Automotive Auctions project: website live!

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Automotive Auctions project: website live!

Bericht door Jussi » 11 jan 2018, 15:46

Beste DFers,

Ik gebruik even mijn vorig draadje voor een andere vraag: zoals hieronder te lezen ben ik als hobbyproject bezig met een automotive auctions website in elkaar te knutselen. Hiervoor ben ik nog op zoek naar mooie high-res foto's van wagens. Het meeste wat je op het net vindt zijn auteursrechtelijk beschermd, en mag dus niet zomaar gedeeld worden.
Deze foto's zouden gebruikt worden als banners op de verschillende pagina's. Heb je mooie foto's in jouw bezit die je graag op mijn website ziet, deel dan gerust de link of stuur een pb.

Groeten,
Laatst gewijzigd door Jussi op 18 feb 2018, 09:32, 3 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Fabian » 11 jan 2018, 16:04

Als je met een project bezig bent dan zul je toch wel al een scope hebben van welke dealers interessant zijn?

Wat voor projectje is het? Dat scheelt misschien ook in het vergaren van de ""juiste" adresjes?

TurboPatrick
Berichten: 621
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Fiat Bravo 1.4 T-Jet

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door TurboPatrick » 11 jan 2018, 16:35

Gallery Brummen

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Riceaux » 11 jan 2018, 18:18

Autosalon Singen
PACE
Romans International
Gina Classics

Of meer op zoek naar klassiekers?

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Sander-E46 » 11 jan 2018, 19:32

ER classics Waalwijk, is dacht ik de grootste in Europa.

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Zed240 » 11 jan 2018, 19:42

Alle zaken die in de Klassikremise (Düsseldorf) zitten?

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Eric Z » 11 jan 2018, 20:33

Zed240 schreef: 11 jan 2018, 19:42 Alle zaken die in de Klassikremise (Düsseldorf) zitten?
Kwam ik pas tegen, de moeite waard om eens langs te gaan? Of alleen leuk als je toch al in de buurt bent?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Jussi » 11 jan 2018, 21:17

Fabian schreef: 11 jan 2018, 16:04 Als je met een project bezig bent dan zul je toch wel al een scope hebben van welke dealers interessant zijn?

Wat voor projectje is het? Dat scheelt misschien ook in het vergaren van de ""juiste" adresjes?
Project is een platform waar kopers en verkopers elkaar kunnen treffen. Ik heb uiteraard al een scope, maar daarom ken ik ze nog niet allemaal.
Laatst gewijzigd door Jussi op 11 jan 2018, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Zed240 » 11 jan 2018, 23:34

Eric Z schreef: 11 jan 2018, 20:33
Zed240 schreef: 11 jan 2018, 19:42 Alle zaken die in de Klassikremise (Düsseldorf) zitten?
Kwam ik pas tegen, de moeite waard om eens langs te gaan? Of alleen leuk als je toch al in de buurt bent?
Dat tweede. :)

Ben er eens op een maandagochtend langsgeweest op de terugweg van de Nürburgring. Staat wel mooi spul, maar met een half uurtje had ik het eigenlijk wel gezien.

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Zed240 » 11 jan 2018, 23:37

Jussi schreef: 11 jan 2018, 21:17
Fabian schreef: 11 jan 2018, 16:04 Als je met een project bezig bent dan zul je toch wel al een scope hebben van welke dealers interessant zijn?

Wat voor projectje is het? Dat scheelt misschien ook in het vergaren van de ""juiste" adresjes?
Project is een platform waar kopers en verkopers elkaar kunnen treffen. Ik heb uiteraard al een scope, maar daarom ken ik ze nog niet allemaal.
Kort gezegd een verkoopwebsite? :tooth: Of breder?

Voor de exclusievere markt heb je buiten de reguliere sites namelijk al Jamesedition en Classicdriver. Zeker die tweede heeft een relatief groot aantal adverteerders van (zeer) exclusieve auto's. Lijkt mij moeilijk om daar nog tussen te komen.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Fabian » 12 jan 2018, 06:56

En het grootste deel die bijzondere markt is puur relatiewerk. De echt bijzondere auto’s komen nooit op de vrije markt....

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Luco » 12 jan 2018, 07:36

Sander-E46 schreef: 11 jan 2018, 19:32 ER classics Waalwijk, is dacht ik de grootste in Europa.
Die heeft echt mooi spul staan

Dickh.
Berichten: 1703
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen
Contacteer:

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Dickh. » 12 jan 2018, 08:13

Een aantal van mijn vaste opdrachtgevers zouden zich daar voor kunnen kwalificeren.

