Advies, Duitse auto naar Spanje.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door HarryC » 06 dec 2017, 14:00

Heren,

Ik ben op zoek naar iemand die mij antwoord kan geven op de volgende kwestie.

Ik wil een Duitse auto, van een Duitser kopen die in Duitsland staat en wil hem via Nederland (weekje/paar dagen) doorrijden naar Spanje en daar importeren en op naam zetten.
Wat ik niet wil is dat de auto in Nederland geregistreerd staat of wordt, dus Nederlands export/import kenteken valt af.
Duits export kenteken schijnt verboden te zijn in Nederland en in een gedeelte van andere Europese landen, maar welke kan ik nergens vinden, dus die zou ook afvallen.

Wat zijn opties en mogelijkheden, voorwaarde is dat ik de auto zelf naar Spanje wil rijden.

Wil niet onbeleefd zijn maar zit niet te wachten op:
Vragen als "waarom"
Voorstellen die niet aan mijn uitgangspunten voldoen
Zoek duidelijkheid en zekerheid dus op "ik denk" reacties heb ik ook niets
Geen opmerkingen over tassen, hoezen opladers e.d.

Alvast bedankt,
Harry

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door fuseekogel » 06 dec 2017, 14:48

Je kan bij de Belastingdienst een vrijstelling online aanvragen voor het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland. Het is dan toegestaan met de auto hier te rijden, wel het papier uitprinten en bij je houden.

mark323ti
Berichten: 1488
Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door mark323ti » 06 dec 2017, 14:55

http://deckungskarten.eu/epages/336c867 ... icherungen

Gewoon een rood ausfuhrkennzeichen. Is 30 dagen geldig, daarbij ben je ook verzekerd, ook in buitenland.

Eigen ervaring:
Afgelopen voorjaar een VW Touran in DLD gekocht, rood ausfuhrkennzeichen erbij. Eerst naar Nederland gereden, toen 2 weken op vakantie naar Frankrijk (met ausfuhrkennzeichen). Daarna pas in NL op kenteken gezet.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Sander-E46 » 06 dec 2017, 14:58

mark323ti schreef: 06 dec 2017, 14:55 http://deckungskarten.eu/epages/336c867 ... icherungen

Gewoon een rood ausfuhrkennzeichen. Is 30 dagen geldig, daarbij ben je ook verzekerd, ook in buitenland.

Eigen ervaring:
Afgelopen voorjaar een VW Touran in DLD gekocht, rood ausfuhrkennzeichen erbij. Eerst naar Nederland gereden, toen 2 weken op vakantie naar Frankrijk (met ausfuhrkennzeichen). Daarna pas in NL op kenteken gezet.
In Nederland is dit kenteken niet geldig.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door HarryC » 06 dec 2017, 15:13

fuseekogel schreef: 06 dec 2017, 14:48 Je kan bij de Belastingdienst een vrijstelling online aanvragen voor het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland. Het is dan toegestaan met de auto hier te rijden, wel het papier uitprinten en bij je houden.
In dit geval staat de auto geregistreerd op mijn naam in Nederland, wat ik dus niet wil.

Duits exportkenteken is inderdaad verboden in Nederland dus is geen optie.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door ///Joost » 06 dec 2017, 15:14

Sander-E46 schreef: 06 dec 2017, 14:58 In Nederland is dit kenteken niet geldig.
Hoezo niet? Ik moet nog de eerste ervaring lezen van iemand die een boete heeft gekregen met een plaat met het rode vlak. Of weet jij meer? Ik weet dat het KZK met het gele vlak wel een probleem is. Zoals Fuseekogel aangeeft is het wel een moetje om bij de BD vrijstelling aan te vragen. Dit kan gewoon online of op je mobiel en is 2 weken geldig.
Kanttekening hierbij dat volgens berichten de regels versopeld zijn in die zin dat een KZK met het gele vlak ook gedoogd wordt in NL. Je moet echter ook nog door Belgie en Frankrijk, dus dan zou ik gewoon met een rood vlakje gaan rijden icm een Europese dekking.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door ///Joost » 06 dec 2017, 15:19

HarryC schreef: 06 dec 2017, 15:13
fuseekogel schreef: 06 dec 2017, 14:48 Je kan bij de Belastingdienst een vrijstelling online aanvragen voor het rijden met een buitenlands kenteken in Nederland. Het is dan toegestaan met de auto hier te rijden, wel het papier uitprinten en bij je houden.
In dit geval staat de auto geregistreerd op mijn naam in Nederland, wat ik dus niet wil.

