Turbo vs atmo: which is best?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Riceaux » 28 feb 2018, 13:41

Iedereen heeft over lineair maar dat is imho het meest saaie wat er is. Een motor moet een favoriet toerengebied hebben imho. Of het nu een atmo of turbo is. Fun begint dan pas als je zo schakelt dat het motortje het naar het zin heeft :df: Heerlijk is dat.
Dit dus. Oude turbo-motoren met een gigantische turbogat > geweldig. Nieuwe turbo-motoren zonder turbogat > saai.
Atmosferische motoren met lineaire opbouw > saai. Atmosferische motoren die pas tot leven komen boven een bepaald aantal toeren 4000-6000 > geweldig. Moeten werken om de techniek optimaal te laten presteren geeft mij voldoening. Simpelweg bij ieder toerental het pedaal naar de bodem stampen en gelanceerd worden is een paar keer leuk, net zoals een Tesla.

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Tom » 28 feb 2018, 13:55

Robin schreef: 28 feb 2018, 13:36
Dat zou je zeggen, ware het niet dat deze analogie een beetje totaal kant noch wal raakt:)

Een turbogeladen ottomotor met 'n electrische unit vergelijken. Instant koppel? Instant niet, veel(meer) koppel wél:)
De meeste liefhebbers van turbo zijn juist lovend omdat het ding altijd power heeft. Niet terugschakelen of zoeken in hoog toerengebied om vermogen te hebben, maar gewoon gas geven bij 2500rpm en gaan.
Dat is ook precies wat elektrisch is, volgens mij heb je daar altijd het volledige koppel beschikbaar. Terugschakelen of toeren kennen ze niet, gaspedaal intrappen is weggeschoten worden. Praat ik even over de snellere Tesla's, daar moet je best een serieus benzineding tegenover zetten wil je je daarmee meten.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door alt » 28 feb 2018, 13:56

Helemaal mee eens, Riceaux.

Ik heb nog Kreidler van Veen ex Hagen Klein, als je die onder de 10.000 toeren laat komen door b.v.b. te laat terug te schakelen voor een bocht, heeft ie net zo veel vermogen als een Solex.
Dan is ie ook echt niet meer vooruit te branden.
Koppeling inknijpen, paar keer volgas geven, naar je een, koppeling laten slippen, bij +- 80 kmh (een echte close bak) de koppeling los laten & je ligt 3 plaatsen teug.
Maar bij 11.000 tot 16.000 toeren gaat ie als de brandweer ervan door.
Jammer dat ik te oud ben om er weer op te gaan rijden, maar dat was kippenvel hebben op de Kreidler van Veen te rijden.

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 28 feb 2018, 14:16

Tom schreef: 28 feb 2018, 13:55
Robin schreef: 28 feb 2018, 13:36
Dat zou je zeggen, ware het niet dat deze analogie een beetje totaal kant noch wal raakt:)

Een turbogeladen ottomotor met 'n electrische unit vergelijken. Instant koppel? Instant niet, veel(meer) koppel wél:)
De meeste liefhebbers van turbo zijn juist lovend omdat het ding altijd power heeft. Niet terugschakelen of zoeken in hoog toerengebied om vermogen te hebben, maar gewoon gas geven bij 2500rpm en gaan.
Dat is ook precies wat elektrisch is, volgens mij heb je daar altijd het volledige koppel beschikbaar. Terugschakelen of toeren kennen ze niet, gaspedaal intrappen is weggeschoten worden. Praat ik even over de snellere Tesla's, daar moet je best een serieus benzineding tegenover zetten wil je je daarmee meten.
Ja, maar een zoemende electromotor met een benzinemotor die toeren maakt(de turbomotor dus, voorzien van raderen/wielen/assen, allemaal mechanica net als een atmo blok) vergelijken gaat er bij mij niet in....

Ja tuurlijk is 'n Tesla supersnel. Een Viper ACR of 'n McLaren F1 ook:)

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 28 feb 2018, 14:50

Ik snap het hard willen werken in een atmo wel en dat er eerst niks gebeurt onder de 4000 ofzo(been there done that M3 E46 en V8 E90....) maar dan minimaal 7500/8000 en dan praten we al over ouder M spul of (nieuwe)exoten die niet te betalen zijn.

