(circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

(circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door WillemBoer » 12 jan 2018, 12:05

Het kijkt me leuk om mijn M3 beter te leren kennen en een training te volgen.
Heb geen circuit of drift ervaring dus wil bij het begin beginnen.

Waar kan ik nou het beste mee starten?

:df:
Laatst gewijzigd door WillemBoer op 13 jan 2018, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: (circuit) training

Bericht door Peter Tunissen » 12 jan 2018, 12:10

Of een circuitdag met instructie boeken of je racelicentie halen (zou ik aanraden met een huurauto te doen).
Van daaruit kun je meer dagen gaan rijden en een keer een drifttraining doen.
Andersom kan ook (eerst de drifttraining en dan circuit gaan rijden), maar dat is een beetje als eerst leren rennen en dan pas lopen.
Hou er rekening mee dat je auto op het circuit niet verzekerd is, dus een huurauto is geen gekke investering voor de eerste paar keer, totdat je je zeker genoeg voelt om met eigen auto de baan op te gaan.

Robin
Berichten: 51352
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: (circuit) training

Bericht door Robin » 12 jan 2018, 13:02

WillemBoer schreef: 12 jan 2018, 12:05 Het kijkt me leuk om mijn M3 beter te leren kennen en een training te volgen.
Heb geen circuit of drift ervaring dus wil bij het begin beginnen.

Waar kan ik nou het beste mee starten?

:df:
Assetto Corsa op je PC:)

Nee DF trackdays of Weeze driftdagen ofzo.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: (circuit) training

Bericht door JWtje » 12 jan 2018, 13:55

Gewoon een trackday boeken in een koude periode en de ochtendsessie pakken. Dan is het meestal niet druk en kun je rustig een beetje de grenzen opzoeken. Je kan vaak ook iemand boeken die je een beetje op weg helpt.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: (circuit) training

Bericht door WillemBoer » 12 jan 2018, 15:54


Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: (circuit) training

Bericht door MarkS » 12 jan 2018, 16:03

JWtje schreef: 12 jan 2018, 13:55 Gewoon een trackday boeken in een koude periode en de ochtendsessie pakken. Dan is het meestal niet druk en kun je rustig een beetje de grenzen opzoeken. Je kan vaak ook iemand boeken die je een beetje op weg helpt.
Je eerste trackday in december op Spa lijkt me dan weer niet zo’n strak plan.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31205
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: (circuit) training

Bericht door JP » 12 jan 2018, 17:00

Nu is Lelystad ook maar een mickymouse baantje (vond ik) maar wel leuk om eens meegemaakt te hebben, voor dat geld. Misschien mag je daarna nog even de kombaan op bij de naastliggende RDW

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4100
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: (circuit) training

Bericht door Philipoo » 12 jan 2018, 17:09

MarkS schreef: 12 jan 2018, 16:03
JWtje schreef: 12 jan 2018, 13:55 Gewoon een trackday boeken in een koude periode en de ochtendsessie pakken. Dan is het meestal niet druk en kun je rustig een beetje de grenzen opzoeken. Je kan vaak ook iemand boeken die je een beetje op weg helpt.
Je eerste trackday in december op Spa lijkt me dan weer niet zo’n strak plan.
Wel erg dapper!

Eigenlijk is elk circuit op elk moment met een instructeur geniaal. Je leert zo snel dingen die je eerder nooit gezien/gedurfd/gedaan hebt!

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: (circuit) training

Bericht door Luco » 12 jan 2018, 17:14

Met een goede wel ja.
Er zijn ook genoeg wannabee instructeurs die net doen alsof ze de beste zijn maar zelf nog nooit een fatsoenlijke ronde hebben gereden.
Dus als je dat wil, geef een paar knaken uit aan een goede instructeur.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: (circuit) training

Bericht door M3tje » 12 jan 2018, 17:47

Een instructeur is zeker een goed idee, maar zou niet direct met je M3 de baan op stuiven, gewoon huurauto met semi slicks en een kooi,

mijn eerste kennismaking met het circuit was met een daily de ring op, dat was dus niet heel handig( wel leuk).

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: (circuit) training

Bericht door MarkS » 12 jan 2018, 18:24

Of je begint, wel met je eigen auto, een tandje lager met rijvaardigheidstrainingen.
Bijvoorbeeld bij GP Elite of Prodrive op de baan in Lelystad.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: (circuit) training

Bericht door WillemBoer » 12 jan 2018, 18:48

Ja een rijvaardigheid training is perfect om mee te beginnen inderdaad!
Net even gekeken bij GP Elite, lijkt me wel wat! evt bochtentraining er achter aan, dan einde van het jaar eens kijken naar een trackday.

Wil wel graag met eigen auto, juist ook met mijn M3 beter te kunnen sturen.

Hoe vind je trouwens een goede instructeur dan? Gewoon vragen of hij zichzelf goed vind? :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27872
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: (circuit) training

Bericht door Luco » 12 jan 2018, 18:58

Iemand die iig zijn sporen heeft verdiend in de racerij, bv Jaap van Lagen, die is gewoon in te huren en is bij sommige organisaties bij een trackday aanwezig en kan je hem inhuren voor 1 uur of halve dag of wat je wilt.
Even goed zoeken dan kan je best een goede vinden.

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: (circuit) training

Bericht door M3tje » 12 jan 2018, 19:01

Ik heb pas een halve dag met jaap van Lagen gereden, dan heb je zo ongeveer de beste.
Overigens moet je wel onderscheid maken tussen lekker leren sturen met je M3 of racen.
Met een stock M3 gaat op race tempo rijden vies tegenvallen, banden en remmen trekken dat niet. Semi slicks en circuit remblokken zijn dan wel een must.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9349
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: (circuit) training

Bericht door Bert ///M3 » 12 jan 2018, 19:49

Ik zou gewoon lekker een huurauto pakken de eerste paar keer. Zijn ook de kosten niet en als je er 1 plat rijd dan zit je ook niet met de ellende.

Je bent op een circuit in principe niet verzekerd. Erg zonde van je M3 als die plat gaat plus een 400+ PK M3 met stock remmen en banden en onderstel is ook niet echt spannend.

Als het puur gaat om je M3 beter te leren kennen ga dan een keer driften op lelystad of zoiets.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1500
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: (circuit) training

Bericht door Baboulah » 12 jan 2018, 20:59

licentie halen.. ik zou zelf niet snel een huurauto nemen, kost behoorlijk wat en als je schade rijdt mag je daar altijd een flink deel van afrekenen (of je moet het afkopen). Ik heb toen dr tijd zelf een basis trackday auto gekocht en licentie mee gedaan toen. Dit zou ik exact die manier weer doen als ik er voor in was.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: (circuit) training

Bericht door Knot » 12 jan 2018, 21:18

Je hebt je eigen auto dus liefst daarmee rijden maar wel met marge.... gewoon mak aan beginnen en niet persé jezelf willen bewijzen.

Wat ik je wel mee wil geven, als je komt driften op papenburg bij driftdagen.nl heb je een mooie bak grint om je heen waar je alleen steenslag van krijgt als je m er toch af weet te rijden (of je moet echt een kamikaze actie uithalen om meer schade te rijden).

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: (circuit) training

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2018, 21:40

MarkS schreef: 12 jan 2018, 18:24 Of je begint, wel met je eigen auto, een tandje lager met rijvaardigheidstrainingen.
Bijvoorbeeld bij GP Elite of Prodrive op de baan in Lelystad.
Heb ik ook gedaan met prodrive erg leuk en leerzaam!

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: (circuit) training

Bericht door M3tje » 13 jan 2018, 08:11

Racen en driften wordt hier nu in adem genoemd, maar dat zijn wel twee heel verschillende dingen.
Met je eigen daily gaan driften is naar mijn mening geen goed idee, je wagen krijgt daar echt flink op zijn donder van.
zo alles overwegend zou je voor een eerste kennismaking met het circuit een keer coureur voor een uur kunnen doen.
Met die kennis daarna als het bevalt een keer een trackday boeken met je eigen auto.
Opvallend trouwens dat het woord vrij rijden nog niet is gevallen, dat is zeker ook wel een optie mits je een auto hebt waar je niet mee naar huis hoeft terug te rijden en schade een gecalculeerd risico is.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: (circuit) training

Bericht door MarkS » 13 jan 2018, 08:41

Vrijrijden valt imho gewoon onder circuitrijden. En ondanks dat het lekker laagdrempelig is weet ik niet of ik voor m’n eerste keer daar tussen zou willen rijden. Ik denk dat je er weinig lol aan beleefd om in sessies van 20 minuten vooral in je spiegels te moeten kijken en andere deelnemers te moeten ontwijken.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: (circuit) training

Bericht door Jan-Willem » 13 jan 2018, 08:48

Knot schreef: 12 jan 2018, 21:18 Je hebt je eigen auto dus liefst daarmee rijden maar wel met marge.... gewoon mak aan beginnen en niet persé jezelf willen bewijzen.
Helemaal mee eens
Dat is bepalend de insteek, wil je een snelle ronde neer zetten of wil je gewoon lekker rijden en de auto beter leren kunnen.

Toch zou ik wel een driftdagje pakken voor een circuit dag, Jules en ik hebben allebei een behoorlijke tankslaper gehad met een e30 325i op de IVA circuit.
Jules ging er af en ik hield hem nog net op de baan, met de ervaring met driften die later kwam was er weinig aan de hand geweest.

MarkS schreef: 13 jan 2018, 08:41 Vrijrijden valt imho gewoon onder circuitrijden. En ondanks dat het lekker laagdrempelig is weet ik niet of ik voor m’n eerste keer daar tussen zou willen rijden. Ik denk dat je er weinig lol aan beleefd om in sessies van 20 minuten vooral in je spiegels te moeten kijken en andere deelnemers te moeten ontwijken.
Dat lijkt mij ook een groot nadeel van een vrijrijden dag.
Sessies van 20minuten lijkt mij prima, straat banden beginnen dan al flink te smeren.
En dan moeten de remblokken het nog volhouden.

Robin
Berichten: 51352
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: (circuit) training

Bericht door Robin » 13 jan 2018, 08:51

M3tje schreef: 13 jan 2018, 08:11 Racen en driften wordt hier nu in adem genoemd, maar dat zijn wel twee heel verschillende dingen.
Met je eigen daily gaan driften is naar mijn mening geen goed idee, je wagen krijgt daar echt flink op zijn donder van.
zo alles overwegend zou je voor een eerste kennismaking met het circuit een keer coureur voor een uur kunnen doen.
Met die kennis daarna als het bevalt een keer een trackday boeken met je eigen auto.
Opvallend trouwens dat het woord vrij rijden nog niet is gevallen, dat is zeker ook wel een optie mits je een auto hebt waar je niet mee naar huis hoeft terug te rijden en schade een gecalculeerd risico is.
Op 'n goed natte baan niet hoor.

WillemBoer
Berichten: 910
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door WillemBoer » 13 jan 2018, 09:56

Ik ga eerst eens een rijvaardigheid training volgens, daarna een drifttraining op een natte baan lijkt me ook geweldig leerzaam.
Daarna zien we wel weer...

M3 blijft gewoon een straat auto, wil het gewoon voor de fun doen, niet voor de snelste tijden.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Jan-Willem » 13 jan 2018, 10:50

rijvaardigheids training is 99 van de 100 keer gebaseerd op FWD ( Fail wheel drive )
mits het met eigen auto kan dan leer je wel.echt wat de auto doet in een nood situatie.

Ik vraag mij af of het uberhoud zin heeft om een rijvaardigsheids trainig te doen.
Dan leer je de auto uit de slip te halen, terwijl vaak de auto beter te controleren is in een drift.

Robin
Berichten: 51352
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Robin » 13 jan 2018, 11:00

WillemBoer schreef: 13 jan 2018, 09:56 Ik ga eerst eens een rijvaardigheid training volgens, daarna een drifttraining op een natte baan lijkt me ook geweldig leerzaam.
Daarna zien we wel weer...

M3 blijft gewoon een straat auto, wil het gewoon voor de fun doen, niet voor de snelste tijden.
Ik reed toen ik mijn E90 M3 nog had (ergens 2010 ofzo) op Assen op 'n vrije trackday, standaard 19 inch Pilots en standaard remmerij.
Andre(en Wouter?) en nog wat Beier mensen waren erbij toen ik na <5 laps de pits inreed. De voorremmen gloeiend/kokend:)

Toen we er naar stonden te kijken plopte door de hitte spontaan het plastic BMW centerlogo uit 't wiel. Gvd dat was lache weet ik nog. :lol:

Maar een bonk onderstuur ook toch.
Was 'n wat lompe auto in dit verhaal.

De M2(standaard) deed dat echt beter(ook remmen hielden 't langer uit)

Maargoed kortom, remvloeistof aanpassen en eventueel remblokken(had ik ook op 1M Pagid geel) is het devies.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eric Z, Forza, Google [Bot], GRzep, JdBn, Martijn M, Miesjel, nickdoesburg, sitechris en 211 gasten