Ronny Pannhorst (niet te verwarren met Pannhorst Classics)
Thomas Josef Schmitz | German Sports Cars
Uli Berberich Martini

Gijzert
Berichten: 5000
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Gijzert » 12 jan 2018, 08:19

http://www.rdclassics.nl/

Zit net over de grens bij Arnhem in Emmerich.
De hoeveelheid klassieke amerikanen is ongekend.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Jussi » 12 jan 2018, 09:15

Zed240 schreef: 11 jan 2018, 23:37
Jussi schreef: 11 jan 2018, 21:17
Fabian schreef: 11 jan 2018, 16:04 Als je met een project bezig bent dan zul je toch wel al een scope hebben van welke dealers interessant zijn?

Wat voor projectje is het? Dat scheelt misschien ook in het vergaren van de ""juiste" adresjes?
Project is een platform waar kopers en verkopers elkaar kunnen treffen. Ik heb uiteraard al een scope, maar daarom ken ik ze nog niet allemaal.
Kort gezegd een verkoopwebsite? :tooth: Of breder?

Voor de exclusievere markt heb je buiten de reguliere sites namelijk al Jamesedition en Classicdriver. Zeker die tweede heeft een relatief groot aantal adverteerders van (zeer) exclusieve auto's. Lijkt mij moeilijk om daar nog tussen te komen.
Kort gezegd een veilingwebsite. En dan niet zo high-end als James Edition of CD maar meer voor de gewone sterveling. Je kan het best vergelijken met Bring A Trailer maar dan een Europese versie. Doelgroep wagens is alles wat we op DF leuk vinden. Van track MX5's tot M3s tot american muscle. Doelpubliek zijn handelaars, verzamelaars en particulieren.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7026
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Contacteer:

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Fabian » 12 jan 2018, 09:46

Good luck :)

Nu is dat een beetje (veel) de business waar ik me in begeef, ik verkoop +/- 20.000 auto's per jaar via een eigen online veilingsysteem in NL, en ben redelijk diep betrokken bij ons Europese netwerk en de ontwikkeling ervan alwaar we ongeveer 150.000 stuks per jaar verkopen, ook in samenwerking met alle bekende veilinghuizen. Nu is dat andere business als waar jij je specifiek op gaat richten, maar in jou doelgroep loop je nog meer tegen de beperkingen (of uitdagingen) aan van een online veiling. Een verzamelaar of particulier zal echt niet zomaar overstag gaan, zeker niet als de auto niet volgens een standaard (onafhankelijk) protocol is omschreven zodat hij exact weet wat hij kan verwachten als de auto thuis bezorgd wordt. Daar zit je grootste pijnpunt.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Baboulah » 12 jan 2018, 09:51

Tja binnen europa ken ik niet echt leuke dealers eerlijk gezegd, ik ben niet van de paleizen etc, ik ben meer van een achteraf garage waar je niet aan af ziet dat er binnen de dikste supercars staan. Helaas heb je dat in europa (zogoed als) niet...

Wat betreft je opzet. Klinkt leuk, maar als ik voor mezelf zou spreken. Ik zou er nooit kopen. Reden is simpel, ik wil eerst de auto in het echt zien, verkoper spreken, en proefrijden voordat ik een auto serieus zou overwegen om te kopen. Op het moment dat dat een auto in het buitenland is wil ik het direct afhandelen en meenemen. Wil dan niet later terug moeten komen om op te halen, en nee een transporteur wil ik niet gebruiken. Is niet veel goedkoper dan zelf halen, en duurt HEEL veel langer in tijd dan zelf ophalen. Gezien het een veiling site is, zal er wel in het contract staan dat tijdens de veiling niet elders verkocht kan worden of iets dergelijks dus kan het niet afgehandeld worden zoals ik het zou willen.

Het is niet bedoeld om je idee af te branden, maar de normalere sterveling denkt vaker zo. De millionaires kunnen het blind doen en het eventuele verlies dragen als het niet is zoals gehoopt en meteen weer verkopen (en dus weer minder ervoor krijgen dan dat ie gekost heeft).

