auto en houden in Duitsland
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
auto en houden in Duitsland
Geniaal idee of onmogelijk.
Het valt me op dat de consumentenprijzen van met name de duurdere auto's in Duitsland veel lager zijn dan in Nederland. Een Nissan GTR in NL 160K en in Dtsl 100K. Audi R8 ook megaverschillen. etc. Verschil kan oplopen tot bijna 100K.
Tot zover niets nieuws.
Echter de auto in Dtsl kopen bv een GTR voor 100K. Deze niet naar NL invoeren (en dus ook niet hier rijden), maar stallen en verzekeren en andere Dtsl wegenbelasting in Dtsl betalen.
Van de besparing van 60K kan je jaarlijks bv bij de Ring autostalling betalen. Of een garagebox kopen. Je kan misschien zelfs een bescheiden onderkomen aanschaffen met autostalling/garage.
In NL is er toch geen enkel plezier meer te beleven aan autorijden. Elke keer als ik uit Dtsl over de grens NL binnenrij, bekruipt me onbehaaglijk gevoel van een rattenkolonie op de weg. Teveel weggebruikers, aggresievelingen en legio klunzen in Hyunda's en Kia's die als rijdende obstakels overal opstoppingen en files veroorzaken.
De gedachte om echt quality time in de auto te hebben, prikkelt me. Hiervoor kan ik me tevreden stellen met een eenvoudig huis- tuin- en keukenautootje in NL. Om dan in de vrije tijd even naar Dtsl te rijden. Grens is uurtje weg.
Enfin, tot zover de bespiegelingen. Maar hoe is de realiteit.
Is wat ik voor ogen heb uberhaupt wel mogelijk of kan daar fiscaal een stok in de spaken gestoken worden??
Theo
Het valt me op dat de consumentenprijzen van met name de duurdere auto's in Duitsland veel lager zijn dan in Nederland. Een Nissan GTR in NL 160K en in Dtsl 100K. Audi R8 ook megaverschillen. etc. Verschil kan oplopen tot bijna 100K.
Tot zover niets nieuws.
Echter de auto in Dtsl kopen bv een GTR voor 100K. Deze niet naar NL invoeren (en dus ook niet hier rijden), maar stallen en verzekeren en andere Dtsl wegenbelasting in Dtsl betalen.
Van de besparing van 60K kan je jaarlijks bv bij de Ring autostalling betalen. Of een garagebox kopen. Je kan misschien zelfs een bescheiden onderkomen aanschaffen met autostalling/garage.
In NL is er toch geen enkel plezier meer te beleven aan autorijden. Elke keer als ik uit Dtsl over de grens NL binnenrij, bekruipt me onbehaaglijk gevoel van een rattenkolonie op de weg. Teveel weggebruikers, aggresievelingen en legio klunzen in Hyunda's en Kia's die als rijdende obstakels overal opstoppingen en files veroorzaken.
De gedachte om echt quality time in de auto te hebben, prikkelt me. Hiervoor kan ik me tevreden stellen met een eenvoudig huis- tuin- en keukenautootje in NL. Om dan in de vrije tijd even naar Dtsl te rijden. Grens is uurtje weg.
Enfin, tot zover de bespiegelingen. Maar hoe is de realiteit.
Is wat ik voor ogen heb uberhaupt wel mogelijk of kan daar fiscaal een stok in de spaken gestoken worden??
Theo
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: auto en houden in Duitsland
Vraag 1: hoe ga je de auto in Duitsland registeren zonder adres?
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: auto en houden in Duitsland
Net zoals je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden, zal daar omgekeerd in andere landen ook wel wet- en regelgeving voor zijn.
Als je in Nederland (als Nederlands ingezetene) in een auto rijdt met Duits kenteken en je wordt "gesnapt" dan kun je een behoorlijke BTW en accijns naheffing verwachten.
Even een summier antwoord, voor meer details zullen de echte specialisten zich wel melden.
