Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6137
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door EvdP » 16 apr 2018, 14:13

Bezitters van vieze diesels kunnen nog even opgelucht ademhalen. Door ICT-problemen bij de Belastingdienst worden zwaardere heffingen uitgesteld.

Per 2019 zou voor dieselauto’s zonder fabriekroetfilter de motorrijtuigenbelasting per 2019 omhoog gaan met 15 procent. Maar doordat de Belastingdienst opnieuw kampt met systeemproblemen, zal dit volgens bronnen met een jaar worden verlaat.

Wie een gemiddelde dieselpersonenauto heeft in de gewichtsklasse van 1350-1450 kilo, ontspringt daardoor nog even de verhoging van zo’n 225 euro per jaar. Het gaat om enkele honderdduizenden personenauto’s in Nederland. De schatkist loopt hierdoor naar schatting enkele miljoenen mis.

Binnenkort presenteert staatssecretaris Snel de halfjaarsrapportage over de stand van zaken bij de fiscus. Al jaren rommelt het daar, waardoor er keer op keer tegenvallers moeten worden gemeld. Afgelopen jaar nog bleek dat door problemen bij de schenk- en erfbelasting, honderden miljoenen euro’s pas later konden worden geïnd.
Bron: Telegraaf.nl

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Robin » 16 apr 2018, 14:18

Ja van Windows 98 naar Vista he, dan loopt het vast.....

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Martin van der Zwaard » 16 apr 2018, 14:21

Snel m'n dieselvoorraad verkopen dan maar :angel:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 5999
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door matthyssie » 16 apr 2018, 18:32

Kan ik nog even doorroeten met de oldtimer ;-)

Crookie
Berichten: 4296
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Crookie » 16 apr 2018, 18:34

Per ongeluk expres

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Luco » 16 apr 2018, 19:56

Belastingdienst, leuker kunnen we het niet maken, wel trager.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Macboy » 18 apr 2018, 00:54

:mrgreen:

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Vliet » 18 apr 2018, 12:58

Ze zouden wel even duidelijk moeten maken welke auto's nu wel en niet een boete krijgen. De mijne heeft wel af fabriek een roetfilter, maar is wel aardig "oud" (2005). Kan nergens een specifieke beschrijving/lijst vinden behalve of een auto een roetfilter heeft.

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7023
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Fabian » 18 apr 2018, 13:14

Vliet schreef: 18 apr 2018, 12:58 Ze zouden wel even duidelijk moeten maken welke auto's nu wel en niet een boete krijgen. De mijne heeft wel af fabriek een roetfilter, maar is wel aardig "oud" (2005). Kan nergens een specifieke beschrijving/lijst vinden behalve of een auto een roetfilter heeft.
Denk dat dat ook het probleem bij de Belastingdienst is :ongeveer als:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27861
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Luco » 18 apr 2018, 13:45

Plus de it systemen. Prutsers.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door NSXRS » 18 apr 2018, 15:54

Het hele dieselverhaal gaat enorme kapitaalvernietiging opleveren.
Door de onzekerheid welke er getroffen gaan worden (ga sowieso maar uit dat alles zonder - of met ongeregeld roetfilter de sjaak zal zijn) gaan die diesels met onmiddellijke ingang en zeker als tijdstip van invoer geprikt wordt sterk in waarde zakken en zullen zeker de oudere met scheepsladingen naar Afrikaanse landen verscheept gaan worden, daar boeit het niemand, dus global levert het geen enkele milieuverbetering op, alleen hier een beetje in de grote steden..
Huidige eigenaren mogen de waardevermindering slikken..

Nu al doen de geruchten de ronde (weet niet hoe waar dat is) dat i.v.m. de mogelijke verboden voor steden in bijv Duitsland, waarbij niemand weet welke (vermoedelijk alleen de allernieuwste diesels mogelijk voorlopig nog niet) getroffen zullen worden, in DE de verkoop al aan het inzakken is en gebruikte, maar zelfs ook al nieuwe diesels met fikse kortingen aangeboden worden.
Diverse grote lease bedrijven al bezig zijn met beperken toekomstige diesel aankopen.
Laatst gewijzigd door NSXRS op 18 apr 2018, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door JdBn » 18 apr 2018, 16:06

NSXRS schreef: 18 apr 2018, 15:54 Het hele dieselverhaal gaat enorme kapitaalvernietiging opleveren.
Door de onzekerheid welke er getroffen gaan worden (ga sowieso maar uit dat alles zonder - of met ongeregeld roetfilter de sjaak zal zijn) gaan die diesels met onmiddellijke ingang en zeker als tijdstip van invoer geprikt wordt sterk in waarde zakken en zullen zeker de oudere met scheepsladingen naar Afrikaanse landen verscheept gaan worden, daar boeit het niemand, dus global levert het geen enkele milieuverbetering op, alleen hier een beetje in de grote steden..
Huidige eigenaren mogen de waardevermindering slikken..

Nu al doen de geruchten de ronde (weet niet hoe waar dat is) dat i.v.m. de mogelijke verboden voor steden in bijv Duitsland, waarbij niemand weet welke (vermoedelijk alleen de allernieuwste diesels mogelijk voorlopig nog niet) getroffen zullen worden, de verkoop al aan het inzakken is en gebruikte, maar zelfs ook al nieuwe diesels met fikse kortingen aangeboden worden.
Diverse grote lease bedrijven al bezig zijn met beperken toekomstige diesel aankopen.
Ik ben er ook niet bepaald blij mee, ik heb bij de zoektocht naar een 335d de modellen van voor half 2010 laten staan omdat deze nog Euro4 zijn en daarna pas Euro5. Zo mag ik bijvoorbeeld Antwerpen nog in tot 2025 ipv 2020 wat voor mij relevant is aangezien ik wel een aantal jaren met een auto doe, dus mogelijk tot in/na 2020. Ik had er echt nul rekening mee gehouden dat Duitsland ineens alle diesels van zowat 2015 of ouder ineens de stad uit jaagt, ik kan me niet voorstellen dat dat veel goed doet voor de restwaarde.. :?

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door RS-Ron » 18 apr 2018, 22:09

Ik blijf het allemaal erg bijzonder vinden dat milieu en de bijbehorende maatregelen. Je koop een merk auto X met een dieselmotor. Ding heeft een type-goedkeuring voor Nederland. Dan komt er een, nmm op basis van onderbuikgevoel en kijk mij eens deugen, verandering waardoor je ooit ergens niet meer met de auto mag rijden. Niemand weet nog waar en precies wanneer. Heb je zo’n auto ? Pech voor jou. Punt. Je zou toch zeggen dat iedere weldenkende rechter daar korte metten mee maakt............ o wacht....... Wil best schoner gaan rijden, maar doe dat dan in fases en wat meer geleidelijk. Ben bang dat volgend jaar of het jaar daarna een berg onderzoeken verschijnt die onmiddelijk tot een ban op de benzinemotor gaat leiden.... of brede banden, grote remmen enz.

Gr Ron

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3561
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door HJ2 » 18 apr 2018, 22:30

JdBn schreef: 18 apr 2018, 16:06
NSXRS schreef: 18 apr 2018, 15:54 Het hele dieselverhaal gaat enorme kapitaalvernietiging opleveren.
Door de onzekerheid welke er getroffen gaan worden (ga sowieso maar uit dat alles zonder - of met ongeregeld roetfilter de sjaak zal zijn) gaan die diesels met onmiddellijke ingang en zeker als tijdstip van invoer geprikt wordt sterk in waarde zakken en zullen zeker de oudere met scheepsladingen naar Afrikaanse landen verscheept gaan worden, daar boeit het niemand, dus global levert het geen enkele milieuverbetering op, alleen hier een beetje in de grote steden..
Huidige eigenaren mogen de waardevermindering slikken..

Nu al doen de geruchten de ronde (weet niet hoe waar dat is) dat i.v.m. de mogelijke verboden voor steden in bijv Duitsland, waarbij niemand weet welke (vermoedelijk alleen de allernieuwste diesels mogelijk voorlopig nog niet) getroffen zullen worden, de verkoop al aan het inzakken is en gebruikte, maar zelfs ook al nieuwe diesels met fikse kortingen aangeboden worden.
Diverse grote lease bedrijven al bezig zijn met beperken toekomstige diesel aankopen.
Ik ben er ook niet bepaald blij mee, ik heb bij de zoektocht naar een 335d de modellen van voor half 2010 laten staan omdat deze nog Euro4 zijn en daarna pas Euro5. Zo mag ik bijvoorbeeld Antwerpen nog in tot 2025 ipv 2020 wat voor mij relevant is aangezien ik wel een aantal jaren met een auto doe, dus mogelijk tot in/na 2020. Ik had er echt nul rekening mee gehouden dat Duitsland ineens alle diesels van zowat 2015 of ouder ineens de stad uit jaagt, ik kan me niet voorstellen dat dat veel goed doet voor de restwaarde.. :?
Mijn Jag en ik huilen met je mee....

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door jos_br » 18 apr 2018, 22:55

RS-Ron schreef: 18 apr 2018, 22:09 Ik blijf het allemaal erg bijzonder vinden dat milieu en de bijbehorende maatregelen. Je koop een merk auto X met een dieselmotor. Ding heeft een type-goedkeuring voor Nederland. Dan komt er een, nmm op basis van onderbuikgevoel en kijk mij eens deugen, verandering waardoor je ooit ergens niet meer met de auto mag rijden. Niemand weet nog waar en precies wanneer. Heb je zo’n auto ? Pech voor jou. Punt. Je zou toch zeggen dat iedere weldenkende rechter daar korte metten mee maakt............ o wacht....... Wil best schoner gaan rijden, maar doe dat dan in fases en wat meer geleidelijk. Ben bang dat volgend jaar of het jaar daarna een berg onderzoeken verschijnt die onmiddelijk tot een ban op de benzinemotor gaat leiden.... of brede banden, grote remmen enz.

Gr Ron
+31......., vooral die onderbuikgevoelens en deugmensen, om te kotsen.......iemand nog en slokje GL of D666 brrrrrrrrr.

Jos.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door NSXRS » 18 apr 2018, 23:23

Overheden hebben er geen enkele moeite mee om bestaande regelingen eenzijdig te wijzigen en de last daarvoor bij de gebruiker te leggen.
Ik denk maar even aan de grijs kenteken regeling.
Een aantal jaren geleden wijzigde die plotsklaps (ik meen binnen enkele maanden van idee tot uitvoering).

Nu kan je redeneren dat het een rare regeling was, maar feit was dat particulieren met een grijs kenteken auto (veelal diesel busjes) hetzelfde wegenbelasting voordeel hadden als zakelijke eigenaren.

En ineens veranderde dat, waardoor particuliere eigenaren i.p.v. bijv 90E per kwartaal, ineens 300+ moesten gaan betalen. Dat was voor veel mensen niet te betalen en de 2e hands waarde kelderde door het vele aanbod en sterk verminderde vraag.

Dat gaat zeer waarschijnlijk straks met diesels ook gebeuren (en is volgens berichten uit de markt op basis van de geruchten nu al begonnen)

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door WJ » 07 mei 2018, 22:36

'Nissan stopt met dieselmotoren in Europa'

https://www.nu.nl/auto/5255426/nissan-s ... uropa.html

Gijzert
Berichten: 4991
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Gijzert » 07 mei 2018, 23:42

Hoeveel zouden ze er überhaupt van verkopen?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Dieselheffing uitgesteld door problemen bij Belastingdienst

Bericht door Macboy » 10 mei 2018, 01:56

Was al heel weinig lijkt me.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dave van marion en 59 gasten