Tracktool. Waar op letten?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Tracktool. Waar op letten?

Bericht door DF-user-13935 » 16 jun 2018, 13:44

Beste mensen,

Omdat ik binnenkort aan een racetraining wil gaan deelnemen en daar liever niet van mijn huidige auto's gebruik wil maken (omdat ik die graag heel houd), overweeg ik een BMW tracktool aan te schaffen. Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen maar vraag me o.a. nog af of het handiger is een auto te kopen die al wat meer gereed is voor het circuit of een originele die nog wat meer aanpassingen vraagt.

Concreet gaat het om deze die nog origineel is: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... usPage=VIP

Of deze die al wat aanpassingen heeft ondergaan: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... systemmail

Wat kunnen de ervaringsdeskundigen op dit forum hierover zeggen?

Zovast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Djessey » 16 jun 2018, 14:23

Mij lijkt me het beste om voor een racecursus een bestaande en goed geprepareerde auto te gebruiken. Bijvoorbeeld een huurauto.

Op die manier kan je je focussen op het rijden zelf, en hoef je je niet zorgen te maken over de auto, of eventuele kwaaltjes van een minder goed geprepareerde auto op het circuit.

Op die manier heb je direct ook een idee van hoe een redelijke track-auto moet presteren, met deze ervaring kan je vervolgens je eigen tracktool gaan opbouwen of kopen, en weet je waar je naartoe moet werken.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Niels » 16 jun 2018, 20:17

Echt helemaal 100% mee eens :)

Als je echt serieus geld in een tracktool wou steken dan was het nog anders wat. Zo'n Compact is best aardig maar een oude kar met 3 ton op de klok gaat serieus geld kosten om op de baan te houden. Dan kun je echt veel beter huren.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door DF-user-13935 » 16 jun 2018, 20:47

Duidelijke adviezen. Daar kan ik wat mee.

Bedankt heren.

Gebruikersavatar
friesc
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 apr 2018, 13:35
Auto: GT86 | Alfa Romeo Giulietta QV
Locatie: Amsterdam

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door friesc » 16 jun 2018, 21:51

Ik heb indertijd een half geprepareerde MX-5 gekocht en toen verder gaan upgraden. Ik wou m ook nog steeds op straat kunnen gebruiken maar dat word algouw een probleem als je een all out track tool wilt. Remblokken switchen, snoeiharde vering etc...

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door M3tje » 16 jun 2018, 23:51

Als je een serieuze trackauto hebt is de volgende stap een trailer enz.
Voor je het weet rij je met kratten vol spare parts en gereedschap en 3 setjes banden richting circuit.
Een auto huren voor je licentie is op zich geen slecht idee maar als je hem crasht betaal je ook de hoofdprijs,
Als je voor 3500 een fatsoenlijke auto kan kopen is dat een goede optie

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door DF-user-13935 » 16 jun 2018, 23:59

M3tje schreef: 16 jun 2018, 23:51
Een auto huren voor je licentie is op zich geen slecht idee maar als je hem crasht betaal je ook de hoofdprijs
Ai. Ik ging er tot nu van uit dat dat bij de huur van een auto een verzekering was inbegrepen. Maar dat is dus kennelijk niet altijd zo.

In dat geval wordt zelf iets kopen wel wat aantrekkelijker.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Knot » 17 jun 2018, 00:47

Tsja, Molenaar E36 325i kun je prima huren, geloof 5000 als je m platrijdt... echter ik reed liever met mijn eigen E36 omdat die net even wat frisser/beter in elkaar zat en precies naar wens was. Compromis straat/circuit prima te maken maar het zal nooit ideaal/maximaal zijn.

Ik was zeer tevreden met eibach pro-street-s en hawk remblokken en het 25% sper.


Het is dat ik altijd wil driften, burnouts en donuts wil maken maar eigenlijk moet je gewoon een FWD hot hatch nemen als een civic EK van nog geen 1000kg.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Djessey » 17 jun 2018, 01:09

Bij een huurauto ben je 5000 kwijt als je m platrijdt, maar bij een gekochte auto ben je alles kwijt. Dus dat maakt niet zoveel uit lijkt me

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Knot » 17 jun 2018, 02:09

Enige voordeel is dat je in alle comfort heen en weer kunt rijden met je luxe auto maar je eigen auto zal altijd meer richting je eigen wensen/perfectie zijn t.o.v een huurauto.

