Dakdragers/hatchdragers

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Dakdragers/hatchdragers

Bericht door la_fusion » 14 sep 2018, 09:31

Aangezien er een dezer dagen iemand extra mee moet in de auto, die zeker in het begin de nodige extra bagage met zich meeneemt, en ik toch graag mijn racefiets op vakantie mee wil nemen ben ik aan het kijken wat nu de 'beste' optie is om toch mijn racefiets mee te kunnen nemen. Je hebt verschillende dakdragers, die ook nog de mogelijkheid geven tot het meenemen van een dakkoffer maar ook hatchdragers.

Voordeel voor het dak is natuurlijk de koffer die mee kan maar is natuurlijk minder gestroomlijnd, hoger en vaak moet alsnog het voorwiel eruit voor een goede bevestiging.

Nadeel bij de hatchdrager is dat de constructie naar mijn idee toch een beetje dubieus is en de fiets er maar een beetje 'ophangt'. Ook kun je niet meer in het koffer met de fiets erop. Vaak zijn deze hatchdragers wel goedkoper doordat je geen dwarsbalken meer hoeft te kopen.

Wat zijn jullie ervaringen met beide 'dragers'?

Daarnaast de vraag voor het geval dat ik voor dakdragers ga.. de dwarsbalken.. in hoeverre maakt dat nog verschil tussen de 'OEM' BMW varianten en de Thule of zelfs budget merken? Vooral de vraag in hoeverre de 'gestroomlijnde' varianten nou echt zoveel verschil maken of dat dit vooral marketing is voor mensen die graag extra betalen voor premium?

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door k33z » 14 sep 2018, 09:41

Zelf ga ik altijd op vakantie met een BMW F20, inclusief twee kinderen van 7 en mijn racefiets.

Ik heb ervoor gekozen om een grote dakkoffer te kopen (Hapro Traxer 8.6) en dat werkt perfect. In de dakkoffer stop in mijn racefiets (wielen eraf en zadelpen eruit) en dan heb ik nog veel ruimte over voor de nodige bagage en speelgoed voor de kinderen.

Voordeel vind ik dat je fiets niet beschadigd, je extra ruimte over hebt voor andere bagage en dat de fiets niet in het zicht staat (diefstal).

Voor mij een perfecte oplossing.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door Mark 320iS » 14 sep 2018, 10:04

Ik heb nog nooit van de term 'hatchdrager' gehoord en google levert ook geen resultaten op, dus ik heb geen idee wat je bedoeld, maar ik heb wel ervaring met dakdragers. Ik ben vorig jaar naar de Toscane gereden met een dakkoffer (Hapro Zenith) en de racefiets op het dak. Dit was een fietsdrager van Thule waarbij de fiets bevestigd werd zonder het voorwiel erin, dat is stabieler dan mét voorwiel. Je hebt wel behoorlijk wat extra windgeruis, maar verder ging het prima. Ik zal straks eens een fotootje opduikelen. De dakdragers zelf zijn goedkope van Twinny Load, die zijn prima, ik heb geen ervaring met duurdere van Thule, dus ik kan geen vergelijking maken.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door la_fusion » 14 sep 2018, 10:10

k33z schreef: 14 sep 2018, 09:41 Zelf ga ik altijd op vakantie met een BMW F20, inclusief twee kinderen van 7 en mijn racefiets.

Ik heb ervoor gekozen om een grote dakkoffer te kopen (Hapro Traxer 8.6) en dat werkt perfect. In de dakkoffer stop in mijn racefiets (wielen eraf en zadelpen eruit) en dan heb ik nog veel ruimte over voor de nodige bagage en speelgoed voor de kinderen.

Voordeel vind ik dat je fiets niet beschadigd, je extra ruimte over hebt voor andere bagage en dat de fiets niet in het zicht staat (diefstal).

Voor mij een perfecte oplossing.
En groot betekend in jouw geval hoeveel liter? Ik zou het dan wel zonde vinden van de zadelpen.. maar aangezien die van mij niet zo heel veel uit frame steekt is dat misschien niet nodig.

Een hatchdrager ziet er zo uit bijv:

Afbeelding

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door k33z » 14 sep 2018, 10:16

Type heb ik in mijn post genoemd, kan je zo de exacte maten en inhoud opzoeken.

Wat is er zonde aan je zadelpen verwijderen? Dat is 1 schroefje losmaken en op locatie weer terug plaatsen? Tenzij je een geintegreerde zadelpen hebt, maar dat komt weinig voor.

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door Opa » 14 sep 2018, 10:29

Zo'n hatchdrager heb ik in het verleden op m'n Clio 3 RS geprobeerd.....nog niet eens mee gereden en de randjes van de kofferklep waren al verbogen, dus dat ding gelijk terug gebracht en een schadevergoeding gekregen. :?
Sindsdien alleen nog gekeken naar auto's waar een trekhaak op kan....de huidige Fiesta ST zit ook een afneembare trekhaak op, hoewel dat officieel eigenlijk niet kan, moest wel een heel klein stukje uit de bumper wat je zo goed als niet ziet.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door ///Joost » 14 sep 2018, 10:44

Ik heb een tijdje op de Audi Avant zo'n kofferklepdrager van Thule gehad. Het werkt op zich wel als het eenmaal zit, want het rijdt een stuk fijner dan zo'n ding op het dak. Totaal geen idee dat er iets achterop hangt en je kunt ook nog gewoon je koffer openen. Die fiets blijft wel hangen hoor. Echter, het is een gedoe om in je eentje dat ding erop te krijgen (zwaar) en je hebt kans op beschadigingen op de randjes van de klep (lakschade is bijna niet te voorkomen).

