Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door alt » 25 okt 2017, 08:59

Een echte versnellingsbak is een versnellingsbak die behoort te dubbel clutchen, anders is het een half automaat, zo'n moderne synchromesh bak. Dubbel clutchen van 3 naar 2 bij 100 km, dan ben een kerel.

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1389
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door JoostSchouten » 25 okt 2017, 09:24

Laatste 10 jaar altijd handbak gereden maar nu sinds 1,5 maand een Golf 7 met DSG en ik vind het een verademing! (zeker met veel file-kilometers)
Hij zit zelden fout qua versnelling en als hij dat doet komt het omdat hij wat te zuinig wil rijden, dan tik ik hem even naar de S stand. Bijv. in een straat met veel drempels blijft hij in dan z'n 2 ipv elke keer naar z'n 3 met dito turbogat.

De 'handmatige/sequentiële' stand gebruik ik niet vaak omdat de gewone stand het vaak bij het rechte eind heeft.
Daarnaast zit hij voor mijn gevoel verkeerd om, dus schakel ik een versnelling hoger als ik terug wil schakelen, maar dat zal wel met alle uren Assetto Corsa te maken hebben ;)

Afbeelding

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door dvh » 25 okt 2017, 09:46

Ik wil niks anders meer dan een automaat....

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26724
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Martijn_bmw » 25 okt 2017, 12:16

Als daily use met file verkeer enz is het absoluut wel relaxed. Voor een sport auto zou ik wel altijd een handbak willen!

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Robin » 25 okt 2017, 12:57

Bij sportauto's denk ik altijd aan bepaalde auto's.
Met handbak:
TVR Griffith 2018
GT3
Corvette 2017?
Wat Boxsters/Caymans?

????
Ik kom niet heel ver....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39741
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Arthur » 25 okt 2017, 12:57

Ook bij een “sportauto”, als het modern spul is liever DCT/PDK/DSG. De handbak kan mij gestolen worden.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11741
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door WJ » 25 okt 2017, 12:58

Zolang ik maar zelf kan flipperen vind ik het best.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Niels » 25 okt 2017, 13:04

alt schreef: 25 okt 2017, 08:59 Een echte versnellingsbak is een versnellingsbak die behoort te dubbel clutchen, anders is het een half automaat, zo'n moderne synchromesh bak. Dubbel clutchen van 3 naar 2 bij 100 km, dan ben je een kerel.
:lol:

Toch voel ik hier op DF zelfs een kentering aankomen :P

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Robin » 25 okt 2017, 13:07

Arthur schreef: 25 okt 2017, 12:57 Ook bij een “sportauto”, als het modern spul is liever DCT/PDK/DSG. De handbak kan mij gestolen worden.
Tja, ik heb m'n pleidooi gegeven op de vorige pagina.
Op bijv Bimmerpost/M2 afdeling, ben je een zwaargehandicapte/ imbeciele/vrouwelijke randdebiel van 80+ (die niet van autorijden houdt)als je de DCT 'automaat' hebt gekozen ipv de handbak. Aldus de (in het algemeen) US members daar.....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door ///Joost » 25 okt 2017, 13:14

Robin schreef: 25 okt 2017, 13:07 Tja, ik heb m'n pleidooi gegeven op de vorige pagina.
Op bijv Bimmerpost/M2 afdeling, ben je een zwaargehandicapte/ imbeciele/vrouwelijke randdebiel van 80+ (die niet van autorijden houdt)als je de DCT 'automaat' hebt gekozen ipv de handbak. Aldus de (in het algemeen) US members daar.....
Tsja, heerst toch een andere cultuur daar. De Amerikanen hebben nog een inhaalslag te maken vwb handbakken. Voor een moderne daily zou ik ook voor een DCT gaan.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door alt » 25 okt 2017, 13:22

Nog even een anekdote toen ik een klein ventje van 7 jaar was.

Mijn vader had een Opel Rekord (1953) gekocht, waar wij mee op vakantie zouden gaan, bij Wassenaar liepen de krukaslagers er uit.
Vlakbij een garage langs de A44.
Wachtend op een andere auto, zag ik een grote Amerikaan staan, als klein jongetje die dol op auto's was, keek ik ook even naar binnen & zag tot mijn verbijstering maar 2 pedalen, een gas & rempedaal.
Ik zei tegen mijn vader: "Pap, zo'n auto moet je nooit kopen, want er zitten maar 2 pedalen in".

