RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Enzo
Berichten: 364
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Enzo » 13 jun 2017, 09:35

Vraagje.

Een goede kennis van mij verkoopt een echt, echt vette funcar. Een auto die zowel in LHD als RHD geleverd is (betreft een BMW), maar deze is in de UK geboren. Het prijsverschil is aanzienlijk. Zo aanzienlijk, dat ik na de proefrit echt niet weet wat te doen.

Ik heb een BMW Z3M, e46 Touring en 323ti Tracktool allen linksgestuurd. Heerlijke wagens en ik kan ze goed voelen. Nu heb ik gisteren een proefrit gemaakt in de RHD fun-BMW, en het viel me op dat ik misschien 1 minuut gewenning nodig had aan het schakelen met links en misschien 3 minuten aan mijn plek op de weg. Ongelofelijk!

De wagen, daar is niets op aan te merken. Dealer onderhouden, lage KM-stand, esthetisch en technisch in 100% en het is een zéér verslavend blok wat erin ligt haha.

Laat ik het volgende zeggen: the price is right. Echter, en dat punt haalde mijn vriendin aan, het zal ALTIJD lastig zijn hem te verkopen later. Ombouwen is niet te doen, technisch en financieel-technisch niet. Als het aan mij ligt zou ik de auto kopen voor mezelf. Mijn vriendin wil het niet proberen in een RHD te rijden, die vindt dat eng. Blijkbaar is dat dan ook mijn probleem, want ze snapt niet dat ik daar geen rekening mee houd.

De pro's en con's van het RHD rijden ken ik wel, maar dan ben ik wel echt benieuwd naar jullie ervaringen in het rijden van een RHD als funcar, weekend auto, af en toe km's erbij zetten, de vrouw/vriendin laten rijden, de eventuele verkoop later...?

Uiteraard heeft een LHD de voorkeur, maar het prijsverschil is in dit geval ongeveer 13K. Flink geld.

Ik hoor het heel graag van jullie!

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door witje » 13 jun 2017, 09:54

Ik zag gisteren een RHD JDM S2000 op MP voor ongeveer de helft van de reguliere prijs. Technisch net zo goed of misschien wel beter dan de EU versie. Best interessant. Mocht je de auto langere tijd rijden dan lijkt het mij geen probleem.

Voor vakanties in Engeland is het ideaal :)

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Rogerb » 13 jun 2017, 11:07

Ik denk dat voor verkoop het sterk afhangt over watvoor Bmw het gaat?

Enzo
Berichten: 364
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Enzo » 13 jun 2017, 11:13

Een Z4 Coupé 3.0Si. Deze gaat ook voor ongeveer de helft van de marktwaarde weg. Het is geen Z4M, ik denk dat je daarmee bedoelt Roger dat dat wat vlotter zou gaan?

Enzo
Berichten: 364
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Enzo » 13 jun 2017, 11:19

Eigenlijk denk ik dat ik deze auto als fun/track car wil houden. Af en toe ermee het circuit op, maar hem toch zo houden dat hij ook voor tripjes nog te gebruiken is. Dan moet de 323ti eruit. Een RHD of LHD, op het circuit zou dat toch niet zoveel uit moeten maken?

Gebruikersavatar
Rogerb
Berichten: 1559
Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
Auto: AudiTT/E91 330i

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Rogerb » 13 jun 2017, 11:20

Ja een M zal waardevaster zijn maar gezien het een Coupe is zal die nooit compleet afschrijven. Denk dat je een hoop fun en een mooi model hebt voor het geld, bedenk je wel dat je dan in z'n achteruit door de mcdrive moet :D

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2068
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door frankie » 13 jun 2017, 11:27

....en de parkeergarage..

Gebruikersavatar
Reind
Berichten: 2663
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Reind » 13 jun 2017, 11:42

Het prijsverschil is inderdaad aanzienlijk maar besef wel dat je ook een auto koopt waar de markt heeeeeel erg klein van is. En een auto waar de markt heel klein voor is kun je erg lang met een auto blijven zitten. Tenzij, en nu kom die, je flink met de prijs zakt. Maar was het aanzienlijke prijsverschil het dan uiteindelijk wel waard?

