Nieuwe auto aan het zoeken

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door la_fusion » 06 apr 2018, 17:40

Zoals meer mensen onder ons duurt het meestal niet heel lang voor er weer de interesse is in een nieuwe auto na zo'n 2 jaar in bezit te zijn van de huidige auto. Bij mij is dat niet anders en aangezien er ook nog een kleine op komst is zorgt dit voor wat extra criteria.. Ik ben op dit moment nog niet verder gekomen dan specs vergelijken online en heb dus nog geen proefrit gemaakt in onderstaande auto's maar verwacht dat dat wel goed gaat komen.

Komende van een Megane 3 RS met de nodige aanpassingen(chip, intercooler, onderstel, kuipjes) heb ik de nodige wensen/eisen:

De opvolger moet:
- +/- 300 PK hebben(zoals nu)
- sportief karakter hebben
- niet te strak zoals nu(mijn vriendin heeft wel eens haar hoofd tegen de zijruit gestoten bij het oprijden van een oprit bij iemands huis :tooth: )
- hatchback ipv coupe zijn
- 5 deuren hebben ivm de aanstaande kleine
- minstens even nieuw(2011) zijn maar liever wat nieuwer
- vlot multimedia systeem hebben, waarbij navigatie het belangrijkste is
- minder dan 100k km gelopen hebben
- absoluut geen witte auto, ik ben een rijder en geen poetser dus voor mij geen optie.

Een aantal wensen:
- keyless entry & start, heerlijk in de Megane, maar in verband met diefstalgevoeligheid minder een moet.
- kuipjes, goede sportstoelen zijn echter ook al voldoende
- geheugenfunctie voor de stoelen + spiegels, mijn vriendin en ik verschillen in lengte waardoor het automatisch goed zetten wel fijn zou zijn zodat we vaker van bestuurder kunnen wisselen. Dat gebeurd nu namelijk niet ;)
- sportuitlaat, de Megane heeft een aangepastte uitlaat incl pops&bangs, niet perse nodig maar wel leuk
- automaat, niet perse nodig maar aangezien de auto meer op comfort gericht moet zijn dan de Megane is dat wel mooi meegenomen
- mogelijkheid tot trekhaak/dakdrager
- eventueel nog verder te tunen, kleine kans dat ik dit zelf ga doen maar toch.. als het kan....
- liefste in Nederland te koop, zodat ik mij niet zo hoef te verdiepen in importeren maar ook dat garantie en inruil makkelijker mogelijk is
- voor zo'n 30k aanschafwaarde

Met dit lijstje ben ik terecht gekomen bij oa een S3(2014>), M135i en Cupra(2015> ivm navigatiesnelheid). S3 is toch afgevallen qua budget maar ook dat ik mij er niet zo tot aangetrokken voel.

Dan wat plussen en minnen met betrekking tot de BMW en de Seat:

BMW:
+ 'Premium', doet toch iets meer met het 'autohart'.
+ 6 in lijn...
+ Iets meer auto naar mijn idee
+ Betere restwaarde
- Niet het topmodel binnen het merk/serie(Megane RS en Cupra wel..) en een M uitvoering is ook mogelijk op een 114i.. dus minder speciaal
- Gewenste opties(zie beneden) lastiger te vinden in Nederland
- Duurder werkplaatstarief + onderhoud
- Meer mogelijkheden(iets te veel naar mijn idee, wat het zoeken niet perse makkelijker maakt)

Seat:
+ Eenvoudiger zoeken qua wensen + aanwezige opties
+ Vergelijkbaar qua onderhoud in prijs met de Renault
+ Ook een held(zoals de Megane) op de Ring
+ Meer bijzonder dan de standaard Leon
- Petjes auto(want VAG...)
- Moet >06/2015 ivm navigatiesnelheid
- Mindere restwaarde
- In Nederland erg beperkt vindbaar, zeker voor het gestelde budget
- Vermogen is standaard wat minder dan de Megane, dus eigenlijk zou ik hem dan willen tunen direct..

