Stekkerauto's steeds minder waard

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Joël D. » 10 okt 2017, 15:36

Het vermogen van de elektromotor van de Ampera is 111 kW. Accucapaciteit is de inhoud van je tank. Als je bij 100 km/h 20 kW aan vermogen nodig hebt (stel), dan heb je na een uur 20kWh verbruikt. Met een accucapaciteit van 16 kWh kan je daar dus 80 km mee rijden.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door romo » 10 okt 2017, 16:40

Nog even volhouden, want de kentering is aanstaande;

https://www.telegraaf.nl/nieuws/747384/ ... missieloos

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door alt » 10 okt 2017, 18:01

Elektrisch rijden heeft 2 grote nadelen.

Ten eerste, als je grote afstanden moet rijden kosten deze minimaal 2 x de reistijd.
Probleem is het laden onderweg. Is er een lader vrij? Je moet onderweg tenminste 30 minuten laden om naar de volgende lader te rijden.

Ten tweede, als de auto slecht enkele dagen in de maand gebruikt, loopt de accu leeg tijdens het stilstaan.
Je auto staat in verbinding met de fabriek, dat kost niet zo veel, maar accu's lopen als je ze niet gebruikt leeg. Dus thuis continue aan de lader. Kijk dat maakt het er dus niet echt goedkoper op.

Dit zijn 2 redenen waarom ik mijn Tesla heb verkocht, maar er waren er nog meer.
Zoals de attitude bij hoe men zich opstelt tijdens het onderhoud.
Zekering stuk, alles wat aan de zekering hangt vernieuwen à €. 165.- per uur, met onderdelen tegen juweliersprijzen.

De stroomkosten zijn wel goedkoop, dat is het enige wat er goedkoop aan is.
Daar en tegen is de aanschaf van een elektrische auto hoog.

Het verhaal van de elektrische auto is mooi, maar is het zelfde als het verhaal van sinterklaas, je krijgt cadeautjes, maar je moet ze wel zelf betalen.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Macboy » 10 okt 2017, 21:52

Een 330e lijkt me best gaaf dik uitgerust. Een 740e ook wel, alleen blijft een 2 liter 4-cilinder in een 7. Bij de 330e heb je daar stukken minder last van. Opladen geen probleem zolang je benzine kan blijven tanken. Dus in principe wel de voordelen zonder de nadelen ?

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Joël D. » 10 okt 2017, 23:52

Behalve 175 kg extra gewicht en een 20 liter kleinere tank.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door M@rcel » 11 okt 2017, 01:00

Ik rij nu precies een jaar met een 740Le. Ik vind het oprecht een dijk van een auto.
En ja, ook ik vind een 4 cilinder In een 7 een verschrikking....Maar eigenlijk ook in een 1 serie.
Bij accelereren hoor je hem beetje. Maar voor de rest echt een fijne combinatie om te rijden. Gecombineerd vermogen iets van 326pk/500Nm. Tussenacceleraties op de snelweg dik in orde...maar ook vanuit stilstand accelereren gaat vlot en zonder drama door de hybride aandrijving.
Nadelen zijn wel de totale actieradius, kleinere kofferbak en het gewicht van de auto.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Reind » 11 okt 2017, 10:23

Ik kan weinig nadelen bedenken voor de 330e en heeft mijn inziens juist meer voordelen. Ik heb de bijtelling van een golf tdi, de leasekosten van een 120d en de snelheid van een 330i/330d. Die 20l kleinere tank is een feit maar ik rij gemiddeld 1:20 dus haal met mijn 41l tank gewoon 800km. Dat is vegelijkbaar met een 330i of 330d. De extra kilo is nadelig voor het knallen op binnendoor weggetjes maar daar is de huidige 3 serie sowieso niet voor in wieg gelegd. Daarbij maken de extra kilo's hem comfortabeler.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Jussi » 11 okt 2017, 10:40

Ik hoop dat de volgende generatie 3-serie touring ook de 330e motor krijgt. De diesel wordt nu al zwaar afgestraft in BE en dat zal in de toekomst enkel erger worden.
Kan je echt een 800Km doen op een drukke doordeweekse dag, Reind? Wat als je verder moet? Gewoon tanken en even aan de laadpaal? Hoeveel km kan je daarna doen?