Gebruikersavatar
Vliet
Berichten: 1056
Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Vliet » 12 jan 2018, 09:58

Phoe dat is wel even een "projectje". Ik werk ook bij een veilinghuis (zelfde markt als Fabian), maar daar stap je niet zomaar in. Ik weet niet hoe diep je zakken zijn, maar de ontwikkeling van software is key in ieder geval (punten oa die Fabian ook noemt). En je moet je toegevoegde waarde tov de bestaande markt wel goed kunnen aantonen. Fee structuur, risico's (wat ga je doen met claims), cashflow enz enz enz

Maar succes iig. Ben benieuwd naar je vorderingen. :thumbup:

Tom
Berichten: 21729
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Tom » 12 jan 2018, 10:14

Ik zit meer in de IT/web-kant, maar veilingsoftware is wel lastig hoor. Wij hebben hier soortgelijke software ontwikkeld (voor een andere sector maar in de basis ook een veiling). Veel piekbezoek rondom het aflopen van een veiling, kan performance-issues geven als je in een minuut tijd tig requests moet afhandelen, dus meer dan één server nodig, zit je weer met timing te kijken (bezoeker op server A vs bezoeker op server B die beide in de laatste seconde bieden).. etc. Er komt veel bij kijken. Wat is je IT-budget?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Jussi » 12 jan 2018, 10:43

Het was niet meteen de bedoeling om hier een discussietopic van te maken, maar ik beantwoord wel graag enkele vragen. :)

@Fabian:
de wagens worden volgens een uitgebreide check/vragenlijst aangeboden. Die zal ik dan uitschrijven, als deel van de fee van het plaatsen en waar ik nodig acht nog meer vragen stellen. Het is ook mogelijk dat geinteresseerden langskomen, dat is aan de verkoper om aan te geven of hij dat wenst. Echter verloopt het bieden wel via de website.

@Baboulah: inderdaad, we zijn het gewend dat we tegelijk afhandelen naast de wagen. Echter speel ik hier op een pijnpunt dat ik zelf vaak heb ervaren. Je kan er niet snel genoeg naartoe (omdat je gewoon werkt in de week) waardoor de wagen wordt verkocht. Je gaat er naartoe, wil er nog even over nadenken en ondertussen wordt de wagen verkocht. Je bent onderweg en ondertussen krijg je telefoon dat de wagen is verkocht. Met de fixed window die de veiling biedt, hebben alle belanghebbenden de kans om erop te springen. Ook als zij misschien net dat iets meer ervoor over hebben omdat deze uitvoering hen nu net aanspreekt. Ik zeg maar als jij net op zoek bent naar een MY98, carbon zwarte M3 met elektrische klapraampjes wil je nu wel net die 500 Euro extra bieden. Dat dan ook minder pijn als je de wagen de week erna met een 5K mark-up bij een dealer ziet staan.

@vliet:
ik lever enkel het platform, en de koopovereenkomst ontstaat tussen koper en verkoper. Ik heb daar niks mee te maken. Ik heb geen stock, ik doe geen consignatie of brokering. Voor te adverteren op het platform betaalt de koper een fixed cost en de hoogste bieder betaalt x % aan veilingkosten.

@Tom:
ik gebruik een standaard Wordpress add-on. Ik verwacht ook geen massa trafiek in de eerstkomende tijd. Dit is een niche platform. Wat niet wil zeggen dat we zullen schalen als we voelen dat de performantie eronder lijdt. Ook wanneer er een bod wordt geplaatst in de laatste minuut, wordt de veiling automatisch met 30 minuten verlengd.

Nog even kort de benefits:

voor de verkoper:
- serieuze geintereseerden: je creditcard gegevens zijn namelijk gekoppeld met jouw account. Als je een bod uitbrengt, moet je er vanuit gaan dat je de hoogste bieder gaat zijn en dat er dus veilingkosten aan verbonden zijn
- gelimiteerde kost: plaatsen van een advertentie kost enkele tientallen euro's.
- grote upside: je verkoopt je wagen aan de hoogst mogelijke marktprijs
- geen Nigeriaanse scammers, daar men een geldige creditcard moet geven om te bieden
- etc.

voor de koper:
- serieuze advertenties: verkopers dienen wel te betalen voor hun advertentie, wat het aantal nigeriaanse scammers weghoudt
- screening sellers: moderator bekijkt of de relevante persoon te vertrouwen is
- geuniformiseerde check/vragenlijst: alle relevante informatie is beschikbaar in de advertentie
- community van enthusiasts: geinteresseerden kunnen vragen stellen aan de verkoper via de reactie functie. Community members kunnen daarbij ook input geven
- etc.

