Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door MarkS » 26 okt 2017, 23:59

Paard met een handbak lijkt me dan de ultieme variant.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Robin » 27 okt 2017, 08:08

Macboy schreef: 26 okt 2017, 23:31 Laat ik het anders formuleren: heb jou nog nooit eerder horen klagen over een handbak. Nu rij je geen handbak en opeens is een handbak dan alleen maar het pedaal intrappen en stokje verschuiven.

Nee de ware petrolhead die jankt hem natuurlijk trefzeker in zijn ‘D’.
Het zit zo Ilja, door 'n paar hier(jij niet) en op Bimmerpost, hele volksstammen wordt een handbak zó opgehemeld alsof het inderdaad het alles of niets in de auto/rijwereld is. Dat is het nooit geweest. Maar daarvoor heb je puristen én gewoon logisch denkers.
Ik zet daar tegenover de plus en de minpunten van handbak en automaat in Nederland en dan kom je (in mijn geval wat lag aan >7000 euro erbij) bedrogen uit met de handbak.

Verder is dit 2017. Bijna 2018.

Handbak voegt zeer weinig tot niks toe als je de auto er niet voor hebt. Surrogaatbeleving in mijn geval.

GT3/TVR Griffith da's dan een ander verhaal.

Ergo de handbak heb ik geen nanoseconde gemist in mijn huidige auto. Heb ook eerst uitgebreid proefgereden in 'n kar met DCT en gekeken wat ik dan zou gaan missen. Weinig tot niks. Alleen maar voordelen. Dan is de keus gauw gemaakt.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Robin » 27 okt 2017, 08:37

Nu heb ik ook nooit gejammerd over 'automaatbakken' in de ruimste zin.
In 1997(dat is 20 jaar geleden) reden we voor BMW NL/dealers een dagje in Duitsland(omgeving Z Limburg) met de nieuwe E36 M3 3.2 SMG. De SMG bak was nieuw en 'vooruitstrevend'. We reden met 'n dikke handvol van die dikke dingen op M platen daar rond. Buiten de kracht en sound(ik reed zelf 'n Golfje D toendertijd) was de bak waar het die dag om draaide: Ik herinner me nog dat het tóch heel intuitief werkte, ik weet ook dat SMG/DCT/automaat technisch gesproken verschillende dingen zijn. En dat het bij het schakelen nogal redelijk bokte, maar dat hoorde erbij. Ik vond het iig een bijzonder technisch iets en ik dacht toen al, ja zoiets zal op den duur wel in de sportievere auto's algemeen gaan worden. Ik keurde het goed.

En Phil Bastiaans ook(hij was m'n bijrijder of andersom )

Edit: Ik denk dat het ook van de auto afhangt, een AMG/RS product 'hoeft geen handbak'. Een Golf Passat of Pug trouwens ook niet.
Als 'jij' denkt dat 'jij' wat mist in je auto qua beleving en 'dan maar een handbak kiest ter compensatie ' moet je dat vooral niet laten natuurlijk.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Macboy » 27 okt 2017, 09:06

Helder verhaal en zo plaats je het weer in een ander perspectief. Denk wel mee eens verder. Vergeet ook niet dat ik met veel plezier in de ZF8 heb gereden. Zou echt niet anders meer willen in een dergelijke auto.

Ben inmiddels ook niet (meer) blind overtuigd van een handbak in elke Porsche. Een PDK moet ik echt over nadenken. Helemaal als je dan voor de handbak duizenden euro’s zou moeten bijbetalen. Terwijl in feite de PDK een optie is. Maar goed PDK is dan ook wel écht iets bijzonders.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Robin » 27 okt 2017, 10:10

PDK schakelt sneller dan DCT en dat ligt aan één ding: Electronica. Voor 5 meier heb je 't zelfde, maar vervalt BMW garantie.
Bij Porsche kan dat want meer premium, duurder onderhoud dus ze engineeren de electronica sneller tov mindere goden zoals in dit geval BMW/M waarbij BMw een bepaalde marge inbouwt wanner servicing/vervanging nodig is. Bij Porsche zal dat theoretisch eer 't geval zijn.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Reind » 27 okt 2017, 10:25

