DigiDash, waar het naar toe gaat.

Dit is ons algemene autoforum.
Robin
Berichten: 51343
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Robin » 19 apr 2018, 12:29

Schaalverdeling geneuzel: PSV ik kan er niks anders van maken:)

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Sjoerd » 19 apr 2018, 21:45

Ik heb mijn huidige 535d met opzet als executive besteld en niet als high executive. Zodoende heb ik nog de klassieke tellers. Ik ben niet geheel tegen de digitale tellers maar bij de PFL kon je zelfs niet selecteren dat als je bijvoorbeeld de vering in sport had je de tellers in de 'normale' stand kon laten. Die stonden dan ook in de (foeilijke) sportstand. Dat kan bij de LCI wel.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Macboy » 19 apr 2018, 23:16

Ja extreem lelijk en extreem irritant dat je zoiets niet kan kiezen. Onbegrijpelijk.

Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3417
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Booooh » 19 apr 2018, 23:59

Sjoerd schreef: 19 apr 2018, 21:45 Ik heb mijn huidige 535d met opzet als executive besteld en niet als high executive. Zodoende heb ik nog de klassieke tellers. Ik ben niet geheel tegen de digitale tellers maar bij de PFL kon je zelfs niet selecteren dat als je bijvoorbeeld de vering in sport had je de tellers in de 'normale' stand kon laten. Die stonden dan ook in de (foeilijke) sportstand. Dat kan bij de LCI wel.
Ik dacht dat er ergens een optie was om wel of niet je dash aan te laten passen als je switcht tussen die settings, maar kan me vergissen, zal er eens naar kijken ...

Verder vind ik de DigiDash in de X6 wel fraai eigenlijk, maar volledig met Macboy eens dat het gewoon instelbaar zou moeten zijn ...

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door ADV » 20 apr 2018, 08:55

Das toch gewoon 6WA of 6WB? Wel bizar inderdaad..

Persoonlijk, als software ontwikkelaar/architect, ik vind het juist wel leuk, maar dan wil ik inderdaad wat Macboy zegt, wel zelf kunnen instellen wat ik zie.. Hoe vet is het als je gewoon thema's kan kiezen ofzo, evt dingen aanpassen, al dan niet via een USB stickie uploaden oid... Ik vind het prima, ik hou wel van gadgets enzo..

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4462
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door sitechris » 21 apr 2018, 21:49

Eens met Macboy. Doe je digitaal dan goed! Dus keuzevrijheid in tellers.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Sjoerd » 21 apr 2018, 22:22

Booooh schreef: 19 apr 2018, 23:59 Ik dacht dat er ergens een optie was om wel of niet je dash aan te laten passen als je switcht tussen die settings, maar kan me vergissen, zal er eens naar kijken ...
Volgens mij bij de PFL niet. Ik weet zeker dat bij de LCI het wel kan. Maar die was nog niet uit toen ik mijn LCI bestelde...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Macboy » 25 apr 2018, 09:58

Perry zat bij een Nederlandse Rolls designer aan tafel. Die heeft het interieur van verschillende BMW’s ontworpen, waaronder de E90 en i3 en nog het een en ander. Hij heeft voor me nagevraagd waarom de mogelijkheden bij een digitale dash zo beperkt zijn en dit is een vrije weergave van het gesprek:

Hij: “De beperking zit in de computer”

Perry: “Ja, en mijn iPhone dan? Daar krijg je alles op het scherm wat je zou willen”

Hij: “Je weet wat een iPhone kost toch? En dan kunnen zij de ontwikkelingskosten ook nog over grotere aantallen spreiden én de apps worden door derden ontwikkeld”

Perry: “Maar als iets een tientje duurder is maak je de auto toch twee tientjes duurder?”

Hij: “Wij zijn designers, wij willen echt wel, maar het heeft met geld te maken, mooier kan ik het ook niet maken”

Tom
Berichten: 21719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Tom » 25 apr 2018, 10:25

De hardware is er, daar hoeft niks aan veranderd te worden. Er is een scherm, er is een boordcomputer die de data (snelheid, toerental etc.) levert aan een andere computer die voor de weergave op dat scherm zorgt. Puur software dus, je moet namelijk meerdere tellers grafisch uitwerken, in je boordcomputer de mogelijkheid bieden om het in te stellen en alles uitgebreid testen.

Hij zegt van niet, maar ik kan mij ook voorstellen dat je juist wilt dat er maar één stijl is zodat mensen het gaan herkennen als zijnde BMW tellers. Voorbeeld iPhone grappig want Apple laat z'n home-scherm met die rijtjes iconen ook niet aanpassen, terwijl het technisch natuurlijk geen probleem is. Ze willen dat het herkenbaar en consistent is. En consistentie zorgt weer voor een betere gebruikservaring.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Riceaux » 25 apr 2018, 10:51

Riceaux schreef: 19 apr 2018, 11:39 Is ook niet moeilijk om te ontwikkelen. Maar kost wel gigantisch veel tijd om het helemaal uit te werken.
Denk dat Crookie User Centered Design een beetje verkeerd op vat. Digidash kan ontzettend user centered opgezet worden. Door alleen te tonen wat de gebruiker wil. Op het moment dat de fabrikant keuze's maakt is het user centered aspect er ook al aardig vanaf. Beetje wat Macboy zegt dus. Ik gok dat BMW daar ook erg druk mee bezig is om te ontwikkelen. En zo niet moeten ze mij maar aannemen voor het inventariseren van de gebruikerswensen en het prototypen. :tooth:
Dik gedrukte stuk van wat ik zei dus Macboy. Tijd = geld.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door romo » 25 apr 2018, 10:54

Dan rest heel simpel de vraag;

Waarom dan de omslag van analoog (simpeler , goedkoper, herkenbaarder gaat het niet) naar digitale rotzooi die niet eens volledig benut kan worden? Want das het hierboven genoemde argument.