Fiets in de koffer is een optie, maar zou niet mijn keuze zijn, vanwege de ruimte en kettingsmeer/remstof, e.d. (kan wel, maar niet echt praktisch).
Wat mij betreft is er maar een optie, en dat is de Thule Outride 561. Geweldig systeem, waar vrijwel geen negatieve ervaringen over te vinden zijn. Racefiets op een dak mag je niet uit het zicht verliezen, dus daar wel rekening mee houden. Daarnaast, hoewel niet ideaal, eventueel een kleine dakkoffer. Met bagage op of in je auto is er toch maar 1 doel, en dat is veilig van A naar B komen.

Thule is een prima merk, en zou ik kiezen boven OEM (tenzij tweede hands). Thule is ook gewoon een OEM supplier. Gestroomlijnde dakdragers is voornamelijk marketing. Zeker als je er een koffer op zet, maakt het al helemaal niets meer uit.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door la_fusion » 14 sep 2018, 11:05

k33z schreef: 14 sep 2018, 10:16 Type heb ik in mijn post genoemd, kan je zo de exacte maten en inhoud opzoeken.

Wat is er zonde aan je zadelpen verwijderen? Dat is 1 schroefje losmaken en op locatie weer terug plaatsen? Tenzij je een geintegreerde zadelpen hebt, maar dat komt weinig voor.
Ah ik had niet gedacht dat het typenummer ook de inhoud zou bepalen.

Ik ben niet zo happig op het mechanisme wat er bij mijn fiets in zit(giant) en heb ook niet zoveel vertrouwen in mijn eigen handen qua aandraaimoment. Al meerdere malen erachter gekomen dat het toch niet vast genoeg zat terwijl ik ook al vaker iets stuk heb gedraaid. Als ik dat kan voorkomen dan scheelt dat weer. Ook het complete opbouwen/afbreken bespaar ik mezelf liever, zeker als dat meerdere keren per vakantie moet gebeuren.

Overigens is voor mij smeer geen probleem aangezien ik ook nog een 'gewone' fietstas heb waar de fiets in vervoerd kan worden dus dan blijft de smeer fijn in de tas ipv in de koffer.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door k33z » 14 sep 2018, 11:09

Dakkoffer oplossing is denk ik de beste oplossing als je het gebruikt voor vakantie. Heen rijden en terugrijden. Als je veel gaat verplaatsen, of de fiets op de drager wilt doen om ergens een dagje te gaan fietsen dan is het natuurlijk niet handig.

Maar voor de vakantiereis heen en terug vind ik het perfect. Zeker omdat ik de auto onderweg gewoon neer kan zetten zonder dat ik bang hoef te zijn dat de fiets gestolen wordt (en daarbij blijft de fiets ook droog en schoon).

Het is maar wat je ermee wilt doen.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door Mark 320iS » 14 sep 2018, 11:26

Die Thule Outride 561 heb ik ook gebruikt. Je kunt hem wel afsluiten zodat de fiets er niet zomaar uit kan, maar zou de fiets idd niet lang achterlaten.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door ///Joost » 14 sep 2018, 14:25

la_fusion schreef: 14 sep 2018, 11:05
Ik ben niet zo happig op het mechanisme wat er bij mijn fiets in zit(giant) en heb ook niet zoveel vertrouwen in mijn eigen handen qua aandraaimoment. Al meerdere malen erachter gekomen dat het toch niet vast genoeg zat terwijl ik ook al vaker iets stuk heb gedraaid. Als ik dat kan voorkomen dan scheelt dat weer. Ook het complete opbouwen/afbreken bespaar ik mezelf liever, zeker als dat meerdere keren per vakantie moet gebeuren.
Gebuik je wel carbonpasta? Tevens zijn er kleine momentsleuteltjes in de verkoop die op 1 moment staan gesteld, dus bijv. 5 Nm, speciaal voor dit soort dingen.

https://www.mantel.com/topeak-nano-torq ... N0YXJ0Mg==

nielsdf
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jul 2008, 21:54
Locatie: Kapelle/Doorn

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door nielsdf » 14 sep 2018, 21:49

Als het alleen om de racefiets zelf gaat, zou ik persoonlijk een Seasucker monteren. Inmiddels rijden heel wat professionele wielerploegen met deze oplossing rond en de ervaringen zijn super. Anders zou ik voor dakdragers gaan, vind ik net wat praktischer dan een drager op de kofferbak zeker met het oog op beschadigingen.

https://www.seasucker.com

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Dakdragers/hatchdragers

Bericht door la_fusion » 14 sep 2018, 22:37

Seasucker vind ik nogal prijzig en inderdaad ben ik dan beperkt tot mijn racefiets.

Die kleine momentsleutels ken ik Joost maar hebben toch niet zo mijn voorkeur. Als ik alles kan laten zitten doe ik dat vele malen liever.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, Martijn 327i, wackywim, Wimo, Wout309t en 141 gasten