Hot Hatch uit de nineties en zero's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 19445
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Locatie: Grunn...

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Niels » 12 jan 2019, 03:22

Gefeliciteerd. Lekker hoor een 130i!

Online
Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 2821
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: Alpina!
Locatie: Arkelstad: Alpina B10, Clubman D, Beetle Cabrio, 850 T5-R, PHEV2, A2 (te koop), ex-MX-5, ex-M3

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Spijkerhard » 12 jan 2019, 11:57

Ik zie het "in your face" gehalte tov de 130i ook wel, al is het denk ik niet de kleur. Meer in your face spoiler, bestickering, zwarte wielen.
Voor de kleur had je ook kunnen wrappen op zakelijk kosten natuurlijk.
Behoorlijk verschil in aanschaf en verbruikskosten tussen die twee als je het netto op een rijtje zet. Als je snel zou willen wisselen er wel altijd rekening mee houden dat je van een marge auto weer een BTW auto maakt (en dus BTW af moet dragen als je de auto weer verkoopt)

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1248
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i & 106 Rallye 16v

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door StefanW » 12 jan 2019, 12:18

Gefeliciteerd met je 130i. Ga je veel plezier aan beleven! Wel ff een sper erop :)

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2521
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 12 jan 2019, 12:26

Ik vond de kleur van de Megane meer "in your face" in vergelijking met de 130i. Dat is gewoon een sportieve maar ook nette verschijning. Daar vind ik de Megane meer een hobby auto. Het concept van 130i past gewoon beter bij onze wensen.

En een Megane koop ik nogwel een keer helemaal voor zelf.

Gebruikersavatar
ArjandeV
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Ede

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door ArjandeV » 12 jan 2019, 13:24

Fuck you Reind :) Ik had Sven gisteren gemaild.. Maar gefeliciteerd, mooie auto!

Overigens, die bij Van der Bij staat al sinds juni te koop. Stond eerst voor 16.5k.. Dus wel aardig gezakt. Ik heb er in proefgereden, met Jan Bastiaan (de eigenaar) er bij in, dat vond ik dan weer beetje jammer. Moest het rustig aan doen enzo (Terwijl ik daar toen met de M135i was..) Ik vond hem nogal stug. De 130i is al best aardig stug van zichzelf, maar mooi in balans. Nu met de eibach en pu-rubbers vond ik het wel erg hard. Daarnaast waren de banden niet helemaal 100%. Sper maakte wat geluiden, maar hoort er denk ik een beetje bij.. Stuurde verder goed en motor liep nog top.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2521
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 12 jan 2019, 14:37

Sven gaf aan dat er wel meer geinteresseerde waren. Nu zeggen verkopers dit natuurlijk vaker jij was dus een van de...... Heb jij ook proefgereden in deze 130i?

Moet zeggen dat die stugheid van de 130i mij ook erg opviel. Toen ik daar wegreed voor de proefrit moest ik echt even wennen aan het schakelen etc. Geeft in ieder geval wel het idee dat je met iets speciaal onderweg bent. Maar als je er eenmaal gewend aan bent geraakt rijd het prima.

EN De eerste €400,- zijn ook alweer uitgegevens. Ik geef hem zelf even een oliebeurtje, nieuwe bougies, schijven/blokken voor de voorras en een interieur filter. Dan kan ik hem meteen even goed bekijken. Ik heb echt zin om hem op te halen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 12451
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Auto: BMW
Locatie: Baarn

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Martijn_bmw » 12 jan 2019, 14:43

Gaaf reind leuke hothatch blijft het die 130i

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 26233
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Arthur » 12 jan 2019, 17:28

Ik vond het schakelen en koppelen iig erg zwaar. En omdat het een 2e auto bij ons was en m'n vrouw rugproblemen heeft was 'ie snel weer weg. Zij kon er niet fatsoenlijk mee omgaan. De daaropvolgende Audi A3 Sportback 2.0tfsi Quattro weer wel, maar dat vond ik niks. Sindsdien houden we het lekker bij Punto's, Upje etc :) Al kan ze weer wel heel goed overweg met koppeling en schakelen in de BoxsterS, erg jammer :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 2953
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Opa » 12 jan 2019, 19:00

Gefeliciteerd met je aanschaf en toch vind ik het jammer dat je die melding van die laatste Megane( https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/ren ... b9c5b7a618 ) zo laat binnen kreeg, lijkt me een veel leukere/spannendere auto dan de 130i. :)

Online
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 7285
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: BMW 330i

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door ///Joost » 12 jan 2019, 22:06

Proficiat Reind! Die laatste Megane in het zwart ziet er ook erg gaaf uit zeg. Wat een lol voor dat geld!