Met bovenstaande in acht genomen gaat(puur op gevoel en specs) toch de voorkeur uit naar een M135i waarbij dan weer het lijstje van wensen naar boven komt..
- Estoril blauw(geen must)
- Automaat(geen must)
- Alcantara interieur(must, wil geen leder)
- Geheugenfunctie(grote plus)
- Navi Pro(must!!)
- MPerformance uitlaat(geen must, wel leuk)

Nu ben ik met dit topic vooral benieuwd of jullie nog tips kunnen geven waar ik op zou moeten letten, of ik nog dingen/auto's vergeet, of jullie toevallig wat auto's weten staan die ik wellicht nog niet heb gezien(Autoscout24/Gaspedaal/mobile.de).

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door witje » 06 apr 2018, 17:45

Afbeelding

Voldoet aan de meeste eisen, nu 260pk maar niet iets wat een groter slakkenhuis niet kan oplossen

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Niels » 06 apr 2018, 18:00

Tja ik vind de Seat er niet uitzien, altijd de 135i als die op het lijstje staat!

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Mike R32 » 06 apr 2018, 18:12

witje schreef: 06 apr 2018, 17:45 Afbeelding

Voldoet aan de meeste eisen, nu 260pk maar niet iets wat een groter slakkenhuis niet kan oplossen
+1.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 06 apr 2018, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Sander-E46 » 06 apr 2018, 18:17


Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Luco » 06 apr 2018, 18:59

1 serie met een kleine op komst ga je denk ik spijt krijgen qua ruimte.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door la_fusion » 06 apr 2018, 20:15

Prijs is sowieso aan de hoge kant maar ook nog ex bpm.. anders was het inderdaad een goed alternatief(bijna instant buy..)

Wat betreft grootte van de 1 serie.. afgaande op kennissen zou het voldoende moeten zijn. Voor vakantie wil ik een dakkoffer, voor korte trips zou het allemaal wel te doen moeten zijn. Niet zo handig als een 3 touring(of Alpina ;)) maar alsnog genoeg. Ik vind het nogal zonde om voor die keren het hele jaar door zo'n grote auto te rijden aangezien ik er bijna altijd alleen in zit.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door WJ » 06 apr 2018, 20:19

Aangezien de Seat een optie is, is een GTI (clubsport) niks? Beter te verkrijgen en beter.

Dingen chip je ook naar 360pk ofzo.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Mike R32 » 06 apr 2018, 20:20

VAG is petjes volk toch.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door la_fusion » 06 apr 2018, 20:27

Nou laat ik het nuanceren.. voor mij is Volkswagen geen optie vanwege mijn associatie, terecht of niet.. Seat is sowieso al op het randje. Hetzelfde dat Franse auto's voor genoeg mensen geen optie zijn ;)

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door WJ » 06 apr 2018, 20:29

Ja want BMW heeft zo'n lekkere reputatie.. haha
Afbeelding


In dat geval, ga ik ook voor de Multipla. :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Luco » 06 apr 2018, 20:31

BMW rijden alleen maar criminelen in, daarom hebben we er nu twee :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door JP » 06 apr 2018, 20:46

Luco schreef: 06 apr 2018, 20:31 BMW rijden alleen maar criminelen in, daarom hebben we er nu twee :tooth:
Ja, Luco en Jolanda......