Wat is er dan mis met 'n dikke 6/7/8 liter atmo(AMG of Corvette of Viper/Lambo) waar je 'niet hoeft te werken' om toch redelijk instant power te hebben? Of hoort dát dan opeens niet meer bij die zogenaamde atmo beleving cq verheerlijking?:)

Wat er mis is met bovenstaande voertuigen bij mij? Het prijskaartje. Een 2 liter atmo die 'wel' 7000rpm draait is he-le-maal niks aan in de praktijk voor mij.

Buiten dat wordt hier gesuggereerd dat je zo'n turbo maar vloert/pedal to metal doet en daar ga je al. Niks aan. Totdat je met tractieproblemen te maken krijgt:))


Atmo: Minimaal een 3.0 6 zoals de 130i. Minimaal:)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Tristan » 28 feb 2018, 14:53

Bij lineair bedoelde ik meer dat hoe meer toeren = meer vermogen. Dat is voor mij lineair. Als je goed kijkt naar een vermogensgrafiek van een hoogtoerig atmo blok, loopt de lijn een 1 vloeiende beweging naar boven en misschien een leuke stijging bij +5000 rpm.

Tom
Berichten: 21725
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Tom » 28 feb 2018, 14:57

Robin, dat er mechanica achter zit is natuurlijk wel een groot verschil, o.a. in beleving en geluid.
Maar vermogensafgifte is behoorlijk vergelijkbaar, namelijk gaspedaal induwen en gelijk gaan ipv terugschakelen en hoger de toeren in gaan (waar je tijdens normaal gebruik niet heel de tijd zit). Veel mensen die hier voor turbo kiezen willen niet hoger in de toeren hoeven gaan, dus zou je zeggen dat elektromotoren ze ook aanspreken, buiten de mechanica.
Bij een groot atmo blok zit het vermogen nog steeds bovenin. Alleen is alles relatief, dus ook onderin wat meer dan normaal. Maar niemand koopt een Lambo om nooit boven de 4000rpm te komen :)

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 28 feb 2018, 15:09

AMG C63 met die 6.2 of 'n Z06 zoals die van Hans toen nog standaard, of een Viper van Elmar of Nutkees.

Graag!

Maar praat me niet van die 4 cylinder muggenmotoren, dat was in de 80s en 90s wel wat, nu niet meer. Mijn mening!:)

indobesar
Berichten: 9980
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door indobesar » 28 feb 2018, 15:22

Huh Robin?! Geen BDA Eecort natte dromen meer...?

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 28 feb 2018, 15:42

indobesar schreef: 28 feb 2018, 15:22 Huh Robin?! Geen BDA Eecort natte dromen meer...?
:roll:

Jawel, dat draait 8000/9000 en heeft als 2.1 of zelfs 2.5 vanaf 260/70pk ofzo in 'n koets die 850kg weegt (en rwd +lsd)

Probleem is weer de centenkwestie. Ik ga niet in 'n normale straat 4 pits 2 liter 'lol beleven':)

Online
Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Zed240 » 28 feb 2018, 16:11

Uiteindelijk komt het bij mij allemaal neer op gebruik.

Bij dagelijks gebruik is een turboblok heerlijk. Altijd koppel, of je nou 2000 of 6000 toeren draait. Evt. een automaatje om het af te maken.

Hobby, 's avonds een blokje om over de landweggetjes; heerlijk atmosferisch blokje met handbak. Lekker aan het werk, na (of beter voor) elke bocht één of twee verzetten terug schakelen om weer in die powerband te geraken. Heerlijk. :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Arthur » 28 feb 2018, 16:18

Een mooie auto met elektromotor, en voor mij te betalen, is er niet. Over de actieradius nog maar niet te spreken. Alhoewel ik daar in het dagelijks gebruik niet veel last van zal hebben. Ook de duurzaamheid van de accu's en de rest van de auto is mij onbekend. Maar doe mij maar gerust een EV als daily, geen probleem.

