Tuning: 'mooier' of sneller?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Tuning: 'mooier' of sneller?

Bericht door Peter Tunissen » 15 feb 2006, 16:00

Nu is dit niet echt een vraag voor hier want ik denk toch dat de meeste mensen hier voor sneller zullen kiezen, maar is dat nog wel de juiste betekenis van tuning?

Ik heb hier toevallig de Autostyle catalogus liggen (don't ask, er staan ook kuipjes in :wink:) en ruwweg geschat zijn 480 van de 500 pagina's gewijd aan het 'verfraaien' van de auto, zowel van buiten als van binnen en misschien 20 aan het sneller maken van de auto.
En dat lijkt ook de trend te zijn toch? Vroeger (opa vertelt :wink:) was tunen aanklooien met carburateurs, nokkenassen, remmen en velgen, ik weet nog dat de striping van Alpina als ultieme kitsch werd bestempeld, omdat het puur optisch was, die auto gaat toch niet harder van een streepje over de zijkant van zo'n E21 of E28?

Tegenwoordig lijkt het wel of optiek de norm is, het moet zo laag mogelijk met zo groot mogelijk velgen (fuck it wat dat verder met het rijgedrag doet), de remmen moeten vooral stoer uitzien (met rood geverfde trommels natuurlijk als ultiem dieptepunt) en hoe groter de spoilers hoe beter.
En wat nog gekker is, met tuning om een auto sneller te maken word je niet eens meer begrepen. Zo heb ik serieus ooit het commentaar op de voorremmen van de Impreza (Movit) gekregen dat ze er 'wel leuk uit zagen' maar ook dat het jammer was 'dat er van die kleine scheurtjes uit de gaten komen, dat vind ik minder mooi'. En 'Stoptech klinkt ook cooler dan Movit'. Ok.... :roll:

Is het echt zo dat Nederland qua tuning zo veel naar de 'Belgische' variant (all show and no go) is opgeschoven of is dat alleen mijn gevoel?

Directe aanleiding voor dit topic was trouwens dit:
http://www.subaruclub.nl/forum/viewtopic.php?t=16772
Er stelt iemand de extreemste GT in de Benelux voor, dus dan verwacht je wel wat.
Ik zat me al helemaal te verheugen op een 2.2 of 2.35 closed deck blok, een DCCD zesbak natuurlijk, maar dat bestaat allemaal al, wat zou er nog meer aan zo'n auto te doen zijn?
Misschien groep A spec diffs? Hydraulische handrem? WRC remmen?
Nou, dat viel mij dus een beetje tegen toen het resultaat eindelijk in dat topic gepost werd terwijl andere mensen het juist geweldig vonden.
Misschien ben ik gewoon ouderwets of zo? :roll:
Laatst gewijzigd door Peter Tunissen op 15 feb 2006, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 15 feb 2006, 16:07

Peter, je bet gewoon niet zo'n extravert type :wink: Het gaat jou om de inhoud, zoals velen hier. Maar gezien de harde hand van Spee, en pimp my ride e.d. blijft optische tuning een groeimarkt. Lekker neon onder de auto en pimp windows, flip flop kleuren, dikke ICE en je bent de man :wink: De siliconen generatie zeg maar :D

Ieder zijn meug(k).

Michel

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10780
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 15 feb 2006, 16:18

Mijn idee is dat performance tuning in NL over het algemeen te duur wordt gevonden. En daarnaast is er haast niks van te zien.

Dus men wil niet te veel geld kwijt zijn en iets tastbaars laten zien.

Er zijn 2 vormen, motorische tuning en styling.

Mijn ideale auto is optisch geheel standaard. Goed onderstel, remmen en veel vermogen. De under-dog. Daar hou ik van.

Op tuning-beurzen ben ik bijv. in 5 minuten klaar met rondkijken. Alleen de performance tuners zijn interessant.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 15 feb 2006, 16:34

Tja een wereld opzich, waarbij de trend werd gezet door de Fast/furious.

En natuurlijk de Belgen die al wat langer bezig zijn met dit gebeuren, de Belgen worden flink afgestraft door hoge taxes als ze met dikke motoren willen rijden is ook nog aan de leeftijd gekoppeld geloof ik. Dus die begonnen met het optisch "fraaier" maken van een auto. Nu in NL is het ook een "hausse" geworden. Het is een lify style geworden, in de scene pronken met je project. Hoe meer rotzooi erop des te meer indruk je maakt bij je vrienden en de vriendinnetjes. Maar als je stilstaat op een meeting heb je niks aan 2 turbo's 500pk een reiger onderstel en movits rondom van 400mm doorsnee met 8 zuigerklauwen.

Optische tuning is compleet doorgeschoten, het heeft niks te maken met auto's verfraaien maar met het uitdragen van je persoonlijkheid. Toch wil ik niet arrogant klinken, want optische tuning is een industrie geworden waar ontzettend veel geld in om gaat. Kijk alleen al eens naar die grote evenementen van automaxx. tienduizenden mensen komen er op af die allemaal weer geinspireerd worden. Wie zijn wij dan om dit af te serveren als "johniegedrag" ?

Het zal nooit mijn ding worden, maar 1 ding moet ik ze meegeven, ik kijk altijd de extreme tunings objecten na op straat. En dat is ook precies wat die mensen graag willen om hun eigen ego te strelen.

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 15 feb 2006, 16:38

Ik kijk ze ook altijd na, het 2e schot is ook vrijwel altijd beter als het 1e. :wink:

Helemaal kansloos hilarisch zijn die lui die zeggen dat ze met optische tuning de grens opzoeken. Wuhahaha APK grens bedoel je misschien? :roll:

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 2372
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:27
Locatie: Amsterdam

Bericht door HansD » 15 feb 2006, 16:46

Megalol @ dat topic trouwens. Leuke binnenkomer op een forum.

Wat mij betreft is het een afgrijselijke bak die hij aan het opbouwen is. Ik kijk die mega tuningdingen ook altijd na maar dat is dan om na het lachen ongelovig om te kijken of ik het echt goed gezien heb de eerste keer en direct weer in een lachstuip te schieten.

Zoals duidelijk moge zijn ben ik niet zo'n fan van (extreme) optische tuning. De keus is dus gemakkelijk.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 15 feb 2006, 16:55

Haha, vanmorgen weer in een deuk gelegen om zo'n rijdend Starship Enterprise, waar dan een Auto Union 80 66KW onder verscholen blijkt te gaan...

Een strakke 2F2F-Jap heeft nog iets krachtigs en doelmatigs qua uitstraling, maar al die aangeplakte zooi op auto's van 20 jaar oud - o man, ik kom niet meer bij.

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Bericht door Jeroen05 » 15 feb 2006, 16:57

Il wilde iets heel anders neerzetten dan ik nu doe maar laten we het er bij houden dat het niet mijn ding is deze wagen en de hype van fast en the furios.....

Mijn ideaal is een goed onderstel en dito remmen, voor de rest 100% orgineel. En als de eerste 2 niet kunnen geen probleem, 100% orgineel is geen probleem. Uitzondering op de regel zijn vermogenkits voor Impreza's..

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 15 feb 2006, 16:59

*maakt zich een beetje zorgen om de stats van subaruclub.nl/forum*

Het zou zomaar eens kunnen gebeuren dat die lui binnenkort hier komen zeiken over spoilerkits als we hun forum en masse gaan bekijken. :lol:

Drivers vs. posers :lol:

k33z
Berichten: 2700
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 15 feb 2006, 17:05

Haha, weet je nog dat we vorig jaar bij de Gumball in Belgie zijn gaan kijken Jeroen?

Wat een stelletje paupers bij elkaar zeg die kwamen kijken! 400km voor niets gereden omdat we van ellende vertrokken zijn voordat er ook maar 1 gumballer binnen was.

En dan mensen die zeggen dat dat de mooiste avond van hun leven was :)

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 15 feb 2006, 17:11

Tom Haex schreef:*maakt zich een beetje zorgen om de stats van subaruclub.nl/forum*

Het zou zomaar eens kunnen gebeuren dat die lui binnenkort hier komen zeiken over spoilerkits als we hun forum en masse gaan bekijken. :lol:

Drivers vs. posers :lol:
Euhm, De eerste heeft zich al aangemeld :oops: :wink:

Wees gerust, Zoals te lezen valt in desbetreffend topic bin ik niet echt van de "sjonnie" tuning in den extreme....

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 15 feb 2006, 17:21

Ik zou gaan voor optische tunning, maar dan wel heel met orginele BMW spullen. Ik zou mijn auto wel M5 willen uitvoeren, compleet met twee keer twee uitlaten. (maar zonder de ///M logo's) Sneller hoeft van mij niet, daar heb je in dit land helemaal niks aan.

Jeroen05
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Breda

Bericht door Jeroen05 » 15 feb 2006, 17:38

k33z schreef:Haha, weet je nog dat we vorig jaar bij de Gumball in Belgie zijn gaan kijken Jeroen?

Wat een stelletje paupers bij elkaar zeg die kwamen kijken! 400km voor niets gereden omdat we van ellende vertrokken zijn voordat er ook maar 1 gumballer binnen was.

En dan mensen die zeggen dat dat de mooiste avond van hun leven was :)
Kees ik was die avond ook mateloos ontspannen vond je niet?

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 15 feb 2006, 17:38

@ Stefan

Dat was al meteen duidelijk bij het zien van je oude Evo in het voorsteltopic. Hulde!

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 15 feb 2006, 17:57

Power, onderstel, interieur... geen achterlijke spoilers zoals 2F2F.... bah.

k33z
Berichten: 2700
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Bericht door k33z » 15 feb 2006, 18:26

Inderdaad Jeroen, jij maakte je nergens druk om ;)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 15 feb 2006, 18:45

Eerst sneller met bijhorende dingen zoals o.a remmen, verlagen, uitlaatysteem, en dan pas velgen en subtiele spoilers. Waar ik om moet lachen zijn bv. M3 look-a-likes, Honda's met vleugels met de spanwijdte van een 747. :lol:

Optisch alleen als het subtiel is, geen tupperware alsjeblieft.

Gebruikersavatar
Dutch
Berichten: 2837
Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29

Bericht door Dutch » 16 feb 2006, 16:56

Zeg, we hadden het hier toch over de cultuur van optische tuning in België? Die zo heerst omdat een (jonge) Belg zich blauw betaalt aan herkeuring en verzekeringspremie voor elke technische verandering?

Wel, vandaag zijn de poppekes in B helemáál aan het dansen. Deze circulaire pikte ik zojuist op van het net:
De internetforums worden overstelpt met reacties op deze nieuwe reglementeringen. Er wordt zelfs al met zware acties gedreigd. Stakingen, bezetten van drukke wegen, betogingen zullen de volgende weken zeker volgen. Naar de reacties te lezen worden vanaf vandaag de beroepen als stationchefs en politieagenten voor risicoberoepen aanzien. Sommige stationschefs reageren al met afschuw op de nieuwe reglementering en vragen extra bescherming uit vrees voor wraakacties. Het probleem dat de overheid hier zelf creëert is dat meer wagens geen geldig keuringsbewijs meer zullen hebben en zo onverzekerd gaan rondrijden. Hieronder volgt een bijlage uit de GVA van 16/02/2006.


De ministeriële omzendbrief die de nieuwe regels over verbouwingen aan personenvoertuigen (het tunen) bevat, is woensdag in het Belgisch Staatsblad verschenen. "Tot nu toe waren er enkel regels voor het verlagen van de auto, nu is er eindelijk een reglementering voor alle verbouwingen", meldt GOCA, de federatie van de autokeuringsstations, donderdag. De mogelijke verbouwingen aan een auto zijn opgedeeld in drie categorieën.
De regels, die betrekking hebben op personenvoertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen (bestuurder niet meegerekend), zijn het gevolg van overleg tussen de federale overheidsdienst Vervoer en Mobiliteit, minister van Mobiliteit Renaat Landuyt, GOCA en de tuningsector, aldus Katrien De Coster, communicatiemanager van GOCA.
Het basisprincipe luidt dat de veiligheid van de bestuurder en van andere weggebruikers gegarandeerd moet blijven. Zo mogen er geen puntige of snijdende voorwerpen uitsteken aan binnen- of buitenkant, mag de zichtbaarheid van de bestuurder niet belemmerd worden en mag de dragende structuur niet verwijderd worden.
De aanpassingen waarvoor geen bijkomende documenten nodig zijn, werden ondergebracht in een categorie A. Het gaat onder meer om (aanpassingen aan) bumpers, spoilers, ruitenwissers, dashboard, pedalen, achterlichten, velgen, verlagingen en motortuning.
Dergelijke verbouwingen moet de bestuurder pas laten controleren bij de periodieke keuring, en kosten hem niets extra.
Voor de categorieën B en C moet de bestuurder zich na elke verbouwing spontaan aanbieden bij de keuring, alvorens het voertuig opnieuw in gebruik te nemen. Hij zal daarvoor ook minstens 33,50 euro betalen: 24,50 euro voor de tuningkeuring, 3 euro (benzinevoertuigen) of 6 euro (diesels) voor de milieukeuring en 6 euro voor het tuningrapport dat de verbouwingen omvat. Dit rapport, dat bij het keuringsbewijs wordt toegevoegd, blijft geldig zo lang de bestuurder geen nieuwe verbouwingen laat uitvoeren.
Voor de categorie B gaat het onder meer om het plaatsen van een luchthapper, wijzigingen aan spatborden, audioinstallatie, deurpanelen of groot- en kruislichten.
Voor elke verbouwing in categorie C moet de bestuurder telkens nog eens 6 euro betalen voor het validatieverslag dat daarover wordt opgemaakt. Het gaat hier om aanpassingen aan zijspiegels aan de buitenkant, vlinderdeuren of -scharnieren, het plaatsen van niet-originele zetels, nieuwe veiligheidsgordels, een niet-origineel stuur of een veiligheidskooi. Ook een niet-originele uitlaat en aangepaste remschijven vallen onder deze categorie.
Verboden zijn niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remlmauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders, benadrukt GOCA.


Kopieer dit bericht en stuur het naar al uw contactpersonen in uw outlookbestand en maak zo deze manier van werken van de regering bekend aan zoveel mogelijk personen. Door een massaal reageren kunnen wij laten zien dat tuning een serieuze hobby is en niet moet worden vergeleken met machogedrag, illegale straatraces, gevaarlijk rijgedrag en overdreven muzieklawaai. Wij zijn zeker voorstander voor een degelijke reglementering op alle vlakken maar het kan niet langer dat de auto in België wordt gebruikt voor een melkkoe. België maakt zich weer belachelijk in de andere landen van Europa. Duizenden jongeren –de toekomstige motor van België- zien zich weer “gepakt” door de regering. En wat met de banen die in gevaar worden gebracht? Door één pennentrek van een naïeve minister zijn er weer honderden tot enkele duizenden banen in gevaar. Hoeveel tuning- en audiozaken gaan zich genoodzaakt voelen om hun deuren te sluiten en personeel te ontslaan.
André moet maar geen Belg worden!

En 't is toch te zot voor woorden? Conventionele motortuning (scherpere nokkenassen, andere uitlaattrajecten, etc.) valt in de lichtste categorie terwijl chiptuning verboden is? Een nieuw radiootje brengt meer risico met zich mee dan verlaging? En wat is er zo gevaarlijk aan veerpootbruggen?

Eindelijk eens een reden om niet jaloers naar de regelvrijheid in België te kijken...

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Bericht door Hans » 16 feb 2006, 17:35

Dat speelt al langer in Belgie, nu is er dus reglementering.

Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 236
Lid geworden op: 12 feb 2006, 21:41
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Robert Campbell » 16 feb 2006, 17:55

Snelheid, de controlle en afbouw daarvan.

Dus:
1. Remmen
2. Onderstel
3. Vermogen
4. En sticker achterop die veel minder aangeeft dan de auto kan (dus een 316 sticker op een M3, of een 520i sticker op een M5.

Wolff in schaapskledij. Zo kan je iig nog iemand verassen. Dus eingelijk een beetje anti-tuning.. Underground zeg maar.

Rob

Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8223
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert
Contacteer:

Bericht door Peter Tunissen » 16 feb 2006, 18:03

Kopieer dit bericht en stuur het naar al uw contactpersonen in uw outlookbestand en maak zo deze manier van werken van de regering bekend aan zoveel mogelijk personen.
En anders gaat er een heel ziek zielig kindje dood? :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RS-Ron en 174 gasten