Ik heb het ook wel eens gedaan hoor, in de golf7 op de cruise naar papenburg en daar een huurauto genomen maar die was toch niet zo strak als mijn eigen E36 328i die ik daarvoor had.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Jan-Willem » 17 jun 2018, 10:35

Ik zou sowieso geen 323ti pakken, die kunnen best listig zijn vooral op een snelle wissellast.
Een normale e36 sedan is een stuk stijver, minder listig en makkelijker op te vangen.

Als je intentie is om alleen een race cursus te doen zou ik een auto huren.
Wanneer je daarna vaak een trackday wil rijden zou ik een eigen auto kopen, die je helemaal naar smaak kan opbouwen.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door M3tje » 17 jun 2018, 11:51

Met 6 pitter weet ik het niet maar een 318ti is heel makkelijk te sturen, en de running costs zijn laag.
De koets is wat slap maar met hier en daar wat doorlassen en de kooi aan de A stijlen vast maken kan je dat wel opvangen.
b18 cupauto's koop je voor rond de 5/6 K.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1676
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Jan-Willem » 17 jun 2018, 12:11

Mijn ervaring is toch anders ik heb de 318ti en 323ti gehad.
Een e36 sedan/coupe is gewoon makkelijker op de grens en de koets is echt een stuk stijver.

Met een kooi word een compact ongetwijveld stijver, maar nooit zo stijf als een e36 coupe/sedan met kooi.

Die 2e auto die de ts plaats zou ik sowieso niet kopen.
De zware M50 er in en nog geen fatsoenlijke kooi + stoelen.

5/6 voor een 318ti zou ik ook niet doen, het gebrek aan vermogen en vooral koppel gaat snel vervelen.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Spijkerhard » 17 jun 2018, 22:56

Ik zou die eerste 323ti niet laten staan als ik plannen had om het circuit op te gaan.

Zelf heb ik voor de cursussen gehuurd. CPZ bij Yellowrepair, Assen bij Johan Kraan. Omdat je dan twee dagen bezig bent, leek het me onhandig om een technisch probleem te krijgen, en dan niet verder te kunnen... Op Assen kwam dat goed uit, want vlak voor het examen reed ik even van het circuit af, en raakte de oliekoeler beschadigd. Johan had nog een reserve Ibiza bij zich, en daar kon ik mijn examen mee doen.

Maar huurauto is natuurlijk ook geld. Als je met je eigen auto gaat, kun je evt. altijd nog wat huren, maar dan moet t wel beschikbaar zijn. En tijdens de cursus moeten er wel eens wat reserve auto's ingezet worden vanwege technische problemen

Maar zelf zou ik toch weer huren. Kan ook bij Peter trouwens.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door M3tje » 18 jun 2018, 07:07

Die 323i is wel leuk maar voordat je er mee kunt racen moet er nog wel wat aan gebeuren.
Zo lijkt het me niet handig om zonder kooi en 6 punts gordels te gaan rijden.
Dan toch eerder deze: BMW E36 325 i / RACEAUTO DRIFTAUTO
http://link.marktplaats.nl/m1290947272? ... ios_tablet
Ad

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Djessey » 18 jun 2018, 09:54

Die oranje zou ik niet snel pakken.

Het enige dat je krijgt is een E36 met 325i motor en kooi. Aangezien ze er een flink aantal hebben zal het wel commercieel ingezet zijn, er wordt ook niks vermeld aan aanpassingen. Lijkt me dat je dan gewoon een volledig standaard auto krijgt met een leuk kleurtje. Met een beetje pech zit er nog 40 jaar oude remolie in met straatblokken.

sper, onderstel, remmen enz, echt de absolute basis zit er niet eens op.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door alt » 18 jun 2018, 10:12

De ervaring die ik jaren geleden had met huur BMW's is, dat die allemaal op onderstuur zijn afgesteld.
Want dan blijft ie langer uit de vangrails.
Huur een Seat Ibizaatje dieseltje is een goedkope trackcar, niet echt snel, lekker koppel, licht & veel fun.

Je wordt beoordeeld op het rijden met de auto waar je in rijdt.
Dus als je met een super snelle BMW komt, dan moet je ook super snel kunnen rijden.
Je komt veel sneller op de bocht af, dus heb je een kortere reactietijd om een voorbeeld te noemen.
En dan moet echt talent hebben.
Wat ik zei, niet te snel autootje huren (kost ook minder huur), kan je het rustig opbouwen.

Als je iets wil kopen, koop dan iets wat goed & af is, anders blijf je er geld in stoppen.
Vraag iemand mee die er verstand van heeft.

