Omslagpunt benzine diesel
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Omslagpunt benzine diesel
Aangezien er hier wel meer Excel fanaten zitten en de discussie omslagpunten wel vaker voorbij komt even een screenshot van een Excelletje wat ik eens gemaakt heb.
Je zoekt zo op basis van gewicht en verbruik je maand kosten (brandstof en HSB) op voor benzine en diesel:
Je zoekt zo op basis van gewicht en verbruik je maand kosten (brandstof en HSB) op voor benzine en diesel:
- Bijlagen
-
- km prijs tabel.jpg (386.3 KiB) 2366 keer bekeken
- Arthur
- Berichten: 39727
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Omslagpunt benzine diesel
Ah, dan is mijn Golf GTi net zo duur als een 520dA touring. Geeft weer een rechtvaardiging om terug te switchen. Thnx!
Mooi, handig staatje.
Mooi, handig staatje.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Omslagpunt benzine diesel
graag gedaan, bied soms echt wel inzichten ja!
1 op 8 of 1 op 6 klinkt misschien snel net zo "erg" verschil als 1 op 16 of 1 op 14 toch scheelt het heel anders in je maandkosten.
1 op 8 of 1 op 6 klinkt misschien snel net zo "erg" verschil als 1 op 16 of 1 op 14 toch scheelt het heel anders in je maandkosten.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Omslagpunt benzine diesel
Ik zeg altijd maar zo;
Als er genoeg geld overblijft, dan kost het nooit te veel
Als er genoeg geld overblijft, dan kost het nooit te veel
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Luco
- Berichten: 27884
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Omslagpunt benzine diesel
Een diesel is dus qua kosten al snel goedkoper dan een benzine, maar dat is alleen brandstof en hsb.
- Arthur
- Berichten: 39727
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Omslagpunt benzine diesel
Rest rekenen we niet mee als we naar onszelf toe rekenen
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Omslagpunt benzine diesel
Als je auto’s rijdt van 5 jaar oud rijdt zoals ik dan is het verschil er verder ook niet. Afschrijving is gelijk en tegenwoordig een diesel misschien wel minder onderhoud gevoelig dan een benzine.
- duifjes.com.
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
- Auto: Ja heb ik
Re: Omslagpunt benzine diesel
Daarom rij ik LPG, nog goedkoper
-
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
- Locatie: ZO Brabant
Re: Omslagpunt benzine diesel
Opvallend ook wel hoe klein het verschil is tussen een middenklasse diesel en bijvoorbeeld een 5 serie in maandelijkse lasten. Voor 5 tientjes meer in de maand rij je een 5 ipv een 1.
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Omslagpunt benzine diesel
^^ klopt daarom rij ik nu een 5
verbaasde mij ook, zon klein verschil.
verbaasde mij ook, zon klein verschil.
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Omslagpunt benzine diesel
En toch ben ik nu met een diesel toch nog iets goedkoper uit in de maand.
Lpg hier in de omgeving doet al snel minimaal 70-75 cent de liter en dissel rond de 1,20 als je een beetje op let.
Door m'n grijskenteken is de wegenbelasting net een paar euro minder in de maand en als ik dan naar de vaste lasten kijk gaat het richting de 3tientjes voordeel voor de dissel.
In dat voordeel zit nog geen benzine tanken verrekend en ook geen lpg toevoeging zoals ik had voor de flashtube.
Maar het is net wat je ermee doet, ik trek teveel en dan komt er eens in de 2 weken een volle tank benzine bij bijvoorbeeld en dan is het verschil nog veel groter.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: Omslagpunt benzine diesel
Leuk !!
Dit schema is alleen handig bij vaste km-stand toch ? Dus om inzicht te geven. Zou mooi zijn als je in het bestand de km stand variabel kunt invoeren. Neem aan dat dit eenvoudig te doen is ?
Bij dit schema wordt duidelijk dat pas ruim onder 25.000 of boven de 30.000 het omslagpunt kleiner resp groter wordt. De verschillen zijn hier dus niet groot. Ben benieuwd bij 15.000, 20.000, 40.000 en 50.000km. Kan je die dan ook even plaatsen ?
Dit schema is alleen handig bij vaste km-stand toch ? Dus om inzicht te geven. Zou mooi zijn als je in het bestand de km stand variabel kunt invoeren. Neem aan dat dit eenvoudig te doen is ?
Bij dit schema wordt duidelijk dat pas ruim onder 25.000 of boven de 30.000 het omslagpunt kleiner resp groter wordt. De verschillen zijn hier dus niet groot. Ben benieuwd bij 15.000, 20.000, 40.000 en 50.000km. Kan je die dan ook even plaatsen ?
- duifjes.com.
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
- Auto: Ja heb ik
Re: Omslagpunt benzine diesel
Ferdi Gielen schreef: ↑20 dec 2017, 08:53En toch ben ik nu met een diesel toch nog iets goedkoper uit in de maand.
Lpg hier in de omgeving doet al snel minimaal 70-75 cent de liter en dissel rond de 1,20 als je een beetje op let.
Door m'n grijskenteken is de wegenbelasting net een paar euro minder in de maand en als ik dan naar de vaste lasten kijk gaat het richting de 3tientjes voordeel voor de dissel.
In dat voordeel zit nog geen benzine tanken verrekend en ook geen lpg toevoeging zoals ik had voor de flashtube.
Maar het is net wat je ermee doet, ik trek teveel en dan komt er eens in de 2 weken een volle tank benzine bij bijvoorbeeld en dan is het verschil nog veel groter.
