Nieuw project
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:31
Nieuw project
Ik heb samen met mijn broertje besloten dat we een trackday auto gaan bouwen.
Na vanaf 2009 wat circuit's en slaloms te hebben gereden eerst met de 147 GTA daarna met de Z3 coupe en als laatste met de Porsche 911 3.2. De laatste is nu een half jaar geleden is ingeruild voor een 997.
Toch jeukt het weer bij ons om aan de slag te gaan met het trackday rijden.
Nu hebben wij besloten dat het een BMW moet worden maar na veel wikken en wegen komen we zelf niet echt tot het besluit wat nu de beste uitvoering hiervoor is.
We doen het voor de lol dus moet wel een auto blijven die op kenteken kan blijven staan.
Hieronder de opties die wij open hebben staan misschien zijn er hier medeforumers die ons goede tips kunnen geven bij het besluit.
E36 323i coupe/sedan
E36 325i coupe/sedan
E36 328i coupe/sedan
E36 323ti compact
E46 325ti compact
E46 323i coupe/sedan
E46 325i coupe/sedan
E46 328i coupe/sedan
Volgens mij zijn deze blokken redelijk bestemd tegen trackday rijden mits goed onderhoud.
Graag jullie tips en tricks voor de keuze
Na vanaf 2009 wat circuit's en slaloms te hebben gereden eerst met de 147 GTA daarna met de Z3 coupe en als laatste met de Porsche 911 3.2. De laatste is nu een half jaar geleden is ingeruild voor een 997.
Toch jeukt het weer bij ons om aan de slag te gaan met het trackday rijden.
Nu hebben wij besloten dat het een BMW moet worden maar na veel wikken en wegen komen we zelf niet echt tot het besluit wat nu de beste uitvoering hiervoor is.
We doen het voor de lol dus moet wel een auto blijven die op kenteken kan blijven staan.
Hieronder de opties die wij open hebben staan misschien zijn er hier medeforumers die ons goede tips kunnen geven bij het besluit.
E36 323i coupe/sedan
E36 325i coupe/sedan
E36 328i coupe/sedan
E36 323ti compact
E46 325ti compact
E46 323i coupe/sedan
E46 325i coupe/sedan
E46 328i coupe/sedan
Volgens mij zijn deze blokken redelijk bestemd tegen trackday rijden mits goed onderhoud.
Graag jullie tips en tricks voor de keuze
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Nieuw project
Dus of een E36 of een E46? Vervolgens neem je de snelste 6 cilinder binnen het budget
Ik ging voor een E46, omdat ze nieuwer zijn zodat je waarschijnlijk minder hoeft te restaureren voordat je aan bouwen toekomt. Dat gezegd hebbende, beide zijn prima als basis. Zoek gewoon een zo knap mogelijk ding.
Ik ging voor een E46, omdat ze nieuwer zijn zodat je waarschijnlijk minder hoeft te restaureren voordat je aan bouwen toekomt. Dat gezegd hebbende, beide zijn prima als basis. Zoek gewoon een zo knap mogelijk ding.
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Nieuw project
Bij de e36 zijn de blokken meer bulletproof en eenvoudiger aan te sleutelen. Probeer een m52b25 of m52b28 te pakken. Heerlijke blokken.
Daarbij vind ik een e36 stuk meer hardcore en strakker sturen dan een e46. De e46 heeft m.i meer e39/e38 genen wat betreft sturen en wegligging.
328ti lekkerst sturend slaatje wat ik heb gehad en meest agile van de e36 reeks!
Maarja allemaal persoonlijk. Succes met de besluitvorming
Daarbij vind ik een e36 stuk meer hardcore en strakker sturen dan een e46. De e46 heeft m.i meer e39/e38 genen wat betreft sturen en wegligging.
328ti lekkerst sturend slaatje wat ik heb gehad en meest agile van de e36 reeks!
Maarja allemaal persoonlijk. Succes met de besluitvorming
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Nieuw project
Sorry 323ti, ik heb er ooit een 328ti van gemaakt...
M50 inlaat erop en spagettispruitstuk en gas op die lollie
M50 inlaat erop en spagettispruitstuk en gas op die lollie
- Mrton
- Berichten: 785
- Lid geworden op: 06 jan 2010, 21:05
Re: Nieuw project
Al eens aan een BMW gedacht?