We zien het 'mijn auto' draadje wel verschijnen. Veel 130i's nu hier zeg! Tof.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 1326
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Mark 320iS » 13 jan 2019, 09:36

Proficiat! Al is die laatste Megane ook erg gaaf, maar kan me inderdaad voorstellen dat je een Megane meer als hobby auto beschouwd.

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 785
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Jeroen » 14 jan 2019, 08:33

Leuk topic om te volgen! En gefeliciteerd met de aanschaf. Grappig dat je over de 130i hoort dat ze zwaar schakelen en koppelen voor vrouwen (rugproblemen uitgezonderd; dat is wat anders). De eerste eigenaar van mijn 130i was een vrouw, en mijn vriendin rijdt er ook maar wat graag in. Geen last van zwaar koppelen oid.

Rocketmonkey
Berichten: 119
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Rocketmonkey » 14 jan 2019, 09:52

Onzin idd, mijn vriendin rijdt vaker in onze 135i handbak dan ik :)

Online
Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Robin Hartog » 14 jan 2019, 09:54

Rocketmonkey schreef:
14 jan 2019, 09:52
Onzin idd, mijn vriendin rijdt vaker in onze 135i handbak dan ik :)
Een 130i is wat anders dan een 135i, en daarbij gaf Arthur aan dat zijn vrouw vanwege rugklachten er niet lekker in kon rijden ivm zwaar koppelen. Niet echt onzin dus.

Online
Haantje
Berichten: 120
Lid geworden op: 23 nov 2010, 13:06
Auto: 130i en 325e

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Haantje » 14 jan 2019, 10:43

Leuk, weer een 130i erbij op dit forum. Veel plezier ermee!

En dat die dingen wat zwaar koppelen, schakelen en sturen herken ik direct van de mijne. Vooral als je het rustig aan doet, vergt soepel rijden wat concentratie. Maar als je een keer de ruimte hebt en gas geeft, valt alles gelukkig direct op z'n plek :df:

Online
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 3118
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: E46 330d & F20 M135i
Locatie: Fryslân

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door matthyssie » 14 jan 2019, 10:54

De pre-lci 130i's koppelen veel zwaarder dan de lci's.

Mijne koppelde ook zwaar, toen heb ik vliegwiel/koppeling/drukgroep laten vervangen en was hij opeens licht. Wel jammer, de zware koppeling was beter te doseren.

indobesar
Berichten: 9338
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: 323ti, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door indobesar » 14 jan 2019, 11:10

Met de lagere buitentemperatuur duurt het ook even voordat de bak warm is. Dan schakelt het top.
In het begin is aandacht vereist want het gaat stroef/houterig.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 26233
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Arthur » 14 jan 2019, 12:21

Rocketmonkey schreef:
14 jan 2019, 09:52
Onzin idd, mijn vriendin rijdt vaker in onze 135i handbak dan ik :)
Als ik de rest van de reacties zo lees is het toch niet onzinnig als jij doet voorkomen :)

Rocketmonkey
Berichten: 119
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Rocketmonkey » 15 jan 2019, 12:15

Arthur schreef:
14 jan 2019, 12:21
Rocketmonkey schreef:
14 jan 2019, 09:52
Onzin idd, mijn vriendin rijdt vaker in onze 135i handbak dan ik :)
Als ik de rest van de reacties zo lees is het toch niet onzinnig als jij doet voorkomen :)
Idd, mijn fout! Altijd gedacht dat die 2 in heel veel dingen vergelijkbaar waren...

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1248
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 130i & 106 Rallye 16v

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door StefanW » 15 jan 2019, 20:17

matthyssie schreef:
14 jan 2019, 10:54
De pre-lci 130i's koppelen veel zwaarder dan de lci's.

Mijne koppelde ook zwaar, toen heb ik vliegwiel/koppeling/drukgroep laten vervangen en was hij opeens licht. Wel jammer, de zware koppeling was beter te doseren.
Inderdaad. Ik lees hier overal over een zware koppeling, maar mijn koppeling is net zo licht als van een 116i. Mijn koppeling was al vervangen, dus denk ook dat bij vervanging de koppeling een stuk lichter gaat.

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2521
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Reind » 17 jan 2019, 17:10

Gister de 130i opgehaald en via een enorme omweg naar huis gereden. In totaal iets van 300km met de 1 serie onderweg geweest.
Achteraf is de aankoop van een Hot Hatch anders gelopen dan vooraf gedacht en dat het een 130i is geworden moest de laatste dagen nog even op me inwerken.

