Tracktool. Waar op letten?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door DF-user-13935 » 06 aug 2018, 19:06

Vanos schreef: 05 aug 2018, 22:20 Mooie wielen :). Dat is niet die laatste advertentie toch?

Welke aanpassingen zijn er al gedaan, en zelf nog plannen?
Deze was niet geadverteerd maar iemand op dit forum was zo aardig mij een PB te sturen :clap:

Wat betreft de aanpassingen gedaan door de vorige eigenaar:
- 2x kuipstoel RSS
- 2x 6 punts gordel
- QSP stuur met snapoff naaf
- Geschroefde rolkooi Wiechers, op ingelaste platen.
- H&R in hoogte verstelbaar onderstel
- Door Bas Roos gereviseerd 3.15 diff met 25% platensper.
- 17" breedset velgen
- Volledig M-pakket

Wat ik op de korte termijn in ieder geval wil doen is:
- Nieuwe bougies (preventief)
- Nieuwe waterpomp en riemen (preventief)
- Nieuwe remblokken (Hawk)
- Nieuwe banden (semi-slicks)
- Veerpootbrug voor

Verder wil ik nog misschien nog een extra set wielen aanschaffen. De huidige 17” breedset vind ik erg mooi staan maar ik weet nog niet of dit de meest optimale maat is voor op het circuit.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door M3tje » 07 aug 2018, 11:39

Breedset is vervelend want dan moet je al twee reserve wielen hebben. Ik zou ook controleren of je al harde motorsteunen hebt, zo niet vervangen

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Vliet » 07 aug 2018, 15:15

Prachtige auto en erg goede basis. Veel plezier ermee

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door DF-user-13935 » 08 aug 2018, 01:53

Van een gepensioneerde Vlaamse BMW monteur kreeg ik onderstaande adviezen. Wat ontzettend vriendelijk dat zo'n man blijkbaar de inspiratie voelt om dat op deze wijze te doen. Hieronder zijn bericht:
______

BMW E36 Track Day car Up dates.
Ik heb vroeger in een raceteam verschillende aanpassingen gedaan bij de BMW E36 modellen die we gebruikten voor Toerwagen race’s in Groep A en Groep N.
Met die auto’s deden we het toerwagenkampioenschap in België.
Voor een Track Day auto kunnen hier een hoop aanpassingen van overgenomen worden.
Voor de PROCAR 1998 en 24U Spa hadden we 2 Carly Motors BMW E36 omdat daar het reglement veel meer toeliet en we de auto’s op zo een korte tijd niet omgebouwd kregen.
Later hebben we de andere ook op die manier opgebouwd.
Sommige onderdelen of aanpassingen komen OEM van andere BMW modellen of types.
Bij de aanpassingen zal ik ook de leveranciers meegeven die deze onderdelen kunnen leveren.
En ook waarom deze aanpassingen gedaan werden.
Biesheuvel Motorsport is een leverancier van vrij veel onderdelen voor race en rallywagens.
Via die website vind je veel van onderstaande dingen.
Maar er zijn zeker nog andere firma’s die vrij veel kunnen leveren.
Het wereldwijde WEB kan U daar zeker mee helpen.
Ik geef onderstaande dingen mee op basis van de foto’s die ik van de auto gezien heb en van wat nuttig kan zijn.
Het kan dus al zijn dat er bepaalde dingen al op of onder zitten.

