Polyester of carbon carrosserie BMW E36 circuitauto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Polyester of carbon carrosserie BMW E36 circuitauto

Bericht door DF-user-13935 » 12 sep 2018, 22:56

Af en toe kom je wel eens een E36 met polyester of carbon carrosseriedelen tegen. Hier staan deze delen onder andere te koop:

http://bcsmotorsport.nl/product/light-w ... dan-carbon/

http://www.rickvandenbosch.nl/bmwe36m3.html

De gewichtsbesparing is niet heel duidelijk tussen carbon een polyester. Maar ik vraag me vooral af of de voordelen van kunststof/carbon opwegen tegen mogelijke nadelen als de onmogelijkheid van uitdeuken.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Polyester of carbon carrosserie BMW E36 circuitauto

Bericht door smiley » 12 sep 2018, 23:15

Uitdeuken van polyester bestaat niet, dus schade is altijd vervangen of repareren.
Qua spuitwerk rekening houden dat polyester bodywerk altijd licht flexibel is, dus gespoten wordt met verf met meer weekmakers erin dan normale verf.
Dat maakt de laklaag ook zachter, en gevoeliger voor krassen.

Online
Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Polyester of carbon carrosserie BMW E36 circuitauto

Bericht door Djessey » 12 sep 2018, 23:19

Verschil tussen het gewicht van carbon en polyester is geheel afhankelijk van hoe het gemaakt is. Veelal wordt er een buitenlaag van carbon gebruikt voor de looks, en wordt er vervolgens wat glasvezel gebruikt om de binnenkant te versterken.

Ik heb veel ervaring met de verschillende fabrikanten van polyester voor de E36. You get what you pay for, het goedkope polyester is vaak rommel en de pasvorm is afschuwelijk. Groot verschil is bijvoorbeeld of een motorkap een complete kap is, of alleen een skin. Daarmee bedoel ik, of je alleen de plaat krijgt van de motorkap, of ook intern de structuur en montagepunten.

Rick van den Bosch koop ik al jaren polyester en carbon van. Dat is gewoon goed spul, hij maakt ook zelf de mallen en produceert alles in eigen beheer. Vrijwel al het andere polyester dat te koop is komt uit polen of andere oostbloklanden.

Met polyester op een E36 maak je de grootste winstbesparing op de deuren. Dit is echter alleen aan te raden als je een goede kooi hebt met een buis of kruis in de deuren.

Met betreffing tot schade, de meeste composieten zoals carbon en polyester zullen niet buigen of deuken maar breken of scheuren. Dit is relatief makkelijk weer zelf te maken met wat glasvezel en plamuur.

Mocht je meer vragen hebben, alles met betreffing tot polyester op een E36 heb ik wel ervaring mee. Van dak tot dashboard, heb alles nu wel gehad.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Polyester of carbon carrosserie BMW E36 circuitauto

Bericht door DF-user-13935 » 16 sep 2018, 20:30

Dank Djessey! Goed om deze tips van een ervaringsdeskundige te horen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Pfhmulder en 124 gasten