WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door Baboulah » 07 feb 2018, 13:39

HJ2 schreef: 06 feb 2018, 21:32 Ik riek een zaakje voor onze huis advocaat
Was wss gewoon een jaloerze agent, zoals ze meestal wel zijn....

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door MParallel » 07 feb 2018, 13:55

Eric Z schreef: 07 feb 2018, 13:27 Jij wil graag nog meer regelgeving? ..
Is dat reactie op mij?

Ik wil niet meer regelgeving, bedoel agenten moeten beter worden (opgeleid). Dus toepassen huidige regels en niet handelen op basis van onderbuikgevoelens en subjectiviteit.

Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door Eric Z » 07 feb 2018, 14:15

Wat zijn er nu voor regels waaraan ze kunnen toetsen dan? Denk niet dat er veel regelgeving is voor rolkooien op de openbare weg. Controle of de vering gelijk is aan de type goedkeuring kunnen ze ook niet. Dat je dan word doorverwezen naar de RDW is in dat opzicht niet zo gek.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door daNpy » 07 feb 2018, 15:40

Mijn trackday Golf kwam prima door de RDW-invoer incl APK keuring.
De enige opmerking was dat de uitlaat wel eens teveel herrie kon maken. Dat was voor de invoer of de APK geen probleem, maar als de politie me aanhield kon ik wel beboet worden.

Ik vraag me derhalve af wat je bij de RDW gaat doen; moet je naar Lelystad (testbaan) om de auto te laten meten? Of doen ze dat op meerdere locaties, maar dan binnen? Let er in dat geval op dat de meting naar behoren wordt uitgevoerd (afstanden en hoeken van de microfoon naar de uitlaat, geen andere objecten/personen in de buurt, geen geluidsreflecterende muren, gekalibreerde apparatuur etc).

Met betrekking tot het onderstel; voor zover ik weet zijn er in NL geen specifieke eisen voor wijzigingen aan de auto, zoals in Duitsland (en België?) wel het geval is. Een ander onderstel is niet verboden. Echter, is dit onderstel slecht gemonteerd/op sterven na dood of zorgt het op een andere wijze voor gevaarlijke situaties dan is het natuurlijk niet toegestaan. Maar welke regel daar precies voor is weet ik ook niet.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7995
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door MParallel » 07 feb 2018, 16:33

Eric Z schreef: 07 feb 2018, 14:15 Wat zijn er nu voor regels waaraan ze kunnen toetsen dan? Denk niet dat er veel regelgeving is voor rolkooien op de openbare weg. Controle of de vering gelijk is aan de type goedkeuring kunnen ze ook niet. Dat je dan word doorverwezen naar de RDW is in dat opzicht niet zo gek.
Geen idee, daar ging het bij mij niet over. En of ze wel of niet naar RDW sturen, maakt me ook niet uit, zolang ze dat dan maar in alle gevallen doen. En niet de ene mét rolkooi wel, de andere niet etc.

En als er niks is om op te toetsen, dan is het pech gehad, voor oom agent wel te verstaan.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door jurgt » 07 feb 2018, 17:07

Eindoordeel RDW: Goedgekeurd en alles was prima in orde! Ben zeer vriendelijk bij het RDW geholpen en hoop dat dit de laatste keer is dat ze mij daar gaan zien. Leuke van het verhaal is wel dat ze bij het RDW niet eens een Db meting hebben gedaan........ :shock:

De tip die ik kreeg om zoveel mogelijk documentatie mee te nemen heeft wel geholpen, want ze vroegen wel naar de kooi en dat soort zaken, documenten overlegd en het was in orde.

Ben nu wel €120,00 lichter, maar het is geen wokkert meer :df:

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door jurgt » 07 feb 2018, 17:11

daNpy schreef: 07 feb 2018, 15:40 Mijn trackday Golf kwam prima door de RDW-invoer incl APK keuring.
De enige opmerking was dat de uitlaat wel eens teveel herrie kon maken. Dat was voor de invoer of de APK geen probleem, maar als de politie me aanhield kon ik wel beboet worden.

Ik vraag me derhalve af wat je bij de RDW gaat doen; moet je naar Lelystad (testbaan) om de auto te laten meten? Of doen ze dat op meerdere locaties, maar dan binnen? Let er in dat geval op dat de meting naar behoren wordt uitgevoerd (afstanden en hoeken van de microfoon naar de uitlaat, geen andere objecten/personen in de buurt, geen geluidsreflecterende muren, gekalibreerde apparatuur etc).