Ik mis veel sportiviteit in mijn huidge BMW F30. En dit is voor het grootste deel te wijten aan de automaat. De beleving met een handbak is gewoon beter en het betrekt me veel meer bij het sportief rijden. Echter is de mogelijkheid tot sportief rijden met de daily zo gering dat een automaat overall fijner is en ik begrijp waarom iedereen een automaat prefereerd. Maar dat zet me ook aan het denken waarom ik dan eigenlijk een BMW rij?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door allen » 27 okt 2017, 10:40

Reind schreef: 27 okt 2017, 10:25Echter is de mogelijkheid tot sportief rijden met de daily zo gering dat een automaat overall fijner is en ik begrijp waarom een grote groep mensen een automaat prefereerd. Maar dat zet me ook aan het denken waarom ik dan eigenlijk een BMW rij?
Even voor je aangepast. :mrgreen:

Ik heb de handbak zoals eerder gezegd niet voor de sportiviteit. Ik wil zelf kunnen bepalen of ik op de snelweg terugschakel bij het inhalen en in de bebouwde kom werkt een handbak voor mij ook prettiger.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Robin » 27 okt 2017, 10:41

Reind schreef: 27 okt 2017, 10:25 Ik mis veel sportiviteit in mijn huidge BMW F30. En dit is voor het grootste deel te wijten aan de automaat. De beleving met een handbak is gewoon beter en het betrekt me veel meer bij het sportief rijden. Echter is de mogelijkheid tot sportief rijden met de daily zo gering dat een automaat overall fijner is en ik begrijp waarom iedereen een automaat prefereerd. Maar dat zet me ook aan het denken waarom ik dan eigenlijk een BMW rij?
Ik had 'n 335i F30 handbak en ik had gewild dat dar juist die 8AT bak achter zat. Wederverkoop na inruil bij m'n dealer was ook niet om over naar huis te schrijven(maar heeft niks met rijbeleving te maken)

Waarom je BMW rijdt?
Knotsgek? Of de algehele balans(m'n pa heeft 'n F30 320d 8AT op 18 inch 225 rondom daar kun je mee gooien en smijten, maar misschien snap ik sportief rijden in BMWs niet helemaal hoor ), de feel, je vindt de kar mooi/leuk/interessant etc?

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Reind » 27 okt 2017, 11:06

Robin schreef: 27 okt 2017, 10:41
Reind schreef: 27 okt 2017, 10:25 Ik mis veel sportiviteit in mijn huidge BMW F30. En dit is voor het grootste deel te wijten aan de automaat. De beleving met een handbak is gewoon beter en het betrekt me veel meer bij het sportief rijden. Echter is de mogelijkheid tot sportief rijden met de daily zo gering dat een automaat overall fijner is en ik begrijp waarom iedereen een automaat prefereerd. Maar dat zet me ook aan het denken waarom ik dan eigenlijk een BMW rij?
Ik had 'n 335i F30 handbak en ik had gewild dat dar juist die 8AT bak achter zat. Wederverkoop na inruil bij m'n dealer was ook niet om over naar huis te schrijven(maar heeft niks met rijbeleving te maken)

Waarom je BMW rijdt?
Knotsgek? Of de algehele balans(m'n pa heeft 'n F30 320d 8AT op 18 inch 225 rondom daar kun je mee gooien en smijten, maar misschien snap ik sportief rijden in BMWs niet helemaal hoor ), de feel, je vindt de kar mooi/leuk/interessant etc?
Ik rij BMW omdat ze tov andere merken op rijbeleing met kop en schouders erbovenuit steken. Als liefhebber van sportief autorijden is de keuze voor BMW dan ook een logische. Echter doet de huidige 3 serie het gewoon niet voor me. En dit komt in mijn ogen voor een groot gedeelte door de automaat. Onlangs reed ik in een e91 330i met automaat en vond dat totaal niet bij zo'n auto passen.