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:31
Re: Nieuw project
Niels: volgens mij maakt de koets qua roest niet veel uit of je E36 of E46 heb beide roesten goed
Rogerb: Mooie E36 maar die velgen en interieur heb ik niet nodig Recaro's staan al klaar en het extra set van de Z3 willen we hiervoor gebruiken.
328TI: bedankt voor de info zoiets helpt wel met het maken van de keuze.
Het model van de E36 vinden wij ook mooier dan de E46 plus als je naar de nurburgring kijkt zetten de E36's daar knappe tijden neer.
Mrton: nog niet aan gedacht misschien is dat wel wat
Rogerb: Mooie E36 maar die velgen en interieur heb ik niet nodig Recaro's staan al klaar en het extra set van de Z3 willen we hiervoor gebruiken.
328TI: bedankt voor de info zoiets helpt wel met het maken van de keuze.
Het model van de E36 vinden wij ook mooier dan de E46 plus als je naar de nurburgring kijkt zetten de E36's daar knappe tijden neer.
Mrton: nog niet aan gedacht misschien is dat wel wat
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: Nieuw project
Hmm budget speelt een grote rol denk ik. De 328 en 323 hebben wel andere koppelwaardes en de 325 is met vanos en zonder te krijgen. Vanaf de e46 zit je inderdaad aan wat technisch gedoe maar lijkt me geen probleem in principe mits je er de tijd voor neemt.
Caroserrie is in elk geval zwaarder maar ook 40 % stijver t.o.z van de e36 reeks.
Dit lijkt mij ook een prettige bijkomstigheid op het circuit.
Een e36 met een 3.0 stroker (m50 onderkant met m52 kop en m54 3.0 zuigers)
Heeft veel potentie! Tilt gelijk de auto naar 240pk. Praktisch een Amerikaanse m3.
Caroserrie is in elk geval zwaarder maar ook 40 % stijver t.o.z van de e36 reeks.
Dit lijkt mij ook een prettige bijkomstigheid op het circuit.
Een e36 met een 3.0 stroker (m50 onderkant met m52 kop en m54 3.0 zuigers)
Heeft veel potentie! Tilt gelijk de auto naar 240pk. Praktisch een Amerikaanse m3.
- 328Ti
- Berichten: 3028
- Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10
Re: Nieuw project
De 328i is per saldo “luier” dan de 323i (323i is gewoon een 2,5ltr). Is wel sneller maar minder gewillig in de toeren.
Achteraf zou ik met de ti gewoon het bestaande blok kietelen.
Wat betreft dat stroker verhaal: eigenlijk elk onderblok wat je pakt dien je uit te honen. En dus overmaats zuiger te gebruiken = moneypit.
m54b30 rotating assembly leuk, zuigers zijn gewoon niet bruikbaar. En iedereen die het wel wil proberen, be my guest, heb nog een hele set staan
Achteraf zou ik met de ti gewoon het bestaande blok kietelen.
Wat betreft dat stroker verhaal: eigenlijk elk onderblok wat je pakt dien je uit te honen. En dus overmaats zuiger te gebruiken = moneypit.
m54b30 rotating assembly leuk, zuigers zijn gewoon niet bruikbaar. En iedereen die het wel wil proberen, be my guest, heb nog een hele set staan
-
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:31
Re: Nieuw project
Budget hebben we geen eisen aan gesteld, het gaat er voornamelijk om een goede basis te hebben en deze om te bouwen.
Hoeft ook niet een project te zijn wat in 1 dag klaar is
Er word een kooi in gebouwd want dat is wel een vereiste vind ik.
Samen hebben wij al een aantal auto's opgebouwd en opgeknapt (alfa's, bmw's, porsche's) dus daar verwachten wij niet een heel groot probleem.
Mijn vriendin rijd in een E46 van 2005 en ik vind dat dit qua stuurgedrag het gewoon net niet is terwijl mijn Z3 coupe een veel beter en directer stuurgedrag heeft.
Daar komt ook onze twijfel vandaan tussen de E36 of E46.
Hoeft ook niet een project te zijn wat in 1 dag klaar is
Er word een kooi in gebouwd want dat is wel een vereiste vind ik.
Samen hebben wij al een aantal auto's opgebouwd en opgeknapt (alfa's, bmw's, porsche's) dus daar verwachten wij niet een heel groot probleem.
Mijn vriendin rijd in een E46 van 2005 en ik vind dat dit qua stuurgedrag het gewoon net niet is terwijl mijn Z3 coupe een veel beter en directer stuurgedrag heeft.
Daar komt ook onze twijfel vandaan tussen de E36 of E46.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 182 gasten