Worden DFers rationeel?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Bram » 12 apr 2019, 09:35

markk schreef: 12 apr 2019, 08:02
Waar zijn de tijden dat we met z'n allen kickten op V8'en, open uitlaten, brede velgen, verlagingssets en BP Ultimate? Zijn die ter ziele gegaan met het verdwijnen van GTRené?
Ik kick nog steeds op dikke, luide motoren met veel cylinders, BP ultimate, veel karakter, etc.

Aandachtspunten zijn echter wel geworden:

- maatschappelijk beeld:
Het is steeds minder maatschappelijk geaccepteerd om benzine met luid geluid te laten knallen "just for driving-fun". Rij met iets als een Integrale, EVO, Impreza STI, dikke M, dikke Audi RS, dikke AMG met bijbehorende open uitlaat rond en, meer dan vroeger, je krijgt gewoon negatieve aandacht. Ook van de politie. En ga eens in Duitsland met je open uitlaat rondrijden...hmmm....
Keerzijde: Als 50 jarige in een 20 jarige Porsche BoxsterS krijg ik nu minder negatieve aandacht dan toen als 30 jarige in een nieuwe Porsche BoxsterS :-)

Mark.
Ik heb hier ook last van, dat had ik al met de Impreza STI met 3" open uitlaat, al wist ik wel redelijk goed waar mezelf als een randdebiel te gedragen, daardoor in negen jaar tijd bijna nooit aangehouden of geflitst. Maar die knallen en vlammen uit de uitlaat vielen wel redelijk op natuurlijk.

Met de M3 vind ik het ook lastig, want het gaat (ondanks dat de auto al 14 jaar oud is), al snel heel veel te hard. Kun je nagaan als je in een hedendaagse dikke baffer rijdt, dat lijkt me al helemaal geen doen. Ik kick echt op snelheid maar zo'n M6 met 600 pk op de openbare weg is eigenlijk complete waanzin.

Auto's worden steeds stiller en zijn veel meer gefocust op het milieu. Op zich is dat best begrijpelijk en ook geen slechte ontwikkeling denk ik, maar daardoor valt een dikke bak steeds meer negatief op. Ik dacht eerst dat de M3 een andere uitlaat nodig had om wat lol aan het geluid te beleven, maar als ik nu door een tunnel race vraag ik me af hoe ze zoiets ook door de typegoedkeuringsinstanties hebben gekregen, prachtige herrie zat gelukkig :D Of dat komt omdat mijn perceptie van geluid in de loop der jaren gewijzigd is of omdat auto's steeds stiller zijn geworden, geen idee. Ik geniet er maar van zolang het kan, en hoop ondertussen dat ik m'n rijbewijs weet te behouden.

Gisteren trouwens voor het eerst in een tweede versnelling bocht flink uitgebroken, voelde me echt een hooligan :tooth:
Laatst gewijzigd door Bram op 12 apr 2019, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door ///Joost » 12 apr 2019, 09:57

Goed verhaal, Mark.

Ik me daar zeker in vinden. Misschien is dat ook wel de reden waarom auto's van de jaren 80, maar vooral 90, mij zo trekken. De blokken persen nog niet overdreven PKs eruit i.t.t. tegenwoordig waar 4, 5 of 600PK de norm lijkt. Er is nog echt beleving, met minder geisoleerd koetswerk en ruw uitlaatgeluid zonder sound imposers.
Voor een beetje 'relatieve' performance auto (S, RS, AMG) moet je tegenwoordig al flink in de buidel tasten, want zelfs een simpele 320i heeft al 184 PK, om maar niet te spreken over een gechipte versie. De oudere auto's van 10-15 jaar oud, worden nu ook echt oud, dus je wordt binnen niet al te lange tijd min of meer gedwongen om een modernere, stille auto te kopen voor dagelijks vervoer, al is het alleen maar vanwege betrouwbaarheid.