Duits exportkenteken is inderdaad verboden in Nederland dus is geen optie.
De auto staat dan niet geregistreerd op je naam. Hij is alleen gelinkt aan je naam vanwege je BSN. Of wil je niet dat de auto uberhaupt aan je naam gelinkt is?

Als je niet met een Duits exportkenteken wilt rijden (wat bij mijn weten gewoon gedoogd wordt...bij de RDW zie je niet anders), dan blijft er weinig over dan met een trailer het ding ophalen.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door HarryC » 06 dec 2017, 15:22

Wil idd niet dat de auto aan mijn naam gelinkt is in Nederland, ik zie ook Duitse exportkentekens rondrijden in Nederland maar mag dus niet, 450 euro boete en inbeslagname auto zonder waarschuwing.

Trailer wil ik dus niet, moet toch een andere oplossing bestaan....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Arthur » 06 dec 2017, 15:30

Iemand anders, die het niets uitmaakt, de online aanvraag laten doen?

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Sander-E46 » 06 dec 2017, 15:30

///Joost schreef: 06 dec 2017, 15:14
Sander-E46 schreef: 06 dec 2017, 14:58 In Nederland is dit kenteken niet geldig.
Hoezo niet? Ik moet nog de eerste ervaring lezen van iemand die een boete heeft gekregen met een plaat met het rode vlak. Of weet jij meer? Ik weet dat het KZK met het gele vlak wel een probleem is. Zoals Fuseekogel aangeeft is het wel een moetje om bij de BD vrijstelling aan te vragen. Dit kan gewoon online of op je mobiel en is 2 weken geldig.
Kanttekening hierbij dat volgens berichten de regels versopeld zijn in die zin dat een KZK met het gele vlak ook gedoogd wordt in NL. Je moet echter ook nog door Belgie en Frankrijk, dus dan zou ik gewoon met een rood vlakje gaan rijden icm een Europese dekking.
Ik wilde een E46 uit Duitsland halen dus vandaar dat ik me er enigszins in heb verdiept. Kortgezegd zijn beide kentekens gewoon niet geldig volgens de Nederlandse wet. Met een geel vlak is sowieso voor in Duitsland zelf want dat is gewoon een tijdelijk kenteken. Met een Rood vlak is ook verboden, schijnbaar wordt het gedoogd omdat de Nederlandse politie het niet kan verkopen dat een Kenteken wat volgens Duitsland in de hele EU geldig is niet geldig is. Er staan gewoon boetes van ik meen 450€ en zelfs zwaardere sancties voor. Of er echt veel problemen mee voorkomen weet ik niet.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Sander-E46 » 06 dec 2017, 15:35

Is het niet mogelijk een Spaans kenteken te regelen en die er in Duitsland op te hangen? Of vraag de eigenaar of hij jou met zijn platen terug laat rijden als je ze later weer terugstuurt naar Duitsland. Je mag als Nederlander 2 weken in een buitenlandse auto rijden.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door ///Joost » 06 dec 2017, 15:39

Sander-E46 schreef: 06 dec 2017, 15:35 Is het niet mogelijk een Spaans kenteken te regelen en die er in Duitsland op te hangen? Of vraag de eigenaar of hij jou met zijn platen terug laat rijden als je ze later weer terugstuurt naar Duitsland. Je mag als Nederlander 2 weken in een buitenlandse auto rijden.
Dan moet ie ook MRB vrijstelling aanvragen bij de BD en dat wil hij niet. En het kan 'officieel' ook alleen maar als de auto gehuurd, geleased of geleend is. Zo zijn er dus allemaal haken en ogen.

Wat Harry wil kan helemaal niet zonder ergens water bij de wijn te doen.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door HarryC » 06 dec 2017, 15:47

Hahaha, ik haat water bij de wijn doen, das zonde van de wijn...

De optie om de auto op naam van de Duitser te laten staan en de auto pas in Spanje over te schrijven ga ik volgende week met hem bespreken, we kennen elkaar wel dus dat is misschien een optie.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Gijzert » 06 dec 2017, 16:03

Maar je mag als Nederlander geen auto op witte platen rijden.
Als ze je dan pakken betaal je ook bpm en boetes zo hoog als de bpm.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door ///Joost » 06 dec 2017, 16:05

Gijzert schreef: 06 dec 2017, 16:03 Maar je mag als Nederlander geen auto op witte platen rijden in Nederland zonder MRB vrijstelling.
Als ze je dan pakken betaal je ook bpm en boetes zo hoog als de bpm.
Exact (en fixed). Tenzij je de Duitser voor jou die week in Nederland taxichauffeurtje laat spelen, zul je toch echt MRB vrijstelling aan moeten vragen.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Sander-E46 » 06 dec 2017, 16:35