Is overigens voor iedereen anders natuurlijk.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasiefew

Bericht door Martijn_bmw » 27 okt 2017, 12:05

Reind, ik denk dat het ook gewoon door de hele opzet van de F30 komt, ik vond hem ook tegenvallen als sportieve auto. Het sturen en dempen was zelfs minder communicatief dan nu in de F10 die ik heb.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door allen » 27 okt 2017, 12:10

Weer van auto gewisseld?! :gek:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Hielke » 27 okt 2017, 12:56

Heb een paar weken terug in een 118i met driepitter (dacht met een viercilinder te maken te hebben tijdens de rit :oops: ) en ZF8 bak gereden. Motor en bak werken bijzonder harmonieus, maar na een minuut of tien begon ik dat unheimische gevoel dat bij automaten hoort alweer te krijgen. Je mist een soort natuurlijke controle die een groot deel van de beleving van het autorijden uitmaakt. Let wel, dit zijn mijn observaties na een korte proefrit. Misschien ga ik er na een langere periode rijden wel weer anders over denken.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26698
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Martijn_bmw » 27 okt 2017, 13:03

allen schreef: 27 okt 2017, 12:10 Weer van auto gewisseld?! :gek:
viewtopic.php?f=3&t=34229&start=650

:whistle:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door alt » 27 okt 2017, 13:14

Nu begin ik het te begrijpen, het gevoel van een handbak.

Ik vond het ultieme rijden in een auto als er een mooi vrouw op de passagiersstoel zat.
Dan vond ik een handbak een goed excuus om te schakelen.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9712
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door frank de jonge » 27 okt 2017, 13:52

Hier komt geen automaat. kheb er niks mee. Maar dat is ieder voor zich.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door JdBn » 27 okt 2017, 15:28

Ik vind wel, als het dan nog eens een handbak moet zijn: Dan wel een goede. Zoiets als van een S2000 bijvoorbeeld, met die korte slagen en lekker een beetje weerstand erin zodat je voelt wat je doet. Niet dat vage "ow hier ergens moet ie wel in z'n 3 zitten" :roll:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Mike R32 » 27 okt 2017, 15:43

Japanse handbak uit de jaren negentig was top. Wat een verschil destijds met al die Europese meuk. Voor mij nu overigens nooit meer een handbak. Automaat met flippers werkt super.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door NSXRS » 27 okt 2017, 16:37

De eerste keer dat ik op circuit met een 911 reed kreeg ik een DSG versie met flippers mee.
Ik: gatverr wat jammer..

De persoon die mee gaf zei: probeer het eerst eens een paar rondjes en ga daarna ook eens paar rondjes met de flippers schakelen, kijk maar..

Na dit te hebben gedaan was ik diep onder de indruk van de 911 met DSG, ding schakelde bijna sneller/ beter dan ik zelf met de flippers deed.

Ik zal na deze ervaring bij een Porsche zeker voor de DSG versie kiezen, mede omdat ik daar eigenlijk geen problemen over de DSG heb gehoord.

Daarentegen bij VW of Audi voor mij geen DSG, die gaan mij veel te vaak kapot: bij de Beetle 1.4 van mijn vrouw is in 40K Km al voor de 2e keer de DSG koppeling vervangen....

Zed240
Berichten: 2927
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Zed240 » 27 okt 2017, 18:09

Voor een hobbyauto altijd een handbak. Heerlijk over de binnendoorweggetjes crossen. Schakelen, tussengas e.d. is dan gewoon de helft van de beleving.