Ik heb best wat aan de E46 gesleuteld om 'm écht netjes te krijgen, maar op een gegeven moment ben je daar ook wel een beetje klaar mee, aangezien het de daily is (gelukkig is ie nu vrijwel af :tooth:). Stel, volgende auto wordt weer een 3 serie, dan moet je al snel naar een 330i of 335i voor echte performance en datzelfde karakter, maar die zijn gewoon echt een klap duurder.
markk schreef: 12 apr 2019, 08:02 Om echt DF te hebben heb ik een voertuig nodig die in "onbalans" is, "gevaarlijk is" en me "angst" en "spanning" geeft, respect afdwingt.
Afbeelding

:hungry:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Robin » 12 apr 2019, 10:12

Ha André en ik reden ergens in 2003 ofzo zo een Clio Phase II via Renault Amsterdam.
Geweldige verschijning a la Group B. Enorme hitte in de cockpit, bij afremmen komt die hitte nog meer de cockpit binnen.
In 2003 vonden we hem al niet echt nekharenrijzend powerful, niet al teveel koppel. En we vonden weggedrag kartlike, maar niet beweeglijk als in speelbaar, meer aan-uit knop grip/slip. Daarin dus wel 'n 'moeilijke auto' tov de vergevingsgezindere en meer in balans zijnde E46 M3 imho.

Ik wilde 'm wel, maar mede door bovenstaand niet gedaan:)

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Opa » 12 apr 2019, 10:58

markk schreef: 12 apr 2019, 08:02 Om echt DF te hebben heb ik een voertuig nodig die in "onbalans" is, "gevaarlijk is" en me "angst" en "spanning" geeft, respect afdwingt.
Afbeelding



Weet niet of het met dit nieuwe model ook nog zo is, maar in het verleden werd ie, waarschijnlijk niet voor niets, widowmaker genoemd.
En anders gewoon dit wat oudere modelletje pakken:

Afbeelding

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door martll » 12 apr 2019, 11:02

Zelf vind ik de Clio bakken met grip hebben en een fantastische balans (op hoge snelheid wel wat licht in de neus) en alleen op nat wegdek kan je er mooi en makkelijk een flinke stap opzij mee zetten in de regen maar niet te gek want hij kan ook zo rond gaan.
Ik ben ook zo'n idioot die tientallen Engelse en Nederlandse tijdschriften heeft waar soms maar een paar zinnen instonden over deze auto. En die heb ik bestudeerd.... de meeste al wel 10x gelezen. De Nederlandse tijdschriften waren toen zelfs al een slechte vertaling vanuit het Engels met persfoto's. Het was zelfs zo dat er al werd geschreven over de rijeigenschappen en de toch wel kleine draaicirkel (want ja een Clio he... nou wat viel dat tegen zeg in het echt) nog voordat ook maar 1 journalist er mee had gereden. Het ging dan ook al snel van "prachtige balans, mini GT3 maar wel erg lastig in de regen" naar "Gevaarlijk in de regen" naar "Niet mee te rijden in de regen" naar "Er is helemaal niet mee te rijden". Chris Harris was er laaiend enthousiast over toen hij nog niet zo bekend was en bij Autocar werkte, hij heeft er zelfs een jaar een gehad (als duurtester) en schreef er elke paar weken uitgebreid over. Nu nog stees enthousiast maar plaatst hij uitspraken als: 'So much better to look at than drive'.

Naar hedendaagse maatstaven heeft hij zeker gelijk. Dat soort auto's zijn niet meer te vergelijken met de souplesse en snelheid die je kan vinden in hedendaagse auto's. Het schakelen werd omschreven als zeer kort, nou het zijn eerder hele lange slagen in vergelijk met nu. Auto's die in 6 seconden de 100 bereikten werden als snel gezien, 240+ moest vroeger met 2 handen aan het stuur, hoe anders is dat nu waar je die snelheden kan rijden met 1 hand aan het stuur en je andere hand druk bezig is met de smartphone.

Denk eens in, in deze tijd dat er autofabrikanten komen met compacte auto's met grote motoren en aandrijving op de twee achterwielen of op vier wielen zoals bijvoorbeeld een Polo met widebody en 400+pk (want qua vermogen moeten we wel meegaan met de tijd)..... het zal wel onbetaalbaar worden.