Zo zie je maar als je ouder wordt ga je toch van gedachten veranderen.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door allen » 25 okt 2017, 14:04

Ik ben nog niet oud genoeg dan. Het gaat me niet om het zogenaamd sportieve overigens, want de gemiddelde automaat van nu is altijd wel sneller. Het enige dat ik belangrijk vind is dat ik altijd zelf bepaal wanneer ik in welke versnelling sta. Op de snelweg en ook steeds meer in de bebouwde kom met al die verkeerspleintjes die ze maar blijven plaatsen.
Er komt vast een tijd dat ik geen keuze meer heb, maar tot die tijd...

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Robin » 25 okt 2017, 14:13

allen schreef: 25 okt 2017, 14:04 Het enige dat ik belangrijk vind is dat ik altijd zelf bepaal wanneer ik in welke versnelling sta.
8AT van ZF in sport/zelfschakelstand of PDK/DCT manuele modus doen dat, althans dat heb ik ervaren met F10 535iAT, F30 320d en M2 DCT. Die schakelen op noch terug. Behalve als jij flippert/trekt/duwt

?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11741
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door WJ » 25 okt 2017, 14:15

DSG in M ook, alleen als je hem in de toerenbegrenzer klapt schakelt die op. Maar dat kan je bij bijvoorbeeld JD allemaal laten veranderen. Ik reed altijd in D of Manual, zelf flipperen. Werkte perfect.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Niels » 25 okt 2017, 14:16

Bij het eerste de beste rit in de TT legde mijn 7 jarige dochter haar hand op mijn hand bij het schakelen, 5min. verder noemde ik de te gebruiken versnelling en had ik alsnog een automaat :blink: Als je gewoon lekker aan het autorijden bent dan is het gewoon het lekkerst om zelf te kiezen :df: Bij talloze automobilisten zal schakelen een noodzakelijk kwaad zijn, daarnaast heb je controlfreaks die zo weinig mogelijk uit handen geven en dan heb je nog mensen die gewoon plezier in auto rijden kunnen hebben :wink:
///Joost schreef: 25 okt 2017, 13:14
Robin schreef: 25 okt 2017, 13:07 Tja, ik heb m'n pleidooi gegeven op de vorige pagina.
Op bijv Bimmerpost/M2 afdeling, ben je een zwaargehandicapte/ imbeciele/vrouwelijke randdebiel van 80+ (die niet van autorijden houdt)als je de DCT 'automaat' hebt gekozen ipv de handbak. Aldus de (in het algemeen) US members daar.....
Tsja, heerst toch een andere cultuur daar. De Amerikanen hebben nog een inhaalslag te maken vwb handbakken. Voor een moderne daily zou ik ook voor een DCT gaan.
Naast de cultuur zullen ze ook geen last van CO2 tax hebben. Vroegah betaalde je fors bij voor een automaat maar tegenwoordig.....

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door allen » 25 okt 2017, 14:24

Robin, de bak in sportstand zetten en zelf flipperen is handig als dat ding max 6 verzetten heeft. Ieder z'n ding. Vooral blijven rijden wat je bevalt. Denk dat dat het belangrijkste is. Voor mij werkt het gewoon niet. Wie weet over een jaar of 10 nog een keer proberen.

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Robin » 25 okt 2017, 15:12

Da's waar Allen. Ik betrap me er op rechte stukken wel eens op dat hij in 6 (of zelfs 5!!!) hangt ipv 7...

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1344
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: F31 330d & Golf mk1 Cabriolet

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door JdBn » 25 okt 2017, 16:15

Ik rij sinds kort automaat (BMW e90 uit 2011 met de 'oude' 6bak automaat) en ik vind het wel relaxed voor de dagelijkse kilometers. Maar voor het 'spirited driving' vind ik het niks. Ik betrapte me er laatst dan ook op dat ik met een half oog zat te kijken naar een Elise (liefst met K20 om het een beetje spannend te houden) voor erbij, gewoon om eens te kunnen compenseren zo nu en dan :lol: De Abarth heb ik natuurlijk ook wel maar daar kan ik helaas niet met goed fatsoen een keer woon-werk doen, dan kom ik er gebroken uit mits ik überhaupt m'n bestemming bereik :roll:

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Marsnel » 25 okt 2017, 20:28

Hier voor dagelijks in de randstad ook een automaat. Anders kan ik over 5 jaar een kunstknie gaan halen.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasi

Bericht door Joël D. » 26 okt 2017, 20:17

alt schreef: 25 okt 2017, 08:59 Een echte versnellingsbak is een versnellingsbak die behoort te dubbel clutchen, anders is het een half automaat, zo'n moderne synchromesh bak. Dubbel clutchen van 3 naar 2 bij 100 km, dan ben een kerel.
+1. Zonder double clutching is er niets aan. Dat kan mijn moeder zelfs.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Macboy » 26 okt 2017, 21:39

Wat Allen bedoelt is dat een automaat nooit precies doet wat je wil en daar kunnen sommigen zich aan ergeren. Natuurlijk kan je altijd het heft in eigen handen nemen. Maar dan had je dus net zo goed een handbak kunnen nemen. De basis van een automaat is immers dat hij je het werk uit handen neemt en niet dat je zelf steeds gaat flipperen.

Voor mij vrijwel altijd een automaat in combinatie met een diesel vanwege het korte toerenbereik. Bij een benzine zou ik vanwege het grotere toerenbereik eerder naar een handbak neigen.

@Joost: heeft niks met AC te maken maar die flippers bij VAG staan verkeerd om. Niks om je voor te schamen hoor, want zelfs bij Porsche en BMW stonden ze jarenlang verkeerd om.

@Robin: ik dacht dat de M2 je eerste automaat was ?

Gebruikersavatar
JoostSchouten
Berichten: 1389
Lid geworden op: 16 mar 2009, 13:56
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door JoostSchouten » 26 okt 2017, 22:07

Macboy schreef: 26 okt 2017, 21:39 @Joost: heeft niks met AC te maken maar die flippers bij VAG staan verkeerd om. Niks om je voor te schamen hoor, want zelfs bij Porsche en BMW stonden ze jarenlang verkeerd om.
I know, bij rallyauto's staan ze ook altijd andersom tov de VAG-manier.
Maar zo vaak zit ik niet in rallyauto's dus is AC/Dirt Rally m'n referentiekader ;)

Robin
Berichten: 51399
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Robin » 26 okt 2017, 23:10

Macboy schreef: 26 okt 2017, 21:39 Wat Allen bedoelt is dat een automaat nooit precies doet wat je wil en daar kunnen sommigen zich aan ergeren. Natuurlijk kan je altijd het heft in eigen handen nemen. Maar dan had je dus net zo goed een handbak kunnen nemen. De basis van een automaat is immers dat hij je het werk uit handen neemt en niet dat je zelf steeds gaat flipperen.

Aangezien de huidige DCT/PDK/automaatbakken aan jou de keuze laten(flipper of pookje) in de MANUELE modus, kun je dat gewoon doen. Het zit erop en is ook ERG handig in nat/oneffen/wegdek vals plat/sneeuw/uphill/downhill(in een zelfgeozen lage versnelling vertrekken, remmen op de motor etc) vandaar dat voor zover ik weet er al decenia automaatbakken zijn met die manuele modus: Niet voor de gein, maar ivm wat ik hier schreef.
Dat je 't dus kunt gebruiken om zelf te schakelen voor de lol, dat kan en dat doe ik dan ook, hij blijft in z'n versnelling/toeren hangen, ideaal sportief. Beetje de racerij/F1 nadoen ofzo. Rest heb ik al uitgelegd.Er pleit zeer weinig voor een handbak in een nieuwe kar hedentendage. Throttleblip, synchromesh. Een beetje een linker pedaal intrappen en een stokje verschuiven. Maar als 't kan en je vindt 't leuk. Prima.
Er staat een prijskaartje tegenover hier in NL....dat moet 't je waard zijn. Ik ga liever voor een dikke motor, echt sportief chassis, rwd en lsd, dan maar 'automaat'. Ken mij 't schele.

En: Dit is mijn eerste DCT, ik heb 'n 535i 8AT(ZF) gehad.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door Macboy » 26 okt 2017, 23:31

Laat ik het anders formuleren: heb jou nog nooit eerder horen klagen over een handbak. Nu rij je geen handbak en opeens is een handbak dan alleen maar het pedaal intrappen en stokje verschuiven.

Nee de ware petrolhead die jankt hem natuurlijk trefzeker in zijn ‘D’.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11741
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Zonder schakelen verdwijnt de laatste mannenfantasie

Bericht door WJ » 26 okt 2017, 23:49

Sommige mensen hier zijn zo hardcore, die rijden nog net geen paard en wagen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Bram, Fedmas, frankie, k33z, Kadett, PetervdH, Philipoo, Richardt., TLRS en 432 gasten