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Tristan » 11 okt 2017, 10:53

Rij ook gemiddeld tussen de 700-900km op een tank (40liter). Afhankelijk van laadgedrag.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door M@rcel » 11 okt 2017, 18:29

Ik kom met de 7 gemiddeld 500 tot 600 km ver. Met volle accu’s en tank 750 km, maar dan moet ik niets geks doen. Tijdje terug had ik een battle met de KBX vanuit Wittenburg. Dat was 330 km rijden en tanken.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door M@rcel » 11 okt 2017, 18:50

Waar ik me eigenlijk best zorgen over maak. Rij BMW sinds eind jaren ‘80. Dan ben je geprogrammeerd om het motorblok met uiterste preciezie warm te rijden. Met de moderne phev komt het regelmatig voor dat je blok maar een paar keer per dag aanslaat. Goed op temperatuur komen zit er dus vaak niet in. Wat gaat dat op termijn betekenen voor de betrouwbaarheid van het motorblok? Gelukkig mag ik hem iedere twee jaar inwisselen...maar een occassion voor eigen privégebruik lijkt me best riskant.

Online
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Spijkerhard » 12 okt 2017, 00:26

Henk Jan schreef: 10 okt 2017, 11:59 Als tweede (particuliere) auto toch eens nadenken of een Outlander PHEV interessant kan zijn.

Vrouwtje rijdt voornamelijk in een straal van max 20km rond huis en dan zou het theoretisch best interessant kunnen zijn.

Tweedehands goed betaalbaar, € 148 mrb, vrijwel geen brandstofkosten, ruimte voor de kids en een automaat.

Onderhoud ook vrij goedkoop en staan bekend als uiterst betrouwbaar hoor ik in de wandelgangen.

Wat zijn de dont's?
De Outlander PHEV is qua concept een prima auto. Saai, praktisch (nagenoeg geen verkleinde kofferruimte), en ligt door laag zwaartepunt prima op de weg, heeft 4w drive concept van een Evo zoveel ofzo. Geen versnellingsbak overigens, ook geen automaat. Vanuit stilstand altijd op de electromotor, boven de 65 kmh evt. ondersteund of overgenomen door de benzine motor.

Als je dikke duitsers gewend bent, kom je wel een hele lijst aan ergenissen tegen. Heb wel eens een lijst van meer dan 30 punten gemaakt, alleen verdrongen, want je doet er niets aan. Dat gaat van jaren 90 radio/boardcomputer, tot 'kantelende bestuurdersstoel', windgeleider open dak die lawaai versterkt, plastic interieur delen die los raken, meldingen in de computer die nergens op slaan ("turn of lights": NIET DOEN, ze gaan uitsluitend vanzelf uit!), tot klapperende gordelsluiting tegen de rechterdeurstijl, enzevoort. Zeuren op hoog niveau, als je je verwachtingen bijstelt valt er prima mee te leven. Vrouw en dochters vinden het een fijne en mooie auto :lollerdelol:
En de kunst is weekenden zonder benzine verbruik te realiseren. In de winter een echte sport, want als je de verwarming aanzet, gaat de motor draaien voor warm water. Niet doen dus, je kunt het interieur voorverwarmen via de stekker :-).

