Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 12:00

@Reind: Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://www.theguardian.com/environment ... ergy-alone

Dat gebeurt in Nederland niet snel, omdat we te bang zijn voor snelle verandering en meer van het aanpappen en nat houden zijn.

Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 12:03

Punt is dat dit electrische verhaal ons door de strot wordt gedouwd met alleen maar 'voordelen'. Vooral hier in NL, West Europa.
De wereld is groter dan hier.
Ik was weer 2 weken in Colombia. Hoe de Macks/Peterbilts/Bussen daar rijden en die uitlaten daar boven de daken uitsteken. Geweldig.

Geen Tesla gezien godzijdank. Wel Lambos, R8en en Porsche dealers:)

Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 12:05

Vraag aan GEpower, hoe worden accu's gemaakt? Is dat wat milieuvriendelijk?:)

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Zed240 » 18 okt 2017, 12:28

Robin schreef: 18 okt 2017, 12:03 Punt is dat dit electrische verhaal ons door de strot wordt gedouwd met alleen maar 'voordelen'. Vooral hier in NL, West Europa.
De wereld is groter dan hier.
Ik was weer 2 weken in Colombia. Hoe de Macks/Peterbilts/Bussen daar rijden en die uitlaten daar boven de daken uitsteken. Geweldig.

Geen Tesla gezien godzijdank. Wel Lambos, R8en en Porsche dealers:)
Daarvoor hoef je nog niet eens naar een land als Colombia. Vorig jaar in New York, waar het in Manhattan nog gewoon stikt van de zware verouderde Amerikaanse trucks en bussen. Je wordt bijna doof als zo'n ding op het gas gaat waar je naast staat. Gelukkig hebben we hier milieuzones zodat Henk met z'n 2CV de stad niet meer in mag. :tooth:

--

Hier uit de buurt ook nog een mooi voorbeeld van de overhaaste subsidiedrang van de overheid. In 2011 voor NL begrippen een vrij groot solarpark gebouwd met 1,8 miljoen subsidie. Vervolgens in no-time brand, waarna het solarpark jaren plat heeft gelegen. Nu 5 miljoen subsidie toegekend. Hiermee worden ALLE omvormers en zonnepanelen vervangen.

De energie die nodig is voor de productie, transport en installatie overstijgt waarschijnlijk vele malen de daadwerkelijke opbrengst van het park. Het is gewoon schijn. Op papier lijkt het leuk, in de praktijk heeft het milieu hiermee niks gewonnen.

Dit soort zaken gaan nog op heel veel plekken gebeuren. Er moeten nu op stel en sprong zonnepanelen geïnstalleerd worden, terwijl ze over een paar jaar al weer hopeloos verouderd zijn. Die verouderde panelen flikkeren we vervolgens weer lekker op de afvalhoop en het cirkeltje is rond. #lekkerbezig

Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 12:41

Zed240 schreef: 18 okt 2017, 12:28
Robin schreef: 18 okt 2017, 12:03 Punt is dat dit electrische verhaal ons door de strot wordt gedouwd met alleen maar 'voordelen'. Vooral hier in NL, West Europa.
De wereld is groter dan hier.
Ik was weer 2 weken in Colombia. Hoe de Macks/Peterbilts/Bussen daar rijden en die uitlaten daar boven de daken uitsteken. Geweldig.

Geen Tesla gezien godzijdank. Wel Lambos, R8en en Porsche dealers:)
Daarvoor hoef je nog niet eens naar een land als Colombia. Vorig jaar in New York, waar het in Manhattan nog gewoon stikt van de zware verouderde Amerikaanse trucks en bussen. Je wordt bijna doof als zo'n ding op het gas gaat waar je naast staat. Gelukkig hebben we hier milieuzones zodat Henk met z'n 2CV de stad niet meer in mag. :tooth:

--

Hier uit de buurt ook nog een mooi voorbeeld van de overhaaste subsidiedrang van de overheid. In 2011 voor NL begrippen een vrij groot solarpark gebouwd met 1,8 miljoen subsidie. Vervolgens in no-time brand, waarna het solarpark jaren plat heeft gelegen. Nu 5 miljoen subsidie toegekend. Hiermee worden ALLE omvormers en zonnepanelen vervangen.

De energie die nodig is voor de productie, transport en installatie overstijgt waarschijnlijk vele malen de daadwerkelijke opbrengst van het park. Het is gewoon schijn. Op papier lijkt het leuk, in de praktijk heeft het milieu hiermee niks gewonnen.

Dit soort zaken gaan nog op heel veel plekken gebeuren. Er moeten nu op stel en sprong zonnepanelen geïnstalleerd worden, terwijl ze over een paar jaar al weer hopeloos verouderd zijn. Die verouderde panelen flikkeren we vervolgens weer lekker op de afvalhoop en het cirkeltje is rond. #lekkerbezig
Eensch....

