Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Weer een nieuwe ervaring hoe sommige garages met klanten omgaan (uitgaande van onwetendheid v.d. klant?)..
Zoals inmiddels mogelijk bekend heb ik een uit de US afkomstige Japanner aangeschaft, daarop zit een US style trekhaak welke nooit gebruikt is met zo'n 4-kante buis waar je trekhaak kogelstuk inschuift.
Bij bekijken van de stekker kwam ik tot de onaangename ontdekking dat een US stekker heel anders is dan een EU stekker; andere polen en ander bedrading schema: de Raw en remlichten zijn gecombineerd, L op 1 contact, R op 1 contact, dus ffe draadjes ompolen is er niet bij, er moet een speciaal elektra ombouwkastje tussen.
US specialisten blijken dit te kunnen, maar kost leuk geld, want toch zo'n 1,5 - 2 uur arbeid om de juiste aansluitpunten in de auto te vinden en omvorm kastje kost ook iets van 60 E, dus 260 E verder voordat dit klopte. Tot hier kosten tegenvaller maar is niet anders.
Omdat er zo'n vierkant inschuifstuk in het trekhaakframe geschoven wordt met daarop geschroefd een losse kogel en omdat nog nooit gebruikt, was er geen kogel bij, moest er dus komen.
Nu had ik op Het Net gelezen dat er meerdere maten schroefdraadstiften bestaan en er werd gewaarschuwd dat je geen te dunne mocht nemen, dus dunner dan diameter gat in opname stuk (logisch lijkt mij, kan anders mogelijk schuiven en los jutteren in het gat)
Dus bij een US specialist in R'dam gevraagd of ze de kogel voor mij hadden; ja hoor, geen probleem.
Kreeg ik het inschuifstuk terug met kogel er handvast op geschroefd. Met diameter waarschuwing in gedachten draai ik dus los en ja hoor: stift is ca 7mm kleiner dan gat diameter.
Bij mijn opmerking dat dit niet de goede was werd glazig gekeken: deze gebruikten zij altijd, zagen het probleem niet, hingen ze bij US pickups gewoon 5 ton aan.
Ik heb vriendelijk bedankt en heb terug gegeven.
Mijn conclusie: onverantwoord dat ze een klant een onveilig onderdeel mee geven en het bij aangeven dat ook nog niet snappen, toevallig dat ik beter weet..
Uiteindelijk bij US specialist in A'dam de bekabeling laten aanpassen, is redelijk gedaan, moet nog uittesten of het goed werkt..
Op mijn vraag naar een kogel werd gereageerd dat dit niets was, dergelijke opschroef kogels hadden niet de correcte NL maat van 50 mm (is dus pure onzin, zijn gewoon te koop..), er moest een ander NL aangepast inzetstuk gebruikt worden met een schertsplaat waar dan weer een contra plaat met NL maat trekhaak opgeschroefd kon worden.
Ik zei: OK, laat maar zien en wat kost dat..
Even later werd ik in de werkplaats geroepen en hadden ze zo'n (duidelijk in een machinewerkplaats vervaardigde) set met bestelbus trekhaak kogel naast de auto liggen: een hele zware uitvoering die vele tonnen kan trekken, maar verreweg overkill voor de 2,2T die deze auto mag trekken.
Mij werd medegedeeld dat dit setje 450 E mocht kosten.... op mijn antwoord dat ik dit niet zag zitten werd zeer verbaasd gereageerd... want een US-style opschroef kogel zou toch niet gaan werken, verkeerde maat..
Conclusie:
- de ene garage probeert mij een onveilige kogel te verkopen, snappen niet dat dit niet klopt, want doen ze altijd zo..
- de andere garage probeert mij gewoon op te lichten en een idioot zware en idioot dure versie te verkopen met argument dat anders niet gaat passen
Heb nu dus maar via Ebay.de een 3,5T schroefkogel besteld met EU keur in de correcte maat die mij incl verzenden 25 E kost..
Ik vraag mij dan weer af:
hoeveel onwetende klanten van de ene garage rijden met een niet correcte maat/ mogelijk onveilige trekhaak kogel rond
hoeveel klanten van de andere garage zullen zich onnodig zo'n overmatig zware en idioot dure ander trekhaak stuk hebben laten aansmeren..
Zoals inmiddels mogelijk bekend heb ik een uit de US afkomstige Japanner aangeschaft, daarop zit een US style trekhaak welke nooit gebruikt is met zo'n 4-kante buis waar je trekhaak kogelstuk inschuift.