FDD
Berichten: 772
Lid geworden op: 18 jan 2012, 17:41

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door FDD » 13 apr 2019, 08:53

Wat is rationeel?

Buigen voor de milieu maffia, net als autofabrikanten dat doen?
Het milieu? Ik zit vaak genoeg over de grens voor mijn werk en zie daar veel ergere dingen.

In zoverre rationeel geworden dat ik niet meer wil zweten in mijn wagen vanwege de hitte, meer comfort wil en nu ook een familie heb.

Maar een V8 staat bovenaan de wensenlijst bij een nieuwe wagen. Driving fun heb ik nog steeds, maar geniet nu op een andere manier.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Niels » 13 apr 2019, 09:28

FDD schreef: 13 apr 2019, 08:53 Het milieu? Ik zit vaak genoeg over de grens voor mijn werk en zie daar veel ergere dingen.
Ja dat contrast is groot zo niet maximaal.....

Maar ik denk niet dat DFers rationeel worden maar na verloop van (leef)tijd ga je gewoon anders genieten. 20 jaar geleden wilde ik het liefste een GTI met twee racekuipen en een rolbeugel, nu moet ik er niet aan denken zelfs niet met een GTI die 20 jaar nieuwer is. 20 jaar geleden dacht ik ook dat ik op het circuit stond als ik mijn Kawasaki ZXR de garage uitrolde, ook die inzichten zijn veranderd :lol:

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Dickh. » 13 apr 2019, 14:56

Rationeel geworden? Nou, weet het niet. Ik heb wel één van de 4 V8en die we hadden verkocht en er een Toyota Auris voor in de plaats gezet. En om nou te zeggen dat ik me er een stuk beter bij voel? Niet echt. Wat een vreselijke auto is dat. Saaier dan saai. Echter, het ding doet z'n werk en dus mag ie blijven. Voor de langere ritten dan de boodschappen in het dorp pak ik gewoon weer de E500. Ben gelukkiger met de 37 zonnepanelen op m'n dak bijvoorbeeld. Dat is dan natuurlijk weer wel rationeel!

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door allen » 13 apr 2019, 16:03

Wat jij hebt met die Auris had ik met m’n F11. In mijn geval mocht die prachtige wagen niet blijven. Alles behalve het ontwerp en de kleur was dodelijk saai. Ik leef te kort om daar vrede mee te hebben. Doe mij voor dagelijks maar een wagen die ik leuk vind. Breng ik m’n vrije tijd wel met het gezin door.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door JP » 13 apr 2019, 16:14

Je bedoelt in de garage ?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door allen » 13 apr 2019, 18:35

Die van Hans. Daar staat een brug...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Martijn_bmw » 13 apr 2019, 20:38

Niels schreef: 13 apr 2019, 09:28
FDD schreef: 13 apr 2019, 08:53 Het milieu? Ik zit vaak genoeg over de grens voor mijn werk en zie daar veel ergere dingen.
Ja dat contrast is groot zo niet maximaal.....

Maar ik denk niet dat DFers rationeel worden maar na verloop van (leef)tijd ga je gewoon anders genieten. 20 jaar geleden wilde ik het liefste een GTI met twee racekuipen en een rolbeugel, nu moet ik er niet aan denken zelfs niet met een GTI die 20 jaar nieuwer is. 20 jaar geleden dacht ik ook dat ik op het circuit stond als ik mijn Kawasaki ZXR de garage uitrolde, ook die inzichten zijn veranderd :lol:
Ik denk dat dit ook voor vele telt.
Toen “we” begonnen op de fora waren we 18 nu eind 30 dan kijk je toch anders naar dingen

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door ///Joost » 13 apr 2019, 20:48

Weinig verschil hier, lauter van zolderkamerautist naar mancave-autist. :tooth:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Spijkerhard » 14 apr 2019, 10:58

We zitten dus gewoon ergens halverwege een learning curve?
Of in een weerstands curve?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Arthur » 14 apr 2019, 13:05

Martijn_bmw schreef: 13 apr 2019, 20:38
Niels schreef: 13 apr 2019, 09:28
FDD schreef: 13 apr 2019, 08:53 Het milieu? Ik zit vaak genoeg over de grens voor mijn werk en zie daar veel ergere dingen.
Ja dat contrast is groot zo niet maximaal.....

Maar ik denk niet dat DFers rationeel worden maar na verloop van (leef)tijd ga je gewoon anders genieten. 20 jaar geleden wilde ik het liefste een GTI met twee racekuipen en een rolbeugel, nu moet ik er niet aan denken zelfs niet met een GTI die 20 jaar nieuwer is. 20 jaar geleden dacht ik ook dat ik op het circuit stond als ik mijn Kawasaki ZXR de garage uitrolde, ook die inzichten zijn veranderd :lol:
Ik denk dat dit ook voor vele telt.
Toen “we” begonnen op de fora waren we 18 nu eind 30 dan kijk je toch anders naar dingen
Bedankt, eind 30... :zwijntje:

Online
Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Kadett » 14 apr 2019, 14:28

Arthur schreef: 14 apr 2019, 13:05
Martijn_bmw schreef: 13 apr 2019, 20:38
Niels schreef: 13 apr 2019, 09:28

Ja dat contrast is groot zo niet maximaal.....

Maar ik denk niet dat DFers rationeel worden maar na verloop van (leef)tijd ga je gewoon anders genieten. 20 jaar geleden wilde ik het liefste een GTI met twee racekuipen en een rolbeugel, nu moet ik er niet aan denken zelfs niet met een GTI die 20 jaar nieuwer is. 20 jaar geleden dacht ik ook dat ik op het circuit stond als ik mijn Kawasaki ZXR de garage uitrolde, ook die inzichten zijn veranderd :lol:
Ik denk dat dit ook voor vele telt.
Toen “we” begonnen op de fora waren we 18 nu eind 30 dan kijk je toch anders naar dingen
Bedankt, eind 30... :zwijntje:
35.... kan nog net! :tong:
Een Celica gehad met een 10cm HKS steigerpijp erachter, vlammen en klappen. Leuk in parkeergarages bij lage toeren dat alle alarms afgingen :blink: Speed Triple 1050cc zonder db-killer trok ook altijd veel aandacht :clap:

Of ik het nu weer zou doen, voor een daily.... nee er moeten namelijk 2 meiden mee en moet vaak 4 uur achtereen rijden en dan hoeft dat voor mij ook echt niet. Ben nog uit zoeken/puzzelen wat voor funmobiel er bij komt en daar maakt het mij niet uit zolang ik maar geen zwarte vlag krijg als ermee het circuit op ga.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Downforce Hans » 14 apr 2019, 21:09

Ik pak meestal mijn Tonka toyota als dagelijks vervoer maar vandaag ff naar Den Bosch geweest met dochter lief en de z06.
Soms denk je , die wagen staat op de brug en ik rij er bijna niet mee zal ik hem niet weg doen maar die 650pk/800nm op iets meer dan 1400 kg heeft vandaag dat idee weer helemaal uit mijn hoofd verbannen. Wat een geweld is dat dan weer en die tussensprintjes, hoe verslavend is dat. Weer een paar duimpjes gekregen van wat mede "sportieve" weggebruikers. Nee voorlopig gaat hij niet weg en wordt ik nog ff niet "rationeel" :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Bram » 14 apr 2019, 21:34

Snap ik Hans, woest apparaat is het :headbang:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door romo » 14 apr 2019, 21:42

En toch, we willen allemaal nog mooie, leuke, snelle, karren rijden, die niet geheel meer klimaat/milieu proof zijn. Ik kan me voorstellen dat we mogelijk gedwongen worden, door voortschrijdend inzicht, door financiële prikkels, door maatschappelijke druk, om dan toch maar rationeel i.p.v. emotioneel (voor zo ver van toepassing) te kiezen.

