Hyundai i30 N

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
indobesar
Berichten: 9671
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: 323ti, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Hyundai i30 N

Bericht door indobesar » 15 nov 2017, 12:52

Misschien zijn jullie een van de weinigen die daar waarde aan hechten... ;-)

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 5934
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Hyundai i30 N

Bericht door tomgtr » 15 nov 2017, 12:55

Dat zou kunnen. Vergeef het ons.

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 1840
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Sander-E46 » 15 nov 2017, 12:59

Flinke discussie, maar een 330i uit 2002 rijdt dezelfde waarde naar de 100. Ten opzichte van 15 jaar nieuwe techniek vond ik het tegenvallen, doet verder niks af aan andere kwaliteiten van de auto.

indobesar
Berichten: 9671
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: 323ti, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Hyundai i30 N

Bericht door indobesar » 15 nov 2017, 13:00

tomgtr schreef:
15 nov 2017, 12:55
Dat zou kunnen. Vergeef het ons.
Een ritje in de driewieler en we vergeten alles... :angel:

Online
Gebruikersavatar
Gijzert
Berichten: 1030
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Gijzert » 15 nov 2017, 13:02

Sander-E46 schreef:
15 nov 2017, 12:59
Flinke discussie, maar een 330i uit 2002 rijdt dezelfde waarde naar de 100. Ten opzichte van 15 jaar nieuwe techniek vond ik het tegenvallen, doet verder niks af aan andere kwaliteiten van de auto.

Nja, een 2002 330i zijn we hier ook lyrisch over.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 5934
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Hyundai i30 N

Bericht door tomgtr » 15 nov 2017, 13:04

indobesar schreef:
15 nov 2017, 13:00
tomgtr schreef:
15 nov 2017, 12:55
Dat zou kunnen. Vergeef het ons.
Een ritje in de driewieler en we vergeten alles... :angel:
Altijd welkom. Als ik hem niet aan Hans terug verkoop....

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 34027
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Robin » 15 nov 2017, 13:04

indobesar schreef:
15 nov 2017, 12:52
Misschien zijn jullie een van de weinigen die daar waarde aan hechten... ;-)

Je kunt nog het meest fantastische bocht en stuurgedrag hebben(GT86/BRZ), maar als zo'n ding niet 'n klein beetje sleurt houdt 't ook (op 'n circuit) vaak gewoon op. Complete package=som der delen? Soms meer, soms minder.

Een ander hecht aan design en dat is zwaar subjectief, al denkt die ander daar waarschijnlijk anders over etcetera.

Gebruikersavatar
Mike R32
Berichten: 5694
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Mike R32 » 15 nov 2017, 13:15

tomgtr schreef:
15 nov 2017, 12:50
indobesar schreef:
15 nov 2017, 12:02
En wat is dan het punt? Dat dikke diesels en accubakken tegenwoordig sneller 0-100 doen dan hothatches?
Die zijn inderdaad snel hedendage. Als je dat echter afzet tegen het gros van het wagenpark, met name <1.0l koekblikjes, dan zit het met de prestaties van een hothatch tegenwoordig wel goed, zeker om je vlot door het verkeer te bewegen.
We zijn wat verwend op DF met het aanbod "dikke" auto's.

Daarnaast is 0-100 en puur vermogen niet zaligmakend om DF te hebben. Dat snapt Tom ook, anders heb je geen Driewieler. :)

Ik snap het heel goed. Ik zeg ook niet dat 0-100 zaligmakend is, bochtengedrag al helemaal niet voor de meeste hot hatch piloten. Enige wat ik probeerde te zeggen en wat alleen Robin lijkt te begrijpen, 6.4 seconden 0-100 in 2017 is echt prut. De enige reden dat het nog iets lijkt is omdat al die ecoschrapers zo langzaam zijn.
Is verder ook afhankelijk welke auto je zit, beleving is belangrijker dan de snelheid. 0-100 in de Alto van mijn vriendin is leuker dan in de Audi van mijn collega.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 8532
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Hyundai i30 N

