Tracktool. Waar op letten?
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Tracktool. Waar op letten?
Beste mensen,
Omdat ik binnenkort aan een racetraining wil gaan deelnemen en daar liever niet van mijn huidige auto's gebruik wil maken (omdat ik die graag heel houd), overweeg ik een BMW tracktool aan te schaffen. Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen maar vraag me o.a. nog af of het handiger is een auto te kopen die al wat meer gereed is voor het circuit of een originele die nog wat meer aanpassingen vraagt.
Concreet gaat het om deze die nog origineel is: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... usPage=VIP
Of deze die al wat aanpassingen heeft ondergaan: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... systemmail
Wat kunnen de ervaringsdeskundigen op dit forum hierover zeggen?
Zovast bedankt voor de reacties!
Omdat ik binnenkort aan een racetraining wil gaan deelnemen en daar liever niet van mijn huidige auto's gebruik wil maken (omdat ik die graag heel houd), overweeg ik een BMW tracktool aan te schaffen. Ik ben me er een beetje in aan het verdiepen maar vraag me o.a. nog af of het handiger is een auto te kopen die al wat meer gereed is voor het circuit of een originele die nog wat meer aanpassingen vraagt.
Concreet gaat het om deze die nog origineel is: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... usPage=VIP
Of deze die al wat aanpassingen heeft ondergaan: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... systemmail
Wat kunnen de ervaringsdeskundigen op dit forum hierover zeggen?
Zovast bedankt voor de reacties!
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tracktool. Waar op letten?
Mij lijkt me het beste om voor een racecursus een bestaande en goed geprepareerde auto te gebruiken. Bijvoorbeeld een huurauto.
Op die manier kan je je focussen op het rijden zelf, en hoef je je niet zorgen te maken over de auto, of eventuele kwaaltjes van een minder goed geprepareerde auto op het circuit.
Op die manier heb je direct ook een idee van hoe een redelijke track-auto moet presteren, met deze ervaring kan je vervolgens je eigen tracktool gaan opbouwen of kopen, en weet je waar je naartoe moet werken.
Op die manier kan je je focussen op het rijden zelf, en hoef je je niet zorgen te maken over de auto, of eventuele kwaaltjes van een minder goed geprepareerde auto op het circuit.
Op die manier heb je direct ook een idee van hoe een redelijke track-auto moet presteren, met deze ervaring kan je vervolgens je eigen tracktool gaan opbouwen of kopen, en weet je waar je naartoe moet werken.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Tracktool. Waar op letten?
Echt helemaal 100% mee eens
Als je echt serieus geld in een tracktool wou steken dan was het nog anders wat. Zo'n Compact is best aardig maar een oude kar met 3 ton op de klok gaat serieus geld kosten om op de baan te houden. Dan kun je echt veel beter huren.
Als je echt serieus geld in een tracktool wou steken dan was het nog anders wat. Zo'n Compact is best aardig maar een oude kar met 3 ton op de klok gaat serieus geld kosten om op de baan te houden. Dan kun je echt veel beter huren.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Tracktool. Waar op letten?
Duidelijke adviezen. Daar kan ik wat mee.
Bedankt heren.
Bedankt heren.
- friesc
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 06 apr 2018, 13:35
- Auto: GT86 | Alfa Romeo Giulietta QV
- Locatie: Amsterdam
Re: Tracktool. Waar op letten?
Ik heb indertijd een half geprepareerde MX-5 gekocht en toen verder gaan upgraden. Ik wou m ook nog steeds op straat kunnen gebruiken maar dat word algouw een probleem als je een all out track tool wilt. Remblokken switchen, snoeiharde vering etc...
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: Tracktool. Waar op letten?
Als je een serieuze trackauto hebt is de volgende stap een trailer enz.
Voor je het weet rij je met kratten vol spare parts en gereedschap en 3 setjes banden richting circuit.
Een auto huren voor je licentie is op zich geen slecht idee maar als je hem crasht betaal je ook de hoofdprijs,
Als je voor 3500 een fatsoenlijke auto kan kopen is dat een goede optie
Voor je het weet rij je met kratten vol spare parts en gereedschap en 3 setjes banden richting circuit.
