Bezoek BR Performance

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31208
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door JP » 04 apr 2018, 21:14

Hangt ? Kun je die niet eens vastmaken dan ?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door allen » 04 apr 2018, 21:40

Add lightness.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Mike R32 » 04 apr 2018, 23:10

Luco schreef: 04 apr 2018, 11:07
Gijzert schreef: 04 apr 2018, 10:29
Standaard software is ook niet specifiek voor jouw auto geschreven.
Klopt daarom zit er nog zoveel rek in omdat zowel de slechtste als de beste motor er goed op moet lopen. Daarom zal bij een chip op maat het resultaat van 2 auto's nooit hetzelfde zijn
Chip op maat heeft alleen zin als er aanpassingen zijn gedaan aan de auto. Zoals in en uitlaat, bougies, andere turbo’s enz. Zo niet dan zou ik lekker voor een standaard chip gaan.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door RS-Ron » 04 apr 2018, 23:34

Er staan nog een paar dingen in de planning voor de bimmert: airbox, walnootblazen en ik zoek voorzichtig een gebruikte inlaat van een 330i N53....... dan wil ik zeker nog een keer naar BR Performance. Zal echt niet heel veel meer brengen, maar wil hem toch een keer opnieuw laten tunen. Hij is september 2017 al een keer gedaan met brakke injectoren en ik schat in inlaten die inmiddels een doorlaat van een rietje hebben. Dit komt net ff te vroeg.

Gr Ron

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Mike R32 » 04 apr 2018, 23:40

Inlaat van een 330i geeft je iets meer vermogen/koppel en een mooie curve. Kijk maar eens op de site van Mosselman.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Luco » 05 apr 2018, 17:37

Mike R32 schreef: 04 apr 2018, 23:10
Luco schreef: 04 apr 2018, 11:07
Gijzert schreef: 04 apr 2018, 10:29
Standaard software is ook niet specifiek voor jouw auto geschreven.
Klopt daarom zit er nog zoveel rek in omdat zowel de slechtste als de beste motor er goed op moet lopen. Daarom zal bij een chip op maat het resultaat van 2 auto's nooit hetzelfde zijn
Chip op maat heeft alleen zin als er aanpassingen zijn gedaan aan de auto. Zoals in en uitlaat, bougies, andere turbo’s enz. Zo niet dan zou ik lekker voor een standaard chip gaan.
Even serieuze reactie.
Wat een onzinverhaal zeg, een chip op maat heeft altijd zin, de fabrikant stelt hem standaard af op elke motor van hetzelfde type ed, maar in die motoren zitten toleranties en verschillen, dus altijd een chip op maat nemen, anders heeft het geen zin, met een chip op maat wordt juist het beste uit jouw motortje gehaald ipv een standaard programma.
Heb diverse motortjes gezien die al stonden te pingelen voor de tuner er uberhaupt mee aan de gang ging, dus die standaard chip van de fabrikant zegt ook niet alles.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2175
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Djessey » 05 apr 2018, 20:00

RS-Ron schreef: 04 apr 2018, 23:34 Er staan nog een paar dingen in de planning voor de bimmert: airbox, walnootblazen en ik zoek voorzichtig een gebruikte inlaat van een 330i N53....... dan wil ik zeker nog een keer naar BR Performance. Zal echt niet heel veel meer brengen, maar wil hem toch een keer opnieuw laten tunen. Hij is september 2017 al een keer gedaan met brakke injectoren en ik schat in inlaten die inmiddels een doorlaat van een rietje hebben. Dit komt net ff te vroeg.

Gr Ron
Laat even weten hoe dat walnootblazen bevalt (en wat 't kost :D ) ben er ook wel benieuwd naar!

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door veejay » 05 apr 2018, 20:55

Chip op maat is meest effectief als er ook hardware is aangepast. Anders zijn het maar een handjevol dure pk's meer.

Evt. dipjes in de vermogensuitdraai zullen wel weg geprogrammeerd kunnen worden als je voor op maat gaat. Maar veel voelen die dipjes niet eens.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Luco » 05 apr 2018, 21:11

veejay schreef: 05 apr 2018, 20:55 Chip op maat is meest effectief als er ook hardware is aangepast. Anders zijn het maar een handjevol dure pk's meer.

