Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Mark-J
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mei 2012, 19:59
Locatie: Amsterdam

Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Mark-J » 23 jul 2017, 17:05

Goedemiddag alllemaal,

Gistermiddag heb ik een nieuwe auto gekocht, een Alfa Romeo MiTo uit 2014! Heb hieronder een aantal foto's geplaatst waarop jullie hem kunnen bewonderen :df: Het is een vrij aangeklede editie met bijna alle opties die je bij dit model kan bedenken. Als alles meezit haal ik hem dinsdag op! Hier had ik wel nog een aantal vragen over, ik ben namelijk een deel van de tenaamstellingscode van mijn huidige auto kwijt. Stom natuurlijk, heb al een nieuwe code opgevraagd! Hierover een aantal vragen:

1. Heeft iemand ervaring met de levertijd van de nieuwe code? Ik hoop eigenlijk dat hij dinsdag binnen is, maar de site van de RDW is hierover niet erg bemoedigend.

2. Wanneer ik de RDW bel zouden ze de code dan telefonisch door kunnen geven wanneer ik hen alle relevante informatie geef?

3. Is het voor de dealer een groot probleem als de inruilauto niet direct over geschreven kan worden? Ik zorg er dan natuurlijk voor dat zij zo snel mogelijk de code ontvangen.

De reden dat ik de auto graag dinsdagmiddag wil hebben is dat ik op woensdag naar familie in Berlijn ga! Dit wil ik natuurlijk graag met de nieuwe auto doen, plus het scheelt weer een kleine 1400 km voor de inruiler :P

Alvast bedankt voor jullie input!

Dan nu de foto's:

Afbeelding
Nieuw en oud bij elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door witje » 23 jul 2017, 17:14

Levertijd is 1 dag, alleen op maandag komt geen postbode

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Riceaux » 23 jul 2017, 17:41

Denk dat het voor de dealer geen probleem zou zijn. Echter voor jou mogelijk wel. 2 auto's in de verzekering en als ze moeilijk doen geen royementsverklaring.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31210
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door JP » 23 jul 2017, 17:43

Heeft je huidige auto nog een papieren tenaamstelling ? Dan heb je geen 2 delige code nodig.

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ment-.aspx
Geen tenaamstellingscode bij papieren kentekenbewijs;

Heeft u een papieren kentekenbewijs? Dan hoeft u geen tenaamstellingscode aan te vragen. Bij een papieren kentekenbewijs heeft u nooit een tenaamstellingscode ontvangen
Laatst gewijzigd door JP op 23 jul 2017, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door alt » 23 jul 2017, 17:46

Ik heb dit jaar bij 2 auto's reeds 14 dagen moeten wachten op de nieuwe codes.
De eerste maal, na telefonisch contact met de RDW, opnieuw ingediend, 14 dagen later de code.
De tweede maal maar niet gebeld, ook 14 dagen.

Eric Z
Berichten: 3976
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Eric Z » 23 jul 2017, 18:17

Bekende van mij ging een auto bekijken maar kon toen niet overschrijven omdat papieren kentekenbewijs niet compleet was. Dinsdag avond alles aangevraagd door de (particuliere) verkoper, zaterdag kon er worden overgeschreven.

Mark-J
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mei 2012, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Mark-J » 23 jul 2017, 18:30

Ik heb al wel een pasje, eerste deel van de code heb ik wel maar de tweede kan ik nergens vinden :(

Voor de dealer leek het mij ook niet zo'n probleem, alleen voor mijzelf omdat ik tijdelijk inderdaad twee auto's in de verzekering heb zoals terecht wordt opgemerkt in een eerdere reactie. Wat bedoel je precies met royementsverklaring, Rico?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Arthur » 23 jul 2017, 19:50

Dat zijn je schadevrije jaren. Maar bij dezelfde verzekeraar is dat geen probleem. Bij een nieuwe verzekeraar ook niet overigens, ze halen de gegevens uit roydata en "bevragen" dat meerdere malen. Pas na een maand "ofzo" zou je een probleem kunnen hebben. En dat dubbel verzekeren is alleen een financieel probleem, toch? 14 dagen dubbele kosten. 25,-? Ik zou me geen zorgen maken. Meerdere auto's verzekeren is geen probleem, ik heb er zelf 3 en alledrie voor dezelfde korting (80%).