Bij bekijken van de stekker kwam ik tot de onaangename ontdekking dat een US stekker heel anders is dan een EU stekker; andere polen en ander bedrading schema: de Raw en remlichten zijn gecombineerd, L op 1 contact, R op 1 contact, dus ffe draadjes ompolen is er niet bij, er moet een speciaal elektra ombouwkastje tussen.
US specialisten blijken dit te kunnen, maar kost leuk geld, want toch zo'n 1,5 - 2 uur arbeid om de juiste aansluitpunten in de auto te vinden en omvorm kastje kost ook iets van 60 E, dus 260 E verder voordat dit klopte. Tot hier kosten tegenvaller maar is niet anders.
Omdat er zo'n vierkant inschuifstuk in het trekhaakframe geschoven wordt met daarop geschroefd een losse kogel en omdat nog nooit gebruikt, was er geen kogel bij, moest er dus komen.
Nu had ik op Het Net gelezen dat er meerdere maten schroefdraadstiften bestaan en er werd gewaarschuwd dat je geen te dunne mocht nemen, dus dunner dan diameter gat in opname stuk (logisch lijkt mij, kan anders mogelijk schuiven en los jutteren in het gat)
Dus bij een US specialist in R'dam gevraagd of ze de kogel voor mij hadden; ja hoor, geen probleem.
Kreeg ik het inschuifstuk terug met kogel er handvast op geschroefd. Met diameter waarschuwing in gedachten draai ik dus los en ja hoor: stift is ca 7mm kleiner dan gat diameter.
Bij mijn opmerking dat dit niet de goede was werd glazig gekeken: deze gebruikten zij altijd, zagen het probleem niet, hingen ze bij US pickups gewoon 5 ton aan.
Ik heb vriendelijk bedankt en heb terug gegeven.
Mijn conclusie: onverantwoord dat ze een klant een onveilig onderdeel mee geven en het bij aangeven dat ook nog niet snappen, toevallig dat ik beter weet..
Uiteindelijk bij US specialist in A'dam de bekabeling laten aanpassen, is redelijk gedaan, moet nog uittesten of het goed werkt..
Op mijn vraag naar een kogel werd gereageerd dat dit niets was, dergelijke opschroef kogels hadden niet de correcte NL maat van 50 mm (is dus pure onzin, zijn gewoon te koop..), er moest een ander NL aangepast inzetstuk gebruikt worden met een schertsplaat waar dan weer een contra plaat met NL maat trekhaak opgeschroefd kon worden.
Ik zei: OK, laat maar zien en wat kost dat..
Even later werd ik in de werkplaats geroepen en hadden ze zo'n (duidelijk in een machinewerkplaats vervaardigde) set met bestelbus trekhaak kogel naast de auto liggen: een hele zware uitvoering die vele tonnen kan trekken, maar verreweg overkill voor de 2,2T die deze auto mag trekken.
Mij werd medegedeeld dat dit setje 450 E mocht kosten.... op mijn antwoord dat ik dit niet zag zitten werd zeer verbaasd gereageerd... want een US-style opschroef kogel zou toch niet gaan werken, verkeerde maat..
Conclusie:
- de ene garage probeert mij een onveilige kogel te verkopen, snappen niet dat dit niet klopt, want doen ze altijd zo..
- de andere garage probeert mij gewoon op te lichten en een idioot zware en idioot dure versie te verkopen met argument dat anders niet gaat passen
Heb nu dus maar via Ebay.de een 3,5T schroefkogel besteld met EU keur in de correcte maat die mij incl verzenden 25 E kost..
Ik vraag mij dan weer af:
hoeveel onwetende klanten van de ene garage rijden met een niet correcte maat/ mogelijk onveilige trekhaak kogel rond
hoeveel klanten van de andere garage zullen zich onnodig zo'n overmatig zware en idioot dure ander trekhaak stuk hebben laten aansmeren..
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Heel veel. Als je ergens geen verstand van hebt word je behoorlijk vaak opgelicht. Zelfs of juist bij dealers en zogenaamde specialisten.
- FreudeamFahren
- Berichten: 2833
- Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Zegt het begrip "verschil van inzicht" jou iets? Zoek maar eens op...
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Ehh, op welke van het voorstaande heeft deze opmerking betrekking? Verklaar?FreudeamFahren schreef: ↑15 mei 2017, 08:33 Zegt het begrip "verschil van inzicht" jou iets? Zoek maar eens op...