Afbeelding

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 13:18

@Robin, Ik ben in Iran geweest. Lachen joh, daar rijdt pas echt oud spul rond. Peterbilts en Macks uit het jaar kruik. Ook Mercedes 911 4x4 enzo
Ook nog van die British Leyland kopien, de Paykan. Allemaal best leuk voor het oog.
Maar gadverdamme zeg, ik ben blij dat we daar vanaf zijn. Boven de steden hing gewoon zichtbaar dikke smog, want een stinkende ellende allemaal.
Robin schreef: 18 okt 2017, 12:05 Vraag aan GEpower, hoe worden accu's gemaakt? Is dat wat milieuvriendelijk?:)
Door kabouters in een mooi bos.

Vraag aan jou, hoe komt die benzine of diesel altijd bij jou in de tank? Ook op magische wijze?

De winning van 1 liter benzine kost al elektriciteit waar een elektrische auto al 5 kilometer op kan rijden.

@Zed240. Waar haal je die onzin vandaan? Sterke verhalen omdat er ergens een brand is geweest met wat zonnepanelen?
Dat van die brand kan best kloppen, maar ik moet nog horen van een bedrijf of particulier die z'n werkende zonnepanelen vervangt door nieuwere. Heb je ook bronnen?

Er is niemand die zonnepanelen weggooit, en zo hard gaat die ontwikkeling niet. Daarnaast worden zonnepanelen nauwlijks meer gesubsidieerd, en dat hoeft ook niet. Het is gewoon goedkope energie. Dat spul blijft 20 tot 30 jaar werken.

Je verhaal gaat hooguit op voor wind-energie, waar steeds meer efficientie gehaald wordt. Daar is veel negatieve berichtgeving over geweest. Want die oude windmolens zouden weer omgesmolten worden (wat niet klopt, werden gewoon verkocht)

Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 13:23

Bedankt voor de uitleg GEpower:)

Case closed:)

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 13:29

Ook bedankt voor jouw uitleg.

En Lithium is als het goed is ook niet het eindstation.

Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 13:32


Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 13:40

Dat ik het nog eens ben ook met iemand uit het Midden Oosten. Jammergenoeg:)
Afbeelding

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 13:53

Leuk die plaatjes man. Die oil site in Alberta ziet er netjes uit. Beetje jammer dat ze daar aan fracking doen, dus het grotere plaatje blijft nog even gissen.
Lithium hebben we voorlopig nog even nodig en kan gelukkig wel gerecycled worden, maar het is zeker niet ideaal nee.

De laatste uitspraak van die Sheik is een bekende en natuurlijk waar, de vraag is alleen wanneer.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9103
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door smiley » 18 okt 2017, 13:54

@Robin.
Ik zou even googlelen naar de Alberta Oil Sands plaatjes.
Die van hierboven kom ik niet tegen.

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Zed240 » 18 okt 2017, 14:12

GEpower schreef: 18 okt 2017, 13:18

@Zed240. Waar haal je die onzin vandaan? Sterke verhalen omdat er ergens een brand is geweest met wat zonnepanelen?
Dat van die brand kan best kloppen, maar ik moet nog horen van een bedrijf of particulier die z'n werkende zonnepanelen vervangt door nieuwere. Heb je ook bronnen?

Er is niemand die zonnepanelen weggooit, en zo hard gaat die ontwikkeling niet. Daarnaast worden zonnepanelen nauwlijks meer gesubsidieerd, en dat hoeft ook niet. Het is gewoon goedkope energie. Dat spul blijft 20 tot 30 jaar werken.
Voor zover onzin:

https://www.gelderlander.nl/achterhoek/ ... ~ad3b08ba/

Voordat je iemand uitkaffert eerst even diep inademen.

Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 14:14

Ok halen we die weg Smiley:)

En deze dan:

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 14:31

@Zedz40: Ik zei toch dat ik dat van zo'n brand best wilde geloven?

Er zijn ook verhalen van zonneparken in Italie, met subsidie gebouwd, en waar je gewoon alle stekkers van de zonnepanelen los zag hangen.

@Robin, en dan zijn er weer andere artikelen die de berekening van 8 jaar afkraken, en die op een paar jaar zetten.

Maar goed, het moge duidelijk zijn, het is niet dat we ineens van alle problemen af zijn met een elektrische auto.
Het is nog steeds beter als er helemaal geen auto gemaakt hoeft te worden.

Reden voor mij om geen elektrische auto aan te schaffen is omdat ik waarschijnlijk gebruik kan maken van een nieuwe OV lijn. Dan rij ik ook elektrisch :tooth:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10419
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door tomgtr » 18 okt 2017, 14:44

GEpower schreef: 18 okt 2017, 14:31 Reden voor mij om geen elektrische auto aan te schaffen is omdat ik waarschijnlijk gebruik kan maken van een nieuwe OV lijn. Dan rij ik ook elektrisch :tooth:
Ja, dit is echt muziek in de oren van het gemiddelde DF lid. Hopelijk velen met jou want dan kan ik weer een beetje doorrijden....

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Luco » 18 okt 2017, 14:47

Ge power zit in de elektrahandel zeker.

Grote onzin dat de accu's na 8 jaar nog hun werk doen. Ja als je 10k per jaar rijdt.
Ga eens met teslarijders praten die 50k per jaar rijden. Capaciteit loopt gewoon erg hard terug en daarmee de range ook.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10419
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door tomgtr » 18 okt 2017, 14:53

Ja, ik denk dat GEpower naamkeuze al niet handig is om veel vrienden te krijgen op dit forum. Staat bij de verkeerde kerk te prediken zeg maar.....

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27886
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Luco » 18 okt 2017, 14:58

De winning van 1 liter benzine kost al elektriciteit waar een elektrische auto al 5 kilometer op kan rijden.
En vergeet je even voor het gemak wat het kost om die 5 km elektrisch te rijden.
Als je kijkt naar de totale vervuiling van een auto. Dus echt alles is al eens bewezen dat de gemiddelde moderne diesel in zijn levenscyclus minder vervuilend is dan de gemiddelde elektrische auto

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 15:04

Mwah, ik heb nog steeds m'n oude sportwagentje, en ook niet een al te schone camper die overal kan komen hoor. Dat zijn de fun auto's.
De roadtrip van een jaar was ook niet gelukt in een elektrische auto destijds.

Maar kijk eens naar grofweg 90% van de auto's op de weg. Die kunnen toch serieus net zo goed elektrisch rijden? 4 cilinders kunnen leuk klinken, maar de gemiddelde auto hier klinkt voor geen meter. En presteert ook maar middelmatig. Die kunnen we missen als kiespijn, elektrisch rijdt dan echt beter.
Dat is wat anders dan een 6 in lijn of V8 die je mooi vind klinken of die daadwerkelijk leuk en sportief rijdt.

De naam GEpower heeft trouwens niks met elektrisch rijden te maken hoor. Heeft te maken met de sportieve reeks van benzine blokjes waar ik er destijds wel wat van reed, en eentje dus nog steeds heb na 10 jaar. Mag ook al die milieuzones niet meer in.

@Luco, ja alleen een beetje jammer van de lokale luchtvervuiling. Los daarvan is diesel natuurlijk super efficient.
Wat ik al zei, dat hele global warming is maar een deel van het verhaal.

Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 15:08

Waarom 'kan/moet' 90% van de auto's op de weg electrisch rijden? Waarom niet doorgaan zoals 't is. Climate change is niet een door ons veroorzaakt bewezen feit en globale verwarming al helemaal 'n fabeltje.

Van de wal in de sloot, van de (zure????)regen in de drup, blij met 'n dooie mus, belangenverstrengeling, handel.

Meer niet!

Liever 'n slok benzine dan kortsluiting in de kop:)

Gebruikersavatar
duifjes.com.
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 mar 2017, 09:00
Auto: Ja heb ik

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door duifjes.com. » 18 okt 2017, 15:18

Nog een keer de link voor wie hem nog niet gezien heeft.

Michael Limburg: "Klimaschutz ist eine absurde Idee“

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... -0Md4WSe-g

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 15:20

Hehe liever geen van beide.
Anyway, iedereen moet het lekker zelf weten, maar als je hoopt en denkt dat het allemaal hetzelfde blijft zal het toch tegen gaan vallen.

Met een sportwagentje over een leuk landweggetje of op het circuit is en blijft geweldig. Of offroad rijden in de bergen.
Maar hoe geweldig is het nou om naar je werk te rijden? Zeker als je dat in een auto doet die niet bijzonder is. Dat kan me echt gestolen worden. Zeker nu het drukker wordt.

Robin
Berichten: 51391
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door Robin » 18 okt 2017, 15:29

GEpower schreef: 18 okt 2017, 15:20 Maar hoe geweldig is het nou om naar je werk te rijden? Zeker als je dat in een auto doet die niet bijzonder is. Dat kan me echt gestolen worden. Zeker nu het drukker wordt.
Tja en men denkt dat de file's gaan verminderen als we allemaal met onze electrische auto's in diezelfde file's staan?:)
De trein is zo gek nog niet mits:
-Op tijd
-Minder vol/meer privacy
-Halve prijs

Drukker wordt 't zeker. Het grootste probleem op de wereld is overbevolking.

Zal zo even de link van Jacco bekijken.

GEpower
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 jun 2009, 14:56

Re: Kabinetsplan; per 2030 alle nieuwe auto`s emissieloos

Bericht door GEpower » 18 okt 2017, 15:36

Inderdaad, de file problematiek is ook niet zomaar opgelost, en lijkt erger te worden nu economie aantrekt.
Ik ga het wel zien met het OV, en stukje met de fiets, hoe goed het werkt. Als ik er 1 van de drie auto's voor weg kan doen, dan is het wel goedkoper ja. En zeker als je een deel in de 40% regeling kan doen buiten de spits. Nu nog de praktijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertmans, Majestic-12 [Bot] en 428 gasten