Leukste autotijdperk
-
- Berichten: 21730
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Leukste autotijdperk
Tijd voor een polletje... uit welk decennium komen de leukste auto's? De echte oldtimers? De jaren 50 met de eerste muscle-cars? Jaren 80 met z'n hothatches, F40, 959 etc? Jaren 90 waar de DTM z'n hoogtepunt had en de Impreza 555 te koop was voor 55.555 gulden? Of toch wat recenter richting '00 waarin pareltjes als een 130i, M3 CSL en 997 GT3 werden uitgebracht en hothatches richting (of over) de 300pk gaan?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Leukste autotijdperk
Elk decennium heeft wel zo z'n charme. Natuurlijk zijn de eerste auto's leuk omdat het simpele techniek was, en interessant om te zien hoe ze dingen in elkaar zetten. Daartussenin zitten hele mooie auto's qua design en verder vernuft. Dan komen we aan bij de muscle cars, heel leuk! Qua design, maar zeker ook vanwege het vermogen, en.. V8!
De laatste decennia hebben ook hele leuke auto's voortgebracht.
Moet wél eerlijk bekennen dat ik weinig heb met de huidige auto's. Teveel extra techniek en hulpmiddeltjes. Ook design-matig is het niet mijn ding.
De laatste decennia hebben ook hele leuke auto's voortgebracht.
Moet wél eerlijk bekennen dat ik weinig heb met de huidige auto's. Teveel extra techniek en hulpmiddeltjes. Ook design-matig is het niet mijn ding.
- WJ
- Berichten: 11741
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Leukste autotijdperk
Eind jaren 90, begin 2000 voor mij.
Auto's waren toen "puur" zoals de 80s en early 90s, voor alle elektronica hulp meuk en weet ik wat nog meer wat er in de nieuwere wagens allemaal zat maar wel beter uitgebalanceerd qua motor/carosserie/sturen/etc dan al die oude meuk.
Auto's waren toen "puur" zoals de 80s en early 90s, voor alle elektronica hulp meuk en weet ik wat nog meer wat er in de nieuwere wagens allemaal zat maar wel beter uitgebalanceerd qua motor/carosserie/sturen/etc dan al die oude meuk.
Laatst gewijzigd door WJ op 21 jan 2018, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Leukste autotijdperk
Ik leef in het nu, nu dus
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Leukste autotijdperk
Moeilijk om te kiezen. Het is nu in elk geval het saaist gemiddeld genomen. Met muziek zou het een stuk makkelijker zijn, absoluut de jaren 90.
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Leukste autotijdperk
.
Laatst gewijzigd door Walter op 23 jan 2018, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- jos_br
- Berichten: 2253
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: Leukste autotijdperk
Ik vind de auto's van nu toch ook leuk, vooral door wat er allemaal mogelijk is.
Jos.
Jos.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Leukste autotijdperk
Dit is een makkie.
De jaren 70.
Waarom de jaren 70?
De jaren voor de jaren 70 waren de betaalbare auto's met moeite over de 100 kmh te krijgen & heel te houden.
In die tijd had je minimum koppel & maximum koppel, daar moest je het motortoerental inhouden.
Drie versnellingsbakken, bladveren & fietspompen als schokbreker.
Auto's roesten in de folder.
Totaal geen veiligheidsvoorzieningen, veel stalen dashboards, veel kabaal.
In de jaren 70 werden de motoren betrouwbaar.
Je kom zelf korte tijd 160 kmh rijden & je mocht zo hard rijden als je wilde.
Schroefveren, Mcpherson veerpoten, 4 bakken, radiaal werden gemeengoed.
Het roesten werd duidelijk minder.
Kachels werden algemeen.
De eerste kleine motorblokken & koppen van aluminium kwamen uit.
Met schuimrubber bekleden dashboarden, isolatiemateriaal op het schutbord.
En vooral een wereld van verschil in wegligging, vooral bij Duitse, Italiaanse en Franse auto's.
Mijn favoriete auto's waren destijds Italiaanse, maar ik reed in de oude Peugeots van mijn vader.
De Peugeots waren niet stuk te krijgen.
Meerder Peugeots naar 300.000 km gereden tot ik er doorzakte.
De jaren 70.
Waarom de jaren 70?
De jaren voor de jaren 70 waren de betaalbare auto's met moeite over de 100 kmh te krijgen & heel te houden.
In die tijd had je minimum koppel & maximum koppel, daar moest je het motortoerental inhouden.
Drie versnellingsbakken, bladveren & fietspompen als schokbreker.
Auto's roesten in de folder.
Totaal geen veiligheidsvoorzieningen, veel stalen dashboards, veel kabaal.
In de jaren 70 werden de motoren betrouwbaar.
Je kom zelf korte tijd 160 kmh rijden & je mocht zo hard rijden als je wilde.