Bij mij in de straat is het ook rond de 120cent, LPG tank ik redelijk in de buurt voor 62 cent.
Als ik zware trailers zou trekken altijd een diesel, makkelijker, beter en blijft langer heel
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Omslagpunt benzine diesel
Exel is idd volledig variabel, je kan de brandstof prijs en km stand invullen naar wat je wil, jammer dat je hier geen excel file kan delenMacboy schreef: ↑20 dec 2017, 09:28 Leuk !!
Dit schema is alleen handig bij vaste km-stand toch ? Dus om inzicht te geven. Zou mooi zijn als je in het bestand de km stand variabel kunt invoeren. Neem aan dat dit eenvoudig te doen is ?
Bij dit schema wordt duidelijk dat pas ruim onder 25.000 of boven de 30.000 het omslagpunt kleiner resp groter wordt. De verschillen zijn hier dus niet groot. Ben benieuwd bij 15.000, 20.000, 40.000 en 50.000km. Kan je die dan ook even plaatsen ?
Zal wat extra screenshots plaatsen straks
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
- Contacteer:
Re: Omslagpunt benzine diesel
Erg fijn overzicht! Misschien kun je het in een Google Excel document plakken en deze link openbaar maken/hier delen?
Ben wel benieuwd naar de ook lagere gewichtsklassen.
Ben wel benieuwd naar de ook lagere gewichtsklassen.
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Omslagpunt benzine diesel
Ik ben wel benieuwd naar de combinatie van 2 benzine auto’s vs 1 kleine diesel en 1 benzine.
- dvh
- Berichten: 17191
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Omslagpunt benzine diesel
Iedereen aan de M550d!
- Ferdi
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Omslagpunt benzine diesel
Dat zijn de betere prijzen!duifjes.com. schreef: ↑20 dec 2017, 09:35Ferdi Gielen schreef: ↑20 dec 2017, 08:53En toch ben ik nu met een diesel toch nog iets goedkoper uit in de maand.
Lpg hier in de omgeving doet al snel minimaal 70-75 cent de liter en dissel rond de 1,20 als je een beetje op let.
Door m'n grijskenteken is de wegenbelasting net een paar euro minder in de maand en als ik dan naar de vaste lasten kijk gaat het richting de 3tientjes voordeel voor de dissel.
In dat voordeel zit nog geen benzine tanken verrekend en ook geen lpg toevoeging zoals ik had voor de flashtube.
Maar het is net wat je ermee doet, ik trek teveel en dan komt er eens in de 2 weken een volle tank benzine bij bijvoorbeeld en dan is het verschil nog veel groter.
Bij mij in de straat is het ook rond de 120cent, LPG tank ik redelijk in de buurt voor 62 cent.
Als ik zware trailers zou trekken altijd een diesel, makkelijker, beter en blijft langer heel
Hier in de buurt van m'n werk, een van de weinige waar ik terecht kon voor lpg staat het nu op 79 cent.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Omslagpunt benzine diesel
Dat gevoel heb ik niet en het weerhoud me er van om weer een diesel te nemen om eerlijk te zijn. Wellicht shop ik qua kilometerstanden ook ongunstig maar ben wel benieuwd naar cijfers eigenlijk. Pompen, verstuivers, roetfilters... stuk voor stuk dure onderdelen. Nu zijn benzine motoren ook wel behoorlijk gevoeliger geworden dus je zou zo maar gelijk kunnen hebben hoor.Martijn_bmw schreef: ↑17 dec 2017, 19:51 en tegenwoordig een diesel misschien wel minder onderhoud gevoelig dan een benzine.
Dus het excel sheet is leuk en herkenbaar maar alle kosten gaan mank als je een goede tegenvaller hebt qua reparatie kosten. Dat zal beide kanten op kunnen werken in de praktijk dus volgens mij moet je gewoon rijden wat je zelf prettig vindt, de rest is een gok...
- Arthur
- Berichten: 39727
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Omslagpunt benzine diesel
De rest zou je best een gok kunnen noemen maar dat sheetje geeft de feiten weer van de vaste lasten. Als je alles van te voren weet neem je de goede gok. Maar dat weet je niet dus ga je uit van de zekerheden
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Omslagpunt benzine diesel
Wij zien in de lease op het moment meer problemen met verstuivers pompen kettingen turbo’s etc bij benzine dan diesel.
Tot benzine indirect en atmo was waren die absoluut degelijker en minder duur in onderhoud maar nu hebben ze allebei dezelfde dure onderdelen. Hoge druk pomp en verstuivers even duur bij benzine en diesel, zelfde geld voor de turbo.
En meer ketting ellende bij vele diverse benzine motoren
Tot benzine indirect en atmo was waren die absoluut degelijker en minder duur in onderhoud maar nu hebben ze allebei dezelfde dure onderdelen. Hoge druk pomp en verstuivers even duur bij benzine en diesel, zelfde geld voor de turbo.
En meer ketting ellende bij vele diverse benzine motoren
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Omslagpunt benzine diesel
Daar was ik al bang voor Martijn..... Ergo, het auto rijden is een stuk duurder geworden als we al moeten accepteren dat je gewoon tegen hoge kosten aan loopt. Is het niet qua afschrijving dan is het wel qua onderhoud. De auto industrie heeft de klant weer waar ze die graag hebben....
Dat het stuk gaat is tegenwoordig ook vaak een zekerheid
- Arthur
- Berichten: 39727
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Baboulah, bleu_dust, KoenM, Mark 320iS en 169 gasten