Turbo vs atmo: which is best?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4466
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door sitechris » 24 feb 2018, 11:39

Zijn de moderne zescilinder turbomotoren nu wel of geen verbetering in vergelijking met de vroegere atmosferische zescilinders? Gisteren heb ik mijn M140i even naast een BMW 130i gezet om even een rondje te doen en te vergelijken. De eigenaar van de 130i in mijn auto, ik in de zijne en na afloop bepalen we ieder voor zich welke motor onze voorkeur heeft. Ons testterein? De Duitse Autobahn.

Ik mag eerst in de BMW 130i. Eentje met M-pakket en ook anno 2018 (12 jaar na dato) ziet de auto er nog goed uit. Die 130i's worden echt mooi oud. Lekker ingetogen ook! Het voelt direct als thuiskomen, want ik heb er zelf ook eigenaar geweest van een BMW 130i. Het is wel weer even wennen aan de hakerige versnellingsbak en de zware koppeling. Kost een half uurtje om het tussengas weer goed meester te maken. Daar staat tegenover dat het stuurgevoel subliem is. Zo hoort een BMW te sturen. Daar kan de BMW M140i nog een puntje aan zuigen. Waar BMW wel enorme stappen heeft gezet is op het gebied van afwerking en materiaalgebruik. De nieuwe generatie is zoveel mooier en beter gebouwd. Valt echt op als je kort na elkaar in beide auto's zit.

Afbeelding

De Duitse Autobahn lonkt en de motorolie is inmiddels op temperatuur. Tijd om de 265 pk sterke zescilinder aan het werk te zetten. Vermogen heeft de auto genoeg, maar het koppel van 315 nm bij een hoog toerental is vrij beperkt. Dat merk je ook. Onder de 4.000 toeren gebeurt er weinig. Dan heb je het echt moeilijk om een simpel vertegenwoordigers TDI-tje af te schudden. Je moet terugschakelen om vaart te maken. Vanaf de 5.000 toeren wordt het interessant. Dan komt de atmosferische zescilinder echt tot leven en blijkt de BMW 130i opeens grote stappen te zetten.

Het leuke van dit motorkarakter is dat je de zescilinder helemaal moet uitwringen tot de 7.000 toeren. Schakel dan door en je blijft in het juiste toerengebied. Doe je dit goed, dan is de de BMW 130i ook anno 2018 een razendsnelle auto. Wat opvalt is dat de auto voorbij de grens van 200 km/h gewoon dapper door blijft gaan. Dit is een auto waarmee je het moderne hothatches gewoon lastig maakt, omdat zulke turbotorretjes nog wel eens buiten adem raken.

Het is op de binnenwegen een feestje om de BMW 130i uit te wringen, maar op de Autobahn wordt het op den duur ook vermoeiend. Altijd maar weer terugschakelen en altijd maar weer aan het werk. Altijd maar weer onrust. Dat is waar de BMW M140i uitblinkt. Die heeft midrange zoveel meer kracht. Bij de BMW M140i loont het ook om door te trekken naar de 7.000 toeren maar het hoeft niet. Het mag. Het kan. Nodig is het niet direct,=. Dat is het grote verschil. Daarnaast heeft de BMW M140i natuurlijk een bak meer vermogen (340 pk) waardoor de BMW M140i in rechte lijn duidelijk sneller is.

Afbeelding

De BMW M140i is niet alleen sneller, het lijkt de motor ook makkelijker af te gaan. Bij de BMW 130i ben je echt ieder paardje eruit aan het persen. Je gaat op een gegeven moment van het gas af om de techniek te sparen. Dat is een totaal subjectief gevoel, maar het is er wel. De BMW M140i is juist andersom. Het blok geeft juist het gevoel dat er nog meer in zit. Dat je rustig een paar uur op topsnelheid kunt rijden.

We zijn inmiddels van auto gewisseld. Ik geef de 130i eigenaar de opdracht om met de schakelflippers tot maximaal 3.000 toeren vol te accelereren. Hij is verbijsterd hoe snel de auto dan al is. Het mooie van deze krachtbron is dat het de auto een duaal karakter geeft. Blijf je onder de 4.000 toeren dan is het alsof je een BMW 330D rijdt. De krachtbron levert vanaf 1.500 toeren meteen al 500 nm koppel en je surft lekker op deze immense koppelgolf. Hij rijdt dan echt als een diesel, alleen klinkt de motor veel beter. Boven de 4.000 toeren verandert het karakter en is het alsof je in een BMW M rijdt. Dan is de auto gewoon razendsnel. Qua performance is het echt een geweldenaar. De BMW 130i eigenaar is het met me eens dat dit duale karakter extra rijplezier brengt. Het surfen op koppel is in deze auto ook onderdeel van het rijplezier.