Met betrekking tot het onderstel; voor zover ik weet zijn er in NL geen specifieke eisen voor wijzigingen aan de auto, zoals in Duitsland (en België?) wel het geval is. Een ander onderstel is niet verboden. Echter, is dit onderstel slecht gemonteerd/op sterven na dood of zorgt het op een andere wijze voor gevaarlijke situaties dan is het natuurlijk niet toegestaan. Maar welke regel daar precies voor is weet ik ook niet.
Ben in Rijen geweest, gewoon een normaal RDW station. Achteraf valt het allemaal best mee, zolang alles inderdaad deugdelijk en goed gemonteerd is.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1079
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door bartb » 07 feb 2018, 17:59

jurgt schreef: 07 feb 2018, 17:07 Eindoordeel RDW: Goedgekeurd en alles was prima in orde! Ben zeer vriendelijk bij het RDW geholpen en hoop dat dit de laatste keer is dat ze mij daar gaan zien. Leuke van het verhaal is wel dat ze bij het RDW niet eens een Db meting hebben gedaan........ :shock:

De tip die ik kreeg om zoveel mogelijk documentatie mee te nemen heeft wel geholpen, want ze vroegen wel naar de kooi en dat soort zaken, documenten overlegd en het was in orde.

Ben nu wel €120,00 lichter, maar het is geen wokkert meer :df:
Ga je dit nu nog aanvechten bij de politie??

Gebruikersavatar
Peter-Paul
Berichten: 918
Lid geworden op: 31 mar 2007, 10:40
Locatie: Rosmalen

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door Peter-Paul » 07 feb 2018, 18:01

jurgt schreef: 07 feb 2018, 17:07
Ben nu wel €120,00 lichter, maar het is geen wokkert meer :df:
Idd niet meer, maar wel altijd blijft wel altijd zichtbaar in de kentekengeschiedenis(begin/einde WOK status).
Nu is de vraag in hoeverre dat spannend is bij een racer maar toch.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door Jan-Willem » 07 feb 2018, 18:03

Mooi dat je weer legaal mag rijden!

Kan je er als nog geen bezwaar indienen tegen het onterecht krijgen van een WOK melding?
Het is toch niet normaal dat een incapable agent die metingen heeft verricht de auto zo maar een WOK status kan geven.

Ik zou ook niet weten of het handig is om te vragen of ze een db metingen willen doen.
Maar om zo zonder feiten tot dit besluit te komen lijkt nergens op.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door MarkS » 07 feb 2018, 19:34

jurgt schreef: 07 feb 2018, 17:07 Eindoordeel RDW: Goedgekeurd en alles was prima in orde! Ben zeer vriendelijk bij het RDW geholpen en hoop dat dit de laatste keer is dat ze mij daar gaan zien. Leuke van het verhaal is wel dat ze bij het RDW niet eens een Db meting hebben gedaan........ :shock:

De tip die ik kreeg om zoveel mogelijk documentatie mee te nemen heeft wel geholpen, want ze vroegen wel naar de kooi en dat soort zaken, documenten overlegd en het was in orde.

Ben nu wel €120,00 lichter, maar het is geen wokkert meer :df:
Wat heb je precies als bewijs/resultaat van de RDW meegekregen?

Een papiertje vergelijkbaar met APK keuringsbewijs of wordt het ook op je kenteken vermeld?

Lijkt me handig voor het geval je een volgende keer wordt aangehouden.

En daarmee samenhangend, zou het dan zin hebben hem zelf preventief door RDW te laten (her)keuren ...

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door witje » 07 feb 2018, 19:36

Nooit last gehad, rij regelmatig langs het politiebureau in Aalsmeer en Zaanstad.
APK ook zonder aanmerkingen.

Nu heb ik een standaard einddemper (de rest is open en katloos) dus afgezien van een snerpje geen herrie.

In Duitsland alleen commentaar gehad op de kooi (niet bekleed bij de a-stijl) en motorkapvergrendelingen (niet verdiept).
Dat is opgelost en wat het belangrijkste is in Duitsland: geen aanlopende achterwielen.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door Hans » 07 feb 2018, 20:20

jurgt schreef: 07 feb 2018, 17:07

Ben nu wel €120,00 lichter, maar het is geen wokkert meer :df:
Je zou eigenlijk eens een civiele zaak aan moeten spannen tegen die agent om die 120 euro terug te krijgen. Denkt ie de volgende keer misschien twee keer na voordat ie een onterechte melding doet.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door Luco » 07 feb 2018, 21:05

daNpy schreef: 07 feb 2018, 15:40 Mijn trackday Golf kwam prima door de RDW-invoer incl APK keuring.
De enige opmerking was dat de uitlaat wel eens teveel herrie kon maken. Dat was voor de invoer of de APK geen probleem, maar als de politie me aanhield kon ik wel beboet worden.