-
OnlineErik dB
- Berichten: 2468
- Lid geworden op: 06 mei 2006, 04:16
- Locatie: Amsterdam
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Ik gok op jouw veronderstelling dat jij per definitie gelijk hebt.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Heel simpel, de eerste garage geeft mij een kogel met te dunne schroefdraad schacht, juist iets waar de US trekhaak producent bij de omschrijving van toe te passen kogel heel specifiek voor waarschuwt: op correcte diameter kogelschacht passing te letten omdat er meerdere maten bestaan, te klein beslist NIET te gebruiken omdat dit constructief niet verantwoord is.
Iedereen met enig constructief inzicht kan de reden daarvoor ook wel begrijpen: de kogel wordt belast in de diameter richting van het in die situatie te grote gat en kan dus in het gat gaan schuiven/ zich los werken. Bovendien werd de gemakzucht van betreffende verkoper extra bevestigd toen ik vroeg met welk aanhaalmoment ik de kogel dan moest vastzetten, 100/200/300NM?? antwoord: gewoon vast..... dat i.c.m. een kogel van verkeerde passing vind ik nogal ehh .......
Dat de 2e garage mij een kogel set met overkill probeert te verkopen voor (onnodig) veel geld heb ik vooral moeite mee als dat gebeurt met onjuiste toelichting: dat een normale schroefkogel verkeerde kogel maat zou zijn, niet zou passen in EU aanhanger koppeling. Dan word er dus pure onzin verteld om iets duurs te slijten in de hoop dat die onwetende klant daar in tuint, DAAR heb ik moeite mee
- frankie
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Maar als je alles zelf al wist, had je toch net zo goed meteen dat Ebay ding kunnen bestellen? Had je verder ook geen frustratie gehad over onwetende garages.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Omdat ik toch voor de trekhaak bekabeling ombouwen naar de garages ging en er van uitging dat die als specialisten wel gelijk een goede kogel zouden hebben, waarom zou ik dan via internet gaan bestellen..
Toen ze bij de eerste met de verkeerde kogel aankwamen en meerdere monteurs elkaar gingen vragen hoe dat kabel ombouwen zou moeten, heb ik besloten dat die het niet gingen doen...
De 2e was wel heel resoluut vwb het bekabeling ombouwen, was geen probleem en konden ze ook direct, dus gelijk laten doen, dat was dus top.
Maar ja, daarna jammer genoeg de onzin over schroefkogel die verkeerde maat zou zijn voor EU aanhanger koppeling.
V.w.b. uit de US afkomstige kogels klopt dat wel, die zijn er in 1 7/8 inch (47,625 mmm) en 2 inch (50,8 mm) terwijl de EU ISO maat 50 mm is.
Echter kan je hier gewoon dergelijke schroefkogels kopen in ISO (50 mm) maat!
Daarbij staat dan wel soms dat ze alleen voor agrarisch gebruik toegestaan zijn (niet openbare weg) met verschillende opgegeven max belastingen, maar er worden er ook aangeboden met Duitse EU strassenverkehr zulassung en keurmerk, dus zo ééntje heb ik besteld met 3,5T toegelaten belasting
Aparte vond ik trouwens ook dat ik daar bij vertrek voor de showroom een US pickup zag staan met zo'n schroefkogel aan de trekhaak..
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Die schroefkogels die jij bedoeld worden op de hefinrichting geschroefd van een Traktor.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
En ja hoor, dat heb ik weer...
Vanmiddag kwam DPD pakket bezorgen waar de kogel in zou moeten zitten, alleen... die zat er niet in. ik kreeg een doos in mijn handen gedrukt met gat erin en die niets woog, tekenen hoefde niet (moet toch altijd bij DPD?) en bezorger wilde er gelijk vandoor...
NOT!!, heb ik gelijk terug geroepen, dat ik leeg pakje met gat erin niet hoefde.
Reactie: gôh, dat had ze nog nooit mee gemaakt, er zou wel een rapport worden opgemaakt en bezorger had geen idee wat dan zou gaan gebeuren..
Heb voor de zekerheid maar foto's van pakket en gat erin gemaakt en verkoper mededeling met de foto's gestuurd, dat ik toch met spoed een kogel nodig heb, wat hij gaat doen..
Nu dus maar afwachten wie wat gaat ondernemen..
Vanmiddag kwam DPD pakket bezorgen waar de kogel in zou moeten zitten, alleen... die zat er niet in. ik kreeg een doos in mijn handen gedrukt met gat erin en die niets woog, tekenen hoefde niet (moet toch altijd bij DPD?) en bezorger wilde er gelijk vandoor...
NOT!!, heb ik gelijk terug geroepen, dat ik leeg pakje met gat erin niet hoefde.