Schroefveren, Mcpherson veerpoten, 4 bakken, radiaal werden gemeengoed.
Het roesten werd duidelijk minder.
Kachels werden algemeen.
De eerste kleine motorblokken & koppen van aluminium kwamen uit.
Met schuimrubber bekleden dashboarden, isolatiemateriaal op het schutbord.
En vooral een wereld van verschil in wegligging, vooral bij Duitse, Italiaanse en Franse auto's.
Mijn favoriete auto's waren destijds Italiaanse, maar ik reed in de oude Peugeots van mijn vader.
De Peugeots waren niet stuk te krijgen.
Meerder Peugeots naar 300.000 km gereden tot ik er doorzakte.
- Snipe
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
- Locatie: Amsterdam
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Leukste autotijdperk
Je moet het ook een beetje in de tijdsgeest zien. Bij een ton was een auto op in die tijd.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Leukste autotijdperk
Qua schoonheid de jaren 60 voor mij, qua beleving de 80s denk ik nu. En gekozen. Vanwege Group B, F1 turbos idioterie, 956 LM wagen en de Benz Sauber LM racers. Plus inderdaad AM Zagato, 959, F40, RUF CTR. Mid 80s was ik exact 15.
Muziek?:) 60-70-80s
Muziek?:) 60-70-80s
-
OnlineLuco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Leukste autotijdperk
Elk decennium heeft inderdaad wel zijn charmes en zijn pareltjes voortgebracht.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Leukste autotijdperk
Inderdaad.
M'n pa zakte door 'n Renault Dauphine in de 60s. LOL.
- Opa
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Leukste autotijdperk
Is inderdaad niet makkelijk om daar een keuze in te maken, in elk decennium waren er wel leuke auto's.
Tegenwoordig heb je natuurlijk een hoop gemakken in een auto zoals climate control, cruise control, navigatie, veel dingen elektrisch, enz.
Ook zijn de auto's van nu een stuk veiliger door o.a. airbags en kreukelzone's.
Nadeel van die gemakken en veiligheid is natuurlijk dat de auto's ook een stuk zwaarder wegen.
Heb best wel wat leuke auto's gehad, waar ik een hoop lol mee heb gehad, zoals in de jaren 80 een Ford Escort RS2000 MK1, een BMW E21 323i, een BMW E30 323i, een Renault Alpine A310.
Jaren 90 waren wat minder, had toen een eigen bedrijfje en er bleef weinig geld over voor leuke auto's.
In 1999 weer wat leuks gekocht, een Impreza GT turbo plus(we hadden toen 2 Duitse Herders die nog weleens mee gingen) een echte wolf in schaapskleren met ongeveer 260pk.....zeker geen mooie auto, maar wel erg leuk om in te rijden.
Dat ding 4 jaar gereden en toen we nog 1 hond hadden een Impreza GT turbo Stars25 gekocht.
In de loop der tijd dat ding een beetje opgebouwd zoals ik 'm wilde hebben, dus meer vermogen(325 pk), ander onderstel, DCCD(waardoor er 65% van het vermogen naar de achterwielen ging en je dus meer een overstuurd karakter kreeg), sper, remmen, enz.
Heb die Impreza ongeveer 8,5 jaar gehad, regelmatig mee naar trackdays geweest en ook een aantal keren aan Time-Attack mee gedaan, dus ook een hoop lol gehad met die auto.
In 2011 een Clio III RS Cup gekocht, want de Impreza kreeg wat last van roest en ook dat is natuurlijk een heel leuk sturende auto.
Wat ik zelf minder vond aan die auto, maar ik weet dat dat heel persoonlijk is, is dat het een atmosferische motor is die pas heel hoog in z'n toeren z'n maximale vermogen had(boven de 5000 à 5500 toeren) en er zat een hele korte 6-bak in waardoor je op de grote weg veel toeren draaide....4000 toeren bij 130km/h vond ik niet echt prettig als je op je gemak naar je vakantiebestemming in Italië rijdt, maar daar is die auto natuurlijk ook niet voor gemaakt.
De Clio 3 jaar gehad en daarna een Mitsubishi Colt Ralliart aangeschaft, maar over die auto kan ik vrij kort zijn.....niet heel veel lol, behalve dat ie voor zo'n klein autootje rechtuit nog wel aardig van z'n plek kwam.
Nu sinds een aantal maanden een Ford Fiesta ST van 2016 en die stuurt weer een stuk leuker dan de Colt, hoewel ik 'm nog niet echt aan de tand heb kunnen voelen vanwege het meest natte weer en de winterbanden die er al onder zaten toen ik 'm kocht.
Ik heb inmiddels een setje orginele ST-velgen met Bridgestone RE050 A's op de kop kunnen tikken, dus in maart of april kan ik het weggedrag wat beter uitproberen.