We hebben er inmiddels 190 dkm mee gereden. Nooit stilgestaan, geen bijzonder reparaties, gewoon beurten en wielen wisselen, 2 maal nieuwe voorruit vanwege steenslag.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Arthur » 12 okt 2017, 08:59

tot klapperende gordelsluiting tegen de rechterdeurstijl, enzevoort
LOL!
Dat gebeurt in de nieuwe BMW 5-serie (G3x) nog steeds hoor :lol: :lol:

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Tristan » 13 okt 2017, 14:17

M@rcel schreef: 11 okt 2017, 18:50 Waar ik me eigenlijk best zorgen over maak. Rij BMW sinds eind jaren ‘80. Dan ben je geprogrammeerd om het motorblok met uiterste preciezie warm te rijden. Met de moderne phev komt het regelmatig voor dat je blok maar een paar keer per dag aanslaat. Goed op temperatuur komen zit er dus vaak niet in. Wat gaat dat op termijn betekenen voor de betrouwbaarheid van het motorblok? Gelukkig mag ik hem iedere twee jaar inwisselen...maar een occassion voor eigen privégebruik lijkt me best riskant.
Ja, dat vraag ik me ook wel eens af. Mijn motor draait op woon/werk verkeer amper, maar laatste stuk moet ik altijd even goed gasgeven voor de oprit en dan gaat toerental al gauw naar 4000+ rpm (niet meteen naar 6000+ rpm) maar de boel is dan zeker niet op temp. En dat x aantal keren per week....maar goed is lease dus kan me verder ook weinig boeien. Als hij het maar blijft doen. :)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Reind » 13 okt 2017, 14:58

In mijn geval wordt de motor altijd wel goed warm omdat ik langere stukken rijd. En als de motor aanslaat en nog koud is helpt de electromotor behoorlijk mee om de brandstofmotor te ontzien. Dit kun je zien als je naar de KW verbruiksmeter kijkt. Hier wordt dus wel rekening mee gehouden. Wat me wel opvalt bij alle 330e's die ik zie rijden zijn de onderste stukken van de uitlaateindjes die helemaal verkleurd door (volgens mij) waterdamp en aanslag. Dit geeft aan dat er veel water in de uitlaat blijft zitten door de korte ritten en niet helemaal op temperatuur komen van de motor. Of het slecht is weet ik niet maar het zal de levensduur van de uitlaten niet goed doen. Tevens zou je dan ook sludgevorming moeten hebben in de motor. Misschien zit ik ernaast maar dat was mijn logica.

Maargoed, ik lease ook dus boeit me niet zoveel. Tot nu toe is mijn auto (45.000km) probleemloos.

Dit bedoel ik
Afbeelding

Afbeelding

Online
Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Tristan » 13 okt 2017, 15:01

Ik heb zwarte eindstukken dus valt niet op. ;-)

Wouter81
Berichten: 9058
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Wouter81 » 13 okt 2017, 17:21

Wij hebben er nu ook één, mijn compagnon heeft vorige week een witte 330e bij Bergwerff (Thijs hier op het forum) gekocht. Één van de weinige nog verkrijgbare 2015 auto's. Ben benieuwd hoe zuinig hij in de praktijk zal zijn. Vast zuiniger dan de AMG die erop is ingeruild. ;)

Thijs-v-d-H
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 mei 2009, 20:59

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Thijs-v-d-H » 13 okt 2017, 18:51

Wouter81 schreef: 13 okt 2017, 17:21 Wij hebben er nu ook één, mijn compagnon heeft vorige week een witte 330e bij Bergwerff (Thijs hier op het forum) gekocht. Één van de weinige nog verkrijgbare 2015 auto's. Ben benieuwd hoe zuinig hij in de praktijk zal zijn. Vast zuiniger dan de AMG die erop is ingeruild. ;)
Ah grappig nog een DF klant in een 330e👍🏻

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door M@rcel » 13 okt 2017, 20:41

Ik zit met de 740le op gemiddeld 7,75 liter ultimate per 100 km (60.000 km)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Stekkerauto's steeds minder waard

Bericht door Marc R » 14 okt 2017, 13:53

Als ik het zo lees heb ik met de verkoop van mijn V60 PIH in februari de juiste beslissing gemaakt....

Ik ga lekker afwachten wat er gaat gebeuren de aankomende jaren, hopelijk gaan de ontwikkelingen met de accu's zo snel dat we binnenkort gewoon 1000km op een lading kunnen rijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Joost H., Majestic-12 [Bot], smiley en 57 gasten