).
http://www.thedrive.com/news/18244/pors ... vests-7-4b
Ik heb nog weinig gelezen over die Mission E... ding interesseert mij ook weinig eigenlijk... maar 'ze zetten hoog in'.
Hier in Europa heb je geen keus omdat de milieulobby al vrij groot is, daar is afwachten, wat mij betreft mag zo'n Mission E één grote flop worden :)
Tja, maar wat 'n schoonheid die Porsche Mission E.

Afbeelding

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door romo » 16 feb 2019, 10:45

Mission E sept intro dacht ik, is reeds volledig uitverkocht !!

Das geen flop Tom :D

<€150K dacht ik, maar IMO eerste EV die me qua in-exterieur enthousiast maakt. Ik vind het levende SF.


Afbeelding



Schitterend;

https://www.porsche.com/microsite/missi ... #/interior

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], WillemBoer en 64 gasten