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4470
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door sitechris » 28 feb 2018, 17:50

Old-school TDI turbogatje vond ik overigens altijd wel vermakelijk om die op te zoeken. Zoals Riceaux geloof ik schreef, dat heeft ook zijn charme.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door WillemBoer » 28 feb 2018, 20:53

Oude MB E55 amg was ook zo’n bruut, in de regen hoefde je het gaspedaal maar aan te kijken en je had al wielspin.

Heel de auto gaat op en neer als je gas geeft!

Kickdown invoegen op de snelweg=wielspin zelfs met 120Kmh wielspin.
Koppel is gewoon altijd en direct beschikbaar zonder enige vertraging, machtig... maar niet even praktisch en controleerbaar.

Dus, een dikke atmo motor is ook niet altijd alles...

Gebruikersavatar
ASW
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door ASW » 28 feb 2018, 21:53

Leuk topic!

Mijn eerste ‘echte’ sportauto was een Lotus Elan SE. Ik wou graag de toen nieuwe Elise maar had nog niet voldoende centen. Stiekem werd ik wel een beetje verliefd op dat nasissen van de turbo van de Elan. Een aantal jaartjes later mijn droomauto gekocht; 996 GT3 MK1. Voor mij ging er niks boven dat geweldige atmosferische hoogtoerige huilende motorblok. Toch kreeg ik een nieuwe droom; mijn eigen luchtgekoelde 964 RS Cup (replica) laten bouwen. Een hoop plezier aan beide auto’s beleefd :df:
Als daily heb ik de afgelopen jaren wel met turbo’s rond getoerd. Wat heet; een 535d, een 550d en de laatste twee jaar een 991.2S. Allemaal geweldige machines met een brede inzet. Vooral de 991 is me, op het onpraktische voor een daily na, heel erg goed bevallen. Veel woon/werk verkeer, maar ook een roadtripje over de Stelvio of een circuitdagje ging allemaal moeiteloos.
Ik denk dat ik atmosferisch ultiem blijf vinden voor de spielerei (GT3RS) maar in 2018 gooi ik het weer eens over een compleet andere boeg. Volgende maand komt mijn nieuwe praktische daily (E43 AMG) en in de zomer het nieuwe speelgoed: een AMG GT-R. Tijdens een AMG event in Barcelona een aantal maanden geleden erg enthousiast geworden, maar ik ben benieuwd hoe het straks gaat bevallen. Turbo all the way dus op dit moment. Nimmer gedacht..

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Mike R32 » 28 feb 2018, 22:36

Dat zijn auto’s met bedragen die voor mij onbereikbaar zijn. Ik heb liever een Golf R32 dan een Golf R20. Zelfde voor E90 3.0 en F30 328.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Luco » 28 feb 2018, 22:40

Voor dagelijks gebruik een lekkere turbodiesel.
Voor op het circuit vond ik de atmo vijf leuker dan de supercopa.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door HJ2 » 01 mar 2018, 10:03

ASW schreef: 28 feb 2018, 21:53 Leuk topic!

Mijn eerste ‘echte’ sportauto was een Lotus Elan SE. Ik wou graag de toen nieuwe Elise maar had nog niet voldoende centen. Stiekem werd ik wel een beetje verliefd op dat nasissen van de turbo van de Elan.
Eindelijk iemand die wat zinnigs te melden heeft :blink:
Heerlijk rijden hoor en dat mini turbootje komt er al snel in, zeker omdat het uitlaattraject 'wat' is aangepast.
Ook al loopt het blokje niet zo hoog in de toeren, de mechanische beleving vind ik iig smullen.

Hoe anders is dat bij de Jag. 3 liters en 2 turbo's waarvan 1 VG. Dat rijdt bijna liniair. Een stuk saaier qua (mijn) beleving, maar efectief is het verdorie wel! Hij is (op het rechte eind) ongeveer net zo rap als m'n Elan!