Kortom, ze zijn niet voor niks zo goedkoop en je moet hem later ook nog zien te verkopen. Ik zou het alleen doen als je binnen de RHD markt een hele courante auto aanbied of als de auto in kwestie zo belachelijk goedkoop is (tov andere RHD's) dan je weinig kan gebeuren.

Zet even vergelijkbare RHD op een rijtje en als degene die je kan kopen daar ver onder zit zou ik het doen. Dan kun je hem later als je er snel vanaf wil makkelijker met de prijs zakken.

BTW inhalen op B wegen is echt het grootste minpunt van een RHD auto. En de Mcdonalds natuurlijk.........

Gebruikersavatar
witje
Berichten: 1432
Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door witje » 13 jun 2017, 12:22

Uitstappen aan de stoep is wel makkelijker. En chickies aanspreken bij de bushalte gaat beter. Voor het instappen moeten ze omlopen en kun je gelijk hun billen checken.

Enzo
Berichten: 364
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Enzo » 13 jun 2017, 12:25

Gelukkig ga ik nooit de McDrive in haha. De markt voor RHD Z4 Coupés is niet zo groot, het meeste staat bij Target Cars en daar loop ik met een grote boog omheen. Misschien onterecht, maar toch. Van deze wagen ken ik de achtergrond, de huidige eigenaar heel goed en die wagen vertrouw ik 100%!

Het gaat mij puur om de beleving als fun car. Tja, Reind je hebt gelijk, maar eigenlijk is het mijn intentie, zeker omdat ik gewoon verliefd ben op het model, de wagen NOOIT weg te doen. Als je nou voor weinig geld zoveel fun kunt krijgen en 'm lekker kunt oprijden, waarom niet?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die zo'n auto als 3e of 2e auto gebruiken.

Enzo
Berichten: 364
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Enzo » 13 jun 2017, 12:25

witje schreef: 13 jun 2017, 12:22 Uitstappen aan de stoep is wel makkelijker. En chickies aanspreken bij de bushalte gaat beter. Voor het instappen moeten ze omlopen en kun je gelijk hun billen checken.

Ik bel nu de eigenaar. VERKOCHT!

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2253
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Will F. » 13 jun 2017, 12:27

:lol: Ervaringsdeskundige witje?

Online
Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door SvB » 13 jun 2017, 12:35

witje schreef: 13 jun 2017, 12:22En chickies aanspreken bij de bushalte gaat beter. Voor het instappen moeten ze omlopen en kun je gelijk hun billen checken.
:lollerdelol:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Niels » 13 jun 2017, 12:51

De vraag is of je überhaupt een lhd versie zou overwegen. Uiteindelijk bepaald niet de aanschafprijs maar de afschrijving de uiteindelijke kosten. Niettemin moet het geld er wel zijn, zo niet... kopen! Je bent enthousiast genoeg :D

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Sander-E46 » 13 jun 2017, 12:56

Voor mij is het een absolute no-go! Gewoon qua gevoel. Aangezien hij ook linksgestuurd is gemaakt kan je er naar kijken of je hem kan ombouwen naar LHD.. dat moet toch kunnen voor minder dan 13k.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Niels » 13 jun 2017, 13:03

Dat gevoel heeft TS dus totaal niet :wink:

Online
Gebruikersavatar
SvB
Berichten: 647
Lid geworden op: 22 sep 2007, 18:28
Locatie: Utrecht

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door SvB » 13 jun 2017, 13:34

Ik pikte een linksgestuurde Z4 M coupe erbij sloeg het nummer over en gebruikte de RHD als trackday bitch :mrgreen:

Gebruikersavatar
BrianK
Berichten: 35
Lid geworden op: 23 feb 2016, 17:54
Locatie: Baarn

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door BrianK » 13 jun 2017, 13:55

Ik heb een RHD tracktoy gekocht, nog weinig mee gereden wel, maar de reden dat ik voor RHD ging is simpelweg een financieel plaatje. Als track auto is de verkoopwaarde minder van belang natuurlijk.

Schade daarintegen is goedkoper aangezien vervangende auto's in Engeland ook goedkoper zijn voor de onderdelen, maar dat zal bij jou niet belangrijk zijn hoop ik!
Voor mezelf is het 0.0% een probleem om rechts te zitten, en mijn vriendin geeft er ook weinig om.
Als het een auto is voor jezelf, en je kan wel voor RHD gaan en niet snel voor LHD financieel gezien, zou ik ervoor gaan. Je koopt hem niet voor ander, en als jij er enkele tijd plezier mee kan hebben, zou dat voor mij zwaarder wegen dan de verkoopwaarde. Er is altijd wel iemand die het koopt als de prijs goed is!

Zed240
Berichten: 2930
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Zed240 » 13 jun 2017, 14:22

Wat is de waarde t.o.v. van vegelijkbare Z4's in het VK dan?

Als de auto daarmee vergelijkbaar is of zelfs nog goedkoper is de prijs geen probleem. Mocht je de auto uiteindelijk in NL nooit meer verkocht krijgen, dan probeer je het aan de andere kant van het kanaal.

Verder gewoon doen wat je zelf wil. Als je weinig risico loopt om er financieel op leeg te lopen en je wil de auto graag, gewoon lekker doen.

Gebruikersavatar
Ronnie
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 mar 2007, 20:59
Locatie: Limmen

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Ronnie » 13 jun 2017, 14:34

Ik heb een rhd E46 M3 gehad, voor het circuit prima heb er ook dik een jaar in geknalt, zou er nooit mee willen rijden op de openbare weg, is gewoon onpraktisch. uiteindelijk weer een LHD auto gekocht welke ik ook voor het circuit gebruik.

enige voordeel was dat zo een m3 gekocht kan worden voor bijna 50% wat ze LHD kosten.....

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door NSXRS » 13 jun 2017, 14:52

Beetje mosterd na de maaltijd, omdat je de auto al gekocht hebt.
Met jouw redenaties is aankoop zeker geen slecht idee, veel lagere investering en als funcar heb je niet echt veel nadelen.
Ik heb al vele jaren een origineel uit Japan (Via de UK) afkomstige RHD Toyota MR2 Turbo (met name omdat die in de "leuke" standaard 245PK versie nooit in LHD verkocht is EN daar goedkoop was) en heb er nooit spijt van gehad.
Als het een model/versie betreft wat ook gewoon LHD te koop is (zoals de jouwe) dan zou ik het niet zo snel doen, maar met het prijsverschil wat je noemt kan ik me de overweging zeker voorstellen.
Als dagelijkse auto zou ik nooit nemen, is gewoon toch wat lastig met inhalen op smallere wegen en de bekende parkeergarages ed (hoewel zo'n prullenknijper best functioneert om dwars door de auto heen kaartje te trekken).
Als funcar maakt dat allemaal weinig uit en op circuit is het zelfs een klein voordeel door de betere gewichtsverdeling, je gewicht zit vaker aan de binnenkant vd bocht...

Enzo
Berichten: 364
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Enzo » 13 jun 2017, 15:23

Tja, ik heb de auto nog niet gekocht. Ik weet niet wat het is, ik kan heel rationeel en toch impulsief auto's kopen. Heb een aardig lijstje gehad. Echter, bij deze kan ik nog niet de knoop doorhakken. Rijbeleving? Gewoonweg top. Voel echt geen enkel verschil met of ik de auto nou LHD of RHD zou hebben. Inhalen? Nog niet geprobeerd. Circuit? Nog niet geprobeerd. De prijs? Die is zeer schappelijk. Hoe dan ook, deze funauto zou op termijn natuurlijk ook omgebouwd kunnen worden naar tracktool...

Ik begrijp helemaal wat jullie zeggen. Het zou gaan om een funcar, maar eventueel ook een weekendcar! Afgelopen weekend de Z3M flink de sporen gegeven in de Ardennen. Hoe zit het met RHD op dat soort wegen waar je dan wel rechts rijdt? Zou dat een probleem kunnen geven bij een weekendje weg?

Hebben jullie eventueel tips om een Z4 Coupé toch voor weekendtrips e.d. rijdbaar/bruikbaar te houden terwijl hij ook enigszins geschikt is voor trackdays?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door NSXRS » 13 jun 2017, 15:50

Enzo schreef: 13 jun 2017, 15:23 Afgelopen weekend de Z3M flink de sporen gegeven in de Ardennen. Hoe zit het met RHD op dat soort wegen waar je dan wel rechts rijdt? Zou dat een probleem kunnen geven bij een weekendje weg?

Hebben jullie eventueel tips om een Z4 Coupé toch voor weekendtrips e.d. rijdbaar/bruikbaar te houden terwijl hij ook enigszins geschikt is voor trackdays?
Op regelmatige Ardennen fun ritjes zal het zeker een nadeel zijn, je wilt daarbij ongetwijfeld regelmatig de touristenrijders inhalen en bij een RHD is het overzicht daarbij gewoon slecht, moet je echt je inhaalgedrag aanpassen: ik ga dan zoveel mogelijk naar de berm om rechts langs een voorligger heen te kijken en het inhaal gat tussen tegenliggers in te plannen..
Dat blijft echter toch behelpen en als je een tegenligger net niet hebt gezien, kan dat tot "momentjes" leiden want je hebt pas goed zicht als je al met het inhalen begonnen ben.
Als dat soort uitjes regelmatig in de planning zit zou ik zeker geen RHD nemen als LHD ook te krijgen is..

Op circuit heb je er geen enkel nadeel van en geldt voor aanpassingen hetzelfde als bij elke andere auto: setje goede banden, agressievere remblokken en schroefset om even strakker te stellen als je de baan op gaat, na het spelen kan je dan simpel weer naar straatcomfort terug stellen

Enzo
Berichten: 364
Lid geworden op: 15 jan 2016, 18:38
Locatie: Amsterdam

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Enzo » 13 jun 2017, 15:59

NSXRS, je hebt wel een heel terecht punt daar. Op kronkelwegen is het dus niet te doen in te halen...

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4110
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: RHD als funcar - pauper of niks aan het handje?

Bericht door Philipoo » 13 jun 2017, 16:16

My 2 cents hier.

Ik wilde eerst absoluut geen rechtsgestuurde auto kopen, ging hierbij dan wel om m'n enige auto, maar wilde het écht niet. Tot ik proef ging rijden in een rechtsgestuurde elise. Na de proefrit was ik gelijk verliefd en moest en zou ik er eentje hebben!

Probleem was echter dat ze in nederland eigenlijk allemaal buiten mijn budget vielen, of het ging om afgetrapte instapversies, en die wilde ik uiteraard niet! In engeland scheelde het zo 5K met wat ze hier in nederland (rechtsgestuurd) waard zijn. Ik rij nu een paar weken in de auto, en heb tot nu toe maar 1 keer last gehad van het stuur rechts en dat was toen ik op een knopje voor een hek moest drukken. Gordel los en een beetje verschuiven was de oplossing!
Enige punt waar je wel een beetje mee moet opletten is dat je dode hoek naar links groter is dan normaal, dus iets beter opletten bij inhalen op de snelweg!

Ik zou er dus als ik jou was zo voor gaan. Zoals je al zegt heb je binnen no-time door hoe het werkt met je stuur rechts. Daarnaast heb je met 265pk over het algemeen zat vermogen om in te kunnen halen; als het overzicht wat minder is kan je altijd een beetje afstand van je voorganger nemen om er vervolgens voorbij te gaan!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kasteel, Majestic-12 [Bot], Sabberjoch, wackywim en 434 gasten