Een auto huren voor je licentie is op zich geen slecht idee maar als je hem crasht betaal je ook de hoofdprijs,
Als je voor 3500 een fatsoenlijke auto kan kopen is dat een goede optie
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Tracktool. Waar op letten?
Ai. Ik ging er tot nu van uit dat dat bij de huur van een auto een verzekering was inbegrepen. Maar dat is dus kennelijk niet altijd zo.
In dat geval wordt zelf iets kopen wel wat aantrekkelijker.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Tracktool. Waar op letten?
Tsja, Molenaar E36 325i kun je prima huren, geloof 5000 als je m platrijdt... echter ik reed liever met mijn eigen E36 omdat die net even wat frisser/beter in elkaar zat en precies naar wens was. Compromis straat/circuit prima te maken maar het zal nooit ideaal/maximaal zijn.
Ik was zeer tevreden met eibach pro-street-s en hawk remblokken en het 25% sper.
Het is dat ik altijd wil driften, burnouts en donuts wil maken maar eigenlijk moet je gewoon een FWD hot hatch nemen als een civic EK van nog geen 1000kg.
Ik was zeer tevreden met eibach pro-street-s en hawk remblokken en het 25% sper.
Het is dat ik altijd wil driften, burnouts en donuts wil maken maar eigenlijk moet je gewoon een FWD hot hatch nemen als een civic EK van nog geen 1000kg.
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tracktool. Waar op letten?
Bij een huurauto ben je 5000 kwijt als je m platrijdt, maar bij een gekochte auto ben je alles kwijt. Dus dat maakt niet zoveel uit lijkt me
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Tracktool. Waar op letten?
Enige voordeel is dat je in alle comfort heen en weer kunt rijden met je luxe auto maar je eigen auto zal altijd meer richting je eigen wensen/perfectie zijn t.o.v een huurauto.
Ik heb het ook wel eens gedaan hoor, in de golf7 op de cruise naar papenburg en daar een huurauto genomen maar die was toch niet zo strak als mijn eigen E36 328i die ik daarvoor had.
Ik heb het ook wel eens gedaan hoor, in de golf7 op de cruise naar papenburg en daar een huurauto genomen maar die was toch niet zo strak als mijn eigen E36 328i die ik daarvoor had.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Tracktool. Waar op letten?
Ik zou sowieso geen 323ti pakken, die kunnen best listig zijn vooral op een snelle wissellast.
Een normale e36 sedan is een stuk stijver, minder listig en makkelijker op te vangen.
Als je intentie is om alleen een race cursus te doen zou ik een auto huren.
Wanneer je daarna vaak een trackday wil rijden zou ik een eigen auto kopen, die je helemaal naar smaak kan opbouwen.
Een normale e36 sedan is een stuk stijver, minder listig en makkelijker op te vangen.
Als je intentie is om alleen een race cursus te doen zou ik een auto huren.
Wanneer je daarna vaak een trackday wil rijden zou ik een eigen auto kopen, die je helemaal naar smaak kan opbouwen.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: Tracktool. Waar op letten?
Met 6 pitter weet ik het niet maar een 318ti is heel makkelijk te sturen, en de running costs zijn laag.
De koets is wat slap maar met hier en daar wat doorlassen en de kooi aan de A stijlen vast maken kan je dat wel opvangen.
b18 cupauto's koop je voor rond de 5/6 K.
De koets is wat slap maar met hier en daar wat doorlassen en de kooi aan de A stijlen vast maken kan je dat wel opvangen.
b18 cupauto's koop je voor rond de 5/6 K.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: Tracktool. Waar op letten?
Mijn ervaring is toch anders ik heb de 318ti en 323ti gehad.
Een e36 sedan/coupe is gewoon makkelijker op de grens en de koets is echt een stuk stijver.
Met een kooi word een compact ongetwijveld stijver, maar nooit zo stijf als een e36 coupe/sedan met kooi.
Die 2e auto die de ts plaats zou ik sowieso niet kopen.
De zware M50 er in en nog geen fatsoenlijke kooi + stoelen.