Afbeelding

De Bonnie en Clyde van Brabant....:tooth:

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Nickvl » 06 apr 2018, 20:51

Kanttekening in je verhaal, wit is de makkelijkste kleur om schoon te houden dit itt zwart. Als je niet van wassen houdt zit je met een witte auto juist helemaal goed

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door la_fusion » 06 apr 2018, 21:02

Goed, nu gaat mijn ervaring met wit en zwart terug naar een 205 uit '88 en een Clio uit '02 maar toch vond ik die zwarte er zonder te wassen beter uit blijven zien. Grijs is wat dat betreft het fijnste. Dus het poetsen is wellicht minder relevant, ik vind het echter zelf minder mooi dan zwart.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Sander-E46 » 06 apr 2018, 21:13


Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Luco » 06 apr 2018, 21:43

JP schreef: 06 apr 2018, 20:46
Luco schreef: 06 apr 2018, 20:31 BMW rijden alleen maar criminelen in, daarom hebben we er nu twee :tooth:
Ja, Luco en Jolanda......

Afbeelding

De Bonnie en Clyde van Brabant....:tooth:
verkeerde bmw :zwijntje:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Niels » 06 apr 2018, 21:54

Zo’n 360pk mini Amg? Persoonlijk vind ik die ook niet om aan te zien maar het voldoet wel aan je eisen.

Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Zed240 » 06 apr 2018, 22:03

Lekker voor een M135i gaan. Adaptief onderstelletje voor het comfort, prima automaat, waarschijnlijk redelijk waardevast. Alleen ruimte is een concessie, maar je zult er geheid op vooruit gaan vanaf een Mégane Coupé.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Mike R32 » 06 apr 2018, 22:53

M135i heeft niet echt een goed imago wat eigenaren betreft. Auto’s worden vaak gebruikt om drugsafval mee te dumpen.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door la_fusion » 06 apr 2018, 23:05

Sander-E46 schreef: 06 apr 2018, 21:13 Rappe auto, net geen 300PK:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/peuge ... cldtidx=16
Toevallig vandaag, voor het eerst, op de weg gezien en gehoord.. reed nog behoorlijk goed door en klonk erg lekker maar naar mijn idee toch niet echt een vooruitgang ten opzichte van de andere 2 opties. Ook vanwege de 1.6 onder motorkap geeft het mij niet zoveel vertrouwen.
Niels schreef: 06 apr 2018, 21:54 Zo’n 360pk mini Amg? Persoonlijk vind ik die ook niet om aan te zien maar het voldoet wel aan je eisen.
Buitenkant prima maar doet mij niet zoveel. Net iets te zakelijk aan de binnenkant. Tenslotte ook wat te prijzig over het algemeen.

Met al die positieve verhalen over M135i en mijn sterke mening in die richting.. wat zijn nu de zaken om naar te kijken bij een proefrit en wat zijn nog de opties waar ik wellicht niet aan denk maar wel slim zijn om te checken? Ik ben vanuit mijn Renault ervaring gewend dat het RS model zo'n beetje alle opties heeft en dat er maar een beperkte hoeveelheid opties, optioneel zijn(cup pakket/dakraam/climate control). Bij BMW zijn er zoveel meer..

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Nickvl » 06 apr 2018, 23:19

Wilde ook gelijk de M135i noemen, in mijn ogen de beste optie! Mijn persoonlijk ervaring mbt keyless entry icm lichtpakket bij ontgrendelen van de auto snachts geeft toch een mooi gezicht de ledjes, dit heb je met keyless entry natuurlijk niet en wat dat betreft ook absoluut geen must. Dan hebben we het nog nieteens gehad over de diefstafgevoeligheid idd. Heb ook voorbij zien komen dat de latere N55 versie een pneumatische blowoff valve op de turbo hebben waar bij chippen minder vermogen uit te halen valt misschien ook iets om rekening mee te houden..

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door sitechris » 07 apr 2018, 08:39

Leuk topic: ik heb zelf rij-ervaring met de meeste hothatches. De Seat Leon Cupra 280 en de Renault Megane RS met cupchassis heb ik zelf in bezit gehad. Ik heb ook een Golf GTD gehad (zelfde chassis als GTI) en heb (uitgebreid) gereden in de Civic Type-R (model 2016) en Golf GTI (2014) inc sper, Golf GTI Clubsport, Mini Cooper S, Peugeot 308 GTI, Mercedes-Benz GLA 45 AMG en de Audi S1. Ik zal er vast nog wel eentje vergeten. Ik rijd nu zelf in een BMW M140i, een doorontwikkeling op de BMW M135i. Ik heb van bijna alle auto's ook wel een review geschreven, ik zal de linkjes erbij zetten dan heb je wat meer info over de verschillende auto's en zie je nog wat foto's en/of bewegende beelden.

De Focus ST, Astra OPC , Alfa Guilietta QV en Focus RS heb ik niet gereden. Ga er toch iets over roepen op basis van ervaringen van anderen/pers en mijn eigen gevoel.

Ford Focus ST: waardeloos interieur, geen sperdifferentieel, stoelen die alleen voor kleine mensen geschikt zijn (ik heb er wel in gezeten tijdens IAA) en 'maar' 250 pk.
Alfa Giuletta QV: mist power en ik rijd dan liever in een 'mooier afgewerkte' GTI.
Astra OPC: mooie auto, maar wel 200 kg te zwaar en valt buiten jouw eisenpakket (hatchback 5 deurs) . Wel een gaaf ding om te zien.
Focus RS: nieuwe model boven budget ben ik bang.

Om te beginnen welke je niet moet nemen van diegene die ik gereden heb:
Wat mij betreft de Mini Cooper. Erg duur, erg onpraktisch (superklein), te zwaar (voor een Mini iig) en de motor is te tam. Andere nadelen zijn de vrij rechtopstaande voorruit die veel wind vangt (dat merk ik in de Cooper van mijn vriendin!), de matige bediening van bijvoorbeeld navigatie en het feit dat de besturing net wat te zwaar is zonder echt gevoel te hebben. Ook ontbreekt een sperdifferentieel op de Mini. De vonk ontbreekt. Echt leuk wordt het nooit. Snel overslaan.
Review: https://driveaholic.nl/rijtest-mini-cooper-s-2016/

Dan de Audi S1. Megakleine auto. Super onpraktisch. Echt een dwergje. Een auto met een dubbel gevoel. Een knap staaltje techniek. Ding heeft gewoon multilink achteras ipv torsieas. Leuk! Met 4WD lekker bommetje. Stuurt aardig maar niet super (des VAG's), voelt volwassen aan, interieur erg mooi, die 4 uitlaten vind ik gaaf en de motor heeft heel veel koppel onderin. Helaas mist de motor bovenin net die extra punch die de Cupra bijvoorbeeld wel heeft. Over de motor gesproken. Dat is een geknepen versie van het blok van de vorige generatie Audi S3/Golf R en Cupra R. Een oud blokkie dus, wat in de praktijk betekent dat het een enorme zuiplap is. Dat gecombineerd met een 45 liter tankje. Tsja. Ik snap dat mensen er verliefd op worden, maar een Golf GTI en Seat Leon Cupra vind ik betere keuzes.
Review: https://driveaholic.nl/rijtest-audi-s1-sportback/

De Mercedes A45 of GLA 45 AMG zitten denk ik nog boven je budget. Ik heb recent met een 2015 GLA 45 AMG gereden. Een tegenvaller. Motor en bak kunnen mij niet bekoren. Ja, het geluid is luid en de heftige scheten bij doorschakelen klinken best bruut. Toch is het geluid nooit inspirerend en is het vooral theatraal. Vermoeiend eigenlijk. Wat verder tegenvalt is de vermogensafgifte. Ik reed in de GLA (die is mss 100 kilo zwaarder) en vond die qua snelheid tegenvallen. Echt geen 360 pk, ik schat in dat een standaard Cupra en Golf R vergelijkbaar zijn. De powerband was ook klein. Onder de 3.000 toeren doet de motor helemaal niets en bij de 6.000 stort het weer in. Verdere irritatiepunten bij de AMG zijn de automaat (die kan soms het tempo niet aan) en - als je pech hebt - de verschrikkelijk lelijke Garmin navigatie die je het idee geeft dat je meedoet in 'back to the future' versie - back to 2001'. De ride quality van de GLA is best redelijk (de GLA 45 is wat minder stug dan de A45), maar op geen enkele wijze rechtvaardigt deze auto de absurd hoge nieuwprijs. Ook het interieur vind ik niet premium. Met grote boog omheen lopen imo. Review nog in de maak.

Door naar de kanshebbers: allereerst in de categorie hardcore knallers: de Honda Civic Type-R

De Honda Civic Type-R (model 2016) is een hardcore hothatch. Messcherpe besturing, sperdifferentieel, levendige achteras (Megane RS is iets speelser), steengoede remmen en een lekkere brute motor. Het is echt niet alleen auto's voor trackdays, je kunt er ook in de Eifel of in de Alpen geweldig veel plezier mee hebben. De Civic heeft een motor die niet zo heel erg bruut klinkt (wel gaaf: de turbogeluiden) in vergelijking met de Megane, maar wel gaat tot de redline. Echt een agressief blok. De Megane RS is meer de pitbull vanwege ondermeer het geluid en meer een midrange stamper. De Civic beukt lekkerder door, heeft bovenin net iets meer puf en energie.

Nadelen van de Honda Civic Type-R: op het gebied van ergonomie en afwerking is het mwoh en hij is spijkerhard geveerd. De Civic heeft nog een comfortmode, maar dan stuurt de auto net niet scherp genoeg en voelt de motor wat minder heftig aan. Ook dan is de auto als daily drive vrij hard maar is het wel te doen. In sportmode is de Honda knetterhard, maar wel het leukst. Een geweldige hothatch. Superruim ook. De looks zijn onderwerp van discussie. Like it or hate it. Toch geldt: als je een compromis (bv inzetten als daily etc etc) wilt, dan kun je beter kiezen voor de BMW M135i, Golf/Cupra, Peugeot 308 GTI etc. Desondanks kan ik je de Civic Type-R alleen maar aanraden als je echt een stuurmansauto wilt. Oh, dat het interieur ruk is boeit bij deze auto echt niet. Daar is ie te goed voor. Maak er een proefrit in. Ik was op slag verliefd maar heb het - vanwege de harde vering - uiteindelijk net niet aangedurfd. De nieuwe generatie is wat meer een alleskunner, maar die vind ik te duur (57k voor een Honda, wtf!)
Review: https://driveaholic.nl/rijtest-honda-civic-type-r-2016/

Dan naar de allrounders. De Seat Leon Cupra, de VW Golf GTI, Peugeot 308 GTI en BMW M135i.
Welke je van deze moet pakken is voer voor discussie.

Ik vond de Peugeot 308 GTI een waanzinnig leuke auto, maar toch valt hij af. Ja, de motor is heerlijk. Echt een toerendraaier. Onderin mwoh, bovenin gewoon snel. Niet Cupra snel, maar wel GTI snel zeg maar. Hij klinkt goed (net niet zo veel spektakel als de megane RS) vanwege de turbo afbluisgeluiden. Maakt de auto leuk. Stuurt goed, remt goed. Chassis is goed. Iets harder dan de Cupra en GTI maar wel binnen de grenzen van het fatsoenlijke. Achteras ook zeer beweeglijk, auto voelt alleen net iets minder vertrouwd aan als de Megane RS. Die pak je echt bij het nekvel, de 308 GTI wil nog wel eens op het verkeerde moment een onverwachtse stap opzij als het spannend wordt en ook heeft de 308 GTI iets minder karakter dan de Megane RS. Wat mij irriteert bij de Peugeot is het interieur en dan met name de plaatsing van het stuurwiel. Dat is gewoon kut, want je ziet de tellers maar half. Ofwel, je zitpositie is een compromis. Ook vind ik de build quality en ergonomie gewoon minder bij Peugeot en mis ik uiteindelijk die 30 pk. Die voel je boven de 200 km/h. Dan raakt de 1.6 net wat sneller uitgeput dan bv de motor van de Cupra en zelfs die van de GTI. En het uiterlijk is te gewoon (of je moet een versie hebben met die duotone lak). Te Peugeot. Moet je iedere keer weer op verjaardagen uitleggen dat je Peugeot echt heel snel is.
Review Peugeot 308 GTI: https://driveaholic.nl/rijtest-peugeot- ... -270-2017/

De Seat Leon Cupra heb ik zelf gehad en dat vond ik een fantastische auto. Ik heb vorig jaar ook nog even in de Cupra 300 gereden en dat is bijna een identieke auto, alleen op details wat aangescherpt. De Cupra is de ideale allrounder. Met adaptief chassis een alleskunner. Hij is comfortabel en stil als het moet en wilder en luider als je dat wilt. Over sound gesproken, die valt beetje tegen. Teveel soundengineering. Bij de CUPRA 280 is dit een probleem en zul je een aftermarket uitlaat moeten plaatsen. Koop je een Cupra 290 of 300 dan is dit minder een issue omdat die uitlaat meer herrie maakt. Tip van de week: zoek dus een 290. Zou voor 30k wel moeten kunnen.

Je hebt bij Seat ook een Performance variant maar die hoef je niet perse te nemen, of je moet trackdays willen bezoeken. De stock Cupra heeft ook al een mooi sperdifferentieel en de remmen zijn voor straatgebruik goed genoeg. De Cupra kan op de limiet - net als de 308 GTI - wel listig zijn, heel soms kan het sperdifferentieel het niet meer aan en glijdt de Cupra opeens onverwachts weg over de voorwieltjes. Gebeurt niet vaak, maar soms heb je even zo'n schrikmomentje. Ik ben fan van de Cupra omdat het een steengoede allrounder is voor een goede prijs. Als je ervoor gaat zitten is de Cupra een serieuze auto. Echt een leuke auto om mee hard te rijden en de motor heeft net wel die punch die de motor van de GTI niet heeft. Hij is supersnel, want de stock Cupra loopt gewoon 272 op teller (258 echt). Zonder moeite. Met mijn gechipte heb ik zelfs 300 gereden op teller. Waanzinnig. Voor de stock motor geldt dat het een geweldige motor is. Supersnel en hij houdt van toeren. Onderin mist ie een heel klein beetje punch in vergelijking met de Golf R (350 vs 400 nm). Toch is de motor een juweel, omdat hij nooit buiten adem raakt en gewoon goede manieren heeft en snel door de versnellingen heenschiet. Hij houdt het ook lekker vol tot 6800 RPM. De handling is heel erg goed, maar qua driving-fun redt hij het net niet tegen de hardcore hatches. Toch zie je er op de Ring genoeg rijden. Zegt wel iets natuurlijk. Het comfort is fantastisch. Dit is een auto waar je in comfortmodus heel comfortabel langdurig van A naar B kunt rijden. Als dailydrive echt een fantastische auto. Interieur van de Cupra is beter dan je zou verwachten (de generatie 2006-2013 heeft het beeld verpest). Probeer wel een Cupra 290 met grotere navi te vinden, dat is wel fijn. Qua afwerking en materiaalgebruik is het overigens meer dan voldoende. Net boven het niveau van Ford, Peugeot maar onder het niveau van Volkswagen. Met een chippie scoor je overigens zo 370 pk (stage 1) of meer (stage 2 en verder).
Review Cupra: https://driveaholic.nl/duurtest-seat-leon-cupra-280-5/ (400 pk versie!)
Review Cupra 300: https://driveaholic.nl/rijtest-seat-leo ... -300-2017/

