Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 20 mei 2017, 21:37

Op dit moment rijd ik mijn rondjes in een Hybride Toyota. Hele fijne auto die Prius, maar denk toch wel eens terug aan het fijne rijden dat ik in mijn Saab 9000 deed.

Het begint dus een beetje te kriebelen....

Nu rijd ik 25.000-30.000km/jaar en moet het dus ook allemaal wel betaalbaar blijven. Diesel is niet mijn favoriet, LPG is een redelijk alternatief. Een niet al te dorstige benzine-auto (1 op 12 tot 1 op 14 ?) heeft de voorkeur. Ik zoek een betrouwbare wagen met redelijk wat ruimte en rijplezier, maar moet dus ook zeker wel betaalbaar zijn. Mijn jaarkilometers bestaan vooral uit 35km ritjes naar/van werk over prov. wegen en snelwegen . Qua km's: 45% snelweg, 45% buiten de bebouwde kom, 10% binnen de bebouwde kom).

Ik wil graag een automatische versnellingsbak, vind ik uber-relaxed rijden. Graag een wagen in de wat grotere klasse, bij sterke voorkeur een hatchback/station, 4/5 deuren is verplicht.
Het hoeft niet heel sportief, maar wat reserve vind ik niet onprettig, het moet gewoon een fijne rijdersauto zijn waar ik ook het gezin met goed fatsoen in mee kan nemen.

Budget: wil ik eigenlijk rond €7.500 stellen. De Prius was duurder, maar als ik nu zie hoe snel deze afschrijft vind ik dat eigenlijk een beetje zonde van het geld. Ik zoek nu een auto uit een wat lagere tariefklasse qua aanschaf met hopelijk minder afschrijving en waar ik wat langer in kan/wil rijden dan 3 jaar...

Kan zijn dat ik op termijn minder ga rijden, dat is ook 1 van de redenen waardoor ik niet aan de hoge MRB-bedragen van diesel wil vastzitten nu.

Wat staat er op mijn eigen lijstje, in op dit moment de volgorde waarin ik zit te denken:

- Mercedes C180 Kompressor benzine (2005-2007)
- Saab 9-5 / 9-3 Estate op LPG
- Volvo S60/V70 (niet classic) op LPG
- gewoon doorrijden met de Prius (en als die echt op is kijken wat er dan beschikbaar is)\

De C-klasse heb ik in proefgereden en vind ik echt een fijne wagen, relaxed, stil, lekker cruisen zonder veel gedoe. Spoeling voor auto's met goed bouwjaar en aantrekkelijke kilometrages is dun, vandaar toch eens zien wat er wellicht nog meer mogelijk is...

Ik lees graag jullie mening en andere tips...niet zozeer advertenties van de bovengenoemde modellen, maar meer horizonverbreding dan wel verhelpen van de keuzestress M.a :dood: .w.: wat zouden jullie alternatieven zijn voor de C-klasse ?

vester86
Berichten: 2719
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door vester86 » 20 mei 2017, 21:59

Dikke uitgevoerde BMW 3 serie uit de e46 generatie of een wat kariger model uit de e90 generatie?

Of eventueel 1 van deze 2: viewtopic.php?f=8&t=33995&start=25

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door EvdP » 20 mei 2017, 22:13

Als je een iets ruimere auto wil dan zou ik niet voor de 9-3 en de E46 gaan. De ruimte van een C klasse ken ik niet.

De 9-5 vond ik erg ruim voor het geld wat je er voor betaald. 9000 trouwens ook. Heb ik ook nog wel een zwak voor.

V70 of een 9-5 op LPG zouden mijn eerste keuzes zijn. Of een E39 op LPG, maar die zijn wel wat minder zuinig. Is een E klasse te doen binnen budget?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Arthur » 20 mei 2017, 22:48

Als de afschrijving van de Prius je zeer doet... Die heb je al dus zou ik die blijven rijden. Is ook de nieuwste en, zeer waarschijnlijk, de betrouwbaarste van het stel.
Ik zeg dit overigens alleen na je verhaal gelezen te hebben, is niet mijn mening over je keuze :lol: :tooth:
Maar het mag niet teveel kosten, dus Prius houden en blijven rijden...

mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 20 mei 2017, 22:56

Arthur schreef: 20 mei 2017, 22:48 Als de afschrijving van de Prius je zeer doet... Die heb je al dus zou ik die blijven rijden. Is ook de nieuwste en, zeer waarschijnlijk, de betrouwbaarste van het stel.
Ik zeg dit overigens alleen na je verhaal gelezen te hebben, is niet mijn mening over je keuze :lol: :tooth:
Maar het mag niet teveel kosten, dus Prius houden en blijven rijden...
Zeker snap ik, maar de Prius gaat volgend jaar naar de 2 ton en wordt dan rap minder waardt. Ben eigenlijk toe aan iets nieuws (/anders/leukers) en wilde aangeven dat ik dan niet weer 6000 euro bij de Prius ga leggen om weer een auto van 13.000 te kopen. Rond de 7500-8000 euro zie ik een beetje als sweet-spot qua betaalbaarheid en alsnog betrouwbaar en leuk. Denk ik nu, misschien over 3 jaar niet meer
EvdP schreef: 20 mei 2017, 22:13 Als je een iets ruimere auto wil dan zou ik niet voor de 9-3 en de E46 gaan. De ruimte van een C klasse ken ik niet.