Wat muziek betreft is het inderdaad veel makkelijker.....jaren 60, 70 en 80 natuurlijk, al die hedendaagse meuk kan voor mij direct de prullenbak in, een enkele uitzondering daargelaten.
Tegenwoordig heb je natuurlijk een hoop gemakken in een auto zoals climate control, cruise control, navigatie, veel dingen elektrisch, enz.
Ook zijn de auto's van nu een stuk veiliger door o.a. airbags en kreukelzone's.
Nadeel van die gemakken en veiligheid is natuurlijk dat de auto's ook een stuk zwaarder wegen.
Heb best wel wat leuke auto's gehad, waar ik een hoop lol mee heb gehad, zoals in de jaren 80 een Ford Escort RS2000 MK1, een BMW E21 323i, een BMW E30 323i, een Renault Alpine A310.
Jaren 90 waren wat minder, had toen een eigen bedrijfje en er bleef weinig geld over voor leuke auto's.
In 1999 weer wat leuks gekocht, een Impreza GT turbo plus(we hadden toen 2 Duitse Herders die nog weleens mee gingen) een echte wolf in schaapskleren met ongeveer 260pk.....zeker geen mooie auto, maar wel erg leuk om in te rijden.
Dat ding 4 jaar gereden en toen we nog 1 hond hadden een Impreza GT turbo Stars25 gekocht.
In de loop der tijd dat ding een beetje opgebouwd zoals ik 'm wilde hebben, dus meer vermogen(325 pk), ander onderstel, DCCD(waardoor er 65% van het vermogen naar de achterwielen ging en je dus meer een overstuurd karakter kreeg), sper, remmen, enz.
Heb die Impreza ongeveer 8,5 jaar gehad, regelmatig mee naar trackdays geweest en ook een aantal keren aan Time-Attack mee gedaan, dus ook een hoop lol gehad met die auto.
In 2011 een Clio III RS Cup gekocht, want de Impreza kreeg wat last van roest en ook dat is natuurlijk een heel leuk sturende auto.
Wat ik zelf minder vond aan die auto, maar ik weet dat dat heel persoonlijk is, is dat het een atmosferische motor is die pas heel hoog in z'n toeren z'n maximale vermogen had(boven de 5000 à 5500 toeren) en er zat een hele korte 6-bak in waardoor je op de grote weg veel toeren draaide....4000 toeren bij 130km/h vond ik niet echt prettig als je op je gemak naar je vakantiebestemming in Italië rijdt, maar daar is die auto natuurlijk ook niet voor gemaakt.
De Clio 3 jaar gehad en daarna een Mitsubishi Colt Ralliart aangeschaft, maar over die auto kan ik vrij kort zijn.....niet heel veel lol, behalve dat ie voor zo'n klein autootje rechtuit nog wel aardig van z'n plek kwam.
Nu sinds een aantal maanden een Ford Fiesta ST van 2016 en die stuurt weer een stuk leuker dan de Colt, hoewel ik 'm nog niet echt aan de tand heb kunnen voelen vanwege het meest natte weer en de winterbanden die er al onder zaten toen ik 'm kocht.
Ik heb inmiddels een setje orginele ST-velgen met Bridgestone RE050 A's op de kop kunnen tikken, dus in maart of april kan ik het weggedrag wat beter uitproberen.
Het is zelfs nog een poosje 49.999,- gulden geweest voor de goedkoopste uitvoering zonder ABS en zo.
Wat muziek betreft is het inderdaad veel makkelijker.....jaren 60, 70 en 80 natuurlijk, al die hedendaagse meuk kan voor mij direct de prullenbak in, een enkele uitzondering daargelaten.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Leukste autotijdperk
HFl 49.999,00 inderdaad , zo kocht ik die Impreza in '99
Opa: Muziek. Inderdaad, van Bill Haley, Elvis, Kinks, Byrds, Beatles, Stones en Cream naar Led Zeppelin, Who, Status Quo, Abba(serieus? Ja!) AC/DC, Van Halen, Boston, en Iron Maiden om 'n paar te noemen:)
Mar goed we stonden begin 90s op Torhout Werchter en de Red Hot Chili Peppers, RATM, Crowded House ook ok.
Alsmede GnR, Pearl Jam, STP, Nirvana had ik minder mee, maar Dave Grohl/Foo Fighters, Soundgarden/Audioslave etc weer wél!
Opa: Muziek. Inderdaad, van Bill Haley, Elvis, Kinks, Byrds, Beatles, Stones en Cream naar Led Zeppelin, Who, Status Quo, Abba(serieus? Ja!) AC/DC, Van Halen, Boston, en Iron Maiden om 'n paar te noemen:)
Mar goed we stonden begin 90s op Torhout Werchter en de Red Hot Chili Peppers, RATM, Crowded House ook ok.