De Golf GTI Performance biedt een redelijk vergelijkbare rij-ervaring als de Cupra. Met een iets minder alerte motor en iets minder listig weggedrag. De motor is onderin mooi koppelrijk, maar bovenin mis je 50 paardjes en dat doet wel iets voor de beleving. Het is minder leuk. Wat de Golf voor heeft op de Cupra is het interieur. De Golf biedt premiumkwaliteit. Het is prachtig vormgegeven en grote navigatie (aanrader) werkt voortreffelijk. De GTI Performance is een must have, want het sperdifferentieel maakt het verschil. In mijn GTD was geen sper leverbaar en ik heb dat ding altijd gemist. Waar VW ook een plusje heeft is uitstraling. Het is een GTI en dat levert je veel duimpjes op. De Cupra is veel anoniemer. Veel meer een wolf in schaapskleren. Ook leuk overigens. De Clubsport vond ik leuk, maar de meerprijs zou het mij niet waard zijn. Dan koop ik liever een Cupra. Zelfde hardware.
Review Golf GTI: https://driveaholic.nl/rijtest-volkswag ... ance-2013/
Review Golf GTD: https://driveaholic.nl/volkswagen-golf-gtd-eindverslag/
Review Golf GTI Clubsport (zal wrsnl boven budget zijn): https://driveaholic.nl/rijtest-volkswag ... port-2017/

Dan de BMW M135i. Ik ben bang dat je voor 30k de pre-facelift krijgt en dat alleen zou voor mij al een reden zijn dat de auto afvalt. Ik vind dat geen mooie auto. Kun je daar omheen kijken dan is dit motorisch de beste van het stel. Geweldige motor. Maar dan ook echt een geweldige motor. En de 8-speed ZF is evenzo briljant. Verder is het een prettige daily. Comfortabel genoeg voor de dagelijkse kilometers en sportief genoeg voor de leuke kilometers. Het is geen hardcore hatch, daarvoor is ie te soft maar je kunt er wel lekker mee cruisen. Gewoon een auto die je bij elke rit het gevoel geeft dat je in iets bijzonders rijdt. Minpunten heeft de auto ook. Ik vind onderstel niet snaarstrak, besturing is te licht en het is een krappe auto. Voor passagiers maar ook voor jezelf. Bij stevig sturen stoot mijn elleboog al snel tegen de armsteun. Dat soort dingetjes heb ik in andere auto's niet. Het is en blijft een topauto overigens, maar ik vind de pre-facelift niet mooi. Daar zou ik me persoonlijk aan ergeren. En waarschijnlijk koop je voor 30k een versie van 2013 met een hoge kilometerstand.

Ben ik er nog eentje vergeten? Ja, de Octavia RS. Maar die is te burgerlijk en teveel Skoda. Leuke auto, maar geen hothatch. Ik heb helaas nog niet gereden met de Hyundai i30N (staat wel op planning) en ook nog niet met de Focus RS. Alhoewel je die voor je budget niet gaat vinden. De Golf 7 R heb ik wel gereden (geweldige auto!) maar zal boven je budget zitten.

Mijn advies: als je hardcore wilt knallen de Honda Civic Type-R (wel een petjesbak haha) en als je een allrounder wilt dan de Seat Leon Cupra. Imo totaal geen petjesbak overigens. Eerder tegenovergesteld.
Laatst gewijzigd door sitechris op 07 apr 2018, 08:57, 7 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Tim » 07 apr 2018, 08:49

Mazda 3 MPS zou een praktische keus zijn, alleen niet in automaat geleverd volgens mij (in NL althans).

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe auto aan het zoeken

Bericht door Arthur » 07 apr 2018, 10:20

Als er een kleine op komst is zal de ruimte een prio zijn. Ik zou de ruimste kiezen. Van de Leon en de Octavia zijn er ook stationvarianten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], De fiscalist, Fabian, GRzep, Ti-Tourist (Erik) en 172 gasten