WLTP en RDE versus NEDC

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Macboy » 02 jun 2018, 22:30

Natuurlijk schandalig dat de EU en overheden NEDC hebben toegestaan. En dat verbruikscijfers van auto’s niet zijn gereguleerd met realistische testen. Zouden alle merken dat vanaf het begin hebben gedaan, dan was er niets aan de hand geweest. Nu moeten de autofabrikanten van onrealistisch naar realistisch en sommigen komen er beter vanaf dan anderen. Maar goed eigen schuld dikke bult. Dit hadden ze zelf moeten zien aankomen en sowieso schandalig dat de autolobby niet zelf hier eerder een systeem voor heeft gemaakt.

Dus laat ze maar bloeden wat mij betreft. Kan daar niet mild voor zijn.

De overheid zou wel moeten bijspringen jegens de consument. De BPM verhogingen als gevolg van de nieuwe berekeningen zijn niet logisch, omdat dit puur theoretische verhogingen zijn. Een Peugeot 3008 is immers niet méér aan het uitstoten dan een jaar terug. Waarom dan wel de BPM verhogen alleen maar omdat de waarde anders uitvalt ? Natuurlijk, je kunt stellen dat het verbruik en de uitstoot eerder niet klopte. Maar dat wist in principe iedereen al wel. Een overheid die zijn kop in het zand steekt mag geen excuus zijn. Bovendien heeft de roverheid gezegd dat de BPM aan de WLTP zou worden aangepast.

Ik vraag me overigens wel af of de WLTP en RDE wel realistisch genoeg zijn. In elk geval op het gebied van het verbruik, iets waar de auto-industrie echt jarenlang gewoon fraude pleegt. Compleet onzinnige verbruikscijfers. Hopelijk zal het nu beter gaan. Maar ik vrees dat de testen nog steeds niet deugen.

Wie heeft meer info hierover ?


https://mijn.bovag.nl/dossiers/alles-over-de-wltp

https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... c-10158567

https://www.alphabet.com/sites/default/ ... -nl-be.pdf

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Camiel » 02 jun 2018, 23:09

Naar wat ik begreep gaat hier met een soort van ‘conversion rate’ gewerkt worden. Dus als een auto met NEDC 80gr CO2/km zou uitstoten, zal hij met RDE 2.1x zoveel mogen uitstoten omdat tests op de weg ipv op de rollerbank een bepaalde foutmarge moeten toelaten (immers, de apparatuur is niet in een gecontroleerde omgeving waar sensoren kunnen meten of de apparatuur wel goed werkt, maar in de buitenlucht). Dus zul je in de komende jaren situaties krijgen waarbij een auto 100gr/km uitstoten NEDC en 180gr/km RDE, bijvoorbeeld, maar de BPM zal dan niet bepaald worden op 180 maar nog steeds op 100.

Het streven is wel dat dit verder omlaag gaat, maar het is niet direct 1:1. Ik weet niet of we in 2023 nog steeds zo’n conversie zullen hebben, maar ik hoop dat het inderdaad niet meer op basis van CO2 gaat, maar op basis van álle uitstoot.

Edit: kleine correctie mijnerzijds: bovenstaande geldt met name voor RDE, dat zal vooral voor diesels zijn. CO2 is een omrekentabel voor tussen NEDC en WLTP; https://automotive-management.nl/nieuws ... berekening . ECHTER, meeste geteste auto’s komen NA omrekening nog steeds 5-10% hoger uit qua CO2, dus dat gaat wel extra geld kosten...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Arthur » 03 jun 2018, 10:43

En in welke lade zal dat geld verdwijnen? En waar zal dat geld aan besteed worden?
:coffee:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door romo » 03 jun 2018, 11:04


Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Spijkerhard » 03 jun 2018, 11:41

Mooie info die Rai info!
Macboy schreef: 02 jun 2018, 22:30 Natuurlijk schandalig dat de EU en overheden NEDC hebben toegestaan. En dat verbruikscijfers van auto’s niet zijn gereguleerd met realistische testen. Zouden alle merken dat vanaf het begin hebben gedaan, dan was er niets aan de hand geweest.

Ik vraag me overigens wel af of de WLTP en RDE wel realistisch genoeg zijn. .... Maar ik vrees dat de testen nog steeds niet deugen.
Realiteits testen zullen natuurlijk nooit zo eenduidig zijn als laboratorium testen. En elke autobezitter blijft een eigen verbruikscijfer halen die net afwijkt.
De fraude bestond/bestaat natuurlijk uit twee grote hoofdstukken volgens mij:
- de auto herkende dat de verbruikscyclus werd gereden werden, en het motormanagement reageerde er meteen op,
-de emissie aanpassingen hoefden in kritische omstandigheden (koude motor, buitentemparatuur) nog niet te functioneren, en dit werd door de fabrikanten gemaximaliseerd.

Ook een beetje een grijs gebied daarbij, uiteraard wil je als fabrikant niet dat je auto er ongunstig uitkomt. Dus vraag je wel dat een auto op bedrijfstemparatuur moet zijn als de auto getest wordt, om "realistische, vergelijkbare" omstandigheden te creeeren. Maar in de praktijk begint iedereen natuurlijk met een koude auto, de een met -20, de ander uit een al dan niet goed verwarmde garage... (behalve dan in noordscandinavie, waar de auto aan de stekker ligt)

Vroeger was het iedereen duidelijk dat verbruikscijfers en praktijk niet overeen kwamen, door het gesjoemel worden nu praktijktest vereist...

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Camiel » 03 jun 2018, 17:14

In de tests schijnen de fabrikanten ook hun eigen locatie/route voor de tests vast te mogen leggen, zolang die maar een bepaalde afstand heeft en een maximum van 100m aan hoogteverschil op de route. Ik kan me echter wel voorstellen dat een Duitse fabrikant een ideale route gaat opzoeken ergens in Europa en in december geen test gaat doen in München en omstreken, maar in Portugal bijvoorbeeld, om verhoogd verbruik en uitstoot te voorkomen door kouder weer. En mogelijk de software optimaliseren om beter te presteren bij een bepaalde buitentemperatuur...?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Macboy » 03 jun 2018, 22:29

Beter 1:13 in Portugal en 1:12,5 in München dan 1:18 op papier. Daar gaat het om voor mij.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Andre » 04 jun 2018, 10:59

De nieuw verkoop krijgt gewoon klappen door het WLTP

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Youp » 09 jun 2018, 15:25

Macboy schreef: 02 jun 2018, 22:30 Natuurlijk schandalig dat de EU en overheden NEDC hebben toegestaan. En dat verbruikscijfers van auto’s niet zijn gereguleerd met realistische testen. Zouden alle merken dat vanaf het begin hebben gedaan, dan was er niets aan de hand geweest. Nu moeten de autofabrikanten van onrealistisch naar realistisch en sommigen komen er beter vanaf dan anderen. Maar goed eigen schuld dikke bult. Dit hadden ze zelf moeten zien aankomen en sowieso schandalig dat de autolobby niet zelf hier eerder een systeem voor heeft gemaakt.
Je moet je even verdiepen in de achtergrond van de NEDC. Deze is in de jaren 50 ontwikkeld om het verbruik vast te stellen. De rijcyclus was representatief voor die tijd. Tig jaar later ofzo heeft de EU de autofabrikanten gedwongen deze resultaten te publiceren als verbruikscijfers. Een aantal jaar geleden, toen we met energielabels en dat soort onzin aan de gang gingen, alle consumentenorganisaties op de bres want: "DE AUTOFABRIKANTEN LIEGEN ONS VOOR". Nonsense, autofabrikanten worden geconfronteerd met een onrealistische niet representatieve test, waarvan ze de cijfers als waarheid dienen te publiceren conform EU regelgeving.
Het grappige is nog wel, de NEDC is zo verkeerd nog niet... Voor auto's met (met name met atmosferische motoren) benadert deze de werkelijkheid nog best aardig bij rustig rijgedrag. Het echte probleem zit hem echter in de notoire defeat devices. Dat mag zeker bestraft worden. Die hebben niet veel met verbruik te maken, maar voornamelijk met schadelijke uitstoot.

Als jij de NEDC cyclus op de weg reproduceert met welke auto dan ook, zal het verbruik nagenoeg gelijk aan de opgave zijn.
Dus laat ze maar bloeden wat mij betreft. Kan daar niet mild voor zijn.

De overheid zou wel moeten bijspringen jegens de consument. De BPM verhogingen als gevolg van de nieuwe berekeningen zijn niet logisch, omdat dit puur theoretische verhogingen zijn. Een Peugeot 3008 is immers niet méér aan het uitstoten dan een jaar terug. Waarom dan wel de BPM verhogen alleen maar omdat de waarde anders uitvalt ? Natuurlijk, je kunt stellen dat het verbruik en de uitstoot eerder niet klopte. Maar dat wist in principe iedereen al wel. Een overheid die zijn kop in het zand steekt mag geen excuus zijn. Bovendien heeft de roverheid gezegd dat de BPM aan de WLTP zou worden aangepast.
Tsjah, dat is nu eenmaal Nederlands draconische CO2 belastingstelsel. Daar ga je niks aan doen vrees ik. Alle focus op CO2. De focus had veel beter op meer schadelijke uitstoot (CO, NOx, fijnstof, etc.) kunnen liggen.

Ik vraag me overigens wel af of de WLTP en RDE wel realistisch genoeg zijn. In elk geval op het gebied van het verbruik, iets waar de auto-industrie echt jarenlang gewoon fraude pleegt. Compleet onzinnige verbruikscijfers. Hopelijk zal het nu beter gaan. Maar ik vrees dat de testen nog steeds niet deugen.

Wie heeft meer info hierover ?


https://mijn.bovag.nl/dossiers/alles-over-de-wltp

https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... c-10158567

https://www.alphabet.com/sites/default/ ... -nl-be.pdf
De NEDC was al realistisch genoeg, de load cases waren alleen niet meer representatief voor de huidige tijd. Om objectief te vergelijken moet je nu eenmaal onder gecontroleerde omstandigheden testen. Het maakt niets uit waar op de wereld je een voertuig test (homologeert), de resultaten moeten overal het zelfde zijn.
Crash testen bijvoorbeeld, worden ook onder gecontroleerde omstandigehden uitgevoerd. Het testen van veiligheidssystemen, kinderzitjes, airbags, persoonlijke beschermingsmiddelen, noem maar op, geschiedt allemaal onder gecontroleerde omstandigheden. Precies om die reden, je wil uniforme tests voor een objectieve vergelijking. Je streept zo veel mogelijk (liefst alle) variabelen weg.
Dat "echte wereld" testen gelul, daar kan je niks mee. Dat is allemaal voor de buhne, er wordt waarschijnlijk alleen gechecked of er geen enorme excessen zijn (defeat devices). Immers, je gaat ook geen baksteen van een gebouw op een bouwhelm flikkeren omdat dat "echte wereld" is. Dat is subjectief en niet te vergelijken en het resultaat is iedere dag anders...
Laatst gewijzigd door Youp op 09 jun 2018, 15:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Youp » 09 jun 2018, 15:30

Spijkerhard schreef: 03 jun 2018, 11:41 Mooie info die Rai info!
Macboy schreef: 02 jun 2018, 22:30 Natuurlijk schandalig dat de EU en overheden NEDC hebben toegestaan. En dat verbruikscijfers van auto’s niet zijn gereguleerd met realistische testen. Zouden alle merken dat vanaf het begin hebben gedaan, dan was er niets aan de hand geweest.

Ik vraag me overigens wel af of de WLTP en RDE wel realistisch genoeg zijn. .... Maar ik vrees dat de testen nog steeds niet deugen.
Realiteits testen zullen natuurlijk nooit zo eenduidig zijn als laboratorium testen. En elke autobezitter blijft een eigen verbruikscijfer halen die net afwijkt.
De fraude bestond/bestaat natuurlijk uit twee grote hoofdstukken volgens mij:
- de auto herkende dat de verbruikscyclus werd gereden werden, en het motormanagement reageerde er meteen op,
-de emissie aanpassingen hoefden in kritische omstandigheden (koude motor, buitentemparatuur) nog niet te functioneren, en dit werd door de fabrikanten gemaximaliseerd.

Ook een beetje een grijs gebied daarbij, uiteraard wil je als fabrikant niet dat je auto er ongunstig uitkomt. Dus vraag je wel dat een auto op bedrijfstemparatuur moet zijn als de auto getest wordt, om "realistische, vergelijkbare" omstandigheden te creeeren. Maar in de praktijk begint iedereen natuurlijk met een koude auto, de een met -20, de ander uit een al dan niet goed verwarmde garage... (behalve dan in noordscandinavie, waar de auto aan de stekker ligt)

Vroeger was het iedereen duidelijk dat verbruikscijfers en praktijk niet overeen kwamen, door het gesjoemel worden nu praktijktest vereist...
De NEDC werd per definitie gestart met koude motor. Een van de checks was namelijk dat binnen x secondende katalysator al een bepaalde efficiëntie bereikt moest hebben. Slaagde de test niet (te lang buiten de bandbreedte gereden door de operator), was er weer een minimale afkoeltijd voorgeschreven. M.a.w.; morgen opnieuw proberen...

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door smiley » 09 jun 2018, 16:26

Ah, dus dit is de oorzaak.
Ik zag mijn 320ede ineens van 42 naar 46k instap gaan en snapte er al niks van.
Zelfs naaimachinediesels kosten ineens een berg meer.
Wat een elende.

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door KoenM » 09 jun 2018, 18:03

Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe het zit. Op de ene plek lees ik dat er in 2018 nog een omrekentabel is waardoor de BPM gelijk blijft, terwijl elders wordt genoemd dat de prijzen vanaf september hoger zijn.

Wie weet hoe het zit en specifiek wat de impact is op een VW polo?

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Youp » 09 jun 2018, 18:23

Dat kan je vrij makkelijk zien op de technische specificaties pagina van autoweek.nl. Zoek even het precieze model en kijk naar het tabblad prijzen.
Ik zie net dat de GT86 ook weer 7k duurder geworden is. Nu 61k kaal. 21k BPM (en 7 BTW) vanwege de monstreuze CO2 uitstoot van wel 180 gram. Oh man, dit belooft wat.

Ik kan er niks aan doen maar ik begin er zo langzamerhand de humor wel van in te zien. Al dat beleid, op geen enkele manier gestaafd door behoorlijke technische wetenschap of enige vorm van realiteitszin. We lijken wel een bananenrepubliek, aan de andere kant van het economische spectrum. :clap:

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Zed240 » 09 jun 2018, 20:24

Damn, 21k op 180 gram. :duh:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Arthur » 09 jun 2018, 22:05

Dat/dit verklaart dan ook de prijsstijging van sommige occasions, zoals in een ander draadje benoemd?

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door smiley » 09 jun 2018, 22:22

Is er nog ergens een prijslijst van alle nieuwe auto's te vinden met prijzen van voor de NEDC correctie?
Ben wel nieuwsgierig nu.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Arthur » 09 jun 2018, 22:44

Ik ook.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door smiley » 09 jun 2018, 23:12

Als iemand me wat scans van de Autoweek prijzen van eind vorig jaar stuurt, kan ik ze makkelijk tegen de NEDC prijzen van nu zetten, en online zetten voor iedereen.
pm me maar voor mijn mail adres.
Laatst gewijzigd door smiley op 10 jun 2018, 01:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Joël D. » 09 jun 2018, 23:21

Ben benieuwd waar de overheid op Prinsjesdag mee komt. Zou me niets verbazen als ze de BPM 'verlagen' door de tarieven in de schijven te verlagen, maar de schijven ook weer korter te maken. Effectief betaal je dan alsnog meer BPM.

Overigens wel bizar dat bijvoorbeeld Volvo en Mazda al helemaal klaar zijn voor de WLTP en heel veel Europese merken (BMW, Mercedes, Porsche) vrijwel niets kunnen leveren omdat ze nog niet opnieuw gehomologeerd zijn.

Ook wel interessant om te zien dat sommige importeurs de prijsstijgingen op zich nemen. Zo kost een Ford Kuga in Nederland kaal (zonder BPM en BTW) 14.651 Euro tegenover 19.580 in Duitsland. Komt in Nederland nog krap 14k aan BPM bij alleen.... Maar dus wel interessant om als Duitser zo'n auto in Nederland te halen. Scheelt je 5k.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door smiley » 10 jun 2018, 03:01

De grootste bpm correctie was al in 2017 zie ik nu. :coffee:
Van links naar rechts, Aug 2016, Sept 2017, Jun 2018

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Youp » 10 jun 2018, 03:14

Arthur schreef: 09 jun 2018, 22:05 Dat/dit verklaart dan ook de prijsstijging van sommige occasions, zoals in een ander draadje benoemd?
Weet ik niet, maar het zal natuurlijk wel weer goed zijn voor de "restwaarde", nieuw is immer stukken duurder geworden... En dan kan je recente occasions ook in prijs verhogen, want hey, gratis geld.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Youp » 10 jun 2018, 03:17

Joël D. schreef: 09 jun 2018, 23:21 Ben benieuwd waar de overheid op Prinsjesdag mee komt. Zou me niets verbazen als ze de BPM 'verlagen' door de tarieven in de schijven te verlagen, maar de schijven ook weer korter te maken. Effectief betaal je dan alsnog meer BPM.

Overigens wel bizar dat bijvoorbeeld Volvo en Mazda al helemaal klaar zijn voor de WLTP en heel veel Europese merken (BMW, Mercedes, Porsche) vrijwel niets kunnen leveren omdat ze nog niet opnieuw gehomologeerd zijn.

Ook wel interessant om te zien dat sommige importeurs de prijsstijgingen op zich nemen. Zo kost een Ford Kuga in Nederland kaal (zonder BPM en BTW) 14.651 Euro tegenover 19.580 in Duitsland. Komt in Nederland nog krap 14k aan BPM bij alleen.... Maar dus wel interessant om als Duitser zo'n auto in Nederland te halen. Scheelt je 5k.
Dat is niks nieuws. Nederlandse netto basisprijzen zijn al jaren kunstmatig laag. Omdat autofabrikanten/importeurs moeten compenseren voor ons belastingregime (het oude was ook al zot), omdat we anders te ver uit de pas lopen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Macboy » 11 jun 2018, 13:23

Youp goed verhaal hierboven. Feit is dat iedereen weet dat je prima een gelijkwaardige en realistische test kan bedenken voor alle fabrikanten. Net zoals alle fabrikanten de Ring weten te vinden kunnen ze ook prima een ANWB testcircuit vinden waar de auto realistisch getest wordt. Als niet-realisme mag, waarom zou dan het streven naar realisme niet mogen ?

Qua temperaturen kan je prima een factor X toevoegen aan het normverbruik per 5 of 10 graden verschil.

Het is allemaal zo moeilijk niet. Die onzinnige argumenten zijn precies de reden waarom het model verkloot is en waarom nu veel auto’s onnodig duur worden.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Youp » 11 jun 2018, 16:26

Macboy schreef: 11 jun 2018, 13:23 Youp goed verhaal hierboven. Feit is dat iedereen weet dat je prima een gelijkwaardige en realistische test kan bedenken voor alle fabrikanten. Net zoals alle fabrikanten de Ring weten te vinden kunnen ze ook prima een ANWB testcircuit vinden waar de auto realistisch getest wordt. Als niet-realisme mag, waarom zou dan het streven naar realisme niet mogen ?

Qua temperaturen kan je prima een factor X toevoegen aan het normverbruik per 5 of 10 graden verschil.

Het is allemaal zo moeilijk niet. Die onzinnige argumenten zijn precies de reden waarom het model verkloot is en waarom nu veel auto’s onnodig duur worden.
Het is helaas niet zo simpel. Dit soort testen, waar voor grote industrieën vergaande gevolgen aan kleven (homologatie, belastingstelsels) moeten objectief uitgevoerd worden. En het is noodzakelijk om een objectief vergelijk te maken tussen verschillende merken en modellen. De benadering die jij noemt is veel te simplistisch en wetenschappelijk gewoon niet te onderbouwen, voertuigen zijn té verschillend en té complex. Overigens dien je niet alleen met temperatuur rekening te houden, maar ook met luchtvochtigheid, luchtdruk, samenstelling van de atmosfeer op dat moment, asfalttemperatuur en vast nog wel wat. De meetonzekerheid op al die waarden in de buitenlucht alleen al schreeuwt om testen in een lab...
Vergeet niet dat we in het hoogste tarief in NL 600+ Euro per grammetje CO2 tellen, hè. Er moet met dit soort werk op de kleintjes gelet worden. 5 gram meer of minder kan betekenen dat je product onverkoopbaar danwel een doorslaand succes is in een markt. En daar hebben de Europese overheden het volledig zelf naar gemaakt.


Het kan overigens wel andersom, je kan testen in klimaatkamers en hoogtekamers toevoegen, maar dan wordt het testen ansich schreeuwend duur. Je kan ook last-afhankelijke testen uitvoeren. Dat gebeurt bij vrachtwagens al jaren (daarbij sturen ze niet op snelheid, maar op hoeveel gas je geeft; 50% last, 75% last, vollast, etc.). Het nadeel dan alleen is, dat je met een snelle auto in de testcyclus 250 rijdt waar je met een Aygotje maar 90 haalt. Lamborghini zal eisen dat je de testen uitvoert bij gangbare snelheden... Geheel terecht. En dat laatste is het hele punt. In de basis is de NEDC niet onrealisch of verkeerd. De load-cases zijn gewoon niet meer van deze tijd. De reden dat alle auto's meer verbruiken (en meer CO2 uitstoten) is dat iedereen een loden voet heeft. En met een down-size motor (lees: alles tegenwoordig met een turbo) heb je daar het meeste nadeel (of voordeel, is maar hoe je het bekijkt) van. Pas de load-cases aan en je bent er. Dat is ook wat er gebeurd is voor de WLTP. Defeat devices kan je traceren door een test op de weg te doen (RDE). Maar de absolute waarden daarvan mag je eigenlijk nooit en te nimmer gebruiken voor homologatie. Ik vrees echter dat dit wel gebeurt en het gaat leiden tot een hoop optimaliseren, vingerwijzen en rechtzaken...
Laatst gewijzigd door Youp op 11 jun 2018, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: WLTP en RDE versus NEDC

Bericht door Youp » 11 jun 2018, 16:30

-edit-

Oeps

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 124 gasten