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Robin » 01 mar 2018, 10:52

WillemBoer schreef: 28 feb 2018, 20:53 Oude MB E55 amg was ook zo’n bruut, in de regen hoefde je het gaspedaal maar aan te kijken en je had al wielspin.

Heel de auto gaat op en neer als je gas geeft!

Kickdown invoegen op de snelweg=wielspin zelfs met 120Kmh wielspin.
Koppel is gewoon altijd en direct beschikbaar zonder enige vertraging, machtig... maar niet even praktisch en controleerbaar.

Dus, een dikke atmo motor is ook niet altijd alles...
vorig model C63 AMG atmo lijkt mij wel ongeveer 'alles' in atmoland, de rest is voor mij onbereikbaar:)

Nu op vochtig wegdek ook 140kmh wielspin btw. kut turbo:)

Gebruikersavatar
ASW
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door ASW » 01 mar 2018, 13:39

Mike R32 schreef: 28 feb 2018, 22:36 Ik heb liever een Golf R32 dan een Golf R20. Zelfde voor E90 3.0 en F30 328.
Eens! Als gescheiden papa heb ik voor de weekenden met de kids ook een Golf R; de auto is geweldig snel maar er zit een kleine vertraging in de gasrespons die net voldoende groot is om je er aan te irriteren. Nimmer een R32 in bezit gehad maar alleen al het geluid geeft me weemoed. 6 in lijn bmw anytime over een 4 cilinder. No brainer voor mij.

Gebruikersavatar
ASW
Berichten: 272
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:07

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door ASW » 01 mar 2018, 13:46

HJ2 schreef: 01 mar 2018, 10:03 Eindelijk iemand die wat zinnigs te melden heeft :blink:
Heerlijk rijden hoor en dat mini turbootje komt er al snel in, zeker omdat het uitlaattraject 'wat' is aangepast.
Ook al loopt het blokje niet zo hoog in de toeren, de mechanische beleving vind ik iig smullen.
Het is al even geleden maar kan me elk moment nog dat nablazen/sissen van de Turbo herinneren. Als ik dit nog weleens zie bij bijvoorbeeld zo’n Fast & Furiuos film moet ik gelijk aan ‘mijn’ Elan denken. Die zomeravond, kapje open, warme buitenlucht en met één van mijn beste maatjes de snelweg op rammen (haakse oprit) en dan vol door onder luid gesis van die Turbo.. :D Gedenkwaardig geluksmomentje was dat..

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12548
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Downforce Hans » 01 mar 2018, 14:59

Ik heb precies het tegenovergestelde. Als ik zo`n valve hoor sissen dan denk ik tjeemig dat ik dat ooit leuk heb gevonden. ;-)
Gelukkig hoor ik nu alleen de uitlaat..........

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27885
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Luco » 01 mar 2018, 15:42

Jij moet gewoon die 310 uit het stof halen atmo v6 :hosanna:

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1502
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door Baboulah » 01 mar 2018, 17:11

Downforce Hans schreef: 01 mar 2018, 14:59 Ik heb precies het tegenovergestelde. Als ik zo`n valve hoor sissen dan denk ik tjeemig dat ik dat ooit leuk heb gevonden. ;-)
Gelukkig hoor ik nu alleen de uitlaat..........
Of een combi van de 2, bij lage toeren turbo horen, bij hoge toeren de uitlaat.... Dit is eigenlijk de eerste auto waar een turbo op zit die ik WEL leuk vind om te rijden, al mijn vorige ervaringen lieten mij compleet koud en op den duur zelfs anti turbo :)

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Turbo vs atmo: which is best?

Bericht door HJ2 » 01 mar 2018, 21:14

Downforce Hans schreef: 01 mar 2018, 14:59 Ik heb precies het tegenovergestelde. Als ik zo`n valve hoor sissen dan denk ik tjeemig dat ik dat ooit leuk heb gevonden. ;-)
Gelukkig hoor ik nu alleen de uitlaat..........
Dit gaat over turbo chatter. De Elan heeft geen buscheauffers klepje :devil:
Nou ja, ik wel, maar een stille closed loop die je niet hoort :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch, wackywim, Wimo, Wout309t en 160 gasten