5/6 voor een 318ti zou ik ook niet doen, het gebrek aan vermogen en vooral koppel gaat snel vervelen.
Een e36 sedan/coupe is gewoon makkelijker op de grens en de koets is echt een stuk stijver.
Met een kooi word een compact ongetwijveld stijver, maar nooit zo stijf als een e36 coupe/sedan met kooi.
Die 2e auto die de ts plaats zou ik sowieso niet kopen.
De zware M50 er in en nog geen fatsoenlijke kooi + stoelen.
5/6 voor een 318ti zou ik ook niet doen, het gebrek aan vermogen en vooral koppel gaat snel vervelen.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Tracktool. Waar op letten?
Ik zou die eerste 323ti niet laten staan als ik plannen had om het circuit op te gaan.
Zelf heb ik voor de cursussen gehuurd. CPZ bij Yellowrepair, Assen bij Johan Kraan. Omdat je dan twee dagen bezig bent, leek het me onhandig om een technisch probleem te krijgen, en dan niet verder te kunnen... Op Assen kwam dat goed uit, want vlak voor het examen reed ik even van het circuit af, en raakte de oliekoeler beschadigd. Johan had nog een reserve Ibiza bij zich, en daar kon ik mijn examen mee doen.
Maar huurauto is natuurlijk ook geld. Als je met je eigen auto gaat, kun je evt. altijd nog wat huren, maar dan moet t wel beschikbaar zijn. En tijdens de cursus moeten er wel eens wat reserve auto's ingezet worden vanwege technische problemen
Maar zelf zou ik toch weer huren. Kan ook bij Peter trouwens.
Zelf heb ik voor de cursussen gehuurd. CPZ bij Yellowrepair, Assen bij Johan Kraan. Omdat je dan twee dagen bezig bent, leek het me onhandig om een technisch probleem te krijgen, en dan niet verder te kunnen... Op Assen kwam dat goed uit, want vlak voor het examen reed ik even van het circuit af, en raakte de oliekoeler beschadigd. Johan had nog een reserve Ibiza bij zich, en daar kon ik mijn examen mee doen.
Maar huurauto is natuurlijk ook geld. Als je met je eigen auto gaat, kun je evt. altijd nog wat huren, maar dan moet t wel beschikbaar zijn. En tijdens de cursus moeten er wel eens wat reserve auto's ingezet worden vanwege technische problemen
Maar zelf zou ik toch weer huren. Kan ook bij Peter trouwens.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: Tracktool. Waar op letten?
Die 323i is wel leuk maar voordat je er mee kunt racen moet er nog wel wat aan gebeuren.
Zo lijkt het me niet handig om zonder kooi en 6 punts gordels te gaan rijden.
Dan toch eerder deze: BMW E36 325 i / RACEAUTO DRIFTAUTO
http://link.marktplaats.nl/m1290947272? ... ios_tablet
Ad
Zo lijkt het me niet handig om zonder kooi en 6 punts gordels te gaan rijden.
Dan toch eerder deze: BMW E36 325 i / RACEAUTO DRIFTAUTO
http://link.marktplaats.nl/m1290947272? ... ios_tablet
Ad
- Djessey
- Berichten: 2181
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Tracktool. Waar op letten?
Die oranje zou ik niet snel pakken.
Het enige dat je krijgt is een E36 met 325i motor en kooi. Aangezien ze er een flink aantal hebben zal het wel commercieel ingezet zijn, er wordt ook niks vermeld aan aanpassingen. Lijkt me dat je dan gewoon een volledig standaard auto krijgt met een leuk kleurtje. Met een beetje pech zit er nog 40 jaar oude remolie in met straatblokken.
sper, onderstel, remmen enz, echt de absolute basis zit er niet eens op.
Het enige dat je krijgt is een E36 met 325i motor en kooi. Aangezien ze er een flink aantal hebben zal het wel commercieel ingezet zijn, er wordt ook niks vermeld aan aanpassingen. Lijkt me dat je dan gewoon een volledig standaard auto krijgt met een leuk kleurtje. Met een beetje pech zit er nog 40 jaar oude remolie in met straatblokken.
sper, onderstel, remmen enz, echt de absolute basis zit er niet eens op.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Tracktool. Waar op letten?
De ervaring die ik jaren geleden had met huur BMW's is, dat die allemaal op onderstuur zijn afgesteld.
Want dan blijft ie langer uit de vangrails.
Huur een Seat Ibizaatje dieseltje is een goedkope trackcar, niet echt snel, lekker koppel, licht & veel fun.
Je wordt beoordeeld op het rijden met de auto waar je in rijdt.
Dus als je met een super snelle BMW komt, dan moet je ook super snel kunnen rijden.
Je komt veel sneller op de bocht af, dus heb je een kortere reactietijd om een voorbeeld te noemen.
En dan moet echt talent hebben.
Wat ik zei, niet te snel autootje huren (kost ook minder huur), kan je het rustig opbouwen.
Als je iets wil kopen, koop dan iets wat goed & af is, anders blijf je er geld in stoppen.
Vraag iemand mee die er verstand van heeft.
Zeker een racecursus doen, daar leer echt veel meer van dan je zou denken.
Want dan blijft ie langer uit de vangrails.
Huur een Seat Ibizaatje dieseltje is een goedkope trackcar, niet echt snel, lekker koppel, licht & veel fun.
Je wordt beoordeeld op het rijden met de auto waar je in rijdt.
Dus als je met een super snelle BMW komt, dan moet je ook super snel kunnen rijden.
Je komt veel sneller op de bocht af, dus heb je een kortere reactietijd om een voorbeeld te noemen.
En dan moet echt talent hebben.
Wat ik zei, niet te snel autootje huren (kost ook minder huur), kan je het rustig opbouwen.
Als je iets wil kopen, koop dan iets wat goed & af is, anders blijf je er geld in stoppen.
Vraag iemand mee die er verstand van heeft.
Zeker een racecursus doen, daar leer echt veel meer van dan je zou denken.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: Tracktool. Waar op letten?
Om te beginnen in een wat langzamere auto is idd makkelijker maar dan kan je die beter huren want dat is dan geen blijvertje, van dat onderstuur op huurautos wist ik niet, is wel een handige zet. Aanschaf van een goed gebouwde snelle tracktool voor onder de 10K zal wel lastig zijn.
- Wesley
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 01 mar 2008, 11:52
- Locatie: Enschede
Re: Tracktool. Waar op letten?
Ik heb zelf een auto compleet opgebouwd.
Als ik het echter nog eens zou doen, zou ik iets kopen wat al zo ver mogelijk naar mijn wensen is aangepast. Scheelt bakken met geld.
Zelf opbouwen is altijd duurder. (Nog los van de tijd die het je kost).
Waar op te letten is natuurlijk heel erg afhankelijk van je uiteindelijke doel van de auto.
Wil je af en toe een circuitdag meepakken maar er ook lekker een toerrit of rondje Eiffel mee kunnen rijden en hem soms gebruiken voor een ritje naar het werk dan is het de vraag of een rolkooi nodig is.
Staat de auto er puur voor de circuitdagen dan is een rolkooi toch wel erg prettig.
Daarnaast zijn remmen, onderstel en eventueel (het ontbreken van) een sper zaken die in standaard trim vaak door de mand vallen bij circuitgebruik. Een FWD kun je overigens best nog een tijdje mee circuitrijden voordat een sper echt noodzakelijk is naar mijn mening. RWD helaas geen ervaring mee.
Om wat ideeën te krijgen zou je rond kunnen speuren op www.raceautotekoop.nl en bijv op www.mobile.de met de zoekterm 'ring' of 'renn'.
Er komt dan genoeg voorbij aan ringtools en circuitauto's.
Als ik het echter nog eens zou doen, zou ik iets kopen wat al zo ver mogelijk naar mijn wensen is aangepast. Scheelt bakken met geld.
Zelf opbouwen is altijd duurder. (Nog los van de tijd die het je kost).
Waar op te letten is natuurlijk heel erg afhankelijk van je uiteindelijke doel van de auto.
Wil je af en toe een circuitdag meepakken maar er ook lekker een toerrit of rondje Eiffel mee kunnen rijden en hem soms gebruiken voor een ritje naar het werk dan is het de vraag of een rolkooi nodig is.
Staat de auto er puur voor de circuitdagen dan is een rolkooi toch wel erg prettig.
Daarnaast zijn remmen, onderstel en eventueel (het ontbreken van) een sper zaken die in standaard trim vaak door de mand vallen bij circuitgebruik. Een FWD kun je overigens best nog een tijdje mee circuitrijden voordat een sper echt noodzakelijk is naar mijn mening. RWD helaas geen ervaring mee.
Om wat ideeën te krijgen zou je rond kunnen speuren op www.raceautotekoop.nl en bijv op www.mobile.de met de zoekterm 'ring' of 'renn'.
Er komt dan genoeg voorbij aan ringtools en circuitauto's.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Tracktool. Waar op letten?
Waarom toch altijd maar uitgaan van een lompe, trage, zware straatauto waar dan een rolkooi in moet en vanalles aan aangepast moet worden? En niet meteen een auto kopen waarmee je veel meer een pure race beleving kunt ervaren?
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.kitcarcollection.com/kitcars ... ratecracer
Uiteraard enkel van toepassing als je een pure circuitauto zoekt.
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.kitcarcollection.com/kitcars ... ratecracer
Uiteraard enkel van toepassing als je een pure circuitauto zoekt.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: Tracktool. Waar op letten?
Een Westfield is idd wel snel maar lastig als het om onderdelen gaat,
En hoe leuk is je trackday als het regent?
En hoe leuk is je trackday als het regent?
-
- Berichten: 148
- Lid geworden op: 12 mei 2012, 15:32
Re: Tracktool. Waar op letten?
Sounds familiar.....
viewtopic.php?f=3&t=33190&p=1200323&hil ... i#p1200323
Gaat deze week uit de schorsing. Hopelijk binnen niet afzienbare tijd een paar rondjes maken
Hebben het budget erg vriendelijk kunnen houden en doen het ook niet om de snelste ronde te zetten.
viewtopic.php?f=3&t=33190&p=1200323&hil ... i#p1200323
Gaat deze week uit de schorsing. Hopelijk binnen niet afzienbare tijd een paar rondjes maken
Hebben het budget erg vriendelijk kunnen houden en doen het ook niet om de snelste ronde te zetten.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27897
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Tracktool. Waar op letten?
Ik heb gewoon een raceauto gekocht, tijdens de cursus leer je je auto steeds beter kennen, huren is leuk maar er zit ook regelrechte troep tussen en als je dan zon hok plat rijdt betaal je de hoofdprijs.
Mijn keuze zou zijn er een te kopen en zorgen dat die technisch in orde is, dan is de kans op pech klein, al liep bij mij mijn sequentiele bak in elkaar, thuis de straatauto opgehaald en daar de cursus mee afgemaakt en een molenaar auto in de zijkant gehad nadat die in de vangrail gerost was en terug het circuit op stuiterde.
Mijn keuze zou zijn er een te kopen en zorgen dat die technisch in orde is, dan is de kans op pech klein, al liep bij mij mijn sequentiele bak in elkaar, thuis de straatauto opgehaald en daar de cursus mee afgemaakt en een molenaar auto in de zijkant gehad nadat die in de vangrail gerost was en terug het circuit op stuiterde.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: Tracktool. Waar op letten?
318ti kan nog best aardig doortrappen hoor, ik heb met de mijne al een 2.09 op cpz gereden.
En in de compactcup rijden ze er 2.07 mee.
En in de compactcup rijden ze er 2.07 mee.
-
OnlineLuco
- Berichten: 27897
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Tracktool. Waar op letten?
Er zijn genoeg lichte straatauto's hoor, maar dan is het geen bmw.SlowCo schreef: ↑18 jun 2018, 14:48 Waarom toch altijd maar uitgaan van een lompe, trage, zware straatauto waar dan een rolkooi in moet en vanalles aan aangepast moet worden? En niet meteen een auto kopen waarmee je veel meer een pure race beleving kunt ervaren?
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.kitcarcollection.com/kitcars ... ratecracer
Uiteraard enkel van toepassing als je een pure circuitauto zoekt.