DigiDash, waar het naar toe gaat.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door romo » 18 apr 2018, 21:02

Ik maak maar even een nieuw draadje over het DigiDash aan, ik heb er persoonlijk niks mee, das intussen gevoegelijk bekend. Laten we maar de verschillende typen en automerken eens tegen het licht houden en er een discussie tegen aan gooien.

Dit is wat BMW nu gaat doen;

https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn ... ers-108719

Afbeelding


En dan zoals we het gewend zijn;

Afbeelding


Pick your poison..............

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: DgiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Robin Hartog » 18 apr 2018, 21:14

Ik vind het echt top, maar ik hou dan ook wel van die digitale schermpjes.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DgiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door JP » 18 apr 2018, 21:22

Het zal een evolutie zijn waar je niet onderuit zult komen. Over een paar jaar weten we niet anders op een paar ouwe löllen na die in de tijd vastgeroest zijn gebleken :tooth:

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: DgiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Snipe » 18 apr 2018, 21:50

1DC5E519-2E82-43D2-A01F-06AD28470548.jpeg
1DC5E519-2E82-43D2-A01F-06AD28470548.jpeg (45.78 KiB) 3771 keer bekeken
Het werkt wel goed allemaal, maar ik krijg er zo’n gevoel bij:

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: DgiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Crookie » 18 apr 2018, 21:50

Een tijd geleden heb ik te kampen gehad met overbelasting. Elk scherm of ander lcd/iphone/android telefoon/tv deed pijn aan mijn ogen. Ook met goede gezondheid heb ik liever conventionele dashboards. Veel rustiger en minder technostress. Daarnaast leest digitaal een fractie langzamer dan analoge meters.

S'nachts heb ik liever helemaal geen fel/wit licht in mijn ogen. Het verblind en lijd ontzettend af vind ik. Zacht geel/amber licht leest voor mij het prettigste.

Nu zal het nog een tijd duren voordat ik een auto bezit met zulke digitale meters, kies ik liever de Bmw variant dan audi's klokken cluster.
Laatst gewijzigd door Crookie op 18 apr 2018, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door allen » 18 apr 2018, 21:54

Ik heb geen enkel probleem gehad met digidash in de f11. Als je last van je ogen krijgt staat het scherm doorgaans te fel.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door romo » 18 apr 2018, 21:55

^ Ik vind het onrustig al die info, je wil je beperken tot het hoogst noodzakelijke IMO.

Kijk ook even naar die tegendraadse toerenteller, deja vu Aston Martin, wat is daar nu functioneel aan? Form follows function was toch altijd het heilige adagium in München?

Buiten dat; het ziet er nogal "fake" uit, tekenfilm achtig, Disney wereld. Tevens ontgaat mij het nu van digitale ronde klokken, dat is wat je juist niet meer wil gezien de potentie van digitaal, maar hier dus een zogenaamde moderne LCD set up in een semi klassiek jasje. Doe dan echt radicaal wat anders en benut de mogelijkheden dan ook voluit. Geen wijzers meer, allen nog cijfers, maak er dan een semi F-16 HUD van.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Robin Hartog » 18 apr 2018, 21:58

romo schreef: 18 apr 2018, 21:55 ^ Ik vind het onrustig al die info, je wil je beperken tot het hoogst noodzakelijke IMO.

Kijk ook even naar die tegendraadse toerenteller, deja vu Aston Martin, wat is daar nu functioneel aan? Form follows function was toch altijd het heilige adagium in München?

Buiten dat; het ziet er nogal "fake" uit, tekenfilm achtig, Disney wereld.
Dat is juist het mooie aan een digidash, je kan alles aanpassen naar wens van de gebruiker. Alleen cijfers, alleen een naald, alle temperaturen er bij of niet, etc. Het dash wordt imho juist een stuk rustiger en meer user centred. :)

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Riceaux » 18 apr 2018, 22:02

De techniek is mooi. De uitvoering bij BMW een stuk minder. Mooiste implementatie van een digidash vind ik persoonlijk bij Porsche. Waarbij wel de traditionele ‘kokers’ behouden blijven, maar dan wel met schermpjes erin. Verder is het natuurlijk wachten op een verdere ontwikkeling hiervan waarbij het mogelijk is om het volledig naar eigen wens af te stemmen.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Joop » 18 apr 2018, 22:02

Was ik net blij dat ze in de F3x 3er/4er weer vier traditionele klokken hadden gemonteerd, beginnen ze met deze flauwekul. Ik heb er eerlijk gezegd ook niet veel mee.

Ooit hadden ze in München al eens aangegeven dat ze niet een vergelijkbaar dashboard zouden maken als Audi (en inmiddels de rest van de VAG groep) en nu komen ze n.a.v. de nieuwe 8er met deze indeling aanzetten. Wat is er mis met een paar goed afleesbare klokken? Ik zie er in ieder geval niet de meerwaarde van in. Navigatieaanwijziging op de headup display, naast enkele essentiële andere zaken, kaart op het scherm in het midden (niet prominent voor je neus dus) en een paar klassieke tellers achter het stuurwiel that's it. Meer heb ik tijdens het rijden niet nodig.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door romo » 18 apr 2018, 22:03

^^^Het ziet er niet uit, welke optie je ook kiest, klassieke klokken klaar :tooth:

^^Porsche idd veel beter qua lay out, minder nep idee.

Online
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door RS-Ron » 18 apr 2018, 22:15

Joop schreef: 18 apr 2018, 22:02 Was ik net blij dat ze in de F3x 3er/4er weer vier traditionele klokken hadden gemonteerd, beginnen ze met deze flauwekul. Ik heb er eerlijk gezegd ook niet veel mee.

Ooit hadden ze in München al eens aangegeven dat ze niet een vergelijkbaar dashboard zouden maken als Audi (en inmiddels de rest van de VAG groep) en nu komen ze n.a.v. de nieuwe 8er met deze indeling aanzetten. Wat is er mis met een paar goed afleesbare klokken? Ik zie er in ieder geval niet de meerwaarde van in. Navigatieaanwijziging op de headup display, naast enkele essentiële andere zaken, kaart op het scherm in het midden (niet prominent voor je neus dus) en een paar klassieke tellers achter het stuurwiel that's it. Meer heb ik tijdens het rijden niet nodig.
Ben het met je eens, ik heb alleen heel veel mensen in mijn kennissenkring die gadgets veel belangrijker vinden dan bijv. stuurgedrag of prestaties. Ze willen snel internet in de auto, de snelheid van de auto interesseert ze totaal niet. Dus daar wordt op ingespeeld door de fabrikanten.

Gr Ron

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door bartb » 18 apr 2018, 22:18

Ik heb persoonlijk helemaal niks met zo’n digidash.
Doe mij maar een paar tellers zoals de afbeelding in de beginpost. Head up display in de auto en het is nog veiliger ook imo.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Jules » 18 apr 2018, 22:19

iedereen is helemaal lyrische over die digitale dashboards maar ik vind eigenlijk nog steeds een klassieke tellerklok met een echte toerenteller naald veel mooier.

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Eric Z » 18 apr 2018, 22:24

Van mij hoeft het niet digitaal, analoog is prima.

Valt mee dat er nog niemand over de verdeling is begonnen, maar die is bij de analoge in de startpost ook al verkeerd.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Wouter81 » 18 apr 2018, 23:16

Ik ben IT’er. En ik prefereer toch de analoge meters zoals ik ze in mijn 4 serie heb. Tijdloos mooi en stijlvol. Kijk al naar genoeg/teveel schermen overdag.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door tomgtr » 18 apr 2018, 23:39

Ik heb er ook niks mee maar niet mijn grootste zorg in autoland. Mijn zorg is meer dat ik over 20 jaar in een Tesla rij. Een retro model lijkend op de oeroude model x met een koffiezerapparaat in de vorm van een stuur voor je.

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Robin » 19 apr 2018, 07:47

Nu vind ik analoge ronde klokken en toerenteller überhaupt mooier dan digitaal- en ik zit dagelijks in de klokken- maar de mogelijkheden zijn wel mega.

Ik vind de McLaren 720S buitenkant design niet mooi, maar ik vind dit wel geniaal: Als je er voor gaat zitten en rust aan de kop wil, dat kleine dashje:



Of andersom, vanaf 22s:


Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Downforce Hans » 19 apr 2018, 08:10

Ik heb ook geen Digidash maar de mogelijkheid hebben om je tellers aan te passen en dat alles wat je aan info niet nodig hebt weg kan laten lijkt me een top optie. In de heads up display van mijn Corvette kan je daar ook voor kiezen. In trackmode zie je dan toerental , water en olie temp.
Mijn voorkeur gaat echter wel uit naar gewone tellers.

Online
Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Bombadil » 19 apr 2018, 08:29

Wouter81 schreef: 18 apr 2018, 23:16 En ik prefereer toch de analoge meters zoals ik ze in mijn 4 serie heb. Tijdloos mooi en stijlvol. Kijk al naar genoeg/teveel schermen overdag.
Juist.

Anderzijds is zo`n digi dash als blu ray: te laat. Over een paar jaar heb je helemaal geen tellerbak en ook bestuurder meer maar rijdt het ding helemaal zelf. Als je wat wil weten moet je inloggen met een premiumabonnement 'drivers' op de app van de fabrikant.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Crookie » 19 apr 2018, 09:59

Robin Hartog schreef: 18 apr 2018, 21:58
romo schreef: 18 apr 2018, 21:55 ^ Ik vind het onrustig al die info, je wil je beperken tot het hoogst noodzakelijke IMO.

Kijk ook even naar die tegendraadse toerenteller, deja vu Aston Martin, wat is daar nu functioneel aan? Form follows function was toch altijd het heilige adagium in München?

Buiten dat; het ziet er nogal "fake" uit, tekenfilm achtig, Disney wereld.
Dat is juist het mooie aan een digidash, je kan alles aanpassen naar wens van de gebruiker. Alleen cijfers, alleen een naald, alle temperaturen er bij of niet, etc. Het dash wordt imho juist een stuk rustiger en meer user centred. :)
User centered? Bij een Iphone lijkt mij dat wenselijk, niet wanneer je 1400kg alu/staal bestuurd. Het vraagt je aandacht en die heb je nou net nodig om de auto te besturen.

Zoals Bmw de HUD heeft gemaakt zie ik het als een deftig ontwerp. Geen overbodige informatie en voor elke gebruiker hetzelfde en dus het gene wat de gebruiker nodig heeft.

Heel veel functies die tegenwoordig geimplementeerd zijn/worden vind ik ansich een hele mooi ontwerp. Of ze daadwerkelijk nodig zijn okay, dat vraag ik mij wel af. Vertrouwen we te veel op digitale hulpjes en zijn wij als bestuurder nog nodig in de auto?

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Robin Hartog » 19 apr 2018, 10:05

Crookie schreef: 19 apr 2018, 09:59
Robin Hartog schreef: 18 apr 2018, 21:58
romo schreef: 18 apr 2018, 21:55 ^ Ik vind het onrustig al die info, je wil je beperken tot het hoogst noodzakelijke IMO.

Kijk ook even naar die tegendraadse toerenteller, deja vu Aston Martin, wat is daar nu functioneel aan? Form follows function was toch altijd het heilige adagium in München?

Buiten dat; het ziet er nogal "fake" uit, tekenfilm achtig, Disney wereld.
Dat is juist het mooie aan een digidash, je kan alles aanpassen naar wens van de gebruiker. Alleen cijfers, alleen een naald, alle temperaturen er bij of niet, etc. Het dash wordt imho juist een stuk rustiger en meer user centred. :)
User centered? Bij een Iphone lijkt mij dat wenselijk, niet wanneer je 1400kg alu/staal bestuurd. Het vraagt je aandacht en die heb je nou net nodig om de auto te besturen.