Voor dagelijks gebruik is het mij om het even. In de file staan doe je hier in de regio amper, maar een echt snelle automaat zoals een DSG of ZF 8HP heeft wel wat vind ik. Zo'n ouderwetse langzame automaat zou ik niet snel kiezen.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door WJ » 27 okt 2017, 18:22

Zed240 schreef: 27 okt 2017, 18:09 Voor een hobbyauto altijd een handbak. Heerlijk over de binnendoorweggetjes crossen. Schakelen, tussengas e.d. is dan gewoon de helft van de beleving.
Als iemand die dat met een Ibiza cupra DSG over zeeuwse dijkjes en binnendoorwegen deed kan ik je melden dat dat met flippers ook heel leuk is. ;)
Maar ik heb dat ook met een handbak gedaan in bijna dezelfde auto kwa specs... En eerlijk gezegd maakt het voor mij geen ene ruk uit, het schakelen/koppelen is niet wat het fun maakt voor mij. :)


Maar ik vergelijk hier natuurlijk wel bijna dezelfde wagentjes, en niet een 3~5 serie BMW snoozefest automaat met een 300kg lichtere funbak met handbak. Want dan gaat die automaat het nooit winnen. :)

Maar zoals volgensmij Robin al zei, als iemand een handbak iets vind toevoegen aan de beleving, vooral voor gaan. Zoveel mensen zoveel wensen, voor mij maakt het weinig uit voor de fun. :df:

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Tom » 27 okt 2017, 19:12

Als je aan de ene kant auto's zoals een Donkervoort hebt (=een bak herrie, werken om het ding op de weg te houden, veel 'prikkels', etc.) en aan de andere kant een Audi RS6 (=in alle luxe 'dom' het gas intrappen met een berg elektronica, automaat en AWD en ongemerkt hard gaan) dan zoek ik het liever in die eerste hoek. Je betrokken voelen bij techniek, voelen en horen dat je hard gaat etc. maakt het voor mij leuk. Een handbak helpt daarin erg veel. De 4C is m'n eerste auto met flippers en dat is ook tof om eens te hebben. Ik heb er zeker geen hekel aan, maar het totaalplaatje moet voor mij wel kloppen. In een luxere auto zou het al snel saai worden. Als ik de keus zou hebben dan gaat mijn voorkeur naar de handbak.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door fuseekogel » 28 okt 2017, 07:45

Bij een gebruikte auto gaat bij mij de voorkeur altijd uit naar handgeschakeld, automaat is gewoon storing gevoelig en duur in reparatie. Dingen hebben nooit onderhoud gehad, dealer zegt onderhoudsvrij.. Qua rijden.. ach, heb nu automaat na jaren handbakken gereden te hebben, prima, hoeft van mij niet. Een handbak in de file is ook prima te doen, eigenlijk beter omdat je nu met je voet op de remmen de file door schraapt. Kut voor diegenen achter je die vol in de rode verlichting zit en ruk voor de techniek. Ook afremmen op de motor is minder ideaal, omdat fabrikanten een middenweg kiezen tussen uitrollen en afremmen, met een handbak heb je de keuze.

Het is voor mij niet iets wat met de mannelijkheid te maken heeft, maar meer iets wat met techniek en het gevoel daarvoor te maken heeft.

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Robin » 28 okt 2017, 10:03

De grap is dat (voor mij) de leukste/lekkerste auto's nu te koop niet voorzien zijn van een handbak. En ook niet van voorwielaandrijving.


Ik ga dus nu even bij mezelf te rade wat een handbak toevoegt aan een leuke snelle auto.

Hier mijn relaas:






















Wie wil er koffie?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door dvh » 28 okt 2017, 10:15

Gelukkig hebben we Sylvie nog
Afbeelding

Robin
Berichten: 51353
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Robin » 28 okt 2017, 10:53

Een keer heb ik mejuffrouw Meis de hand mogen schudden, dat was denk ik zeker >10-12 jaar terug in Utreg in 't Jaarbeursgebouw waar ze toen haar nieuwe sieradenlijn Pure presenteerde. Mooi dametje, maar erg petit-erig(terwijl ik al 'n klein kereltje ben tov de gemiddelde NLer)
Ze is er imho alleen maar mooier op geworden in de tijd, net als Doutzen en Chantal Janzen. Mooie vrouwen, mooie mama's.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], RJK en 343 gasten