Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door alt » 25 okt 2017, 18:12

Aangezien er steeds meer binnensteden dicht gaan voor oude diesels, die wegenbelasting betalen om het onderhoud & de kosten voor nieuwe wegen.
Maar nu mogen zij wel voor alle openbare wegen betalen, maar mogen niet op alle openbare wegen rijden.
Dat is in discrepantie met het gelijkheid beginsel.

Met oude auto's rijden is zelf beter voor het milieu, want er behoeft geen extra Co2 te worden uitgestoten bij het vervaardigen van nieuwe auto's.
Dat is volgens mij, duurzaamheid.

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3028
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door 328Ti » 25 okt 2017, 20:11

Nou..... die Co2 en NoX uitstoot wat een verbrandingsmotor uitstaat staat in schril contract met assemblage en verwerking grondstoffen. Ben wel met je eens dat mrb gestoeld is op beheer en instandhouding wegennet. Dus in dit geval zou het strikt financieel kloppen. Echter denk ik dat de diesel binnen 20jr uit het straatbeeld is verdwenen ivm boycot diesel

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31252
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door JP » 25 okt 2017, 20:22

De vergrijzing is slecht voor het milieu !

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door GEpower » 25 okt 2017, 20:49

Het tegenovergestelde is waar. De oudere diesels (12 jaar+) moeten straks 15% meer wegenbelasting betalen:

[url]https://amklassiek.nl/definitief-oude-d ... 06/19/[url]

De duurzaamheids discussie kun je inderdaad voeren, echter zijn ze vooral onpopulair vanwege de uitstoot (inderdaad NOx / fijnstof)

Tom
Berichten: 21730
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door Tom » 25 okt 2017, 21:54

Ik heb geen idee wat daadwerkelijk slecht is voor je lichaam als je in de binnenstad rondloopt, maar oude diesels die zo'n smerige roetlucht uitstoten zou ik ook liever niet meer zien. Kan goed zijn dat het tussen de oren zit omdat je zo'n zwarte roetwolk ziet en de uitstoot van benzine niet... ik heb geen idee.

Opzich vind ik er dus wel wat voor te zeggen dat we voor een beter milieu gaan en zaken verbieden. Grootste probleem vind ik het meten met twee maten rondom milieu. Het afstraffen bijvoorbeeld.. heb dan ballen als overheid en ga zaken keihard verbieden als het je om milieu gaat. Nu is het ordinair geld binnenharken door zaken 'onaantrekkelijk' te maken, maar we laten het wel te koop (net als sigaretten). Ook verbaas ik mij over stoplichten en drempels... hoeveel auto moeten er wel niet onnodig afremmen en optrekken door slecht afgestelde stoplichten en onnodige drempels. Niemand in de overheid die je daarover hoort. Stel stoplichten goed af (m.n. in rustige tijdstippen) zodat ze auto's detecteren en het hele fucking Nederlandse wagenpark gaat erdoor minder uitstoten. Die techniek zal het probleem niet zijn, eenmalig wat extra lussen in het wegdek en een software-update. En ik kots op parkeerplaatsen voor elektrisch laden die altijd voor de deur van hetgeen liggen waar je moet zijn. Goed dat die oplaadplekken er zijn, maar waarom moeten die altijd bij de ingang? Wat geeft je het recht als je goed voor het milieu bent om minder ver te lopen? Gehandicaptenparkeerplaatsen horen er te liggen. Die oplaadplekken doe je maar verspreid over de rest of halverwege de normale parkeerplaatsen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27888
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door Luco » 25 okt 2017, 22:04

gaan we dan de nieuwe gechipte zwart rokende diesels ook aanpakken??
hypocrisie ten top.

Tom, die laadplekken bij de ingang is vrij logisch, goedkoopste plaats om aan te leggen, zou jij ook doen als eigenaar van het pand, want dan ga je ook niet de halve parkeerplaats open graven voor een kabeltje :-)

Tom
Berichten: 21730
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door Tom » 25 okt 2017, 22:12

Luco schreef: 25 okt 2017, 22:04
Tom, die laadplekken bij de ingang is vrij logisch, goedkoopste plaats om aan te leggen, zou jij ook doen als eigenaar van het pand, want dan ga je ook niet de halve parkeerplaats open graven voor een kabeltje :-)
Klopt.. en lekker recht voor de ingang want dan kun je laten zien hoe groen je bent.. goed voor je imago.
Dat geld de echte rol speelt (niet de hele parkeerplaatsen open willen halen want dat kost geld en meer klanten dankzij je groene imago) is ook de echte reden.
Het is net als bedrijven die papieren post afschaffen. Natuurlijk ouderwets en digitaal veel voordelen, maar ze doen het allemaal onder het mom van het milieu. De grootste onzin.. ze doen het allemaal uit kostenbesparing natuurlijk. Noem het beestje gewoon bij naam.

Robin
Berichten: 51400
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door Robin » 25 okt 2017, 22:13

Tom schreef: 25 okt 2017, 21:54 Goed dat die oplaadplekken er zijn, maar waarom moeten die altijd bij de ingang? Wat geeft je het recht als je goed voor het milieu bent om minder ver te lopen? Gehandicaptenparkeerplaatsen horen er te liggen. Die oplaadplekken doe je maar verspreid over de rest of halverwege de normale parkeerplaatsen.
+1

Parkeerplaatsen voor Electrische auto's( hun bezitters) horen eigenlijk op minimaal 100 meter afstand van 'waar je moet zijn' te zitten (lopen is gezond) om de reden dat die bezitters weinig tot GEEN bijtelling/belasting betalen. En overbrugging betalen 'wij'. De Staat verdient geen moer aan die karren tov 'ons'. Dat gaat niet lang meer zo door dat is duidelijk.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door martll » 26 okt 2017, 08:19

De tijd dat de inkomsten van wegenbelasting naar de wegen gaat is al zo oud. Dus nee, doe maar geen korting op de motorrijtuigenbelasting wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Moeten oude diesels korting krijgen op de wegenbelasting

Bericht door Stefan R » 29 okt 2017, 15:00

Tom schreef: 25 okt 2017, 21:54 Ik heb geen idee wat daadwerkelijk slecht is voor je lichaam als je in de binnenstad rondloopt, maar oude diesels die zo'n smerige roetlucht uitstoten zou ik ook liever niet meer zien. Kan goed zijn dat het tussen de oren zit omdat je zo'n zwarte roetwolk ziet en de uitstoot van benzine niet... ik heb geen idee.
Modernere diesel = meer fijnstof, en hoe fijner des te verder het lichaam indringt :bag:
Misschien niet helemaal hetzelfde vergelijk, maar een brok asbest is ongevaarlijk. Ga het fijn maken tot stof ét Voila.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berrie, EvdP, Kasteel, MarcH, PetervdH, SlowCo, tomgtr en 429 gasten