Ik was aan het kijken naar de Megane 2 RS, een Golf 5 of 6 GTI. De 130i was zeker een optie maar een goeie 130i met weinig kilometers werd me te duur. Maar deze bewuste 130i zag ik staan op MP en was wel binnen budget maar had ook bijna 200K op de klok. Toch besloten om te gaan kijken en de auto zag er dermate goed uit dat ik hem een heb gekocht. Na een paar dagen realiseerde ik me eigenlijk pas dat de 130i altijd een bucketlist auto is geweest. Zo’n auto waar je lange tijd het aanbod van in de gaten houd zonder concrete plannen. Maargoed, nu was ik in 1 keer eigenaar en reed ik gister in mijn eigen 130i weg. Toch wel een speciaal gevoel en laat ik het zo zeggen, gister was een leuke dag die ik niet zomaar zal vergeten.

Ik had al even proefgereden in de 130i en het viel me op dat alles een beetje hard en stug is in deze auto. Dit blijkt dus een kenmerk te zijn van dit type (pre LCI) 130i. Nu is dus een langere rit voor de boeg had was ik benieuwd hoe dat zou zijn. Om te beginnen is het wat stuggere rijden, schakelen en koppelen iets waar je aan moet wennen maar als je eenmaal het ritme te pakken hebt is soepel rijden geen probleem. Het geeft de auto karakter en ook een goed gevoel als je soepel en zonder stoten door de versnellingen heen gaat. Je kunt het dus uitleggen als iets goed, maar ook iets slechts. Als eigenaar is een 130i is het natuurlijk goed!

Verder vind ik net als in de E90 de zitpositie fenomenaal. De manier hoe je ERIN zit en het M stuur in de handen hebt is gewoon top. Daar is BMW met de nieuwere Fseries echt de mist ingegaan als je het mij vraagt. De 130i stuurt erg zwaar op lage snelheid wat veel gevoel geeft maar anderzijds ook als onprettig ervaren kan worden. Laten we het maar (weer) op karakter houden.

De 130i heeft Idrive. Maar helaas de eerste versie van de Idrive welke niet bepaald gebruiksvriendelijk is. Ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet hoe ik de bestemming in de NAVI uitzet. Verder kun je er best wat mee maar ik zal niet veel gebruiken. Radio is wel gebruiksvriendelijk en het geluid boven gemiddeld goed. Ik denk dat ik er een Iphone interface inbouw zodat je muziek kunt streamen en een mooie iphone houder voor navi.

Na een dagje rijden is mij opgevallen dat het concept van deze auto gewoon heel goed is. Dikke atmo motor, compact chassis met relatief korte wielbasis en niet al teveel gewicht De motor is waar het om draait bij deze auto. Het ontbreken van een turbo is soms wel een gemis maar toch met de aanwezigheid van best veel koppel een heel mooi geluid en lineaire vermogensopbouw komt je weinig tekort. En als je dan even helemaal doortrekt is hij gewoon heel snel.
Echt heel blij mee

Gebruikersavatar
964aircooled
Berichten: 323
Lid geworden op: 18 feb 2007, 21:45
Locatie: ex m5-e39, m3 E36, 335i-e30, Porsche 911 3.2 en 3.6 C2, 350z, C63 amg station

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door 964aircooled » 17 jan 2019, 18:36

Navi uitzetten ging bij mij ook niet. Ik heb het geluid maar uitgezet vd navi :roll:
Laatst gewijzigd door 964aircooled op 18 jan 2019, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.

vester86
Berichten: 1297
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330i

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door vester86 » 17 jan 2019, 23:38


Rocketmonkey
Berichten: 119
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door Rocketmonkey » 18 jan 2019, 11:57

Leuk om te lezen Reind! Heb vergelijkbare ervaring met 135i (op gemis van turbo's en alles wat hierboven al gezegd is en schakelen/koppelen dan :) ), die moest ook echt even op me inwerken, mede omdat deze bij mij volgde op vele jaren in Lotus Elises. Als compacte 6cil rwd is het idd een heel goed (en uniek) totaalpakket, met nog genoeg karakter om niet TE gepolijst te zijn... Have fun!

Online
WillemBoer
Berichten: 352
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M3 E90

Re: Hot Hatch uit de nineties en zero's

Bericht door WillemBoer » 18 jan 2019, 16:57

Haha navi uitzetten heb ik me ook wel eens boos om gemaakt!

Goede keuze een handgeschakelde 3 liter, zo worden ze nooit meer gemaakt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ///Joost, Dwarsligger, Emi, Erik dB, NickM5, Obbe, Opa, RJK en 20 gasten