Als je in Nederland (als Nederlands ingezetene) in een auto rijdt met Duits kenteken en je wordt "gesnapt" dan kun je een behoorlijke BTW en accijns naheffing verwachten.
Even een summier antwoord, voor meer details zullen de echte specialisten zich wel melden.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: auto en houden in Duitsland
Het gaat om rijden in Duitsland in een Duitse auto, dan is het douane verhaal niet aan de orde lijkt me. Ik heb geen idee betreffende registratie e.d. in Duitsland maar zou je bij wijze van niet een drie daags kenteken kunnen kopen elk weekend dat je gaat Ringen b.v? Even los van het feit hoe je de auto tegen diefstal wil verzekeren.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
-
- Berichten: 2315
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: auto en houden in Duitsland
.
Laatst gewijzigd door Walter op 19 nov 2017, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 178
- Lid geworden op: 02 sep 2008, 18:15
- Locatie: E36 M3 coupe / E36 316 touring / E36 320 touring / Megane RS III
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: auto en houden in Duitsland
Rijden met een Duits kenteken maar met een NL huisadres en met een NL of Dtse verzekering.
Mij zijn geen uitsluitingen bekend van verzekeraars ten aanzien van de nationaliteit of vestiging.
En als dat niet kan dan desnoods een adres van een kamertje in Keulen oid.
Misschien stel ik het me te simpel voor en ik ben uiteraard geen specialist in deze materie.
Maar het lijkt me dat er wellicht toch een een constructie mogelijk moet zijn.
Ik geef toe tot op heden is het niet meer dan wishful thinking maar I keep on dreaming.
Theo
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: auto en houden in Duitsland
Idd rijden met Duits kenteken.Niels schreef: ↑15 jun 2017, 14:48 Het gaat om rijden in Duitsland in een Duitse auto, dan is het douane verhaal niet aan de orde lijkt me. Ik heb geen idee betreffende registratie e.d. in Duitsland maar zou je bij wijze van niet een drie daags kenteken kunnen kopen elk weekend dat je gaat Ringen b.v? Even los van het feit hoe je de auto tegen diefstal wil verzekeren.
En dan ben ik best bereid het Duitse equivalent van wegenbelasting ed te betalen. Maar dat zal altijd in het niet vallen bij alle NL heffingen.
In NL rijden met de auto heb ik geen enkele behoefte aan.
Nodig zijn een veilige of beveiligde stalling en minimaal een verzekering met dekking voor WA en diefstal.
Staat me bij dat ik bij mijn laatste bezoek aan de Nordschleife iets van grote borden zag met reclame voor stalling van auto's; denk dat ook Duitse bezitters van een Ringtool zich aangesproken kunnen voelen. Is immers wel handig als je Porsche Ringtool daar veilig en dichtbij de Ring beschikbaar is.
Theo
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: auto en houden in Duitsland
Oplossing is het duitse kurtzeitkenzeichen. Kan je voor een bepaalde periode afsluiten.
- JP
- Berichten: 31257
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: auto en houden in Duitsland
Met een tijdelijk (kurzzeitkenzeichen) kenteken mag je niet de Ring op;
3) Fahrzeuge mit Überführungs-Kennzeichen (rote Nummern), Kurzzeitkennzeichen (04er Nummern), Oldtimer-
Wechselkennzeichens (07er Nummern) sind nicht zugelassen.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: auto en houden in Duitsland
Een dergelijk kenteken biedt dus niet de volledige beschikking over het volledige Duitse wegennet inclusief de Ring.
Theo
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: auto en houden in Duitsland
Lees ik hieruit dat ik niet in aanmerking kom voor een regulier Duits kenteken als Nederlander?matthyssie schreef: ↑15 jun 2017, 18:38 Oplossing is het duitse kurtzeitkenzeichen. Kan je voor een bepaalde periode afsluiten.
Theo
- matthyssie
- Berichten: 6011
- Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
- Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Re: auto en houden in Duitsland
Dat klopt, je moet toch echt een Duitse inschrijving/GmBh hebben om een normaal Duits kenteken te krijgen.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
- Contacteer:
Re: auto en houden in Duitsland
Verhuizen naar Duitsland en blijven werken in Nederland is geen optie ? Prima leven daar !
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23
Re: auto en houden in Duitsland
Ik rij volledig legaal met duitse kentekens in Nederland. :p
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: auto en houden in Duitsland
Het maakt ook nog wel uit of je de kar zakelijk rijdt IMO.
Woon je in Duitsland c.q. Duits adres, maar NL onderneming en daar dus belastingplichtig, dan betaal je naar NL prijzen.
Het enige wat dan rest is om een auto privé te kopen met Duitse platen.
Woon je in Duitsland c.q. Duits adres, maar NL onderneming en daar dus belastingplichtig, dan betaal je naar NL prijzen.
Het enige wat dan rest is om een auto privé te kopen met Duitse platen.
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23
Re: auto en houden in Duitsland
Natuurlijk, was niet als plagen bedoeld, meer een hint van dat het niet makkelijk is en hoogst waarschijnlijk onmogelijk om als niet ingezetene een auto op reguliere kenteken te registreren.
Zie screenshot.
Mocht men in het duits wilen googelen dan zijn mogelijke trefwoord combinaties: kennzeichen kfz zweitwohnsitz.
- Bijlagen
-
- IMG_0064.PNG (150.94 KiB) 3506 keer bekeken
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23
Re: auto en houden in Duitsland
Bijna correct Robert
Wat je schetst geldt ook voor mij, heb gekozen voor duitse kenteken, prive aanschaf en dus geen bpm en geen bijtelling. Maar dus ook geen kosten en afschrijving belast aan de bv.
Er is een uitzondering, althans tot twee jaar terug nog wel. Indien er meerdere vennoten zijn en daardoor de beslissing niet uitsluitend bij een persoon ligt om de auto van de zaak voor een niet ingezetene aandeelhouder in het buitenland aan te schaffen en op buitenlandse kenteken te laten dan mag dat.
Dus auto op naam van de zaak met eventuele bijtelling maar zonder betaling van bpm.
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: auto en houden in Duitsland
Begrijp ik goed dat het kopen van een DE auto met DE kenteken als particulier voor twee jaar geleden wel mogelijk was.E60 M5 schreef: ↑19 jun 2017, 00:17Bijna correct Robert
Wat je schetst geldt ook voor mij, heb gekozen voor duitse kenteken, prive aanschaf en dus geen bpm en geen bijtelling. Maar dus ook geen kosten en afschrijving belast aan de bv.
Er is een uitzondering, althans tot twee jaar terug nog wel. Indien er meerdere vennoten zijn en daardoor de beslissing niet uitsluitend bij een persoon ligt om de auto van de zaak voor een niet ingezetene aandeelhouder in het buitenland aan te schaffen en op buitenlandse kenteken te laten dan mag dat.
Dus auto op naam van de zaak met eventuele bijtelling maar zonder betaling van bpm.
Maar dat daaraan gekoppeld is zakelijke doeleinden van de auto?
Is me niet geheel duidelijk. Enerzijds praat je over aankoop als particulier en anderzijds over zakelijke voorwaarden. Loopt beetje in elkaar over.
Als particulier een tweedehands DE met DE kentekenplaten aanschaffen is voor mij voldoende acceptabel alternatief (als nieuw niet mogelijk is)
Theo
-
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: 11 nov 2006, 21:23
Re: auto en houden in Duitsland
Theo, particulier aanschaf had betrekking op mijn situatie. Ik woon een kilometer of twee over de grens in Duitsland en heb mijn bedrijven en inkomsten in NL.
Misschien dat dit mijn reactie op Romo's bericht wat duidelijker maakt
Misschien dat dit mijn reactie op Romo's bericht wat duidelijker maakt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: MarcF en 431 gasten