Gooi al het beste van de huidige websites à la Vavato, Autoscout, Marktplaats maar ook Classic Driver op een hoop en je hebt wat ik wil bereiken. Beheerd door petrolheads, voor petrolheads.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Luco » 12 jan 2018, 10:55

Gaaf initiatief

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Jussi » 12 jan 2018, 11:12

Als toevoeging:

Er komt ook alleen content op die voor petrolheads interessant is. Op MP/Autoscout moet je filteren door duizenden advertenties. Er zijn tig leuke BMWs, maar duizenden oninteressante afgetrapte leasinghokken. Als je op zoek bent naar iets leuk moet je filteren, bijvoorbeeld op Alpina B3. Dan zie je leuke Alpina's. Heb je zin in een M product dan moet je kiezen tussen M3, M4, M5, etc. Maar als autoliefhebber heb je ook zin in een Mini met Hayabusa motor? Of een oldschool Defender? Ja, probeer dat maar eens te zoeken zonder uren kwijt te zijn.
Op de overzichtspagina zie je alle actieve en verleden veilingen. Zo zie je in een oogopslag alles wat interessant is voor jou. Geen 320d's M3 uitvoering (of ze moeten heel net zijn). Geen honderden sub categorien. Enkel de content die je als liefhebber wil zien: met goede foto's (insert Macboy) van in- en exterieur. Met een uitgebreide beschrijving dat leest als een verhaal, met de mogelijkheid dat je raad krijgt van mensen die meer over zulk type wagen kennen, met de mogelijkheid om de wagen te bemachtigen zonder het first come, first served principe. Dat is de USP van het platform.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Luco » 12 jan 2018, 11:21

En als het hoogste bod niet voldoende is voor de verkoper? Wat dan?

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Jussi » 12 jan 2018, 11:32

Net zoals op andere, fysieke of internetveilingen kan je een "reserve" instellen waarbij je aangeeft wat jouw minimumprijs is. Een wagen wordt niet verkocht als de reserve niet wordt gehaald. Wel kan de verkoper in contact gebracht worden met de hoogste bieder, die dan alsnog tot een overeenkomst kunnen komen.

Als je geen reserve ingeeft, wordt de wagen verkocht aan het hoogste bod. De verkoper kan dat ook niet weigeren. Wanneer je lid wordt en ook wanneer je een wagen via het platform aanbiedt, ga je akkoord met deze voorwaarden.

Geen of wel een reserve heeft voor- en nadelen. Geen reserve maakt dat je wagen voor veel minder verkocht kan worden, maar 'no reserve' veilingen trekken over het algemeen meer biedingen. Dat heeft dan weer een voordeel als je er echt snel vanaf wil en vergroot ook de potentiele upside.

Gebruikersavatar
Baboulah
Berichten: 1503
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Leuke automotive dealers in Europa

Bericht door Baboulah » 12 jan 2018, 21:05

Jussi schreef: 12 jan 2018, 10:43 @Baboulah: inderdaad, we zijn het gewend dat we tegelijk afhandelen naast de wagen. Echter speel ik hier op een pijnpunt dat ik zelf vaak heb ervaren. Je kan er niet snel genoeg naartoe (omdat je gewoon werkt in de week) waardoor de wagen wordt verkocht. Je gaat er naartoe, wil er nog even over nadenken en ondertussen wordt de wagen verkocht. Je bent onderweg en ondertussen krijg je telefoon dat de wagen is verkocht. Met de fixed window die de veiling biedt, hebben alle belanghebbenden de kans om erop te springen. Ook als zij misschien net dat iets meer ervoor over hebben omdat deze uitvoering hen nu net aanspreekt. Ik zeg maar als jij net op zoek bent naar een MY98, carbon zwarte M3 met elektrische klapraampjes wil je nu wel net die 500 Euro extra bieden. Dat dan ook minder pijn als je de wagen de week erna met een 5K mark-up bij een dealer ziet staan.
Deels mee eens, heb al diverse autos uit het buitenland gehaald en nooit zoiets meegemaakt. Gewoon duidelijke afspraken maken aan de telefoon of per email en aangeven dat als de auto is zoals besproken dat je hem meeneemt, prijs doe ik ook al van te voren afhandellen dan. Voor beide partijen duidelijk hoe of wat en gaat geen lange tijd overheen, maar dat ben ik en heb zo nog maar 1x iets meegemaakt wat niet verteld was, had hij zelf ook nog niet gezien en ging toen ook meteen nog een leuk bedrag van de prijs af.

Initiatief is erg cool verder! Hoop voor jou dat het lukt, en voor ons ook hebben we weer kijkvoer :) Er zal immers vast markt voor zijn als ik zie hoeveel mensen hier op het forum al autos kopen zonder hem uberhaupt gezien hebben op fotos ofzo (de M4 cabrio bijvoorbeeld) of zonder proefrijden etc, er zijn mensen die dat kunnen kennenlijk.

Iets waar ik mij overigens altijd over erger op sites zoals autoscout etc, is dat je niet kan zoeken op aandrijvings type (FWD/RWD/AWD/4WD etc), soms zoek je niet specifiek een auto maar wil je gewoon zien wat er te krijgen is met een bepaalde aandrijving...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMeinders, Fedmas, frankie, k33z, Kadett, Luco, Philipoo, Wout309t en 419 gasten