Gebruikersavatar
Auke M535i
Berichten: 1349
Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Auke M535i » 14 apr 2019, 21:54

Evolutie heet dat.. Over een tijdje weten we niet beter meer. Net zoals roken in een restaurant nu niet meer in te beelden valt is dat hetzelfde met benzine motoren over een x aantal jaar.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Wimo » 15 apr 2019, 10:48

Inderdaad, de overheid manipuleert dit soort zaken zo dat je uiteindelijk als asociaal wordt gezien. Mensen willen dat niet .. dus stappen ze over. Easy.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door RS-Ron » 15 apr 2019, 11:16

Het moet natuurlijk wel enigzins financieel op te brengen zijn om de Giulia erbij te houden, als een ritje van 400km 500€ gaat kosten aan benzine en heffingen e.d. is ook dat feest afgelopen. Maatschappelijke druk en weggezet worden als "niet deuger" interesseert me echt helemaal niets. Daar heb ik nog nooit wakker van gelegen. Nou heeft die Giulia kennelijk ook een hoog aaibaar gehalte dus ik heb niet veel negatieve reacties gekregen.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Philipoo » 15 apr 2019, 11:23

RS-Ron schreef: 15 apr 2019, 11:16 Het moet natuurlijk wel enigzins financieel op te brengen zijn om de Giulia erbij te houden, als een ritje van 400km 500€ gaat kosten aan benzine en heffingen e.d. is ook dat feest afgelopen. Maatschappelijke druk en weggezet worden als "niet deuger" interesseert me echt helemaal niets. Daar heb ik nog nooit wakker van gelegen. Nou heeft die Giulia kennelijk ook een hoog aaibaar gehalte dus ik heb niet veel negatieve reacties gekregen.

Gr Ron
Met mijn oude giulia'tje pakte ik dwars rotonde's en kreeg ik duimpjes van opa's. Kwamen italianen als een bezetene achter me aan om maar even een duimpje te geven, kreeg iedereen die ik tegenkwam een glimlach als ze me voorbij zagen komen. Als ik hetzelfde met een M3 gedaan had zou iedereen wel anders gereageerd hebben!

Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Martijn M » 15 apr 2019, 12:17

Ik heb me ingeschreven voor een productieslot van een elektrische auto. Benieuwd wat de kosten voor Private Lease zouden worden met mijn kilometrage, is helaas nog niet bekend. Als dat gunstig uit valt (cq niet heel ver boven mn reiskostenvergoeding zit) kan ik voor niet al teveel een elektrisch gebakje voor WW verkeer gebruiken.

Blijft er dus meer geld en 'uitstoot' over voor m'n andere auto('s.) :tooth:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Worden DFers rationeel?

Bericht door Robin » 15 apr 2019, 13:17

Philipoo schreef: 15 apr 2019, 11:23
RS-Ron schreef: 15 apr 2019, 11:16 Het moet natuurlijk wel enigzins financieel op te brengen zijn om de Giulia erbij te houden, als een ritje van 400km 500€ gaat kosten aan benzine en heffingen e.d. is ook dat feest afgelopen. Maatschappelijke druk en weggezet worden als "niet deuger" interesseert me echt helemaal niets. Daar heb ik nog nooit wakker van gelegen. Nou heeft die Giulia kennelijk ook een hoog aaibaar gehalte dus ik heb niet veel negatieve reacties gekregen.

Gr Ron
Met mijn oude giulia'tje pakte ik dwars rotonde's en kreeg ik duimpjes van opa's. Kwamen italianen als een bezetene achter me aan om maar even een duimpje te geven, kreeg iedereen die ik tegenkwam een glimlach als ze me voorbij zagen komen. Als ik hetzelfde met een M3 gedaan had zou iedereen wel anders gereageerd hebben!
Dit.
Als Pieter Post hier over de winkelpromenade voor de deur met z'n Caddy in z'n 1 met 30kmh voorbij'raast' en Henk W ook met z'n vrachtwagen voorbijdendert. Niks aan 't handje. Voetgangers gaan wel aan de kant. Kom ik aan 'met m'n //M stapvoets. Men gaat amper aan de kant en je ziet de lieve gezichtjes mij aankijken. :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten