(circuit) training / Rijvaardigheidstraining
- Luco
- Berichten: 27885
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
@TLRS, er zijn hele volksstammen die het na 3000 rondjes nog niet kunnen, ik zeg niet dat Spijkerhard dat wel of niet kan, maar zelf rijden of instructie geven en het iemand goed leren zijn twee heel verschillende dingen.
Niet iedereen die kan lezen en schrijven kan Nederlandse les geven.
Dus ik zou een erkende instructeur met ervaring en naam nemen, dan weet je iig dat je in goede handen bent.
Er zijn naar mijn mening maar een handjevol echt goede instructeurs.
Niet iedereen die kan lezen en schrijven kan Nederlandse les geven.
Dus ik zou een erkende instructeur met ervaring en naam nemen, dan weet je iig dat je in goede handen bent.
Er zijn naar mijn mening maar een handjevol echt goede instructeurs.
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Niet iedereen die goed in z'n vak is is gelijk een goede leermeester voor een ander. Maar zal heus wel iets nuttigs uit voortkomen als er iemand naast zit.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
De discussie ontspoort een beetje, maar misschien wel een leuk weetje in dit verband.
Wij organiseren Masterclasses, dat is bedoeld voor mensen die al racen, maar nog de laatste secondes of tienden van secondes zoeken. In het lijstje instructeurs die we daarvoor inhuren staan mannen als Jaap van Lagen, Tom Coronel, Meindert van Buuren jr., Cor Euser en Jan Lammers.
Nu is het (op Tom Coronel na) al die instructeurs al eens gebeurd dat een cursist (in zijn eigen auto) sneller is dan de instructeur.
En weet je wat het mooie is? Toch kunnen de amateurs dan nog ongelofelijk veel leren van een professional. Zelfs als je in een vrije, optimale ronde (in een auto die je door en door kent) sneller bent, kun je nog leren beter (agressiever) in te halen, constanter te rijden (heel belangrijk) of simpelweg jezelf in sommige bochten verbeteren waar je wel eerst nog iets tijd liet liggen.
Ik gebruik op het circuit vaak een tennis-analogie. Roger Federer slaat misschien iedereen van de baan af, maar die heeft ook nog gewoon een tennisleraar naast zich staan. Dat hij die man waarschijnlijk met 6-0 6-0 van de baan af mept, doet er niks aan af dat die hem wel nog steeds beter kan maken.
Spijkerhard is overigens een prima instructeur, maar de wildgroei van alles en iedereen die al eens eerder op een circuit is geweest, is een instructeur, die zie ik ook.
Dat kun je overigens prima oplossen door bij de organisatie waar je gaat rijden naar een instructeur te vragen; dan weet je vrijwel zeker dat je een goede, ervaren en betrouwbare instructeur krijgt.
Wij organiseren Masterclasses, dat is bedoeld voor mensen die al racen, maar nog de laatste secondes of tienden van secondes zoeken. In het lijstje instructeurs die we daarvoor inhuren staan mannen als Jaap van Lagen, Tom Coronel, Meindert van Buuren jr., Cor Euser en Jan Lammers.
Nu is het (op Tom Coronel na) al die instructeurs al eens gebeurd dat een cursist (in zijn eigen auto) sneller is dan de instructeur.
En weet je wat het mooie is? Toch kunnen de amateurs dan nog ongelofelijk veel leren van een professional. Zelfs als je in een vrije, optimale ronde (in een auto die je door en door kent) sneller bent, kun je nog leren beter (agressiever) in te halen, constanter te rijden (heel belangrijk) of simpelweg jezelf in sommige bochten verbeteren waar je wel eerst nog iets tijd liet liggen.
Ik gebruik op het circuit vaak een tennis-analogie. Roger Federer slaat misschien iedereen van de baan af, maar die heeft ook nog gewoon een tennisleraar naast zich staan. Dat hij die man waarschijnlijk met 6-0 6-0 van de baan af mept, doet er niks aan af dat die hem wel nog steeds beter kan maken.
Spijkerhard is overigens een prima instructeur, maar de wildgroei van alles en iedereen die al eens eerder op een circuit is geweest, is een instructeur, die zie ik ook.
Dat kun je overigens prima oplossen door bij de organisatie waar je gaat rijden naar een instructeur te vragen; dan weet je vrijwel zeker dat je een goede, ervaren en betrouwbare instructeur krijgt.
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Duidelijk verhaal en goede tip(s) Peter.
-
- Berichten: 2928
- Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
De waarde van een goeie instructeur staat wat mij betreft niet ter discussie. Maar gratis wat pointers van een mede DF'er, daar kan je als beginner toch niet over miepen? Geld uitgeven aan een professionele instructeur kan altijd nog..
- Luco
- Berichten: 27885
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
En welke Df-er kan dat wel en welke niet, dat is via een forum lastig in te schatten toch?
Iedereen kan zeggen dat die bv 3000 rondjes heeft gereden
Maar net wat Peter zegt, bij een organisatie doen die fatsoenlijke instructeurs heeft of inhuurt, en een urrtje of twee uurtjes zon instructeur is echt dik het meergeld waard t.o.v een "amateur DF-er".
-
Onlinesmiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
My 2 cents.
Ik denk dat je als beginner al blij bent met hele basale dingen, als er evt op gewezen worden dat je klaar met zijn met remmen voor je aan de bocht begint, wat evt herkenningspunten zijn om in te sturen, en hoe uberhaubt de ideale lijn een beetje loopt.
Snel en goed komt later wel. De jacht naar de laatste tienden zijn pas interessant als je al verder gevorderd bent.
Ik denk dat je als beginner al blij bent met hele basale dingen, als er evt op gewezen worden dat je klaar met zijn met remmen voor je aan de bocht begint, wat evt herkenningspunten zijn om in te sturen, en hoe uberhaubt de ideale lijn een beetje loopt.
Snel en goed komt later wel. De jacht naar de laatste tienden zijn pas interessant als je al verder gevorderd bent.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Het voordeel van een huurauto ten opzichte van een M3 is heel duidelijk met remmen.
Als je met 140 op de tarzan afgaat met een huurauto, dan heb je zeeën van tijd om je rempunt te bepalen.
Maar met een M3 ben je er al voorbij voor je met je ogen geknipperd hebt.
Mijn favoriete instructeur is Fred Krab, die grijpt ook in als je het niet goed doet.
Als je met 140 op de tarzan afgaat met een huurauto, dan heb je zeeën van tijd om je rempunt te bepalen.
Maar met een M3 ben je er al voorbij voor je met je ogen geknipperd hebt.
Mijn favoriete instructeur is Fred Krab, die grijpt ook in als je het niet goed doet.
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Nu is er natuurlijk ook een verschil in racen of wel eens op een circuit rijden. Voor dat eerste kan ik mij voorstellen dat je wel wat meer training wil hebben dan dat tweede. Bij dat eerste is de kans op schade natuurlijk ook wat groter. Zelf vind ik het gewoon op circuit rijden al prima en hou daar dan ook gewoon rekening mee.
Zelf ben ik via de Renault club een aantal keer op het circuit(als zijnde hogere rijvaardigheidstraining, geen racen ) geweest waarbij we eerst een aantal sessies achter elkaar aanrijden. Klinkt wellicht een beetje lullig(en zo voelt het ook wel een beetje) maar voor iemand die nog nooit op een circuit heeft gereden wel fijn. Daarna ga je zelf pas 'gewoon' rijden en kun je voor jezelf de lat hoger leggen. Ik denk voor velen van hier te soft en te gecontroleerd maar voor iemand die het nog nooit heeft gedaan een mooi begin. Daarnaast rijden op dit soort dagen ook de omgebouwde 5-jes rond met veel (race)ervaring en zelfs zij zijn er altijd erg over te spreken.
Belangrijkste naar mijn idee is altijd in je achterhoofd houden met welke reden je op het circuit rijdt, gewoon voor de fun of voor het racen. Doe je het voor het racen, vind ik zelf dat je er ook wel wat meer training/oefening voor kunt gebruiken.
Zelf ben ik via de Renault club een aantal keer op het circuit(als zijnde hogere rijvaardigheidstraining, geen racen ) geweest waarbij we eerst een aantal sessies achter elkaar aanrijden. Klinkt wellicht een beetje lullig(en zo voelt het ook wel een beetje) maar voor iemand die nog nooit op een circuit heeft gereden wel fijn. Daarna ga je zelf pas 'gewoon' rijden en kun je voor jezelf de lat hoger leggen. Ik denk voor velen van hier te soft en te gecontroleerd maar voor iemand die het nog nooit heeft gedaan een mooi begin. Daarnaast rijden op dit soort dagen ook de omgebouwde 5-jes rond met veel (race)ervaring en zelfs zij zijn er altijd erg over te spreken.
Belangrijkste naar mijn idee is altijd in je achterhoofd houden met welke reden je op het circuit rijdt, gewoon voor de fun of voor het racen. Doe je het voor het racen, vind ik zelf dat je er ook wel wat meer training/oefening voor kunt gebruiken.
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Met 'n M3 E90 kom je er op droog met tegen 200 op af:)alt schreef: ↑15 jan 2018, 08:54 Het voordeel van een huurauto ten opzichte van een M3 is heel duidelijk met remmen.
Als je met 140 op de tarzan afgaat met een huurauto, dan heb je zeeën van tijd om je rempunt te bepalen.
Maar met een M3 ben je er al voorbij voor je met je ogen geknipperd hebt.
Mijn favoriete instructeur is Fred Krab, die grijpt ook in als je het niet goed doet.
Waarschijnlijk ook 'n verschilltje en hoe de remmerij z'n best moet doen:)
Maar ok, Willem moet zelf bepalen wat hij wil natuurlijk.
Iemand die altijd in 'n gewoon automobieltje rondtuft en in de file staat kan ook een trackdaytraining willen/boeken en in 'n huurauto op Zv ofzo gaan rijden. Da's machtig natuurlijk.
Willem heeft 'n E90 M3, een droomauto zegmaar voor velen. Om dan in zo een huurauto te stappen is anders (buiten het leerproces en alle ervaringen die je opdoet), maar je rijdt niet met je eigen dikke/speciale auto die(wat ik al eerder zei) dan beter leert kennen.
Ik heb denk ik maar 30 rondjes op Zandvoort max. Maar wel scheef door Bosuit en de Tarzan:)))
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Heb niet alles gelezen nog maar driftsport.nl is een geweldige starter voor driften waar eigenlijk niets fout kan gaan ook als je fouten maakt. Kies uiteraard de basiscursus. Meters uitloop. Enkele rijder per keer.
Kan niet fout gaan en altijd gezellig !
Kan niet fout gaan en altijd gezellig !
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Maar Robin, jij deed / doet dat wel met een basis kunde in je rijden.
Als hij nog nooit wat gedaan heeft dan zeg ik: 2 dagen huurauto voordat je je 30 mille in de vangrail parkeert......
Als hij nog nooit wat gedaan heeft dan zeg ik: 2 dagen huurauto voordat je je 30 mille in de vangrail parkeert......
-
- Berichten: 51378
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Kan ook natuurlijk. Ik zeg ook dat Willem dat zelf mag bepalen.
Ik reed in m'n S3 ook op Assen(2000) of in m'n 330i E46/ E46 M3 bijvoorbeeld(Assen/Zandvoort) rond 2001/2002, altijd eigen auto.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
je kunt op een trackday best wel met je eigen auto de baan op zonder hem meteen kort te rijden, ik las eerder in dit topic het voorbeeld van de Mercedes C63 die hem kapot reed op een trackday, ik reed die dag ook en die kerel reed als een bezetene, heeft alle voorteken van het begevende remmen genegeerd en ging er dan ook hard vanaf.
- HJ2
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Onderschat probleem voor beginners: Ook een ander kan je wagen kort rijden, ook al ben je zelf nog zo voorzichtig en heb je je wagen nog zo goed voorbereid. Spreekt voor zich dat dit natuurlijk niet gedekt is. Smiley, wij kennen nog wel een gevalletje ' heul jammer' in deze categorie, toch? Ik wil niemand bang maken, maar misschien helpt het bij de besluitvorming
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Als het goed is rijdt iedereen wel dezelfde kant op & heeft geen telefoon in de auto.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Ik zie nu pas wie je bent; hoi…M3tje schreef: ↑15 jan 2018, 20:10 je kunt op een trackday best wel met je eigen auto de baan op zonder hem meteen kort te rijden, ik las eerder in dit topic het voorbeeld van de Mercedes C63 die hem kapot reed op een trackday, ik reed die dag ook en die kerel reed als een bezetene, heeft alle voorteken van het begevende remmen genegeerd en ging er dan ook hard vanaf.