Zeker een racecursus doen, daar leer echt veel meer van dan je zou denken.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door M3tje » 18 jun 2018, 12:10

Om te beginnen in een wat langzamere auto is idd makkelijker maar dan kan je die beter huren want dat is dan geen blijvertje, van dat onderstuur op huurautos wist ik niet, is wel een handige zet. Aanschaf van een goed gebouwde snelle tracktool voor onder de 10K zal wel lastig zijn.

Gebruikersavatar
Wesley
Berichten: 118
Lid geworden op: 01 mar 2008, 11:52
Locatie: Enschede

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Wesley » 18 jun 2018, 13:34

Ik heb zelf een auto compleet opgebouwd.
Als ik het echter nog eens zou doen, zou ik iets kopen wat al zo ver mogelijk naar mijn wensen is aangepast. Scheelt bakken met geld.
Zelf opbouwen is altijd duurder. (Nog los van de tijd die het je kost).

Waar op te letten is natuurlijk heel erg afhankelijk van je uiteindelijke doel van de auto.
Wil je af en toe een circuitdag meepakken maar er ook lekker een toerrit of rondje Eiffel mee kunnen rijden en hem soms gebruiken voor een ritje naar het werk dan is het de vraag of een rolkooi nodig is.
Staat de auto er puur voor de circuitdagen dan is een rolkooi toch wel erg prettig.

Daarnaast zijn remmen, onderstel en eventueel (het ontbreken van) een sper zaken die in standaard trim vaak door de mand vallen bij circuitgebruik. Een FWD kun je overigens best nog een tijdje mee circuitrijden voordat een sper echt noodzakelijk is naar mijn mening. RWD helaas geen ervaring mee.

Om wat ideeën te krijgen zou je rond kunnen speuren op www.raceautotekoop.nl en bijv op www.mobile.de met de zoekterm 'ring' of 'renn'.
Er komt dan genoeg voorbij aan ringtools en circuitauto's.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door SlowCo » 18 jun 2018, 14:48

Waarom toch altijd maar uitgaan van een lompe, trage, zware straatauto waar dan een rolkooi in moet en vanalles aan aangepast moet worden? En niet meteen een auto kopen waarmee je veel meer een pure race beleving kunt ervaren?
Zoiets bijvoorbeeld:

http://www.kitcarcollection.com/kitcars ... ratecracer :df:

Uiteraard enkel van toepassing als je een pure circuitauto zoekt.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door M3tje » 18 jun 2018, 18:38

Een Westfield is idd wel snel maar lastig als het om onderdelen gaat,
En hoe leuk is je trackday als het regent?

ThomasK
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door ThomasK » 18 jun 2018, 21:27

Sounds familiar.....

viewtopic.php?f=3&t=33190&p=1200323&hil ... i#p1200323

Afbeelding

Gaat deze week uit de schorsing. Hopelijk binnen niet afzienbare tijd een paar rondjes maken :D

Hebben het budget erg vriendelijk kunnen houden en doen het ook niet om de snelste ronde te zetten.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Luco » 18 jun 2018, 22:01

Ik heb gewoon een raceauto gekocht, tijdens de cursus leer je je auto steeds beter kennen, huren is leuk maar er zit ook regelrechte troep tussen en als je dan zon hok plat rijdt betaal je de hoofdprijs.
Mijn keuze zou zijn er een te kopen en zorgen dat die technisch in orde is, dan is de kans op pech klein, al liep bij mij mijn sequentiele bak in elkaar, thuis de straatauto opgehaald en daar de cursus mee afgemaakt en een molenaar auto in de zijkant gehad :-) nadat die in de vangrail gerost was en terug het circuit op stuiterde.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door M3tje » 18 jun 2018, 22:04

318ti kan nog best aardig doortrappen hoor, ik heb met de mijne al een 2.09 op cpz gereden.
En in de compactcup rijden ze er 2.07 mee.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Luco » 18 jun 2018, 22:07

SlowCo schreef: 18 jun 2018, 14:48 Waarom toch altijd maar uitgaan van een lompe, trage, zware straatauto waar dan een rolkooi in moet en vanalles aan aangepast moet worden? En niet meteen een auto kopen waarmee je veel meer een pure race beleving kunt ervaren?
Zoiets bijvoorbeeld:

http://www.kitcarcollection.com/kitcars ... ratecracer :df:

Uiteraard enkel van toepassing als je een pure circuitauto zoekt.
Er zijn genoeg lichte straatauto's hoor, maar dan is het geen bmw. :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 126 gasten