///Joost schreef: 06 dec 2017, 16:05
Gijzert schreef: 06 dec 2017, 16:03 Maar je mag als Nederlander geen auto op witte platen rijden in Nederland zonder MRB vrijstelling.
Als ze je dan pakken betaal je ook bpm en boetes zo hoog als de bpm.
Exact (en fixed). Tenzij je de Duitser voor jou die week in Nederland taxichauffeurtje laat spelen, zul je toch echt MRB vrijstelling aan moeten vragen.
2 weken mag dit zonder dat je belasting verschuldigd bent toch?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door ///Joost » 06 dec 2017, 16:39

Ja klopt Sander, maar je moet die vrijstelling dus wel aanvragen/aanmelden via de site van de Belastingdienst, want ze moeten kunnen controleren wanneer die 2 weken afgelopen zijn. Je moet dan je naam en BSN invullen, plus het chassisnr en type van de auto. Dan krijg je automatisch 2 weken MRB vrijstelling. Is die periode afgelopen, dan ben je direct BPM/MRB plichtig.

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Frank_Sch » 06 dec 2017, 18:47

Toch een vraag omdat dit van belang is voor wat mag. Hoe zit het dan met jouw status qua ingezetene? Ben je Nederlands ingezetene of Spaans ingezetene? Ofwel waar betaal jij belasting? In nld of es?

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door HarryC » 06 dec 2017, 19:17

Waarom is dit van belang voor wat mag, je weet al genoeg als ik schrijf dat ik in Spanje de auto op m'n naam zet. Daar zijn namelijk voorwaarden aan verbonden waar ik aan voldoe.

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 836
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: onder een BMW

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door MVB » 06 dec 2017, 19:19

HarryC schreef: 06 dec 2017, 15:47 Hahaha, ik haat water bij de wijn doen, das zonde van de wijn...

De optie om de auto op naam van de Duitser te laten staan en de auto pas in Spanje over te schrijven ga ik volgende week met hem bespreken, we kennen elkaar wel dus dat is misschien een optie.
Vorig jaar hebben wij ook zo een auto uit Duitsland opgehaald, op Duitse platen.
Er is daar een regeling voor dat iemand anders tijdelijk met jou platen kan rijden. We hebben toen bij de eigenaar wat formulieren in gevuld, en de platen retour gestuurd toen de auto in Nederland was.

Hoe die regeling hete weet ik niet meer maar dat weet jou bekende vast wel.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door HarryC » 06 dec 2017, 19:25

MJvanBlokland schreef: 06 dec 2017, 19:19
Vorig jaar hebben wij ook zo een auto uit Duitsland opgehaald, op Duitse platen.
Er is daar een regeling voor dat iemand anders tijdelijk met jou platen kan rijden. We hebben toen bij de eigenaar wat formulieren in gevuld, en de platen retour gestuurd toen de auto in Nederland was.

Hoe die regeling hete weet ik niet meer maar dat weet jou bekende vast wel.
Klinkt goed, zal het zelf eerst eens opzoeken!

Frank_Sch
Berichten: 2122
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Frank_Sch » 06 dec 2017, 20:01

Succes er mee. Ben benieuwd naar je ervaringen.

Gijzert
Berichten: 4998
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Gijzert » 06 dec 2017, 20:48

MJvanBlokland schreef: 06 dec 2017, 19:19
HarryC schreef: 06 dec 2017, 15:47 Hahaha, ik haat water bij de wijn doen, das zonde van de wijn...

De optie om de auto op naam van de Duitser te laten staan en de auto pas in Spanje over te schrijven ga ik volgende week met hem bespreken, we kennen elkaar wel dus dat is misschien een optie.
Vorig jaar hebben wij ook zo een auto uit Duitsland opgehaald, op Duitse platen.
Er is daar een regeling voor dat iemand anders tijdelijk met jou platen kan rijden. We hebben toen bij de eigenaar wat formulieren in gevuld, en de platen retour gestuurd toen de auto in Nederland was.

Hoe die regeling hete weet ik niet meer maar dat weet jou bekende vast wel.
In Duitsland wel. In Nederland niet.

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door HarryC » 06 dec 2017, 20:49

Kon er al niets over vinden op 't net....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Advies, Duitse auto naar Spanje.

Bericht door Arthur » 07 dec 2017, 02:17

HarryC schreef: 06 dec 2017, 19:17 Waarom is dit van belang voor wat mag, je weet al genoeg als ik schrijf dat ik in Spanje de auto op m'n naam zet. Daar zijn namelijk voorwaarden aan verbonden waar ik aan voldoe.
Pfff....
Nou, hoe importeert een Spanjaard een auto uit Duitsland? Doe jij het ook zo. Succes!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 365 gasten