Ik vraag me derhalve af wat je bij de RDW gaat doen; moet je naar Lelystad (testbaan) om de auto te laten meten? Of doen ze dat op meerdere locaties, maar dan binnen? Let er in dat geval op dat de meting naar behoren wordt uitgevoerd (afstanden en hoeken van de microfoon naar de uitlaat, geen andere objecten/personen in de buurt, geen geluidsreflecterende muren, gekalibreerde apparatuur etc).

Met betrekking tot het onderstel; voor zover ik weet zijn er in NL geen specifieke eisen voor wijzigingen aan de auto, zoals in Duitsland (en België?) wel het geval is. Een ander onderstel is niet verboden. Echter, is dit onderstel slecht gemonteerd/op sterven na dood of zorgt het op een andere wijze voor gevaarlijke situaties dan is het natuurlijk niet toegestaan. Maar welke regel daar precies voor is weet ik ook niet.
Officieel is elke wijziging aan je auto reden tot herkeuring, dat ze hier in de praktijk bijna niks mee doen is een ander verhaal, maar een auto heeft een typegoedkeuring, zelfs bij het veranderen van een velg is de auto niet meer type goedgekeurd, en dus officieel weer reden tot een wok.
Dus men kan dan de agent incapabel vinden of roepen dat het een sjagrein is, formeel heeft die gewoon gelijk, zeker als die twijfelt over de uitlaat of andere gemonteerde componenten.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door MarkS » 07 feb 2018, 21:16

Maar ... hoe voorkom je na de eerste (her)keuring door RDW obv WOK dat je daarna niet nog een keer wordt langsgestuurd?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door Luco » 07 feb 2018, 21:28

MarkS schreef: 07 feb 2018, 21:16 Maar ... hoe voorkom je na de eerste (her)keuring door RDW obv WOK dat je daarna niet nog een keer wordt langsgestuurd?
Goed vastleggen en niks meer wijzigen denk ik.
Ik denk dat ik ook wel een aantal keren de lul ga zijn als het vijfje ooit afkomt.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door MarkS » 07 feb 2018, 21:44

Lijkt me lastig dossier zelf op te bouwen en dan aan een willekeurige agent duidelijk te moeten maken.

Zou verwachten dat er een rapport / bewijs vanuit RDW wordt afgegeven dat je bij staande houding kunt overleggen.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2242
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door jos_br » 07 feb 2018, 23:09

Luco schreef: 07 feb 2018, 21:28 Goed vastleggen en niks meer wijzigen denk ik.
Ik denk dat ik ook wel een aantal keren de lul ga zijn als het vijfje ooit afkomt.
Hoezo "ooit afkomt"...........

Jos. :?

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door jurgt » 08 feb 2018, 08:29

MarkS schreef: 07 feb 2018, 21:44 Lijkt me lastig dossier zelf op te bouwen en dan aan een willekeurige agent duidelijk te moeten maken.

Zou verwachten dat er een rapport / bewijs vanuit RDW wordt afgegeven dat je bij staande houding kunt overleggen.
De RDW keurmeester vertelde dat er 'waarschijnlijk' een notitie in het kentekenregister staat dat de auto gekeurd is met kooi en 5-punt gordels. Ik heb niet een speciaal keuringsbewijs gekregen waar dit allemaal op staat.

Ik heb nu veel documentatie uitgeprint, Wok datum, herkeuring en dat soort zaken. Dit bewaar ik gewoon bij de auto, met de hoop als ik ooit nog een controle tegen kom dit enigszins iets kan verklaren.

Ik heb de volgende keuringen laten doen en hier heb ik de factuur van, dit alles is gedaan na de wok datum.

5007 personenauto licht / herinschrijving kenteken
5081 personenauto licht/ beoordeling.goedk wijziging

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door frankie » 08 feb 2018, 09:12

Jan-Willem schreef: 07 feb 2018, 18:03 Mooi dat je weer legaal mag rijden!

Kan je er als nog geen bezwaar indienen tegen het onterecht krijgen van een WOK melding?
Het is toch niet normaal dat een incapable agent die metingen heeft verricht de auto zo maar een WOK status kan geven.

Ik zou ook niet weten of het handig is om te vragen of ze een db metingen willen doen.
Maar om zo zonder feiten tot dit besluit te komen lijkt nergens op.