Turbomotoren hebben ook nadelen. Bijvoorbeeld de gasrespons. Ook in de BMW M140i merk je dit, ook al is de gasrespons voor een turbomotor verrassend direct. Maar toch is er altijd die hele kleine miliseconde vertraging. Bij de BMW 130i is dit er niet. Jeuk aan je kleine teen en je voelt dit in het gaspedaal. Het maakt de auto bijna nerveus, zo direct reageert de motor op je bevelen. Dit is toch wel erg lekker. Vooral bij hoge toeren reageert de BMW 130i echt vinnig op je bevelen. Wat ook opvalt is dat de versnellingsbak soepeler wordt als je hem doortrapt. Dan komt de BMW 130i echt tot leven. Je moet gewoon planken met dat ding.

Afbeelding

Het geluid? Bij lage toeren is de kenmerkende turbine-achtige sound bij beide BMW’s heel goed herkenbaar. Een prachtig geluid. De BMW M140i klinkt wel wat luider, maar dat heeft ook met de Performance uitlaat te maken. Vooral de pops and bangs zijn indrukwekkend. Schroef een Performance uitlaat op een BMW 130i en je hebt een ander verhaal. De BMW 130i klinkt daardoor iets minder luid, maar niet minder mooi. Het is een prachtige soundtrack, bij ieder toerental is het genieten geblazen. De BMW M140i wordt een heel klein beetje geholpen door wat soundengineering, wat we allebei niet storend vinden. Ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn. De BMW 130i zal de liefhebber van eerlijk motorgeluid iets meer aanspreken. De BMW M140i is wat theatraler. Meer voor mensen als mijzelf dus.

De rit is ten einde en we praten nog even wat na. Ik vraag aan de 130i eigenaar welke motor zijn voorkeur heeft. Hij hoeft er niet lang over na te denken. Ongeacht de auto kiest hij voor de turbomotor uit de BMW M140i. Zonder twijfel. Ik ben het volmondig met hem eens. Het grote voordeel van de turbomotor is het duale karakter. Dat geeft extra beleving. En natuurlijk het gemak waarmee je stappen zet. Dat de BMW 130i iets gretiger reageert op de gasbevelen is niet voldoende om het eremetaal te claimen. De zescilinder van de BMW 130i is eveneens geweldig, maar komt toch gewoon koppel te kort en mist net die extra 'oemf' ten opzichte van de turbomotor. Dus ja, ik kies ook voor de turbocharged motor. Zonder twijfel. Dat laatste verrast me overigens best wel. Ik had een closer call verwacht.

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door ErikS » 24 feb 2018, 11:56

Tja, 100PK verschil.
Kan je uiteraard ook niet vergelijken.

Zet ze naast elkaar op een circuit..... En maximaal stampen..... Dan krijgt de 130i misschien in eens wel de voorkeur.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 24 feb 2018, 12:01

ErikS schreef: 24 feb 2018, 11:56 Tja, 100PK verschil.
Kan je uiteraard ook niet vergelijken.

Zet ze naast elkaar op een circuit..... En maximaal stampen..... Dan krijgt de 130i misschien in eens wel de voorkeur.
Inderdaad, ik heb meegereden in Matthijssie's 130i op Papenburg. Zeer indrukwekkend zowel qua chassis als snelheid.

Maar Kasteel's 135i doet ook erg leuk mee!:)

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Martijn_bmw » 24 feb 2018, 12:04

tja alleen hoe vaak ben je op het circuit... hangt er dus ook vooral vanaf hoe je de auto hebt als daily of speeltje er naast

voordeel van een atmo vind ik vooral dat je sneller beleving hebt en voor je gevoel leuk aan het doorrijden bent zonder dat het meteen rijbewijs gevaarlijk wordt.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door WJ » 24 feb 2018, 12:07

Titel had eigenlijk moeten zijn, oude 1 serie of nieuwe 1 serie. :P

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4466
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door sitechris » 24 feb 2018, 12:07

Nee want de motor staat centraal niet de auto an sich ;)

ErikS
Berichten: 18530
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door ErikS » 24 feb 2018, 12:11

Martijn_bmw schreef: 24 feb 2018, 12:04 tja alleen hoe vaak ben je op het circuit... hangt er dus ook vooral vanaf hoe je de auto hebt als daily of speeltje er naast

voordeel van een atmo vind ik vooral dat je sneller beleving hebt en voor je gevoel leuk aan het doorrijden bent zonder dat het meteen rijbewijs gevaarlijk wordt.
Ik kies ook voor de Turbo in het dagelijks leven hoor.
Zo'n turbo rijdt zo ontzettend anders van onderuit.... Ik ben echt 99% van het verkeer te snel af.
(Daarom ook gewoon een X drive.... Geen probleem voor daily.)

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8889
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Joop » 24 feb 2018, 12:16

De E92 330i die ik had staat nog steeds met stip op 1 als ik heel eerlijk ben. Alleen de amosferische M3’s gaan ‘m voor als ik alleen in de BMW stal kijk. Ja, de turbogeblazen 3L zes-in-lijn motoren (N54, N55 en B58) zijn werkelijk prachtig geconstrueerd en toveren je van tijd tot tijd een smile van oor tot oor op het gezicht als je weer eens op het soms asociale af de oprit van de snelweg op dendert, maar het geluid dat daarmee gepaard gaat kan me weinig tot niets inspireren. De .30i gilde het altijd uit als je boven de 5000rpm kwam. Boven de 6000rpm heeft het bij een .30i geen zin meer om door te trekken, aangezien hij dan al het maximale koppel heeft bereikt, maar alleen al vanwege dat turbinegeluid trek je door tot aan het rood. Hou je ‘m toeren dan was de E92 N52 330i die ik had echt niet veel langzamer dan de E92 N55 335i die ik daarna had en de F33 N55 435i die ik nu heb.

Bovendien de voldoening die dat motorblok je geeft als je dan mee kunt komen is vele malen hoger dan bij de turboblokken, waarbij je geen enkel moment in het zweet hoeft te werken on snelheid te genereren. De turbo doet wel zijn werk...

Het duale karakter vond ik bij de 330i wel sterker aanwezig. Onderin de toeren lekker rustig op koppel rijdend en dan nog als een van de snelsten op de weg zijn en als je er even goed voor ging zitten kon je de auto ook volledig tot leven laten komen op een Autobahn of vol een haarspeldbocht in de Alpen uitkomend. De turbo spoelt vanaf hoog stationair al zo snel op dat je eigenlijk altijd te hard rijdt.

En juist stemt mij vooral positief bij de atmosferische motoren. Er is meer gevoel in het gaspedaal en de auto is daarmee ook mooier op het gas te sturen dan de, ondanks nauwelijks turbolag kennende, turbo die er abrupt bij komt zetten.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 24 feb 2018, 12:25

De ene atmo is de andere niet:)

Een 2.0 4 pitter moet wel van heel goede huize komen en de auto moet licht zijn, wil ik daar 'beleving' in zien.
Met het gas sturen lukt mij ook prima met de 1M en M2, vooral oversturen:)))

Een 272pk 3.0 atmo vs een 3.0 turbo 6 met 306 of meer pk's: Heb beide gehad. In rechte lijn ook doortrekkend is de laatste echt stukken sneller. Maar dat waren mijn auto's. Als dat niet het geval is is er iets mis met de 3.0T ben ik bang:)

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Tom » 24 feb 2018, 12:27

Joop schreef: 24 feb 2018, 12:16
Bovendien de voldoening die dat motorblok je geeft als je dan mee kunt komen is vele malen hoger dan bij de turboblokken, waarbij je geen enkel moment in het zweet hoeft te werken on snelheid te genereren. De turbo doet wel zijn werk...
Precies dit. Als het om pure snelheid gaat moet je zo'n elektrisch hok gaan rijden. Instant power. Maar is het leuk? Ik vind er niks aan. Het werken in de auto en de drama van een schreeuwend motorblok vind ik juist leuk. Ook als je dan niet de snelste bent (wat mij sowieso totaal niet boeit).

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 24 feb 2018, 12:33

Ik haal mijn voldoening uit de som der delen en niet het altijd voluit alles eruit persen. Met 'n turbo heb je eerder wielspin bijvoorbeeld. Dat is spannend en kan mij meer voldoening geven dan géén of minder wielspin:)

Als je 'n dikke 5/6/7/8 liter power atmo hebt is dat ook wat anders dan 'in het zweet werken'natuurlijk:)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Niels » 24 feb 2018, 13:04

Leuk vergelijk. Ik herinner me de 130i als een heerlijke atmo, net als de Boxster S trouwens. Heerlijk gretig met een heerlijke sound. Voor de snelheid zijn er betere opties maar dan zijn we sinds de introductie van Tesla eigenlijk sowieso uitgel#ld. Wil je dagelijkse power dan ontkom je niet meer aan de turbo, wil je verleid worden dan is imho een lekkere atmo de keuze.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6004
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door matthyssie » 24 feb 2018, 13:06

Robin schreef: 24 feb 2018, 12:01 Inderdaad, ik heb meegereden in Matthijssie's 130i op Papenburg. Zeer indrukwekkend zowel qua chassis als snelheid.
Ja eenmaal op toeren zet een 130i ook goed stappen. Zeker op straat. Maar hij mist inderdaad de power van de x35/x40i. Balans is echter wel super. Dit icm het sturen en de behendigheid maakt dat ik de 130i na zo’n 1,5 jaar nog steeds niet saai vind. Integendeel. Topauto.

Gebruikersavatar
Nickvl
Berichten: 471
Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
Auto: E81 130I

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Nickvl » 24 feb 2018, 13:43

Op de autobahn is de M140I natuurlijk superieur aan de 130I daar is geen twijfel over mogelijk, Bij een ritje over een bochtige bergwerg zou het me niks verbazen als de 130I voorkeur zou hebben. Feit blijft 130I moet boven de 5K rpm gehouden worden anders gebeurt er idd weinig, heb genoeg mensen mijn auto zien doortrekken en dan lijkt het een eeuwigheid te duren voor er een beetje gang in zit :tooth:

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 24 feb 2018, 13:47


Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6214
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Opa » 24 feb 2018, 14:25

Zal denk veel van persoonlijke voorkeur afhangen, zelf ga ik voor een turbo.

Ik heb de Clio III RS gehad met 200pk uit een 2.0L atmosferische motor en nu de Fiesta ST met 200pk uit een 1.6L turbomotor.
Qua sturen en handling ontlopen deze 2 hot hatches elkaar niet zoveel, maar ik vind de 1.6L turbomotor zoveel prettigere rijden.
De Clio kwam ook pas los boven de 5000 à 5500 toeren en zo bleef er dus een hele korte powerband over.....alles moest gebeuren tussen de 5500 en 7000 toeren.
De Fiesta doet het allemaal veel makkelijker en is al vanaf ongeveer 2500 toeren 'thuis', waarna het tot ongeveer 6500 toeren blijft doorgaan.
Ik denk dat het met de Fiesta beter is om wat eerder te schakelen, maar boven de 5500 toeren voelt het zeker nog niet veel trager aan en daardoor blijft de beleving.
Ook miste ik bij de Clio het koppel van de turbomotor, die schop in je rug maakt dat het net allemaal wat sneller aanvoelt, terwijl dat misschien helemaal niet zo is.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Baboulah » 24 feb 2018, 17:21

Ik blijf toch een voorkeur hebben voor N/A motoren, en dat om diverse redenen:

- Vind ze meer beleving bieden
- Maken een mooier geluid dan turbo motoren
- Ik vind ze levendiger dan een turbo motor
- Nodigen meer uit om echt goed ervoor te gaan zitten als je een stuk harder wilt rijden (lees knallen) dan een turbo motor
- Heeft meer stuurmans kunst nodig om vlot/snel te zijn, bij een turbo motor maakt het enorme koppel je foutjes wel goed als je hem tever laat inzakken kwa toeren.
- Had ik al gezegd dat ze beter klinken dan turbo motoren?
- Motor is beter te doseren dan een turbo blok
- Kan je vaker plezier mee hebben zonder meteen zulke hoge snelheden te rijden dat je rbw word afgepakt

Meer redenen zijn niet nodig in mijn optiek :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Arthur » 24 feb 2018, 17:32

Turbo voor mij. Lui rijden of knallen, het kan allebeide. Auto is altijd snel, of voelt dat iig aan ;) Dan ook nog eens in combinatie met een snelle automaat en voor mij is het dan perfect.

Arthursx
Berichten: 664
Lid geworden op: 30 jan 2013, 21:12
Auto: M3 F80
Contacteer:

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Arthursx » 24 feb 2018, 18:01

Leuk vergelijk. Potent turbo blok in een 1 serie lijkt me ook erg lekker! Was de 130i trouwens een LCI of niet? Qua materiaal gebruik vooral in het interieur is dat een groot verschil. De LCI heeft een veel mooiere afwerking binnen in.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Mike R32 » 24 feb 2018, 18:01

Absoluut een voorkeur voor een zes cilinder atmo. Heb verschillende benzine met turbo gehad (A3, A4, TT, Leon Cupra, Coupe Fiat, Impreza GTT, V40 T4 en nog een paar) maar was me veel te nerveus. Geef mij maar de lineaire opbouw van een dikke atmo motor.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door romo » 24 feb 2018, 18:34

Mooie discussie, maar ik kan de vraag niet los zien van welke bak (DCT/PDK vs HB) en welke verhoudingen die bakken hebben. Deze combinaties bepalen de som der delen. Het blok alleen zegt mij op zich niet zo veel.

Paar voorbeelden;


De E92 M3 S65 blok, waanzinnig blok, maar de veel te lange verhoudingen van de 6HB maakte tot een slechte combinatie, voor het beste moest je echt de DCT pakken. Kortom; blok top, HB flop.

Porsche 718 series, allen gereden met PDK. Deze combi doet het niet voor mij, de PDK heeft moeite om de motor te lezen en te begrijpen, HB hier anytime, het koppel van de turbo maakt de HB ook minder kritisch qua verhouding verzetten.

Porsche 981 Cayman GTS; gereden met PDK; nog steeds kippenvel van deze combo, een symbiose van ongeëvenaarde kwaliteit, hoe goed de Porsche HB ook, hier idem te lange verzetten bij een relatief koppelarm blok, PDK-NA blok (net als de E92 M3 /DCT) is absoluut de te prefereren combinatie. (voor mij ook daarom de absolute eis voor de 718 GT4, alleen met PDK)

Dit is de manier hoe ik naar deze discussie kijk, met voornoemde motivatie.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door WillemBoer » 24 feb 2018, 18:45

Atmosferisch, wel minimaal 6 cilinders en een beetje inhoud...
Geen 4 cilinder, maar als het dan toch moet dan wel geblazen, ongeblazen 4 cil vind ik niks.

Voor mij ook vanwege de lineare opbouw, betere beleving, mooier geluid en de betere gas response.
Atmosferisch altijd icm met handbak!

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door romo » 24 feb 2018, 18:46

^Alleen HB/NA met korte verzetten, anders laat maar!

Zie dus E92 M3 HB, maar ook 981 GT4 HB, die ook te lange verzetten als negatief commentaar kreeg. Dan werkt het niet/onvoldoende.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4466
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door sitechris » 24 feb 2018, 19:29

Arthursx schreef: 24 feb 2018, 18:01 Leuk vergelijk. Potent turbo blok in een 1 serie lijkt me ook erg lekker! Was de 130i trouwens een LCI of niet? Qua materiaal gebruik vooral in het interieur is dat een groot verschil. De LCI heeft een veel mooiere afwerking binnen in.
Was 2006 model dus geen LCI. Klopt idd dat dit een verschil is.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door WillemBoer » 24 feb 2018, 19:56

romo schreef: 24 feb 2018, 18:46 ^Alleen HB/NA met korte verzetten, anders laat maar!

Zie dus E92 M3 HB, maar ook 981 GT4 HB, die ook te lange verzetten als negatief commentaar kreeg. Dan werkt het niet/onvoldoende.
M3 e46 kreeg dit negatief commentaar ook.

E9X heeft al korte verzetten, komt meer door het enorme toerenbereik icm het hoogtoerige karakter.
120kmh in 6 is al 3000tpm, kortere verzetten zou tenslotte ten koste gaan van de topsnelheid en het verbruik.

De nieuwe geblazen motoren hebben zoveel power in het lage en middentoeren bereik dat het niet meer opvalt, ondanks de handbak.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Luco, Robbert92 en 215 gasten