19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eBoonstra
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Locatie: Beetsterzwaag
Contacteer:

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door eBoonstra » 19 jan 2019, 10:20

Tot vanmiddag!

Jeffrey026
Berichten: 846
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Jeffrey026 » 19 jan 2019, 23:10

Luie donders! Haha niemand geen foto's of verslagje getypt?

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 8016
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door WJ » 19 jan 2019, 23:17

Jeffrey026 schreef:
19 jan 2019, 23:10
Luie donders! Haha niemand geen foto's of verslagje getypt?
Dat doet degene die het organiseert.

speedy25
Berichten: 661
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door speedy25 » 19 jan 2019, 23:22

Was eigenlijk ook benieuwd naar wat foto’s. Zou nog even langs rijden met de M6 helaas was ik pas laat klaar met andere zaken..

Gebruikersavatar
eBoonstra
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Locatie: Beetsterzwaag
Contacteer:

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door eBoonstra » 19 jan 2019, 23:23


Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 26864
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Seat Mii?

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Knot » 20 jan 2019, 11:21

Alles al in de chat besproken toch? :)

630i deed het prima op de 4WD bank binnen, lekker warm en op euro95 van de Texaco gewoon nog 254pk/307nm eruit (van de 258/300). Door VVT goed geregeld met koffie, cake etc en een zeer net en opgeruimd bedrijf. Ook duidelijke uitleg na de testrun en alle vragen beantwoord, klasse!

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 2391
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door RJK » 20 jan 2019, 11:30

Helemaal mee eens. Zeer professioneel bedrijf, heel netjes pand. Top geregeld. Hier kwam er nog 320pk/416nm uit.
AA4B7A69-D0E4-4E65-AF1D-E8C1D581E11B.jpeg
AA4B7A69-D0E4-4E65-AF1D-E8C1D581E11B.jpeg (252.95 KiB) 573 keer bekeken

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 6665
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Riceaux » 20 jan 2019, 13:35

Was er helaas pas vrij laat bij waardoor ik veel mensen gemist heb. Maar toch leuk om te zien dat er een aantal mensen die eigenlijk weg wilden toch nog even bleven om de RX8 op de bank te zien/horen. Had zelf ingezet op 170 pk aan het vliegwiel, maar dat bleken er ongeveer 170 aan de wielen te zijn. 203 pk en 222 nm aan het vliegwiel was de uitslag. 11 pk meer dan fabrieksopgave en 2 nm meer. Vertrouwen in het motortje is er nu wel weer. Helemaal nadat ik vorige week bij een RX8 specialist ‘m ook nog even heb na laten kijken. :df:

Afbeelding

Afbeelding

Bokkepoot
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Bokkepoot » 20 jan 2019, 13:42

Wat is dat dipje bij 6000 toeren?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 6665
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Riceaux » 20 jan 2019, 13:50

SSV, Secondary shutter valve. Zit een kleine vertraging in het openen daarvan. Is helaas weinig tot niks aan te doen.

Bokkepoot
Berichten: 82
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Bokkepoot » 20 jan 2019, 17:10

Jammer, merk je dat ook tijdens het rijden dan?

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 6665
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Riceaux » 20 jan 2019, 17:14

Je voelt wel een dipje. Maar het went. Had zelf ook gehoopt dat er iets aan te doen was, maar enige oplossing lijkt een motorswap te zijn. :tooth:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 26864
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Auto: BMW F20 120i / Seat Mii?

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Knot » 20 jan 2019, 21:05

Ach, iedereen heeft zelf ook wel eens een dipje :angel:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19696
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Niels » 20 jan 2019, 21:43

VTEC :tooth:

Str8Six
Berichten: 366
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: 130i
Locatie: Groningen

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Str8Six » 22 jan 2019, 19:49

Nog even een verslagje van mijn kant:

Zaterdag ochtend al erg vroeg wakker, rond 05:30 was het helaas gedaan met de nachtrust.
Geen idee of dit met de rollenbank spanning, of met mijn doordeweekse ritme te maken had, maar ik was klaarwakker.
Maar even een rondje gaan hardlopen in de kou, stond met zonsopkomst al bij het FC Groningen stadion.

Rond 09:00 de dakhoes van de 130i gehaald en gestart, helaas stond er een VW Polo dicht op de auto,
waardoor zijn alarm begon te loeien. Gelukkig ging het alarm na 1 minuut weer over in knipperende lampen,
dus kon de buurt weer verder slapen.

Vanaf Groningen reden nog een collega en vriend van mij mee, dus hadden een mooi BMW treintje
(E87 130i – E82 135i – E46 330i) om richting Marum te karren.
Rit ging voorspoedig, mooi zonnetje en een bijna lege weg. Bij het passeren van afslag/oprit Leek loopt de weg iets omlaag, en zie ik ineens links in de middenberm/vangrail een auto omgekeerd staan. In een flits kijk ik naar binnen en zie er nog iemand in zitten.

Gelijk mijn auto naar rechts aan het einde van oprit op de vluchtstrook gezet en ondertussen 112 gebeld, de andere BMW's volgden gelukkig. Inmiddels ben je dan wel al een hectometer paal verder, dus op de meeste vragen van de telefonist kon ik helaas geen antwoord geven (hoe is het met de personen in de auto/hoeveel personen etc), maar omdat degene in de middenberm inmiddels nog niet was uitgestapt maakte ik me wel lichtelijk zorgen. Politie en ambu waren inmiddels onderweg.

Helaas zag de rest van het verkeer de auto ook slecht of op het laatste moment, iedereen knalde er gewoon met 130/140 langs. Oversteken was dus geen optie, dus zelf maar stukje teruggelopen over de vluchtstrook. Toen wij ter hoogte van de auto waren, kwam de eerste politie auto ook aangereden vanaf de oprit Leek, even kort uitgelegd, en toen onze weg vervolgd. Later gelukkig nog een berichtje gehad van de politie dat alles goed is afgelopen, enkel blikschade. Vrouw/meisje was vanaf de gladde oprit in de slip geraakt en de snelweg overgeschoten en in de vangrail beland. Had minder kunnen aflopen met drie aanstormende BMW's :mrgreen:

Onze weg vervolgd en een paar minuten later waren we alsnog als eerste aanwezig bij VVT in Marum waar koffie, thee, limo en cake klaarstonden. Even een praatje gemaakt en rondgekeken, ziet er allemaal er goed uit.

Ik was als eerste aan de beurt, dus de 130i werd op de bank vastgemaakt en voor de zekerheid nog een beetje stationair warm gedraaid. Was helaas niet in gelegenheid geweest op de hele tank met 98 vol te gooien, was 50/50 ongeveer. Verwachte daarom niet per se de 265pk te halen, maar hoopte wel in de buurt te komen. Standaard heeft de 130i 265pk en 315nm. (kort impressie filmpje)


De eerste run kwam op 248pk, de tweede run op 253.5pk, met 316nm. In eerste instantie was ik niet bijster enthousiast, maar bij VVT haalden ze nog even de andere 130i grafieken erbij uit het verleden, en daar scoorde mijn 130i (net) boven. Verloop van de koppel en vermogenslijn was verder identiek, goede uitslag dus.
Grafiek:
Afbeelding

Inmiddels waren er wat meer DF’ers en niet-DF’ers aanwezig dus nog een hele tijd gebleven om de andere auto’s te zien banken, auto’s te kijken en wat te kletsen. De 630i en 645i zijn echt gave karren, stijlvol en toch sportief.
Smaakmaker op de ochtend was voor mij de Ford Focus ST van Arjan (weet niet of hij lid is hier), maar deze ‘brave’ Ford perste er even 277pk uit op de bank, onder het gebrul van een harde 5-cilinder roffel. Echt een gaaf ding.

Afbeelding

Afbeelding

Tegen de middag werd het een stuk drukker, veel BMW’s sloten aan, waarbij ik vooral de M5 E39 indrukwekkend vond. Nog een tijdje met een mede 130i rijder uit Groningen auto's vergeleken en over plannen gepraat. Had graag nog langer willen blijven maar inmiddels was het gevoel in mijn handen en voeten al enige uren verdwenen en ben dus rond 14:00 weggereden.

Bedankt voor de organisatie Jeffrey, positieve indruk van VVT gekregen en flink wat liefhebbers getroffen.

Nog wel een side-note over rollenbank in het algemeen:
Het viel mij op dat de spreiding tussen de metingen best fors is. Het kan zo 10-20pk verschillen per run. Weet iemand waar dit mee te maken kan hebben? Als ik de uitslagen zo zag, was mijn gevoel dat je eigenlijk een meting of 10 moet doen om tot een goed gemiddelde te komen dat ook statistisch goed te onderbouwen is, maar dit is voor auto/tijd niet zo handig natuurlijk.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 2391
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door RJK » 22 jan 2019, 21:22

Leuk verslag en bedankt voor de foto hierboven, ik was zelf te laat want de klapdeuren zaten al dicht voordat ik er erg in had.

Ze hebben bij de 645 drie keer een run gedaan en net wat jij zegt er zat behoorlijk verschil in. Iedere keer een paar pk’s erbij :) dus ze hadden nog even door moeten gaan.

Jeffrey026
Berichten: 846
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Jeffrey026 » 22 jan 2019, 21:37

Haha RJK je moet ook nirt rijden als een ouwe zak! Vaker gas geven dan komen de zuigerveren beetje los!

Thnx, leuk verslag srt88six!
Opkomst was zeker leuk(helaas weinig df) wel weer gelachen en dat is het belangrijkste.
Foto van groep wat buiten stond,binnen waren er ook nog aantal bij andere bank.
Afbeelding

Ze zouden vandaag mijn auto gaan remappen op de bank maar heb niks meer gehoord of gezien.

Vannochtend nog even gebeld en aangegeven wat ik qua schakelmoment van dsg graag anders wil.

Mijn uitdraai nog mét dip. (meting met bestaande map ,nieuwe volgd)
Vvt bank dus stuk strenger dan jd bank.
JD 358pk 510nm, VVT 345pk 385.6nm
Gezien aantal auto's/fabriekswaarde is die van vvt wel meest realistisch denk ik?
Afbeelding

Jeffrey026
Berichten: 846
Lid geworden op: 25 jun 2017, 17:39
Auto: tja welke zal het worden?

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door Jeffrey026 » 22 jan 2019, 21:44

Heb al.weer zin om een nieuwe meeting te plannen!
Zit te denken zodra ring open gaat die kant op?? Overnachting erbij? Lekker eten, bier drinken en sterker verhalen delen.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 2391
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: 19-01-2019 dyno meeting / nieuwjaarsmeeting.

Bericht door RJK » 22 jan 2019, 21:52

Jeffrey026 schreef:
22 jan 2019, 21:37
Haha RJK je moet ook niet rijden als een ouwe zak! Vaker gas geven dan komen de zuigerveren beetje los!
Mwoa hij wordt zo nu en dan best lekker gebruikt, hoewel ik niet kan ontkennen dat het dagelijkse ritje naar het werk weinig kans is om 300+pk ook echt flink aan te spreken. Terug van VVT op de A7 nog even gas gegeven. 2x130 staat er zo voor hoor :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: cancellara27, lykel, Majestic-12 [Bot], Martijn_bmw, Michel Huisman, Wouter81 en 16 gasten