Nou ja, zonder feiten is natuurlijk ook weer niet waar. Het is wel duidelijk dat de auto niet meer zo is zoals hij volgens de typegoedkeuring destijds op de weg is gekomen. Dus ik persoonlijk denk dat er helemaal geen grond is voor bezwaar o.i.d.

Snap wel dat de volkomen willekeur zuur is.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door jurgt » 08 feb 2018, 09:29

frankie schreef: 08 feb 2018, 09:12
Jan-Willem schreef: 07 feb 2018, 18:03 Mooi dat je weer legaal mag rijden!

Kan je er als nog geen bezwaar indienen tegen het onterecht krijgen van een WOK melding?
Het is toch niet normaal dat een incapable agent die metingen heeft verricht de auto zo maar een WOK status kan geven.

Ik zou ook niet weten of het handig is om te vragen of ze een db metingen willen doen.
Maar om zo zonder feiten tot dit besluit te komen lijkt nergens op.

Nou ja, zonder feiten is natuurlijk ook weer niet waar. Het is wel duidelijk dat de auto niet meer zo is zoals hij volgens de typegoedkeuring destijds op de weg is gekomen. Dus ik persoonlijk denk dat er helemaal geen grond is voor bezwaar o.i.d.

Snap wel dat de volkomen willekeur zuur is.


Inderdaad op grond van typegoedkeuring is de auto inderdaad aangepast, echter is de auto met deze aanpassing wel goedgekeurd door het RDW, dus een discussie met bezwaar zal het zeker worden, weet niet of ik die moeite wel wil doen.........

Het enige wat ik mij nog steeds afvraag, maar dat zal ik waarschijnlijk nooit zeker weten is of dezelfde situatie zicht weer voordoet als ik toevallig een controle tegenkom.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door Jan-Willem » 08 feb 2018, 09:33

Ik zou een mooi mapje maken en daar alle papieren en documenten in stoppen.
Ook van de WOK status en RDW.
Dan kan jij tenminste wel feiten laten zien waarom het wel goed is.


Je hebt ook werkelijk niks aan de politie verder :bag:

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door e30touring1990 » 08 feb 2018, 09:54

frankie schreef: 08 feb 2018, 09:12
Jan-Willem schreef: 07 feb 2018, 18:03 Mooi dat je weer legaal mag rijden!

Kan je er als nog geen bezwaar indienen tegen het onterecht krijgen van een WOK melding?
Het is toch niet normaal dat een incapable agent die metingen heeft verricht de auto zo maar een WOK status kan geven.

Ik zou ook niet weten of het handig is om te vragen of ze een db metingen willen doen.
Maar om zo zonder feiten tot dit besluit te komen lijkt nergens op.

Nou ja, zonder feiten is natuurlijk ook weer niet waar. Het is wel duidelijk dat de auto niet meer zo is zoals hij volgens de typegoedkeuring destijds op de weg is gekomen. Dus ik persoonlijk denk dat er helemaal geen grond is voor bezwaar o.i.d.

Snap wel dat de volkomen willekeur zuur is.
@JW, het erge is dus dat die agent niet eens een meting heeft verricht (geluid) maar gewoon op onderbuik gevoel een WOK status afgeeft, dat zou natuurlijk niet moeten kunnen.

@Frankie, eigenlijk is het wel zonder feiten want die agent heeft geen enkele meting verricht. het mag dan duidelijk zijn dat er bijv een kooi in zit en andere gordels oid maar of dat voldoende aanleiding is om zomaar een WOK status af te geven lijkt me niet.

jurgt
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:23

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door jurgt » 08 feb 2018, 11:16

Wat ook wel een mooi argument kan zijn. Rally auto's hebben ook gewoon een kenteken en een APK plicht. Een Groep-N is volgens mij niks anders dan een standaard uitvoering met een kooi, gordels, betere remmetjes en onderstel? Of zit ik ernaast?

Tussen de proeven door moeten volgens mij ook soms deelnemen aan het verkeer?

WinstonWolff
Berichten: 168
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57

Re: WOK status trackday auto met kenteken na politiecontrole

Bericht door WinstonWolff » 08 feb 2018, 17:53

Vraagje over die WOK status in het algemeen: op de site van de RDW kun je de huidige WOK status zien. Ik neem aan dat dit niks zegt over een eventuele WOK status uit het verleden? Waar het mij om gaat: een auto kan een WOK status hebben gehad vanwege zware schade. Dan moet ie dus opnieuw gekeurd worden. Als ie vervolgens is gerepareerd en weer goedgekeurd is, hoe kun je die status uit het verleden dan achterhalen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 336 gasten