Evt. dipjes in de vermogensuitdraai zullen wel weg geprogrammeerd kunnen worden als je voor op maat gaat. Maar veel voelen die dipjes niet eens.
Tja, als je 8 tot 15 % winst een handjevol dure pks meer vind heb je helemaal gelijk :zwijntje:

Justusvdg
Berichten: 150
Lid geworden op: 08 sep 2013, 16:59

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Justusvdg » 05 apr 2018, 21:28

Wat een gezellig draadje zo....

Zullen we gewoon benieuwd zijn naar degenen die naar BR gaan en naar hun ervaringen achteraf?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Luco » 05 apr 2018, 21:51

Ja dat gaan we vast posten hier :tooth:
Er is nog steeds een plekje vrij voor extra korting :lollerdelol:

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1808
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door veejay » 05 apr 2018, 22:28

15% maar? Je kan wel 30% meer met op maat eruit halen maar of het allemaal heel blijft zonder hardware aanpassingen is een tweede.

Suc6 met tunen iedereen.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Mike R32 » 05 apr 2018, 22:46

veejay schreef: 05 apr 2018, 20:55 Chip op maat is meest effectief als er ook hardware is aangepast. Anders zijn het maar een handjevol dure pk's meer.

Evt. dipjes in de vermogensuitdraai zullen wel weg geprogrammeerd kunnen worden als je voor op maat gaat. Maar veel voelen die dipjes niet eens.
Goed en duidelijk verhaal.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Bert ///M3 » 05 apr 2018, 23:46

Luco schreef: 05 apr 2018, 17:37
Mike R32 schreef: 04 apr 2018, 23:10
Luco schreef: 04 apr 2018, 11:07

Klopt daarom zit er nog zoveel rek in omdat zowel de slechtste als de beste motor er goed op moet lopen. Daarom zal bij een chip op maat het resultaat van 2 auto's nooit hetzelfde zijn
Chip op maat heeft alleen zin als er aanpassingen zijn gedaan aan de auto. Zoals in en uitlaat, bougies, andere turbo’s enz. Zo niet dan zou ik lekker voor een standaard chip gaan.
Even serieuze reactie.
Wat een onzinverhaal zeg, een chip op maat heeft altijd zin, de fabrikant stelt hem standaard af op elke motor van hetzelfde type ed, maar in die motoren zitten toleranties en verschillen, dus altijd een chip op maat nemen, anders heeft het geen zin, met een chip op maat wordt juist het beste uit jouw motortje gehaald ipv een standaard programma.
Heb diverse motortjes gezien die al stonden te pingelen voor de tuner er uberhaupt mee aan de gang ging, dus die standaard chip van de fabrikant zegt ook niet alles.
Niet helemaal onzin IMHO.

Jij hebt met 3 dynoruns namelijk echt geen chip op maat. Ja benzinemengsel staat misschien iets netter maar daar ben je er tegenwoordig echt niet mee.

Laat jij een auto echt op maat tunen met bijvoorbeeld snelle nokkenassen en er zit ook vanos/ander nokkenas verstelsysteem op dan staat je auto gewoon 2-3 dagen op de bank.

Je moet dan namelijk eerst meten hoeveel airflow je hebt bij welke stand van de nokkenassen. Heb je snellere nokkenassen, dan moet je waarschijnlijk de inlaat vervroegen en de uitlaat vertragen. Inspuittiming verstellen aan de hand van je nieuwe openingstijden. Etc. Moet je vaststellen dmv datalogs. Dan ook nog tunen voor driveabiliy. Als je bijvoorbeeld vol gas opschakelt dan moeten je nokkenassen bijvoorbeeld bij je toerental na schakelen in positie staan waarbij ze meteen mee gaan als je het gaspedaal intrapt. Bij deellast heb je weer hele andere targets enz.

Dan je fuelling even goed zetten. Ontsteking ook. Ontsteking en fuelling hangen ook weer samen met je nokkenasverstelling (immers inlaat nokkenas vervroegen is hogere dynamische compressie dus sneller pingelen, vaak trekt hij dan zijn ontsteking iets terug. Oplossing iets meer benzine, enz.

Dan hebben de huidige managmentsystemen af fabriek nog allerlei andere foefjes zoals koppelbegrenzing etc waar een tuner mee aan de slag moet.


Verder zijn veel ECU's tegenwoordig zelf regelend. Ze draaien qua ontsteking tegen knock detectie aan. Dus een tuner stelt gewoon een bepaalde voorontsteking bij belasting/toerental in en de ECU regelt de rest dmv knock detectie/adaptie en andere parameters zoals EGT/IAT. Zelfde met benzine mengsel. De ECU heeft een deellast map en een vollast map, uit deellast weet hij hoeveel hij corrigeren moet (fueltrims) en past dat ook toe op vollast. Daar komen nog wat correctiefactoren overheen zoals EGT enz. Een tuner doet dus maar heel weinig op maat in die ECU's. Gewoon een file downloaden waarin knockdetectie/nokkenasstanden/fuel/onsteking al gedaan zijn en enkel fuelling een beetje bijwerken om er een eventuele flatspot uit te krijgen.

Dus ik ga op zich wel mee met de stelling dat 'op maat' altijd het beste is, maar als je met een totaal standaard auto kunt kiezen tussen het standaard programma flashen voor 400 of een 'op maat' programma voor 800 dan flash ik altijd het standaard programma omdat die waarschijnlijk 98% zo goed is. 'op maat' omdat ik een chip schrijven met een paar dynoruns geen software op maat vind :)

Verder over tuners met een merk of een gewone tuner. Gaat niet om welk merk ze doen maar of ze ervaring hebben met jou type motor als het maat werk betreft. Dus echt een diepe kennis van het managment systeem waar ze mee werken en dat ontbreekt er meestal aan. Elke aap kan namelijk AFR afregelen op 0.85 lambda en er een paar graden onsteking bij kwakken maar bij op maat werk gaat het om specifieke dingen.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Mike R32 » 06 apr 2018, 00:33

Klopt helemaal. Wat betreft de laatste alinea daarom dus mijn voorkeur voor een tuner die is gespecialiseerd in een merk.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Luco » 06 apr 2018, 05:14

Bert, jij weet ook dat 99% van de straatauto's niet onder de categorie valt die jij nu beschrijft, dat is werkelijk maar een handjevol liefhebbers en racers die dat doen. En dan sta je inderdaad dagen op de bank, weet er alles van :-)

De overige 99% laat hun standaard auto chippen en dus hebben we het dan over chippen op maat omdat de waardes aangepast worden op jouw motortje ipv een standaard chip, want die zit er namelijk al in (van de fabrikant).
Vandaar de opmerking dat het verhaal onzin is een standaard chip heb je namelijk al, die krijg je bij de auto.
En zelfs met al die beveiligingen hoor ik toch regelmatig pingelende motoren op een vermogensbank.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Robin » 06 apr 2018, 06:21

Mooi verhaal weer Bert.

Pingelende motoren vs pingelende klanten en hoe daar mee om te gaan:)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Luco » 06 apr 2018, 06:23

Pingelende klanten mogen naar de viva :angel: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Bert ///M3 » 06 apr 2018, 19:35

Luco schreef: 06 apr 2018, 05:14 Bert, jij weet ook dat 99% van de straatauto's niet onder de categorie valt die jij nu beschrijft, dat is werkelijk maar een handjevol liefhebbers en racers die dat doen. En dan sta je inderdaad dagen op de bank, weet er alles van :-)

De overige 99% laat hun standaard auto chippen en dus hebben we het dan over chippen op maat omdat de waardes aangepast worden op jouw motortje ipv een standaard chip, want die zit er namelijk al in (van de fabrikant).
Vandaar de opmerking dat het verhaal onzin is een standaard chip heb je namelijk al, die krijg je bij de auto.
En zelfs met al die beveiligingen hoor ik toch regelmatig pingelende motoren op een vermogensbank.
Klopt want dat is ook een tunings strategie. Veel motoren draaien tegen pingelen aan en knock detectie + adapties houden hem er vervolgens net uit.

Een E36 M3 of E46 M3 motor bijvoorbeeld, die staan er ook heel dicht tegenaan en een tuner kan daar maar heel weinig mee. Standaard halen ze hun maximale vooronsteking meestal niet. TOTDAT. De tuner even de knock sensor sensitivity terug regelt.