-Veerpootbrug vooraan in Alu of staal (Wiechers) Carbon veerpootbrug is te duur en is niet beter.
Versterking van het voorste gedeelte van de auto waardoor het chassis stijver word.
- X brace onder de motor (OEM BMW van de E36 Cabrio modellen)
Stijfheid van het voorste chassis gedeelte onderaan verbeteren.
-Veerpootbrug achteraan Alu of staal (Weichers)
Stijfheid achteraan van het chassis verbeteren
-Alle ophangrubbers vervangen door POWERFLEX rubbers (Powerflex en bestaat zelfs in een gans pakket voor een E36)
Dit zorgt ervoor dat de auto veel sneller reageert op stuur en demping omdat er geen “werking” van de rubbers meer is.
De auto gaat er een pak strakker door rijden.
Eventueel nog aan te vullen met hardere motor en baksteunen.
-Torsiestangen voor en achteraan vervangen door regelbare torsiestangen(Eibach anti roll kit of KW anti roll kit.)
Eibach kit is zeker regelbaar.
KW daar ben ik niet zeker van.
Deze set up verhinderd het doorhangen van de auto in lang genomen bochten en houd hem ook veel strakker bij korte brute stuurbewegingen.
Ook een pak minder duikbewegingen bij het aan remmen in flauwe bochten.
Bij de regelbare Eibach kan je zelf nog aanvoelen welke hardheid het beste is of waar je de auto het beste mee onder controle hebt.
Want dat is voor elke piloot anders.
-Top mounts (Camber plates) voor de voorste schokdempers.
Je kan deze vervangen door OEM exemplaren van een BMW M3 E36 of door volledig regelbare exemplaren
Voordeel hiervan is dat de auto meer camber krijgt op de voorste wielen en je een betere wieluitlijning kan doen want standaard kan je enkel de wielsporing regelen.
-Stalen remleidingen ipv de flexibele rubberen. (Brake line kit Goodridge en nog andere fabrikanten)
Doordat deze leidingen niet uitzetten bij elke actie op het rempedaal ga je een veel hardere rempedaal krijgen en daardoor ook een betere doseerbaarheid van de remmen.
Remolie ook aanpassen aan de hogere temperaturen om fading te voorkomen.
Opletten er bestaan nu verschillende soorten al of niet op silliconebasis tegenwoordig.
Silliconebasis kan niet gemend worden met andere remolie.
Beste is toch ook regelmatig na een Track day de remolie te vervangen.


-Rem up grade. ENKEL ALS ER 17” VELGEN ONDER ZITTEN.

Vrij goedkope Up Grade van de remmen als dit al niet gedaan is kan met volgende onderdelen.
Voorste schijven van een BMW E46 330i Sedan/Coupe /cabrio.
Die schijven zijn geventileerd en hebben volgende afmetingen.
325x25.
Je hebt hier ook de remklauwen en de remklauwhouders van de E46 voor nodig om dit te laten passen op de E36.
Vind je met wat geluk wel op de sloop.
Je kan eventueel deze OEM schijven dan weer vervangen door geboorde en/of gegroefde schijven van EBC met bijbehorende remblokken.
De remblokken bestaan in diverse hardheid en zijn te herkennen aan de kleuren.
Bij EBC kunnen ze U daar zeker de juiste blokken leveren
Je krijgt dan een veel kortere remweg.
Als je de rem Up Grade maakt naar de E46 schijven of als dit al gedaan is zorg er dan voor als je EBC schijven koopt ze die ook leveren voor een E46 ipv een E36 want die maat schijven die ik doorgeef bestaan niet voor een E36!!
Achteraan kan je de gewone schijven met EBC blokken of eventueel met EBC schijven en blokken opwaarderen.
Maar achteraan remt een E36 eigenlijk vrij weinig en een grotere schijf is redelijk wat werk voor wat je eigenlijk er aan wint.
Hoofdremcilinder Up Grade kan ook nog maar dan zit je eigenlijk vast aan de hoofdremcilinder van een E36 M3.
Als je gans die Up Grade hebt of doet dan win je daar meer mee dan dat je 15 Pk meer vermogen in de motor stopt gewoon omdat je veel later in de remmen kan gaan.
Brake duct systeem.
Je maakt best ook koelleidingen of tuben van de bumper recht naar de remschijf toe.
OEM zit er daar wel iets op als er een M bumper op zit.
Maar dat is niet echt voldoende om de schijven echt koel te houden bij intensief remmen.
Dat is heel gemakkelijk om daar een tube voor te maken.
Ik gebruikte daar een gewapende plastiek tube voor want andere gaan plat na een tijdje.
Er bestaan ook volledige sets voor een E36 waar alles in zit.