Zoals Bmw de HUD heeft gemaakt zie ik het als een deftig ontwerp. Geen overbodige informatie en voor elke gebruiker hetzelfde en dus het gene wat de gebruiker nodig heeft.

Heel veel functies die tegenwoordig geimplementeerd zijn/worden vind ik ansich een hele mooi ontwerp. Of ze daadwerkelijk nodig zijn okay, dat vraag ik mij wel af. Vertrouwen we te veel op digitale hulpjes en zijn wij als bestuurder nog nodig in de auto?
Maar als je een 1400kg alu/staal voortuig bestuurd, dan is het toch juist wenselijk als de gegevens die je nodig hebt op een logische plaats te zien zijn? Dat bedoel ik meer met user centred.

HUD vind ik inderdaad een prachtig idee, mag van mij nog wel meer worden geïmplementeerd in auto's.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Macboy » 19 apr 2018, 10:16

Nou heren, ik moet echt tot 10 tellen om me in te houden. Zoals jullie weten vind ik tellers ook heel erg belangrijk. Maar ik heb gezworen rustig te blijven en zal gewoon schrijven wat ik wil.

Voor mij zijn er geen bezwaren tegen digitale tellers. Tuurlijk vind ik analoge tellers mooier. Maar ik snap de meerwaarde van digitale tellers wel. Namelijk meer info en vooral meer keuze.

Mijn grootste bezwaar tegen digitale tellers is juist de onmogelijkheid om zaken maar keuze aan te passen. Dus het grootste voordeel van digitaal dan niét gebruiken. Als BMW nu gewoon variatie gaat aanbieden en dat de rijder dan zelf kan kiezen wat hij wil, dan ben ik erg tevreden.

Zie bijvoorbeeld de boordcomputer:

[ ] actieradius
[ ] gemiddelde snelheid
[ ] aankomsttijd
[ ] huidig verbruik
[ ] gemiddeld verbruik

Je kan als sinds mensenheugenis in het iDrive menu kiezen welke opties je wel en niet aan wilt. Super handig. Waarom zou zoiets niet toegepast kunnen worden met digitale tellers ?

Graag zou ik het als volgt willen zien:

1. Keuze tellers: alle analoge tellers uit alle E-series, F-series en G-series digitaal geïmporteerd.
2. Keuze van informatie op het scherm: alles aan en uit kunnen zetten wat je wel/niet wil
3. Schaalverdeling keuze: standaard, dan wel steeds per 20 of steeds per 30

Dit kan toch niet moeilijk zijn om te ontwikkelen ? Er gaat een paar uur in zitten maar dat is toch verwaarloosbaar want eenmaal digitaal dan is het vereeuwigd en kan je het altijd toepassen in de toekomst.

Onder deze omstandigheden heb ik geen enkele moeite met de overgang naar digitale dashboards.

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door Riceaux » 19 apr 2018, 11:39

Is ook niet moeilijk om te ontwikkelen. Maar kost wel gigantisch veel tijd om het helemaal uit te werken.
Denk dat Crookie User Centered Design een beetje verkeerd op vat. Digidash kan ontzettend user centered opgezet worden. Door alleen te tonen wat de gebruiker wil. Op het moment dat de fabrikant keuze's maakt is het user centered aspect er ook al aardig vanaf. Beetje wat Macboy zegt dus. Ik gok dat BMW daar ook erg druk mee bezig is om te ontwikkelen. En zo niet moeten ze mij maar aannemen voor het inventariseren van de gebruikerswensen en het prototypen. :tooth:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5995
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: DigiDash, waar het naar toe gaat.

Bericht door matthyssie » 19 apr 2018, 12:17

Ik snap Macboy wel. Tellers net zoals in Need for Speed: Underground 2 :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, frank de jonge, Martijn 327i, wackywim, Wimo, Wout309t en 138 gasten