De 9-5 vond ik erg ruim voor het geld wat je er voor betaald. 9000 trouwens ook. Heb ik ook nog wel een zwak voor.

V70 of een 9-5 op LPG zouden mijn eerste keuzes zijn. Of een E39 op LPG, maar die zijn wel wat minder zuinig. Is een E klasse te doen binnen budget?
Het hoeft niet ruimer dan de Prius, maar ook niet krapper. D-segment is denk ik waar ik op mik. E-klasse: qua budget is de sedan wel te doen, maar de combi niet. Qua verbruik is alleen de E200 interessant denk ik. Vind het interieur fraai van de E-klasse, exterieur doet wat lomper aan dan de C-klasse (de recentere modellen doen dat beter vind ik, maar die vallen buiten budget).
vester86 schreef: 20 mei 2017, 21:59 Dikke uitgevoerde BMW 3 serie uit de e46 generatie of een wat kariger model uit de e90 generatie?

Of eventueel 1 van deze 2: viewtopic.php?f=8&t=33995&start=25
Ben ook eerlijk te zijn niet zo'n BMW-fan. Niet uit principe, maar de zit in de BMW's waarin ik heb gereden (niet in eigendom) was niet zo mijn ding. Vind bijv. de MB minder hard/sportief zitten, meer comfortabel en dat is wat ik fijner vind

vester86
Berichten: 2719
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door vester86 » 20 mei 2017, 23:00

:thumbup: helder, ieder zn eigen smaak gelukkig

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6148
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door EvdP » 20 mei 2017, 23:03

Ander vraagje, doet een C180 1 op 12?

mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 20 mei 2017, 23:05

EvdP schreef: 20 mei 2017, 23:03 Ander vraagje, doet een C180 1 op 12?
yep, gemiddeld tijdens mijn proefrit letterlijk naar mijn werk heen en weer zelfs 1 op 14... Ik had wel mijn fluwelen Priusvoetje opgeschroefd, dus 1 op 12 is reëel denk ik

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4924
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Roy RS » 20 mei 2017, 23:52

Mij zou het niks uitmaken, alle keuzes die je noemt boven een prius...doe je nooit fout 😬

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Niels » 21 mei 2017, 01:14

Voor de kosten moet je het iig niet doen. Afschrijving is misschien wat hoger maar onderhoud een lachertje ban een Prius. Alhoewel, de onze schrijft tot op heden maar weinig af. Een Mercedes rijdt natuurlijk fijner maar verwacht niet dat je onder aan de streep goedkoper uit bent met iets anders dan een Prius...

Shakes
Berichten: 8315
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:02
Locatie: 036

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Shakes » 21 mei 2017, 02:24

Een merc zal misschien 20% meer plezier geven maar ook van een Prius is wel "iets" te maken. Qua kosten (onderhoud/mrb verbruik en afschrijving) zul je er m.i. niet op vooruit gaan. Het kostenaspect zie ik dus niet, het plezier moet je voor jezelf maar bepalen. Woon-werk levert in 99% van de gevallen geen plezier op.

Ik heb de mijne nu 9 jaar geloof ik en hij mag de deur uit vanwege plaatsgebrek 😎

mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 21 mei 2017, 07:56

Niels schreef: 21 mei 2017, 01:14 Voor de kosten moet je het iig niet doen. Afschrijving is misschien wat hoger maar onderhoud een lachertje ban een Prius. Alhoewel, de onze schrijft tot op heden maar weinig af. Een Mercedes rijdt natuurlijk fijner maar verwacht niet dat je onder aan de streep goedkoper uit bent met iets anders dan een Prius...
Heb de afgelopen 3 maanden 1700 euro uitgegeven aan onderhoud voor de Prius en woensdag staat hij weer bij de garage met waarschijnlijk (/hopelijk) een kapot wiellager. Dus dat tikt ook lekker aan...Uiteraard zitten daar ook slijtagedelen bij, maar toch, denk niet dat je met een Prius gratis rijdt..
Ook is het zo dat ik niet verwacht met een andere auto goedkoper uit te zijn dan met de Prius, als het maar niet te ver uit de buurt ligt
Roy RS schreef: 20 mei 2017, 23:52 Mij zou het niks uitmaken, alle keuzes die je noemt boven een prius...doe je nooit fout 😬
Nou, hier moet ik de Prius toch verdedigen, het is echt wel een heel fijne auto in veel opzichten. Niet in alle opzichten, maar wat dat betreft zul je met elke auto wel iets hebben. Hij rijdt an sich echt erg fijn, de bediening is echt strak en ik vind het in tegenstelling tot veel anderen echt een mooie auto om te zien (dan heb ik het wel over mijn parelmoerwitte Prius 3 op 17" lichtmetaal). Waar ik me in toenemende mate aan erger is het geluid op de snelweg, de motor hoor je bijna niet als de auto eenmaal op snelheid is, maar bandengeluid en wind zeker wel.
En ik rijd er nu 2,5 jaar in en heb 70.000km gereden en merk dat ik toe ben aan iets anders...

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Macboy » 21 mei 2017, 08:29

Mercedes C klasse zou denk ik een goede keuze zijn. Top exemplaar uit Duitsland vissen. Al aan gedacht ?

mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 21 mei 2017, 08:35

Macboy schreef: 21 mei 2017, 08:29 Mercedes C klasse zou denk ik een goede keuze zijn. Top exemplaar uit Duitsland vissen. Al aan gedacht ?
Zeker, het aanbod is groter maar uiteindelijker niet goedkoper met alle importkosten, restBPM etc. Dus voor de auto zelf hoef ik het niet te doen, maar wel om een grotere keuze te hebben. Maar gezien het ontbreken van een NAP-systeem in DE wordt de gok ook weer groter.
Shakes schreef: 21 mei 2017, 02:24 Een merc zal misschien 20% meer plezier geven maar ook van een Prius is wel "iets" te maken. Qua kosten (onderhoud/mrb verbruik en afschrijving) zul je er m.i. niet op vooruit gaan. Het kostenaspect zie ik dus niet, het plezier moet je voor jezelf maar bepalen. Woon-werk levert in 99% van de gevallen geen plezier op.

Ik heb de mijne nu 9 jaar geloof ik en hij mag de deur uit vanwege plaatsgebrek 😎
Onderhoud/Mrb/verbruik is waarschijnlijk in het voordeel van de Prius, maar als ik een Prius (of andere auto in die prijsklasse+leeftijd+km-stand) zou willen blijven rijden, betekent dat dat ik elke 3 jaar 6-7.000 euro moet bijleggen op de inruil. Als ik zie wat de waarde is van C180 van 12 jaar oud (ca €7.500) in vergelijking met een C180 van 3 jaar ouder en ook 80-90.000km meer (ca €4.000) dan zit daar een verschil tussen van maar 3500 euro. Dat scheelt op 3 jaar dus de helft aan afschrijving = 100 euro per maand.

Natuurlijk gaat dit niet op als ik nu met de Prius blijf rijden, dan hoef ik niets af te schrijven. Maar met sommige auto's kan ik wat langer doen (zie Saab), maar andere auto's (zoals mijn vorige Focus en deze Prius) heb ik na 2-3 jaar wel de itch om iets anders te willen.
En omdat de Prius nu op 159.000 staat en eind volgend jaar dus de 200.000km gaat passeren, wordt hij dan ook echt wel wat extra minder waard (is dat goed Nederlands?), ondanks dat de auto dan ook nog steeds erg lang mee kan.
a
Maar eh...prima vragen/opmerkingen, helpt me ook om voor mezelf de boel op een rijtje te zetten/houden.

Over rijtjes gesproken, bij deze mijn excelletje met berekeningen, deels gebaseerd op feiten maar onderhoudskosten zijn uiteraard een inschatting:
Schermafbeelding 2017-05-21 om 08.31.15.png
Schermafbeelding 2017-05-21 om 08.31.15.png (76.64 KiB) 2685 keer bekeken

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Macboy » 21 mei 2017, 08:38

Een top exemplaar in Nederland zoeken wordt stukken lastiger zou ik denken. Met lage km-stand etc

mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 21 mei 2017, 08:48

Macboy schreef: 21 mei 2017, 08:38 Een top exemplaar in Nederland zoeken wordt stukken lastiger zou ik denken. Met lage km-stand etc
helemaal met je eens. Ik ben gisteren net een mooi exemplaar misgelopen, was net een kwartier te laat met het maken van afspraak voor proefrit en toen weg... Eerlijk gezegd is dat ook de reden van het starten van een topic als dit, gewoon om te zien of ik mijn zoekgebied kan vergroten qua type auto's. Komt dat er niet uit, dan ga ik vol voor de C-klasse en is het inderdaad zeker ook wel een optie om over de landsgrens te kijken (al heeft dat gezien de eerdere opmerking niet mijn voorkeur)

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Jan-Willem » 21 mei 2017, 09:03

Ik dacht eerst dat iemand een grapje maakte toen ik de topic titel zag :tooth:

Heb je ook een skoda octavia combi overwogen?
Verkrijgbaar met veel verschillende relatief zuinige motoren.
Best veel auto voor het geld en je koopt een jongere auto dan een C-klasse in dezelfde prijs klasse.

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 993
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Sander » 21 mei 2017, 09:18

Op een aantal fora heb je hetzelfde draadje geopend en vele pagina's verder met een hoop voorstellen, tips en ideeen. Wat verwacht je hier nog te krijgen?


mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 21 mei 2017, 09:40

Sander schreef: 21 mei 2017, 09:18 Op een aantal fora heb je hetzelfde draadje geopend en vele pagina's verder met een hoop voorstellen, tips en ideeen. Wat verwacht je hier nog te krijgen?
Busted... :devil: Je hebt gelijk en heb her en der echt goede suggesties gekregen en dat heeft me gebracht tot de selectie die ik nu heb gemaakt. Doordat het aanbod in die auto's beperkt is (en mijn ongeduld me parten speelt, ik geef het toe) blijf ik rondkijken en op zoek naar wellicht die ene (of meer) auto/model die ik (en anderen) over het hoofd heb gezien. Vandaar dat ik ook hier mijn licht op steekt, net als dat ik meerdere audio-zaken bezoek om luidsprekers te luisteren voordat ik een keuze maak zeg maar....
Maar goed, ik snap dat dat wat vreemd overkomt :blackeye:

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4471
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door sitechris » 21 mei 2017, 09:45

Audi A4 een optie? Of Volvo S60 mss?

mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 21 mei 2017, 09:50

Jan-Willem schreef: 21 mei 2017, 09:03 Ik dacht eerst dat iemand een grapje maakte toen ik de topic titel zag :tooth:

Heb je ook een skoda octavia combi overwogen?
Verkrijgbaar met veel verschillende relatief zuinige motoren.
Best veel auto voor het geld en je koopt een jongere auto dan een C-klasse in dezelfde prijs klasse.
Eens, maar ik merk dat ik iets minder doorsnee zoek...in mijn vriendenkring rijdt bijna iedereen Skoda...

Het rijden in de Saab (ik verromantiseer het nu een beetje) vond ik niet alleen leuk omdat het een fijne auto was om in te rijden, maar ook omdat het weer eens wat anders is. Ik zoek een auto waar ik een soort van blij/trots van word... En dat haal ik niet bij Skoda. Of bij een Toyota Avensis zoals zojuist genoemd

mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 21 mei 2017, 09:55

Ha, die Lexus is fijn! iets meer KM's dan waar ik nu zelf op zoek, maar....toch? Mondeo: toch ook erg fijn in deze uitvoering, ga ik eens verder naar kijken...
Avensis niet, vind het geen fraai model, de Chrysler is voor mij net teveel yolo...ben bang dat ik daar op leeg ga lopen...

mikekiwi
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2017, 21:30

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door mikekiwi » 21 mei 2017, 09:58

sitechris schreef: 21 mei 2017, 09:45 Audi A4 een optie? Of Volvo S60 mss?
Ben geen audi-fan eerlijk gezegd (eigenlijk geen VAG-fan), de S60 is wel een auto die ik al eerder heb bekeken. Ben zelf meer van de stations/hatchbacks (vandaar dat de V70 op mijn lijstje staat) vanwege het praktische nut. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik in de Prius in 2,5 jaar maar 1x de bank op heb moeten klappen om iets mee te nemen, dus of dat nu echt van doorslaggevend belang is....
En als ik voornoemde Lexus zie dan begin ik te twijfelen over of ik toch niet wat meer in sedan-richting ook kan kijken...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39754
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat leuks na een Prius als fijne rijdersauto; C-klasse?

Bericht door Arthur » 21 mei 2017, 09:59

De onkosten die je nu hebt (gehad) aan de Prius heb je maar gehad. Met een oudere, wat voor merk dan ook, ga je die opnieuw krijgen en wie weet wat nog meer. Dat een Prius niet gratis rijdt weet Niels ook wel, maar verdiep je eens in wat er stuk kan gaan aan een oudere MB, Saab of Volvo. Voor iemand die niet teveel geld wil uitgeven, hekel heeft aan afschrijving en een Prius een fijne rijdersauto vindt? Dan zou ik er in blijven rijden. Goedkoper wordt het denk ik niet. Ja, een Up! :-)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 416 gasten