Carrosserieaanpassingen.
-Rolkooi.
Waarschijnlijk is de rolkooi geschroefd.
Hele goed aanpassing hierbij is dat je ter hoogte van de B stijlen (middenstijl) waar het gat van de bovenste gordelbevestiging zit een dikke plaat laat plooien (in waarschijnlijk L vorm) en die plaat laat vastlassen op de rolkooi.
Die plaat voorzie je dan ook van een gat waardoor je die met een juiste bout kan vastzetten in het bovenste bevestigings gat van de gordel.
De reden is dat je dan een enorm stijve carrosserie krijgt waardoor de auto weer strakker gaat rijden omdat er minder torsie kracht op zit.
Eventueel kan dit ook nog aan de A stijlen vooraan maar dat is een pak meer werk en eigenlijk alleen maar te doen als je een auto vanaf 0 opbouwt.
-Interieur.
Probeer zoveel mogelijk isolatiemateriaal zoals vloermatten,hoedenplank,kofferbekledingen en de diverse andere bekledingen te verwijderen.
Deurpanelen en achterpaneel eventueel terug bekleden met een alu plaat en er een gewone deurlits op zetten om de deur dicht te trekken.
Oogt netter en geeft ook minder geurhinder van buitenaf in de auto.
Ook elektriciteit en bekabeling die niet nodig is verwijderen.
Eventueel de elektrische ruiten vervangen door manuele.
Minder gewicht en ook weer minder bedrading.
En wat nodig is of wat er ligt van bedrading of leidingen deftig op plaatjes of houdertjes bevestigen.
-Pedalen en voetsteun.
Pedaalrubbers (rempedaal zeker) vervangen door alu of exemplaren die niet plakken of schuiven.
Bestaan zelfs OEM van BMW.
Vloerplaat voor de pedalen voorzien van een antislip plaat zodat de voeten netjes op de plaat blijven.
Kan zelf gemaakt worden van bijv traanplaat maar bestaat ook kant en klaar voor een E36.
Zelfs met bijbehorende voetsteun.
Zeker dus een voetsteun voorzien aan de linkerkant naast het koppelingspedaal waar je de voet op kan zetten bij lange bochten.
Anders zit je als een gek heen en weer te schuiven in de stoel in de bochten.



-Kniesteunen.
Misschien niet dadelijk iets waar je aan denkt maar wel superhandig als je het hebt.
Je moet ervoor zorgen dat als je in de auto zit in rijhouding je een steun maakt tegen de rolkooi aan de deurkant en tegen de middenconsole waar je knieën tegen kunnen aanleunen in de bochten.
Misschien klinkt het gek maar je gaat het zelf zeker ondervinden hoe handig die steuntjes zijn.
Vooral op een circuit met lange bochten is dat heel handig.
-Drank.
Ook weer iets wat niet dadelijk in het hoofd opkomt is drank.
Wij zorgden er altijd voor dat we een drankfles of bidon in een steun hadden ergens achter de piloot.
Daar staken we dan een plastiek darmpje in MET TERUGSLAGKLEPJE tussen dat we aansloten met een koppelstukje op een darmpje in de helm waardoor je tijdens het rijden eens kon drinken.


Motor en technische aanpassingen.