Ohja, je hebt al een nieuwe code aangevraagd. Dan hoef je de oude niet meer te zoeken, die werkt nu sowieso niet meer.

Mark-J
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mei 2012, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Mark-J » 23 jul 2017, 20:09

Ik wil de nieuwe auto inderdaad bij dezelfde verzekeraar onder brengen. Zag ook al dat wanneer je huidige auto op een later moment overgeschreven wordt je even moet bellen en dat het verder geen probleem was. Het zijn dan alleen even de kosten. Ik ga morgenochtend dan even de RDW en de dealer bellen! Bedankt voor jullie input in ieder geval :)

Ik vind het wel een beetje gekkigheid dat je in sommige gevallen 2 weken moet wachten op een code die waarschijnlijk direct gegenereerd wordt nadat je de aanvraag hebt ingediend, maar dat terzijde :kikker:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8890
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Joop » 23 jul 2017, 20:39

Voor mijn pa in de kerstvakantie ook een code opgevraagd bij inruil op een nieuwe auto. De eerste postbezorgdag later lag hij al op de mat. Moet snel kunnen...

Mark-J
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mei 2012, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Mark-J » 23 jul 2017, 20:51

Hmm oke, gemengde ervaringen dus. Wel apart!

ErikS
Berichten: 18531
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door ErikS » 23 jul 2017, 21:47

Verzekering is verplicht om (ik geloof) 2 weken na overschrijving de auto nog steeds verzekerd te hebben. Vraag maar aan Knot...... 😅

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Riceaux » 23 jul 2017, 21:50

Wat ik bedoelde te zeggen met dat het voor jou negatieve gevolgen kan hebben is dat jij aansprakelijk blijft voor de auto zolang die op jouw naam staat. Boete's en schade's die gereden worden door de dealer komen dan op jouw naam binnen. Dus in ieder geval als je dit gaat doen alles duidelijk vast leggen op papier.

Mark-J
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mei 2012, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Mark-J » 23 jul 2017, 22:12

Ja dat is zo, goed punt!

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 jul 2017, 09:48

Die code krijg je tegenwoordig toch via de email?? Of doen ze dat al niet meer??

Ik maak het ook wel eens mee en maak er geen probleem van hoor. Alleen moeten de mensen dan de auto laten staan terwijl die nog op hun naam staat. Je kan er even een klein briefje van laten maken door de dealer maar als de dealer met jouw auto gaat rijden terwijl die nog op jouw naam staat dan is het niet echt een best bedrijf. Zal denk niet zo snel gebeuren.

Maar je kan als je dinsdag je auto op gaat halen pas weg zodra je kentekenpas thuis is ontvangen. Zonder pas mag je niet rijden in het buitenland. Pas komt als het goed is de volgende werkdag binnen maar dat kan ook langer duren. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Arthur » 24 jul 2017, 11:55

Moeten ze hem vandaag alvast te naam stellen. Al reed ik er gewoon mee naar Berlijn. Groene kaart krijg je tegenwoordig vaak digitaal, dus die kun je laten zien op je telefoon mocht er iets verzekeringstechnisch zijn.

WinstonWolff
Berichten: 168
Lid geworden op: 16 okt 2010, 21:57

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door WinstonWolff » 24 jul 2017, 12:04

ErikS schreef: 23 jul 2017, 21:47 Verzekering is verplicht om (ik geloof) 2 weken na overschrijving de auto nog steeds verzekerd te hebben. Vraag maar aan Knot...... 😅
Dat is niet mijn ervaring.... De dag dat mijn voertuig verkocht en overgeschreven is (en ik dus een vrijwaringsbewijs in handen heb), is ook de dag ik ik mijn verzekering annuleer. Heeft nog nooit problemen gegeven. Als de auto of motorfiets niet meer op mijn naam staat, ben ik toch niet verantwoordelijk voor de verzekering?

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Camiel » 24 jul 2017, 12:13

WinstonWolff schreef: 24 jul 2017, 12:04
ErikS schreef: 23 jul 2017, 21:47 Verzekering is verplicht om (ik geloof) 2 weken na overschrijving de auto nog steeds verzekerd te hebben. Vraag maar aan Knot...... 😅
Dat is niet mijn ervaring.... De dag dat mijn voertuig verkocht en overgeschreven is (en ik dus een vrijwaringsbewijs in handen heb), is ook de dag ik ik mijn verzekering annuleer. Heeft nog nooit problemen gegeven. Als de auto of motorfiets niet meer op mijn naam staat, ben ik toch niet verantwoordelijk voor de verzekering?
Jij niet op persoonlijke titel, en je hoeft er ook niet voor te betalen, maar je verzekeraar moet de auto nog wel als verzekerd houden schijnbaar :)

Ik heb afgelopen vrijdag een auto overgeschreven (vanaf kentekenpapieren) en zaterdag lag het pasje met de brief in de bus. Overigens kun je de tenaamstellingscode (de 1e code dus) ook later nog via MijnOverheid berichtenbox opzoeken als het goed is, daar krijg je bericht van zodra je het voertuig op naam zet. Deel 2 niet lijkt het.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Martin van der Zwaard » 24 jul 2017, 13:26

Arthur schreef: 24 jul 2017, 11:55 Moeten ze hem vandaag alvast te naam stellen. Al reed ik er gewoon mee naar Berlijn. Groene kaart krijg je tegenwoordig vaak digitaal, dus die kun je laten zien op je telefoon mocht er iets verzekeringstechnisch zijn.
Te naam stellen mag officieel alleen met een handtekening op een digitale machtiging. Anders heb je bij controle door het RDW een groot probleem.

Pasje is niet verzekering technisch maar je hebt geen officieel document waarop staat dat jij de rechtmatige eigenaar van de auto bent.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Arthur » 24 jul 2017, 14:33

Beide snap ik. Dat 1e kan hij regelen bij de garage en dat 2e is een gok ;-)

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 872
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door D20VT » 24 jul 2017, 18:09

Je kunt bij de rdw toch inloggen met je digi d code en via i deal betalen voor je code. Normaal heb je hem dan de volgende dag binnen

Mark-J
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mei 2012, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Mark-J » 24 jul 2017, 20:23

Kan bij Mijn Overheid in de berichtenbox niets vinden van codes :( Ook geen codes per mail. De mevrouw van de RDW die ik aan de lijn had vertelde doodleuk dat de code pas woensdag waarschijnlijk verstuurd wordt. Gelukkig vond de garage het geen probleem als de auto nog even op mijn naam bleef staan, de auto blijft daar gewoon op het terrein staan of in de showroom.

Verzekering is ook al geregeld, inderdaad nog geen groene kaart en pasje. Kan de polizei niet in de internationale database kijken? Of is 1 Europa nog niet zo ver gevorderd?

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Martin van der Zwaard » 25 jul 2017, 09:12

Nee, dat kunnen ze volgens mij niet.
Als de auto voor 16.00u op naam wordt gezet zou je theoretisch gezien morgen de pas in huis moeten hebben.

Mark-J
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mei 2012, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Mark-J » 25 jul 2017, 11:19

Mag hem in ieder geval vanmiddag om 2 uur ophalen :)

Tom
Berichten: 21723
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nieuwe auto en tenaamstellingscode huidige auto

Bericht door Tom » 25 jul 2017, 11:43

Feli :)
Mooie auto.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], SAH en 124 gasten