Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Lol ik heb de stoelen en een sper erin, meer niet
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
130i's in de rally lijkt mij een prima stap 8)
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Heerlijk om te lezen ! Welke rallyes ga je aan deelnemen dit jaar dan ?
En Hielke ziet er daar idd goed uit gek genoeg....
En Hielke ziet er daar idd goed uit gek genoeg....
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Emmeloord red ik net niet. Ik hoop bij de centraal rally aan de start te staan.
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Stempeltje achter de stoel en je kunt zo meerijden
- Linc (Bas)
- Berichten: 894
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 10:07
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Ja mooi dat het met de regelgeving gelukt is en grappig dat er nu toch zonder restrictor gereden mag worden, blijkbaar was er genoeg geklaagd
Ik ga dit jaar nog met mijn E30 325i rijden en dan wil ik eigenljik volgend jaar overstappen op een 130i. Hopelijk doen er tegen die tijd nog wat meer teams mee met een 130i zodat er een beetje leuke competitie gevormd gaat worden.
edit: over 2 weken mag ik eindelijk weer tijdens de zuiderzee rally!
Ik ga dit jaar nog met mijn E30 325i rijden en dan wil ik eigenljik volgend jaar overstappen op een 130i. Hopelijk doen er tegen die tijd nog wat meer teams mee met een 130i zodat er een beetje leuke competitie gevormd gaat worden.
edit: over 2 weken mag ik eindelijk weer tijdens de zuiderzee rally!
- bartb
- Berichten: 1079
- Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
- Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
- Locatie: Friesland
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Zou inderdaad wel gaaf zijn als er meer teams instappen met een 130i.
Is gewoon een erg goede en leuke basis als rally auto.
Is gewoon een erg goede en leuke basis als rally auto.
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Goed bezig Andre! Fijn dat je niet voor de standaard modelletjes hebt gekozen. Evo is bijvoorbeeld steengoed, maar voor het publiek geen hol aan. RWD's zijn een stuk leuker om naar te kijken. Met een atmosferische motor was het nog leuker geweest.
Wel even zorgen dat je in Emmeloord mee doet. Heb je alvast 1 fan langs de kant
Wel even zorgen dat je in Emmeloord mee doet. Heb je alvast 1 fan langs de kant
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Emmeloord lukt helaas niet.
Auto moet nog een rally paspoort en daar is het wachten nog even op!
Auto moet nog een rally paspoort en daar is het wachten nog even op!
- Jules
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
- Auto: M135i
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Heel erg gaaf! Echt een droom voor mij, en inderdaad RWD lijkt me super fun.
Veel succes komend seizoen.
Veel succes komend seizoen.
- matthyssie
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Autootje rijdt super! Wat een fun moet het zijn om met zo'n auto rally te gaan rijden. Hopen op veel nieuwe aanwas.
-
- Berichten: 9980
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
- Auto: M3P, 130i
- Locatie: Spaceship in silence
- Contacteer:
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Welcome terug Andre! Goede comeback ook met een rally auto. Wil je wat meer vertellen hoe je de auto opbouwt? Welke keuzez voor onderstel bijv.?
Foto's en filmpjes zijn ook welkom. Voor dashcam beelden moet je oppassen hier...
Foto's en filmpjes zijn ook welkom. Voor dashcam beelden moet je oppassen hier...
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Andre heeft in ieder geval geen toeter nodig om de filmpjes spectaculair te maken.
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Ik snap dit commentaar niet. Ik zie er voor zover ik het in kan schatten overal goed uit. Op het goddelijke af bijna.
Die rally 125i is heerlijk dynamisch. Dat gaat helemaal goed komen.
-
Online
- Berichten: 5002
- Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
De opbouw is dus redelijk standaard. Je mag vrij weinig veranderen.
Je mag 20 procent vermogens winst creeren tot max 300 pk.
Ik heb er nu tijdelijk even een JB plus op zitten die geeft ca 30 a 40 pk winst. Men kan namelijk nog niet in de ecu komen van de B48 motor. Dus pk zullen ergens rond de 250pk zitten.
Hoe gek het ook klinkt ik rij met de zf8 speed sport auto. Gebruikt natuurlijk alleen de flippers aan het stuur. De reden hiervoor is dat ik met een 235i racing van bmw motorsport de 24 uur heb gereden met exact dezelfde bak en dat ging brilliant. Bijna vergelijkbaar met elke dct bak. Een sport automaat is niet meer te vergelijken met vroeger. Zelfs de nieuwe m5 heeft zo n bak.
Auto is nieuw geleverd en heb financiele ondersteuning gehad van BMW De Maassche en BMW NL bij dit project. De auto komt ook helemaal in de BMW M Kleuren.
Qua dempers gebruikt ik altijd JRZ daar heb ik zeer goeie ervaringen mee. De auto is naar mijn mening nu nog net iets te hard. Binnenkort ga ik nog even terug en passen we dat aan.
Sper is gemaakt door Hardeman die spert misschien wel iets te veel maar dat zien we nog even aan.
De rolkooi is door Rens van Rematech gemaakt.
Wielen zijn 8x18 en zijn van Braid.
Ik hoop dat het autootje wat stand houd. Het is een rally klasse waar ik zelf 1.5 jaar voor gepleit heb dus moet wel goed voor de dag komen:)
Ik heb er 1000km op staan ben nog wat aan het inrijden en testen. Lets hope for the best!
Je mag 20 procent vermogens winst creeren tot max 300 pk.
Ik heb er nu tijdelijk even een JB plus op zitten die geeft ca 30 a 40 pk winst. Men kan namelijk nog niet in de ecu komen van de B48 motor. Dus pk zullen ergens rond de 250pk zitten.
Hoe gek het ook klinkt ik rij met de zf8 speed sport auto. Gebruikt natuurlijk alleen de flippers aan het stuur. De reden hiervoor is dat ik met een 235i racing van bmw motorsport de 24 uur heb gereden met exact dezelfde bak en dat ging brilliant. Bijna vergelijkbaar met elke dct bak. Een sport automaat is niet meer te vergelijken met vroeger. Zelfs de nieuwe m5 heeft zo n bak.
Auto is nieuw geleverd en heb financiele ondersteuning gehad van BMW De Maassche en BMW NL bij dit project. De auto komt ook helemaal in de BMW M Kleuren.
Qua dempers gebruikt ik altijd JRZ daar heb ik zeer goeie ervaringen mee. De auto is naar mijn mening nu nog net iets te hard. Binnenkort ga ik nog even terug en passen we dat aan.
Sper is gemaakt door Hardeman die spert misschien wel iets te veel maar dat zien we nog even aan.
De rolkooi is door Rens van Rematech gemaakt.
Wielen zijn 8x18 en zijn van Braid.
Ik hoop dat het autootje wat stand houd. Het is een rally klasse waar ik zelf 1.5 jaar voor gepleit heb dus moet wel goed voor de dag komen:)
Ik heb er 1000km op staan ben nog wat aan het inrijden en testen. Lets hope for the best!
Laatst gewijzigd door Andre op 14 mar 2018, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Klinkt goed allemaal Andre!
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Binnenkort maar eens even kijken, mooi man.
- Marsnel
- Berichten: 456
- Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
- Auto: Civic B18c | E91 335D
- Locatie: Waddinxveen
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Ziet er prima uit zo.
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Mooie auto geworden zo, ik had hem al langs zien komen op FB
Ik vraag me alleen wel af of die bakken in een M235i racing en een gewone 125i wel dezelfde software hebben of dat die in een M235i sneller gemaakt zijn
Ik vraag me alleen wel af of die bakken in een M235i racing en een gewone 125i wel dezelfde software hebben of dat die in een M235i sneller gemaakt zijn
- Godspeed
- Berichten: 2024
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Wat gruwelijk vet dit!!
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
Verhaal over hoe de Groep G tot stand is gekomen.
http://www.centraalnederlandrally.nl/ni ... tra-kleur/
Bert de Bak in de M235i Racing is ZF8HP45 betekend 450nm.
Bak in de 125i B48 is nieuwe Zf8HP50 betekend 500nm
De software van de racing is nagenoeg orgineel. Ze hebben alleen de D modus uitgeschakeld. Je kan dus alleen manueel schakelen.
http://www.centraalnederlandrally.nl/ni ... tra-kleur/
Bert de Bak in de M235i Racing is ZF8HP45 betekend 450nm.
Bak in de 125i B48 is nieuwe Zf8HP50 betekend 500nm
De software van de racing is nagenoeg orgineel. Ze hebben alleen de D modus uitgeschakeld. Je kan dus alleen manueel schakelen.
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Rally in 2018 nieuwe mogelijkheden!
De Visual Art Rally zal dit jaar onder andere in het teken staan van een vuurdoop, de geboorte van een nieuwe klasse die de rallysport extra kleur moet gaan geven. Deze nieuwe G-klasse brengt een aantal spectaculaire BMW’s aan de start en moet samen met een andere nieuwe klasse (P-klasse) de basis gaan vormen voor een mooi en betaalbaar initiatief. André de Vries, één van de coureurs die aanstaande zaterdag in actie komt, introduceerde deze nieuwe rallyklasse aan ons. Lees hieronder zijn verhaal.
Na een actieve race carrière van ruim 30 jaar, ben ik via karting, formule wagens en tourwagens, begonnen met rallyrijden. Het was voor mij een nieuwe uitdaging. Rally heeft mij altijd aangetrokken, maar hoe stap je in?
Het was erg lastig om tot een keuze voor een rally auto te komen. Ik zat met het volgende dilemma: om te kunnen rallyrijden, ben je gebonden aan een FIA gehomologeerde auto. Daardoor is de keus aan auto’s, (die in elk geval voor mij ook nog redelijk betaalbaar zijn) vrij beperkt. Maar de rally trok me zo zeer aan, dat ik vond dat die drempel mij niet zou moeten tegenhouden.
Op zoek dus, naar andere mogelijkheden. Mogelijkheden die de instap naar de rallyklasse niet alleen voor mij, maar ook voor andere enthousiastelingen toegankelijker zouden kunnen maken. Een nieuwe R5? te kostbaar, geen optie. Een oude E30 M3? had ik al eens geprobeerd, maar doordat deze wagens niet meer in productie zijn, worden de schaarse onderdelen ook onbetaalbaar.
Het zette me aan het denken: Er moet eigenlijk een mogelijkheid komen om te kunnen rallyrijden op nationaal niveau, zonder dat je per sé een FIA gehomologeerde, (dus voor veel mensen een onbetaalbare) auto nodig bent. De eerste ideeën voor een nieuwe, laagdrempelige rallyklasse met een lagere financiële instap waren geboren.
Ideeën borrelden enthousiast op: je zou allereerst je eigen merk en type rally-auto zelf moeten kunnen bepalen, om de financiële drempel laag te kunnen houden. Via de Rally Club Holland, heb ik mijn ideeën op de RCH-vergaderingen voorgelegd aan de leden en voorzitter Dennis Masselink. Zij waren ook enthousiast. Samen hebben we om de tafel gezeten om het plan verder uit te werken.
Vervolgens is de RCH met het BSR ( Bestuur Sectie Rally) met de ruwe plannen aan het werk gegaan. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en ligt er een reglement voor “standaard” productie auto’s in twee nieuwe klasses: de rally groep G (modified) en groep P (standaard)
Het groep G reglement houdt kort samengevat het volgende in:
De auto’s mogen niet ouder zijn dan 20 jaar en moeten een Europese type-goedkeuring hebben. Er moet bij de KNAF een aanvraag voor de autokeus gedaan worden en een technisch paspoort worden aangevraagd. De auto’s mogen max. 300 PK hebben bij een gewicht van 1300 KG. (4wd 1350 KG.) De motor mag max. een 2.0 turbo of 3,5 atmo zijn.
Bovenstaande maakt mogelijk, dat je bijvoorbeeld met een Golf GTI, Megane RS, BMW 130i, Audi A1, S3, TT enz. Oftewel, de auto van je eigen keus, binnen de reglementen van de klasse, kunt starten. Hierdoor zal de rally voor veel meer mensen bereikbaar en toegankelijk worden Er zal een vernieuwing van auto’s in het startveld komen. Toeschouwers kunnen zich meer identificeren met de auto’s in het startveld, doordat ze in het dagelijks leven ook een dergelijke auto besturen.
Ik ben inmiddels bijna klaar met het bouwen van een BMW 125i, turbo. Komend weekend zal na anderhalf jaar plannen maken en vergaderen, de auto voor het eerst op de Visual Art Rally-proef meerijden. Bijzonder is dat ondergetekende, en Dennis Masselink (voorzitter van de RCH) als navigator deze eerste shakedown samen zullen maken.
Ik hoop dat we meer mensen enthousiast kunnen maken voor deze nieuwe mogelijkheid om een stuk eenvoudiger in te stappen in de rally, met de auto van jou keus. binnen de reglementen van de klasse.
André de Vries
Na een actieve race carrière van ruim 30 jaar, ben ik via karting, formule wagens en tourwagens, begonnen met rallyrijden. Het was voor mij een nieuwe uitdaging. Rally heeft mij altijd aangetrokken, maar hoe stap je in?
Het was erg lastig om tot een keuze voor een rally auto te komen. Ik zat met het volgende dilemma: om te kunnen rallyrijden, ben je gebonden aan een FIA gehomologeerde auto. Daardoor is de keus aan auto’s, (die in elk geval voor mij ook nog redelijk betaalbaar zijn) vrij beperkt. Maar de rally trok me zo zeer aan, dat ik vond dat die drempel mij niet zou moeten tegenhouden.
Op zoek dus, naar andere mogelijkheden. Mogelijkheden die de instap naar de rallyklasse niet alleen voor mij, maar ook voor andere enthousiastelingen toegankelijker zouden kunnen maken. Een nieuwe R5? te kostbaar, geen optie. Een oude E30 M3? had ik al eens geprobeerd, maar doordat deze wagens niet meer in productie zijn, worden de schaarse onderdelen ook onbetaalbaar.
Het zette me aan het denken: Er moet eigenlijk een mogelijkheid komen om te kunnen rallyrijden op nationaal niveau, zonder dat je per sé een FIA gehomologeerde, (dus voor veel mensen een onbetaalbare) auto nodig bent. De eerste ideeën voor een nieuwe, laagdrempelige rallyklasse met een lagere financiële instap waren geboren.
Ideeën borrelden enthousiast op: je zou allereerst je eigen merk en type rally-auto zelf moeten kunnen bepalen, om de financiële drempel laag te kunnen houden. Via de Rally Club Holland, heb ik mijn ideeën op de RCH-vergaderingen voorgelegd aan de leden en voorzitter Dennis Masselink. Zij waren ook enthousiast. Samen hebben we om de tafel gezeten om het plan verder uit te werken.
Vervolgens is de RCH met het BSR ( Bestuur Sectie Rally) met de ruwe plannen aan het werk gegaan. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en ligt er een reglement voor “standaard” productie auto’s in twee nieuwe klasses: de rally groep G (modified) en groep P (standaard)
Het groep G reglement houdt kort samengevat het volgende in:
De auto’s mogen niet ouder zijn dan 20 jaar en moeten een Europese type-goedkeuring hebben. Er moet bij de KNAF een aanvraag voor de autokeus gedaan worden en een technisch paspoort worden aangevraagd. De auto’s mogen max. 300 PK hebben bij een gewicht van 1300 KG. (4wd 1350 KG.) De motor mag max. een 2.0 turbo of 3,5 atmo zijn.
Bovenstaande maakt mogelijk, dat je bijvoorbeeld met een Golf GTI, Megane RS, BMW 130i, Audi A1, S3, TT enz. Oftewel, de auto van je eigen keus, binnen de reglementen van de klasse, kunt starten. Hierdoor zal de rally voor veel meer mensen bereikbaar en toegankelijk worden Er zal een vernieuwing van auto’s in het startveld komen. Toeschouwers kunnen zich meer identificeren met de auto’s in het startveld, doordat ze in het dagelijks leven ook een dergelijke auto besturen.
Ik ben inmiddels bijna klaar met het bouwen van een BMW 125i, turbo. Komend weekend zal na anderhalf jaar plannen maken en vergaderen, de auto voor het eerst op de Visual Art Rally-proef meerijden. Bijzonder is dat ondergetekende, en Dennis Masselink (voorzitter van de RCH) als navigator deze eerste shakedown samen zullen maken.
Ik hoop dat we meer mensen enthousiast kunnen maken voor deze nieuwe mogelijkheid om een stuk eenvoudiger in te stappen in de rally, met de auto van jou keus. binnen de reglementen van de klasse.
André de Vries