Het ontgaat me volledig.

Tom
Berichten: 21719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Tom » 25 apr 2018, 10:57

Ik denk dat digitaal juist veel goedkoper is.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Riceaux » 25 apr 2018, 11:06

Dat weet ik eigenlijk wel zeker. Analoge tellerbak zitten aardig wat meer onderdelen in.

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Alfata » 25 apr 2018, 11:06

Dat denk ik niet. Er zitten veel meer (dure) componenten in een scherm dan in een plaatje kunststof met wat naalden.
Persoonlijk vind ik analoge tellers ook veel mooier. Ik heb dan wel het digitale dash in mijn 4C, maar compleet vrienden ermee worden kan ik niet. Het is niet altijd snel genoeg en je bent altijd weer die felheid aan het aanpassen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door WJ » 25 apr 2018, 11:08

Digitaal is goedkoper.
Centenkwestie, zoals altijd. :) (dus daarom ook weinig custom mogelijkheden, zoals al eerder gezegd)

Tom
Berichten: 21719
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Tom » 25 apr 2018, 11:13

Bij analoge tellers is dat kunststof plaatje bij elk model een andere maat, de opdruk is per motor (benzine/diesel/sportmodellen) en land (km/mijlen) anders, er zitten lichtjes achter, iets mechanisch om de tellers te bewegen, het moet in elkaar gezet worden.

Bij digitaal laten ze een schermpje van de leverancier komen, prikken de kabel aan een boordcomputer en de rest is allemaal software. Een LCD-scherm kost geen drol meer.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door ADV » 25 apr 2018, 11:16

Tja en R&D van de software dan? In principe zou het niet meer moeten zijn dan gewoon uitlezen van data en die displayen. Als je M-Performance tellers kan maken met koppel, kw/pk whatever, dan moet je ze ook wel met snelheid en rpm kunnen maken lijkt me. Gaat die aansturing van die tellers nog steeds analoog of is dat ook gewoon weer vanuit de software?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Macboy » 26 apr 2018, 08:28

Het kan nooit een grote centenkwestie zijn. Stop 5 mensen een maand in een hok en je moet er wel zijn. Als we het over miljoenen ontwikkelingskosten hebben, dan zal €200.000 toch wel kunnen voor een digidash ?

Of loopt dat in de miljoenen. Geloof er geen drol van.

Robin
Berichten: 51343
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Robin » 26 apr 2018, 08:30

In het grote verhaal van de ontwikkeling van een nieuw model auto is 't blijkbaar een sluitpost die hoe dan ook een financiele grens heeft die veel lager ligt dan we denken(?)

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Mike R32 » 26 apr 2018, 08:40

Zijn tegenwoordig net mobiele telefoons. Gemaakt met een levensduur tot het nieuwe model uitkomt. Beetje overdreven misschien maar toch.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door WJ » 26 apr 2018, 09:16

Het is niet de ontwikkelingskosten, maar gewoon om die analoge tellertjes in een auto te proppen. Digitaal dash is beeldschermpje, printplaatje, klaar. Alle digitale signaaltjes komen van de ECU en klaar, niks omzetten, geen bewegende delen en weet ik wat nog meer.

Schermpje, snoertje klaar. Volgensmij is dat gewoon stukken goedkoper.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Robin Hartog » 26 apr 2018, 09:30

Volgens mij kijken we er een beetje over heen wat de daadwerkelijke ontwikkelingskosten zijn van een digidash. Alles moet onderzocht worden, bij zowel gebruikers als ontwikkelaars; functies, uiterlijk, productieproces, leveranciers, monteurs moeten leren hoe problemen op te lossen, alles moet feilloos werken, etc. Denk dat het lang niet zo simpel is als we denken qua kosten en ontwikkelingsproces.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8888
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Joop » 26 apr 2018, 19:17

Tom schreef: 25 apr 2018, 10:25 ...
Hij zegt van niet, maar ik kan mij ook voorstellen dat je juist wilt dat er maar één stijl is zodat mensen het gaan herkennen als zijnde BMW tellers. Voorbeeld iPhone grappig want Apple laat z'n home-scherm met die rijtjes iconen ook niet aanpassen, terwijl het technisch natuurlijk geen probleem is. Ze willen dat het herkenbaar en consistent is. En consistentie zorgt weer voor een betere gebruikservaring.
Dit dus...
...anders wordt alles wel heel universeel en kun je er net zo goed ook een ander embleem op plakken.

Het universeel worden is iets dat met de hele elektrificering ook op de loer ligt. Een elektromotor is een elektromotor en daar zijn weinig karaktertrekjes aan te hangen, zoals dat met een motortune op een verbrandingsmotor wel kan.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door romo » 26 apr 2018, 19:28

1 stijl is prima, maar doe het dan goed, nu is het een ratje toe



Iedereen het zelfde? Mooi, dan kan iedereen een Ferrari rijden :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31198
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door JP » 26 apr 2018, 22:01

Macboy schreef: 26 apr 2018, 08:28 Het kan nooit een grote centenkwestie zijn. Stop 5 mensen een maand in een hok en je moet er wel zijn. Als we het over miljoenen ontwikkelingskosten hebben, dan zal €200.000 toch wel kunnen voor een digidash ?

Of loopt dat in de miljoenen. Geloof er geen drol van.
Ze kunnen wel 5 nerds in een dwangbuis stoppen die dan een systeem ontwikkelen dat je 3 cylinder Beierse Magic Wand klinkt als een stoere zeeman, via de speakers wel te verstaan.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Erik-Jan, Google [Bot], k33z, Sabberjoch, WillemBoer en 165 gasten