Wat ze dus meestal doen is nieuwe software flashen, adapties resetten. Dan doet hij even 'mega' vermogen op de rollebank maar na verloop van tijd regelt de ECU zijn vermogen dus weer langzaam terug omdat hij zijn adapties weer overnieuw inregelt. Net zoals dat hij zijn fueltrim adapties weer bijregelt. Ik zou wel eens willen zien wat het verschil is, chip schrijven op de rollebank, en na 300km terug op dezelfde rollenbank. Niks aan doen, gewoon rollen as is en dan kijken wat het verschil is.

Wat ik dus bedoel, een standaard tuningsfile flashen op een standaard auto is vaak 98% zo goed als een tuningsfile die vervolgens nog een keer op jou auto aangepast is. Want die zijn namelijk voor 98% hetzelfde alleen worden bij die laatste hooguit een paar dipjes plat gestreken.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Peric » 06 apr 2018, 19:39

Meeste mensen laten ook een auto chippen die een turbo heeft. Voor een NA heeft het niet zoveel zin als er aan de hardware niets gedaan is.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Luco » 06 apr 2018, 19:58

Peric schreef: 06 apr 2018, 19:39 Meeste mensen laten ook een auto chippen die een turbo heeft. Voor een NA heeft het niet zoveel zin als er aan de hardware niets gedaan is.
+1 een Na motor zet ik alleen op de rollenbank ivm checken of alles goed staat ivm de mengselverhoudingen omdat het een carb versie is en dan ga ik naar een ouderwetse tuner die nog verstand heeft van motoren en niet van chips :tooth:
idem voor een turbomotor zonder chip.
Ik zet de x5 op de bank omdat ik hem wat zuiniger wil hebben en 50pk en 100nm meer is mooi meegenomen en dat gebruik je misschien 2% van de tijd echt.

Ieder zijn eigen keuze, maar dat zeiken over de keuze van een ander terwijl jezelf te triest bent om te rijden omdat dan de km stand oploopt kan ik slecht tegen, koop dan een fiets ofzo. :tong:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Peric » 06 apr 2018, 20:04

Ik ben voornemens om toch een keer de Audi te laten chippen. Maar dan bedoel ik meer om het allemaal wat meer optimaal te krijgen. Ik merk nu zo nu en dan dat de auto iets inhoudt rond de 2700 toeren.
Maar dan zet ik er eerst een andere uitlaat onder en ander luchtfilter op.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Henk Jan » 10 apr 2018, 08:18

Het wordt blijkbaar een mini-X5-meeting Luco :tooth:
Luco schreef: 06 apr 2018, 19:58 Ik zet de x5 op de bank omdat ik hem wat zuiniger wil hebben en 50pk en 100nm meer is mooi meegenomen en dat gebruik je misschien 2% van de tijd echt.
Zuiniger is eigenlijk het laatste waar ik op reken, wellicht onder ideale omstandigheden, maar in de praktijk zal het wrs het tegenovergestelde zijn.
Ik hoop dat de extra NM er voor zorgt dat de bak iets minder snel terugschakelt bij lage toeren.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Luco » 10 apr 2018, 09:27

Ik hoop er wat stenen uit te kunnen trekken

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Bezoek BR Performance

Bericht door Kasteel » 10 apr 2018, 10:12

Bert ///M3 schreef: 06 apr 2018, 19:35



Wat ze dus meestal doen is nieuwe software flashen, adapties resetten. Dan doet hij even 'mega' vermogen op de rollebank maar na verloop van tijd regelt de ECU zijn vermogen dus weer langzaam terug omdat hij zijn adapties weer overnieuw inregelt. Net zoals dat hij zijn fueltrim adapties weer bijregelt. Ik zou wel eens willen zien wat het verschil is, chip schrijven op de rollebank, en na 300km terug op dezelfde rollenbank. Niks aan doen, gewoon rollen as is en dan kijken wat het verschil is.
Destijds gedaan bij Mosselman, grafiek was (muv turbodruk) exact gelijk; ik was in de veronderstelling dat de vermogensoutput bij een turbo veel minder constant/gelijk was, maar 5 runs van een half jaar ervoor waren exact gelijk aan de runs later. Turbodruk/temp was wel compleet anders (ecu deed de rest idd zelf :))

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EmielS60, Peter-Paul en 216 gasten