Alsmede GnR, Pearl Jam, STP, Nirvana had ik minder mee, maar Dave Grohl/Foo Fighters, Soundgarden/Audioslave etc weer wél!
Laatst gewijzigd door Robin op 21 jan 2018, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Leukste autotijdperk
Dire Straits, hoe kon ik die nu vergeten. Speciaal voor Perry als enorme fan van Mark Knopfler nietwaar?:)
En Level 42, Duran Duran(mocht je in de klas geen fan van zijn, maar tophits!) Depeche Mode etc. Jeugdsentiment.
Talking Heads, Smple Minds. En koningin der zangeressen, Kate Bush. Fan van haar.
Fleetwood Mac. En nu hou ik op. Oh ja Heart, zusjes Wilson. Machtig.
Police, Specials, Madness, Selecter, Bow Wow Wow(wat was ik verliefd op die zangeres man)
Ben in 99 naar een concert van Ozzy Osbourne in Ahoy geweest, heb Tina Turner en Toto hier in Thialf gezien. Waar blijft de tijd?
FACEPALM:)
M'n HD in de auto staat vol met 4 cd's van studio opnames van Jimi Hendrix, alles van the Doors en al het oude van U2. Ik word dement.
Koffie?
Dit was ook wat als straatversie van de C111/112? Benz Proto, de Isdera Imperator 108i.
En Level 42, Duran Duran(mocht je in de klas geen fan van zijn, maar tophits!) Depeche Mode etc. Jeugdsentiment.
Talking Heads, Smple Minds. En koningin der zangeressen, Kate Bush. Fan van haar.
Fleetwood Mac. En nu hou ik op. Oh ja Heart, zusjes Wilson. Machtig.
Police, Specials, Madness, Selecter, Bow Wow Wow(wat was ik verliefd op die zangeres man)
Ben in 99 naar een concert van Ozzy Osbourne in Ahoy geweest, heb Tina Turner en Toto hier in Thialf gezien. Waar blijft de tijd?
FACEPALM:)
M'n HD in de auto staat vol met 4 cd's van studio opnames van Jimi Hendrix, alles van the Doors en al het oude van U2. Ik word dement.
Koffie?
Dit was ook wat als straatversie van de C111/112? Benz Proto, de Isdera Imperator 108i.
Laatst gewijzigd door Robin op 21 jan 2018, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Leukste autotijdperk
Beste aan de jaren 80 zijn de digitale dashboards, het hoekige design, de opschriften op achterkant en zijkant bij met name Japanse auto's (twincam, dohc, 4WD Turbo), de fantasievolle wieldoppen en de supercars (Countach, F40, Porsche 959, Testarossa etc)
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Leukste autotijdperk
Ferrari Modulo uit m'n geboortjaar 1970:
Ferrari Pinin uit 1980:
Ford Sierra 1982, wat 'n geweldig model was dat, de auto zag er ook wel aardig uit:)
Audi 100. Prachtig:
Boomerang:
1969 512s Berlinetta Speciale prachtig. Mens ga toch koken!
Ferrari Pinin uit 1980:
Ford Sierra 1982, wat 'n geweldig model was dat, de auto zag er ook wel aardig uit:)
Audi 100. Prachtig:
Boomerang:
1969 512s Berlinetta Speciale prachtig. Mens ga toch koken!
Laatst gewijzigd door Robin op 21 jan 2018, 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Leukste autotijdperk
Heel af en toe naar zo’n feestje geweest. Ben meer van Nirvana, Pearl Jam, Alice in Chain, RATM, RHCP, Korn en vooral Sepultura.
Heb zelf ook een paar jaar 555 Limited Edition gereden, blauw met de goud kleurige wielen. Roadtrip gemaakt van Noord Polen naar Tsjechië, geweldige tijd toen gehad.
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 21 jan 2018, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Leukste autotijdperk
Mike R32 schreef: ↑21 jan 2018, 13:37Heel af en toe naar zo’n feestje geweest. Ben meer van Nirvana, Pearl Jam, Alice in Chain, RATM, RHCP, Korn en vooral Sepultura.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Leukste autotijdperk
In de jaren 90 kwam ik nog wel een in het roemruchte Vera (stad Groningen).
Laatst gewijzigd door Mike R32 op 21 jan 2018, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Leukste autotijdperk
Deze foto, ik volgde die LM proto /C9 dingen toendertijd op de voet. C9 prachtauto.
Hoe heet die linker gast ook alweer, Schlesser toch? En die rechter. xxx, Schumi, Frentzen, Mass, Wendlinger,xxx
Hoe heet die linker gast ook alweer, Schlesser toch? En die rechter. xxx, Schumi, Frentzen, Mass, Wendlinger,xxx
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Leukste autotijdperk
Klaus Ludwig?
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL