(circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Dit is ons algemene autoforum.
Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6180
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Opa » 13 jan 2018, 11:27

Eerste keer dat ik het circuit op ging was met de Subaru Impreza plus 2.0L turbo, tijdens een dag van Dodare op CPZ ergens in 2002 of 2003 volgens mij.
Auto was compleet standaard op een chip na.
Na 2 rondjes begonnen m'n banden te smeren en na 4 rondjes hadden m'n remmen er geen zin meer in.....kwam op de Tarzanbocht aan rijden en begon te remmen, hij vertraagde nog tot ongeveer 150 km/h en daarna niet meer. :gek: :duh:
Weet niet meer hoe ik er heelhuids doorheen gekomen ben, maar nog wel dat het met dichtgeknepen billetjes was...de auto ging zo ongeveer alle kanten op, behalve de goeie, maar nog net op het asfalt weten te houden.
De remblokken waren zo heet geworden dat ze naderhand gewoon begonnen af te brokkelen, dus toen maar gelijk wat betere eronder laten zetten.

Als je dus een dag(of halve dag) op het circuit wilt gaan rijden zou ik in ieder geval zorgen dat er geschikte remblokken onder je auto zitten en een setje semi slicks is eigenlijk ook geen overbodige luxe.
Zonder semislicks is het ook wel te doen, omdat je snel genoeg voelt wanneer je banden gaan smeren en dan gewoon wat rustiger aan doen en eventueel de boel wat af laten koelen in de pits.

Gebruikersavatar
Alexander
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 dec 2006, 22:13
Locatie: Nürburgring 1700+ laps

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Alexander » 13 jan 2018, 12:37

met semislicks gaat je sneller snel.
zonder semislicks leer je sneller snel te gaan.

:tooth:

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Robin » 13 jan 2018, 13:13

Alexander schreef: 13 jan 2018, 12:37 met semislicks gaat je sneller snel.
zonder semislicks leer je sneller snel te gaan.

:tooth:
Een beetje glijdbaarder band is ook mooier controleerbaar dan die hedendaagse gripslip aan/uitknop banden.

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door WillemBoer » 13 jan 2018, 13:20

Goede tips en leuk om te lezen allemaal :thumbup:

Auto staat nu op Michelin Supersport rondom, en remmerij moet ik nakijken, volgens mij zitten er al andere blokken onder.
Remt ook pas echt hard als de boel warm wordt icm veel gebrom.

Weet ook niet hoe de auto uitgelijnd is, want heb juist erg snel last van overstuur, zeker met dit weer...

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door alt » 13 jan 2018, 16:58

Mijn raad is, volg een goede racecursus, ook als je later niet wil racen.
Dan leer je hoe te remmen, de bocht te nemen, schakelen, starten van een race.
Leren je echt autorijden.
Dit kan met je eigen auto.

Wel even remolie verversen, belangrijker dan speciale remblokken.
De banden op de goede spanning brengen.

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Peter Tunissen » 13 jan 2018, 18:05

Hier vind je trouwens ook nog wat informatie over licentiecursussen:
https://academy.driving-fun.com

Dan over de vraag of je dat met eigen auto of met huurauto moet doen.
In iedere (goede) cursus zitten oefenstarts en sprintraces. Dat is voor de meeste mensen het hoogtepunt van onze cursus, want na 1,5 dag oefenen en instructie (en geloof me, ook al denk je echt goed te kunnen rijden of rij je al 10 jaar trackdays, er valt altijd nog enorm veel te leren en vaak ook af te leren…) mag je eindelijk echt gaan racen. Opstellen op het rechte stuk, het licht gaat op rood, de lampen springen uit en met 20 anderen knal je volgas op de eerste bocht af.
Reken er in dit verband op dat vrijwel iedereen in een E36 325i o.i.d. rijdt. Jij staat aan de start met je M3, het licht gaat uit, je geeft gas, slalomt iedereen voorbij en duikt met 50 meter voorsprong de Tarzan-bocht in. Is dat leuk? Nee. Leer je daar van racen? Nee.
We hebben klanten met een GT4 of Saker aan hun licentie geholpen en adviseren altijd een 325i o.i.d. erbij te huren. Dat mag bij ons, dat mag bij een andere partij, daar gaat het me echt niet om, maar pas in vergelijkbare auto's leer je aanvallen, verdedigen, blokken, prikken, je voorganger foppen met een dummy en alles wat racen juist zo enorm gaaf maakt.
Een auto kopen en na de cursus verkopen kan uiteraard ook, alleen als er tijdens de cursus iets kapot gaat of je rijdt schade, staat er geen reserve auto voor je klaar en moet je of handig genoeg zijn om het dan zelf te fixen of je moet alsnog iets gaan huren en dan heb je uiteindelijk dubbele kosten.

Hoe dan ook, voor vrijwel iedereen is een racecursus één van de allerleukste dingen die je met je kleren aan kunt doen, dus ik hoop dat we er de komende jaren nog heel veel mogen verzorgen! :df:

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: (circuit) training

Bericht door Knot » 13 jan 2018, 20:36

Robin schreef: 13 jan 2018, 08:51 Op 'n goed natte baan niet hoor.
Net als met de andere tak van sport :kikker:

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: (circuit) training

Bericht door Robin » 14 jan 2018, 09:08

Knot schreef: 13 jan 2018, 20:36
Robin schreef: 13 jan 2018, 08:51 Op 'n goed natte baan niet hoor.
Net als met de andere tak van sport :kikker:
:D

De 100 meter vlinderslag. :P

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door WillemBoer » 14 jan 2018, 11:22

Bedankt voor de uitleg Peter.

Cursus zonder kleren heeft ook voordelen, kom je zonder kleerscheuren vanaf :bag:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Spijkerhard » 14 jan 2018, 12:53

De vraag is wel of je de grenzen van je M3 wilt leren kennen, of eerst met voertuigbeheersing aan de slag wilt. Het 'probleem' met een M3 is dat de grenzen van een M3 ontzettend ver weg liggen, en de grenzen ontzettend smal zijn. Als er een reactie nodig is, moet je met een M3 meer dan 3 keer zo snel zijn dan met een sub 200pk RWD.

Als je vooral wilt weten hoe hard je kan met je M3 zonder dat je rijbewijs in gevaar komt, dan kun je naar een trackday/vrij rijden of een tripje Duitsland doen. Op een trackday/vrij rijden blaas je dan bijna iedereen op de twee rechte stukken voorbij, en voel je je in de bochten opgejaagd door 205jes, 325jes, Ignissen, die lichter zijn, op semis staan en veel meer ervaring hebben (en net zo veel waard zijn als jouw linkerachterspatbord.) En in Duitsland kun je dan vooral rechtuit op de autobahn, want elders wordt de grenzen opzoeken ook als asociaal (Rasen ist aus) of gevaarlijk/idioot beschouwd.

Als je vooral (ook) je vaardigheden op peil wilt brengen, kun je beter met minder vermogen beginnen, en een auto huren en een vaardigheidstraining doen. De grenzen zijn dichterbij, je hebt meer tijd om te reageren, de snelheid is lager (dus de vangrail "verder weg"), foutjes leiden niet meteen tot € drama, waar ik er dit jaar wel 2 van gezien heb dit jaar op Zandvoort).

Ikzelf heb inmiddels 3 maal een licencie cursus gedaan (RSZ, ADS 3 dagen, DF 2 dagen), allen met een huurauto (Yellowrepair, Johan Kraan, DF). Je maakt verschrikkelijk veel kilometers, leert echt heel veel, hebt instructeurs die je de basis en de essentials bij brengen/corrigeren, je staat verstelt hoe moeilijk het is om precies uit te komen bij maximaal remmen, hoe hard je op semislicks de bocht om kunt (maakt niet uit 140 of 400pk) en je hebt 2 of 3 dagen dikke pret. En het is vaak nog heel gezellig ook.

Het is een behoorlijk bedrag inclusief huur, maar ik weet me zeker 3 tot 4 narrow escapes te herinneren na de 2 eerste cursussen herinneren, waarmee ik mezelf, een fietser en/of de auto wist te redden. Wat dat betreft een investering die je naar elke opvolgende auto/tracktool mee neemt.

Bovendien er ook wel achter gekomen, dat als ik op een circuit wil spelen, ik liever de grens opzoek met 200pk als met 300+ pk. Niet dat een van beide moeilijker of knapper is, maar als het een keer mis gaat, 200pk gewoon betaalbaarder is (M3 = maal 3)

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Luco » 14 jan 2018, 13:10

Of je nou een klapper maakt met een M3 of met een huurauto, het kost je gewoon altijd veel geld, en de verhuurders zij meestal ook niet misselijk met hun afkoop/schadesommen, dus vraag dat iig goed na zodat je een goede afweging kunt maken.
Tweedehands een raceauto kopen kan zelfs goedkoper zijn.

Ik weet van een medecusrsist die zijn huurauto plat reed hij iig 3500 moest afreken voor het wrak (was al een belabberde huurauto) en hij een ander auto MOEST huren bij dezelfde om zijn cursus af te maken.
Dus huur + Afkoop+ Nogmaals huur.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Spijkerhard » 14 jan 2018, 13:16

Veel geld <> veel geld. Ja een klapper kost geld, maar met een 140pk rwd toch minder dan met een M3/GTR/C63.
En mijn punt is dat je met die 140pk minder snel een klapper maakt, omdat de grenzen verder weg liggen, je meer tijd hebt om te corrigeren. En met max speed naar de AudiS/Tarzan maakt bijvoorbeeld het verschil tussen in de grindbak of door de grindbak.

En bij Johan reed ik een oliekoeler aansluiting kapot van de E30, en mocht ik zonder verdere kosten mijn examen in een reserve Ibiza afleggen.

Maar de voorwaarden goed doorlezen/afspreken kan nooit kwaad. Verzekering is soms ook af te sluiten.
Tweedehands is leuk en kan goedkoper zijn maar pech/schade kan einde cursus betekenen... Maar je hebt evt. wel meteen wat om verder mee te spelen als het goed is.

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door WillemBoer » 14 jan 2018, 15:00

Als je vooral (ook) je vaardigheden op peil wilt brengen, kun je beter met minder vermogen beginnen, en een auto huren en een vaardigheidstraining doen. De grenzen zijn dichterbij, je hebt meer tijd om te reageren, de snelheid is lager (dus de vangrail "verder weg"), foutjes leiden niet meteen tot € drama, waar ik er dit jaar wel 2 van gezien heb dit jaar op Zandvoort).
Goed punt, M3 plat of schade rijden lijkt me verschrikkelijk, is gelijk ook emotionele schade...

Racecursus/licentie met of zonder huur auto zijn toch behoorlijke kosten, maar lijkt me wel geweldig om te doen.
Eerst maar eens beginnen met een simpele natte baan training ofzo...

Heb wel eens wat rondes met een Audi S2 over de nurburgring gereden, daarna meegereden met een 550pk RS6 op semislicks.
Zat tegen de passagiersdeur aangeplakt en werden nog ingehaald door E30's en Swifjes met rolkooien.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Robin » 14 jan 2018, 18:45

Ik heb exact dezelfde auto als Willem gehad en ‘ gewoon ‘ daarmee mn trackdays en driftdagen gedaan.

Dan leer je je eigen auto kennen.
Een 325i huurauto is leuk maar echt anders en traag/ trager.
Een e90 m3 met systemen aan kun je hard mee en blijft veilig

Kortom heb je eindelijk een dikke jetser die min of meer wel geschikt is om een trackday mee te doen en doe je het niet:)



Ik zou niet een huurauto kiezen dus...

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door MarkS » 14 jan 2018, 19:10

Een trackday met een standaard E90 M3 hoe gaat dat met de remmen en banden?

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Robin » 14 jan 2018, 19:14

MarkS schreef: 14 jan 2018, 19:10 Een trackday met een standaard E90 M3 hoe gaat dat met de remmen en banden?
Na 3/4/5 Max rondjes de pits weer in, even wachten en weer gaan. Suboptimaal maar je rijdt wel je eigen auto die je dan leert kennen en t schiet op:)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door MarkS » 14 jan 2018, 19:22

Oké. Ik kan me voorstellen dat op een volwaardig circuit zoals Zandvoort (itt Lelystad) en een zware auto met veel vermogen je remmen en banden dit niet kunnen bijhouden. 3-5 ronden valt me dan eerlijk gezegd nog reuze mee.

Als die E90 M3 m’n “pride & joy” was en ik had geen plannen er een circuit auto van te maken, dan zou ik op een andere baan starten en als het bevalt en het sneller/harder gaat/kan de overstap maken naar circuit en evt andere (huur) trackcar.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Robin » 14 jan 2018, 19:44

Je hoeft inderdaad niet meteen op Zandvoort of Assen ofzo, Lelystad is een mooie start.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Spijkerhard » 14 jan 2018, 19:45

Zelfs met mijn Alpina (1800kg, 350pk) met Switchtronic kan ik wel 7 tot 9 ronden Zandvoort of Assen doen. Met nat weer wel meer. Een van de dingen die je leert is dat je kort en super krachtig moet remmen, om de hitteopbouw te beperken. Ga je 'voorzichtiger' remmen, loopt de temperatuur juist erger op, en dat kan tot problemen leiden.

Er is niets op tegen om met je eigen (straat-)auto het circuit op te gaan, heb ik ook zeer veel gedaan. Daarom begon ik ook met de vraag of je "de grenzen van je M3 wilt leren kennen, of eerst met voertuigbeheersing aan de slag wilt". Mijn punt blijft dat de grenzen bij een potente auto als de M3 erg ver weg liggen, en als je die op gaat zoeken, de (€) risico's hoger liggen (zie C63&GTR dit jaar. Zelf zou ik als ik met een dergelijke auto zou beginnen, Lelystad rijvaardigheid of een natte driftbaan wel zou overwegen (snelheden liggen dan lager), maar als je aan voertuigbeheersing op een circuit wilt werken, om te beginnen een huurauto een heel goed (idd niet goedkoop) alternatief is.

Als je met je eigen auto op een DF ochtend sessie zou willen beginnen, wil ik best een half uurtje bij je in de auto komen zitten. Ik heb al wel een rondje of 3000 erop zitten op Zandvoort, schat ik zo.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Robin » 14 jan 2018, 21:04

Een e90 m3 is geen Alpina natuurlijk en staan standaard bekend om de nogal kutremmerij zegmaar.

Als je op droog 7-9 laps op Assen kan doen zonder dat ze koken vind ik dat knap:)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door MarkS » 14 jan 2018, 21:08

Assen is extra knap idd ;-)

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door TLRS » 14 jan 2018, 21:24

Robin schreef: 14 jan 2018, 18:45Dan leer je je eigen auto kennen.
Inderdaad, gezien je reacties in je M3 topic kom je over als iemand die kan genieten van zijn m3 bij een normale of wellicht enthousiaste rijstijl. En dat klinkt meer dagelijks/straat, dan race/circuit. Spelen op een natte asfalt vlakte met pionnen en veel ruimte en rijvaardigheidstrainingen lijken mij dan de beste suggeties. Of een road trip richting de betere, bochtige en verkeersarme wegen en gewoon eerst zelf eens kijken hoe goed je het met de m3 kunt vinden :df:

En kijk hier eens naar als de grens te ver ligt en te smal is.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door Luco » 14 jan 2018, 21:44

Spijkerhard schreef: 14 jan 2018, 19:45 Als je met je eigen auto op een DF ochtend sessie zou willen beginnen, wil ik best een half uurtje bij je in de auto komen zitten. Ik heb al wel een rondje of 3000 erop zitten op Zandvoort, schat ik zo.
Met alle respect hoor Spijkerhard, maar dat jezelf 3000 rondjes hebt gereden wil niks zeggen over hoe je kan rijden, en dan nog belangrijker, of je het goed over kan brengen.
Er komen steeds meer mensen die denken dat ze instructeur zijn, niet persoonlijk he, dit is een algemene tendens.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door TLRS » 14 jan 2018, 22:11

Lijkt me dat racen een te kostbare hobby is als je na 3000 rondjes nog niet zou kunnen rijden. En als iemand niets kan leren van iemand met zoveel ervaring, hoort die niet op een circuit thuis toch?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining

Bericht door MarkS » 14 jan 2018, 22:17

Wie heeft het over racen?

Luco heeft zeker een punt. Zeker met de extra aandacht voor de autosport van de laatste jaren.

Daarmee niks gezegd over de rij en instructie kwaliteiten van Spijker, want die ken ik niet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Beros, Majestic-12 [Bot] en 116 gasten