Voor alle deelnemers aan onze circuitdagen die dit lezen; voel je in een geval als hierboven ^^^ vooral niet bezwaard om even bij ons binnen te lopen en dit door te geven!
Er zit een medewerker van Circuit Zandvoort naar 24 schermen te kijken, maar dat is met name om ultrasnel in te kunnen springen op gespinde en gecrashte auto's en de marshalls aan te sturen wat gele en rode vlaggen betreft. Wij zien uiteraard wel iets wat er op de baan gebeurt, maar dat is vooral Tarzan, Gerlach, Hugenholtz en dan verdwijnen de deelnemers weer uit beeld.
Nu rijdt die (buiten de auto overigens erg sympathieke) Duitser zijn C63 (en bijna zijn illegaal meegesmokkelde zoontje) in de vernieling, maar een volgende idioot neemt misschien een andere deelnemer mee. Zoiets doorspelen aan de organisatie is geen klikken, maar ons helpen om het voor iedereen veilig en leuk te houden!
- Jan-Willem
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
- Locatie: Hengelo
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Heb je ook wel is gereden met een e39 528i?Spijkerhard schreef: ↑14 jan 2018, 19:45
Als je met je eigen auto op een DF ochtend sessie zou willen beginnen, wil ik best een half uurtje bij je in de auto komen zitten. Ik heb al wel een rondje of 3000 erop zitten op Zandvoort, schat ik zo.
ontopic,
Altijd jammer als mensen zich niet kunnen beheersen of zichzelf over schatten.
Dit heb ik ook op ring gehad een mini cooper S reed als een idioot achter mij met ik kon niet van hem weg komen ( 320i touring haha ).
Toen hem maar voorbij gelaten, daarna een heel treintje van auto's en toen weer verder gereden.
Nog geen minuut later, gele vlag en een mini die haaks op de baan stond met de neus tegen de vangrail.
Ik was ontzettend blij dat ik die idioot voorbij had laten gaan.
Je moet goed blijven opletten, ook op anderen.
En als je het niet vertrouwd een ander lekker voorbij laten en je eigen tempo rijden.
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Allen bedankt voor de reacties, toch handig al die tips en praktijk ervaringen.
Heb alles gelezen en ben van mening dat ik het geld voor een rijvaardigheidstraining met eigen auto bespaar, en een racecursus met huur auto wil gaan doen.
Daarna op een later moment, met wat meer ervaring, misschien wel met de M3 een trackday rijden.
Heb alles gelezen en ben van mening dat ik het geld voor een rijvaardigheidstraining met eigen auto bespaar, en een racecursus met huur auto wil gaan doen.
Daarna op een later moment, met wat meer ervaring, misschien wel met de M3 een trackday rijden.
- HJ2
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Dat wel
Maar met sterk verouderde gehydrateerde remvloeistof is het slecht stoppen als het water bij je klauwtjes gaat koken
Op zich ook geen probleem, zo lang je niet voor zo iemand rijdt.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8223
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
- Contacteer:
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Dat is denk ik een verstandige keuze. En wij organiseren alles, dus ik hoef niet het ene te promoten t.o.v. het andere.WillemBoer schreef: ↑16 jan 2018, 09:44Heb alles gelezen en ben van mening dat ik het geld voor een rijvaardigheidstraining met eigen auto bespaar, en een racecursus met huur auto wil gaan doen.
Daarna op een later moment, met wat meer ervaring, misschien wel met de M3 een trackday rijden.
Als je bij ons wil komen rijden, weet je me te vinden in ieder geval.
- Spijkerhard
- Berichten: 4045
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Top!
We horen graag je ervaringen!
We horen graag je ervaringen!
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: (circuit) training / Rijvaardigheidstraining
Ik heb GEEN aandelen bij DF maar kan je garanderen dat je bij de licentiecursus waar voor je geld krijgt.
Ben er twee keer bij geweest, een keer voor mezelf en een keer voor mijn zoon en dikke pret gehad.
Ben er twee keer bij geweest, een keer voor mezelf en een keer voor mijn zoon en dikke pret gehad.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36