Koeling.
Moest de auto nog airco hebben dan zou ik al die componenten al zeker demonteren in de motorzijde.
Ook zeker de aircocondenser die voor de motorradiator zit verwijderen om een veel betere koeling te krijgen op de motorradiator.
Wel zou ik dan zorgen voor een aparte elektrische fan en die aansluiten op een aparte regelbare thermostaat die los bij in de koeltube te monteren is.
Zo kan je de motortemperatuur koel genoeg houden en zelf regelen ook in heel warme dagen.
De radiator voorzien van een koperen ontluchtingsschroef ipv de plastiek schroef want die breken af of vliegen er uit als de motor vrij warm word.
Zeker zijn dat de waterpomp en thermostaat 100% is anders vervangen.
Luchtfilter.
Ik weet niet hoe het systeem van luchtfilter nu gemaakt is.
Ik zie blijkbaar nog vrij standaard.
Het beste en goedkoopste is het standaard luchtfilterhuis met daar een K&N filter in.
Dat geeft een 2 Pk meer.
Andere Up Grade is werken met een inlaatkelk maar daar worden veel fouten mee gemaakt.
Want de meeste steken gewoon een kelk of filter op de bestaande inlaattube met het gedacht meer vermogen te krijgen.
Dat geeft buiten meer aanzuiggeluid zeker geen meer vermogen maar eerder vermogen verlies.
Als er een kelk of externe filter op komt moet die gemonteerd worden in een zgn “Cold air intake” systeem.
Daar zit de kelk of filter dan in een “doos” die eigenlijk van de motor gescheiden is.
Dan zuigt de motor koude lucht aan ipv de warme lucht die onder de kap zit.
Je kan zelfs Cold Air intake’s kopen voor een E36 .
Via Google ga je er zeker vinden die dat verkopen.
Zelf maken is de andere optie en lukt ook perfect met wat handigheid.
Met een Cold air Intake win je weer een 2Pk – 3Pk tegenover een K&N filter in het OEM luchtfilter huis.
-Schakelen.
Short shifter ipv de standaard pook.
Is zelf met OEM BMW onderdelen te maken maar ook weer te koop voor een E36.
Geeft een veel beter en korter schakelgevoel.

Ik weet niet hoe het bij de Nederlandse Track Days zit maar je kan anders best aan de voor en achterzijde waar de OEM sleepoog in gedraaid kan worden een speciale sleepoog of sleeplus in draaien.
Die bestaan voor een BMW en de slepers op circuit gaan heel blij zijn dat er zoiets op zit moesten ze de auto komen slepen.
Kan er nadien weer gewoon uitgedraaid worden als de auto op de openbare weg rijd.

Mooi voorbeeld is de opbouw van een E36 in groep N/A trim in onderstaande link.
Dan heb je een beetje een overzicht van heel mijn bovenstaand verhaal.
https://racecarsdirect.com/Advert/Detai ... n-race-car
https://racecarsdirect.com/Advert/Detai ... -24hr-1998
De Bastos auto is een Carly Motors Super Touring Car zoals we zelf er 2 hadden voor de Procar en 24U spa.

Er zijn waarschijnlijk nog dingen die ik vergeten ben maar volgens mij zitten de belangrijkste punten er wel bij.
Moesten er vragen of onduidelijkheden zijn dan hoor ik dat wel.
Mag via mijn mail.
...@hotmail.com
Of mag ook gewoon via Lawrence
Verder nog veel plezier met de auto want dat is tenslotte toch de hoofdzaak.
W…. M…

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door Jan-Willem » 08 aug 2018, 18:27

Leuk advies, staan zeker goede tips bij!

Al heeft iedereen er natuurlijk een andere mening over.
Maar achteraan remt een E36 eigenlijk vrij weinig en een grotere schijf is redelijk wat werk voor wat je eigenlijk er aan wint.
Dit snap ik alleen niet,
e46 328 296x19mm + klauwen zijn gewoon plug and play.
Net als e46 330i remmen rondom ( helaas wel erg zwaar )

Je kan ook e36 328i remschijven en klauwen pakken, die zijn geventileerd maar wel de originele diameter.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Tracktool. Waar op letten?

Bericht door M3tje » 08 aug 2018, 19:43

Gegroefde schijven zijn prima maar geperforeerd niet doen, door de grote temperatuurverschillen kunnen die scheuren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Fabian, HJ2, Jaws, JdBn, MartijnS, RS-Ron en 437 gasten