Bericht door WJ » 15 nov 2017, 13:19

Welke X5 diesel gaat er sneller dan 6.1 naar de 100?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 27758
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.49
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Arthur » 15 nov 2017, 13:24

tomgtr schreef:
15 nov 2017, 12:50
Ik snap het heel goed. Ik zeg ook niet dat 0-100 zaligmakend is, bochtengedrag al helemaal niet voor de meeste hot hatch piloten. Enige wat ik probeerde te zeggen en wat alleen Robin lijkt te begrijpen, 6.4 seconden 0-100 in 2017 is echt prut. De enige reden dat het nog iets lijkt is omdat al die ecoschrapers zo langzaam zijn.
Ik zie niet in waarom dat prut is? Alleen omdat een dikke diesel dat ook kan? Daarom is het ook een dikke diesel ;) De hothatches zijn idd niet schrikbarend sneller geworden de laatste decennia. Op een gegeven moment houdt het op. Ook al stop je een 400pk in een Megane RS, in ~3s naar 100 gaat hem toch niet lukken. 0-100 in 6,4s is eigenlijk vrij normaal voor dat gewicht en vermogen van die Hyundai (goed 1400kg en 250pk).

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9283
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Hyundai i30 N

Bericht door frank de jonge » 15 nov 2017, 13:26

Robin schreef:
15 nov 2017, 12:43
X5 550d dus nog niet.

Punt is tussenaccelleratie toch?
Nu?

Of?
550d, zal spannend worden denk ik.

Voor dat zon ding 3 tot 4x zoveel kost mag je wel verwachten dat er ook enigzins gang in zit

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 14934
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Niets zo fijn, als een 3 in lijn !!
Contacteer:

Re: Hyundai i30 N

Bericht door JP » 15 nov 2017, 13:30

Hoeveel X5’s kom je op het circuit tegen. Vast en zeker minder dan hothatches. Of moeten we eerst de verkoopcijfers ernaast leggen ?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 34027
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Robin » 15 nov 2017, 13:31

5,3 naar de 100 en de M550d kennende....

Een hothatch moet zijn wat ie is, hot IMHO.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 9141
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Hielke » 15 nov 2017, 13:32

Robin schreef:
15 nov 2017, 13:04
indobesar schreef:
15 nov 2017, 12:52
Misschien zijn jullie een van de weinigen die daar waarde aan hechten... ;-)

Je kunt nog het meest fantastische bocht en stuurgedrag hebben(GT86/BRZ), maar als zo'n ding niet 'n klein beetje sleurt houdt 't ook (op 'n circuit) vaak gewoon op. Complete package=som der delen? Soms meer, soms minder.

Een ander hecht aan design en dat is zwaar subjectief, al denkt die ander daar waarschijnlijk anders over etcetera.
0 naar 100 in 3, 5, 7 of 10 seconden, het is voor mij persoonlijk totaal irrelevant als een auto niet dynamisch is. Met dynamisch bedoel ik de mogelijkheid een auto met gas en rem te besturen. De mogelijkheid een auto met simpele ingrepen van stuur, gas en rem makkelijk om z'n as te laten draaien, dit terwijl de bestuurder door dit gedrag een gevoel van extra controle over z'n voertuig krijgt. Noem het maar weer beleving.

Over het algemeen kun je stellen dat gewicht/hoogte/wielbasis bepalende factoren vwb dynamiek zijn. RWD of FWD zijn dat absoluut niet.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 34027
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Robin » 15 nov 2017, 13:33

Gevoelig onderwerp merk ik wel.

Ik neem nog koffie ofzo.....

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 5934
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Hyundai i30 N

Bericht door tomgtr » 15 nov 2017, 13:34

Ja en op een fiets schijn nog spannender te zijn om 100 km/u te rijden. En dan heb je nog eenwielers van het circus, moet je voorstellen hoe spannend het is om daar 100 km/u mee te rijden!!!! Dus flikker op allemaal met goede wegligging, grip en al helamaal met die domme peekaas!


En Arthur, mischien is 6.4 sec niet slecht voor een auto van 1400 kg en 250 pk. Maar dan is het wat mij betreft een luke warm hatch, geen hot hatch. Z'n wegligging is ok niks bijzonders als ik de testen lees. Afwerking ok, niks bijzonders. Prijs mwoh niet overmatig scherp door CO2 uitstoot. Hij is niet belachelijk snel. Voor de brand snobs is de badge ook niet iets wat meewerkt. Looks is kwestie van smaak maar rest, wat heeft dit ding dat ik deze zou verkiezen boven een megane rs / golf gti / seat cupra etc?

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 34027
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Robin » 15 nov 2017, 13:35

Rijdynamiek boven de 200-250pk telt wel zeer zeker als groot deel der rijdynamiek Hielke. Op circuits enzo.

Doelende op rwd/awd/fwd

Vandaar ook dat we altijd in Go Karts met fwd rijden nietwaar?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 27758
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.49
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Arthur » 15 nov 2017, 13:47

tomgtr schreef:
15 nov 2017, 13:34
En Arthur, mischien is 6.4 sec niet slecht voor een auto van 1400 kg en 250 pk. Maar dan is het wat mij betreft een luke warm hatch, geen hot hatch. Z'n wegligging is ok niks bijzonders als ik de testen lees. Afwerking ok, niks bijzonders. Prijs mwoh niet overmatig scherp door CO2 uitstoot. Hij is niet belachelijk snel. Voor de brand snobs is de badge ook niet iets wat meewerkt. Looks is kwestie van smaak maar rest, wat heeft dit ding dat ik deze zou verkiezen boven een megane rs / golf gti / seat cupra etc?
Mee eens hoor.
Maar wil je echt snel op de 100 zitten (zeg ~5s?) moet je al met een 300pk+ RWD of AWD aan komen zetten. Voor mij is de 0-100 altijd wel een graadmeter om met het 'gewone' verkeer mee te komen. Als zo'n ding dat tussen de 6 en 7s doet en wat fatsoenlijk koppel heeft (heeft een turbo over t algemeen wel) vind ik het prima. Dat een dikke diesel rapper is kan ik niet mee zitten. Er is er altijd wel eentje snelller. Tenzij je de snelste auto op de planeet hebt, en die is niet te betalen door mij.

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 34027
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Robin » 15 nov 2017, 13:49

Maar als het ding beleving(subjectief) heeft voor iemand(hier), wat let hem om hem eens te proefrijden en eventueel aan te schaffen, mocht hij bevallen? Je hoeft er niet persé 't circuit mee op, veel te druk met andere hothatches enzo....

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 27758
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.49
Locatie: Boven Barcelona

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Arthur » 15 nov 2017, 13:59

Dat is ook zo, en ook al geopperd op vorige pagina's. Maar hij heeft blijkbaar z'n batch tegen. En dat, icm de prijs, zal de verkopen toch aardig drukken. Ik zou hem uiteindelijk ook niet overwegen (aanschaffen), mede door deze argumenten. Als het vergelijkbaar of iets beter rijdt dan een Golf GTI dan verkies ik toch veilig de Golf. Ik sta nl niet in die file ;) En, subjectief natuurlijk, ik vind de Golf ook mooier :)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 9141
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Hielke » 15 nov 2017, 13:59

Robin schreef:
15 nov 2017, 13:35
Rijdynamiek boven de 200-250pk telt wel zeer zeker als groot deel der rijdynamiek Hielke. Op circuits enzo.

Doelende op rwd/awd/fwd

Vandaar ook dat we altijd in Go Karts met fwd rijden nietwaar?
Ik heb het niet over het rijden op circuits Robin. Trouwens, hoe vaak heb ik het daar al niet meegemaakt dat een potente RWD, die op de openbare weg makkelijk tot kontgezwabber te bewegen viel, door de temperatuur in de voorbanden alleen nog maar variaties van onderstuur kende. Hoe idioot je 'm ook provoceerde.

Afgelopen september met een stel dwazen uit het Noorden de schitterende wegen rondom De Ring onveilig gemaakt. We waren met auto's variërend van 170 tot ruim 400 pk onderweg. Ik enkel als passagier. De E46 320i met wat onderstel modificaties van Bart draaide bij insturen en midcorner zo verschrikkelijk mooi om z'n as, die deed in beleving voor de andere auto's niks onder. Ik heb in het verleden de E46's M3's juist door dat gebrek aan dynamiek vaak afgekraakt (en terecht) maar deze auto maakte voor die range alles goed. Op die kleine Eifel weggetjes heb je aan 170 pk trouwens ook meer dan genoeg om de hele potente auto's bij te houden.

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9283
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: Hyundai i30 N

Bericht door frank de jonge » 15 nov 2017, 14:00

FWD RWD of 4WD, op circuit maakt het tegenwoordig niet zoveel meer uit wat je rijdt.

Gaat allemaal hard.

Zed240
Berichten: 1556
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Zed240 » 15 nov 2017, 14:04

0-100 in 6,4 seconden is toch helemaal niks mis mee? Zeker niet met een handbak en voorwielaandrijving. Het is maar net wat je gewend bent. Als je dit al te langzaam vindt ben je gewoon een beetje verwend geworden naar mijn idee.

Overigens als ik iedereen zo lyrisch zie over deze auto, vind ik het zelf wat vreemd dat de Focus ST hier nooit populair is geworden. Veel mensen vallen hier over het interieur, maar er is meer. Vele malen meer beleving dan een Golf GTI, stuurt fijner/met meer gevoel, klinkt best sportief en voor 900€ heb je een Quaife sper van de huistuner Mountune.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 8532
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Hyundai i30 N

Bericht door WJ » 15 nov 2017, 14:10

Van Ford zijn we wel wat gewend, is geen 'new kid on the block'. Dit draadje zal ook uitsteven en de opvolger zal ooit wat 'leuk' en 'mooi ding' krijgen en voor de rest fappen ze verder op BMW. :P

Gebruikersavatar
Robin
Berichten: 34027
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Hyundai Pony

Re: Hyundai i30 N

Bericht door Robin » 15 nov 2017, 14:21

Hielke schreef:
15 nov 2017, 13:59
Robin schreef:
15 nov 2017, 13:35
Rijdynamiek boven de 200-250pk telt wel zeer zeker als groot deel der rijdynamiek Hielke. Op circuits enzo.

Doelende op rwd/awd/fwd

Vandaar ook dat we altijd in Go Karts met fwd rijden nietwaar?
Ik heb het niet over het rijden op circuits Robin. Trouwens, hoe vaak heb ik het daar al niet meegemaakt dat een potente RWD, die op de openbare weg makkelijk tot kontgezwabber te bewegen viel, door de temperatuur in de voorbanden alleen nog maar variaties van onderstuur kende. Hoe idioot je 'm ook provoceerde.

Afgelopen september met een stel dwazen uit het Noorden de schitterende wegen rondom De Ring onveilig gemaakt. We waren met auto's variërend van 170 tot ruim 400 pk onderweg. Ik enkel als passagier. De E46 320i met wat onderstel modificaties van Bart draaide bij insturen en midcorner zo verschrikkelijk mooi om z'n as, die deed in beleving voor de andere auto's niks onder. Ik heb in het verleden de E46's M3's juist door dat gebrek aan dynamiek vaak afgekraakt (en terecht) maar deze auto maakte voor die range alles goed. Op die kleine Eifel weggetjes heb je aan 170 pk trouwens ook meer dan genoeg om de hele potente auto's bij te houden.
Goed verhaal hoor....behalve afkraken E46 M3.
Maar daar zat geen FWD bij Hielke.

Frank de Jonge, qua beleving en feel maakt 't wel degelijk uit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jan-Willem en 10 gasten