Reactie: gôh, dat had ze nog nooit mee gemaakt, er zou wel een rapport worden opgemaakt en bezorger had geen idee wat dan zou gaan gebeuren..
Heb voor de zekerheid maar foto's van pakket en gat erin gemaakt en verkoper mededeling met de foto's gestuurd, dat ik toch met spoed een kogel nodig heb, wat hij gaat doen..
Nu dus maar afwachten wie wat gaat ondernemen..
- smiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Dit wordt een mooi draadje.
Ebay. Altijd lachen.
Ebay. Altijd lachen.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Koop regelmatig via Ebay uit allerlei landen, gaat eigenlijk altijd goed.
Dit is een transport DPD issue ..
Hopelijk lost verkoper dit zsm met ze op en stuurt een nieuwe kogel..
Dit is een transport DPD issue ..
Hopelijk lost verkoper dit zsm met ze op en stuurt een nieuwe kogel..
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Even de bezorger aan z'n kraag omhoog tillen en in z'n busje deponeren met de opdracht dat hij die kogel onder z'n voorstoel aangeeft?
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Vind ik trouwens wel raar van die leverancier. Die gebruiken dus doosjes die niet berekend zijn op hun waar.
- smiley
- Berichten: 9101
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Of die inpakker die voor 3 euro per uur wat goedbedoeld amateurisme tentoonspreid.
- HJ2
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Is de kogel nu door de kerk of door de doos of hoe zit dat?
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
kijk voor de grap is hoe pakketten in de gemiddelde DPD-wagen "gegooid" zijn, zal dat ding niet los ergens in die wagen hebben gelegen?
- Rogerb
- Berichten: 1559
- Lid geworden op: 25 okt 2011, 20:16
- Auto: AudiTT/E91 330i
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Bij DPD mag je blij zijn dat ze überhaupt je pakket afleveren op bestemming. Echt met stip de kutste pakketbezorger. Ben na de eerste afleverpoging tijdje terug, waarbij de bezorger alleen door de straat is gereden en niet eens een poging had gedaan om het af te leveren, zelf maar naar het distributiecentrum gereden om het op te halen. Vonden ze niet de normale gang van zaken, maar uiteindelijk wel m'n pakket meegekregen.
- JP
- Berichten: 31231
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Laatst ook gehad met een olie bestelling, 1 van de kannen was lek en niet geleverd. De kan was lek omdat de verpakking beschadigd was...NSXRS schreef: ↑15 mei 2017, 19:29 En ja hoor, dat heb ik weer...
Vanmiddag kwam DPD pakket bezorgen waar de kogel in zou moeten zitten, alleen... die zat er niet in. ik kreeg een doos in mijn handen gedrukt met gat erin en die niets woog, tekenen hoefde niet (moet toch altijd bij DPD?) en bezorger wilde er gelijk vandoor...
NOT!!, heb ik gelijk terug geroepen, dat ik leeg pakje met gat erin niet hoefde.
Reactie: gôh, dat had ze nog nooit mee gemaakt, er zou wel een rapport worden opgemaakt en bezorger had geen idee wat dan zou gaan gebeuren..
Heb voor de zekerheid maar foto's van pakket en gat erin gemaakt en verkoper mededeling met de foto's gestuurd, dat ik toch met spoed een kogel nodig heb, wat hij gaat doen..
Nu dus maar afwachten wie wat gaat ondernemen..
Er zat wel een schade beschrijving en foto's bij van de missende kan.
Verkoper heeft een nieuwe kan verstuurd en de kapotte kan geclaimd bij DPD (althans, dat denk ik).
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
De kogel is door de kerk..
Ik heb gisteren 2 foto's van het geweigerde pakketje met gat aan verkoper gestuurd, krijg vanochtend bericht dat hij vervanging heeft verstuurd.
Verzending nu met DHL....
-
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Tja, bezorgers... Het ligt enorm aan wie er bij je in de wijk rijdt.. DHL is volstrekt kansloos bij ons in de wijk, Post NL echt perfect. Wat betreft het gooien met pakketten, ik rij regelmatig op Schiphol rond bij de platforms, als je ziet wat daar gegooid en letterlijk van de wagens valt is het überhaupt nog een wonder dat er wat aankomt.
Maar ja, voor €1200 in de maand in de ploegen is het niet heel vreemd dat er over het algemeen zero fucks are given en dan nog allemaal contracten via uitzendbureaus die nooit tot een vaste aanstelling komen, wat eigenlijk tegenwoordig voor de gehele transport branche geldt.
Het heeft even geduurd maar qua werkinstelling heeft het kapitalisme het communisme voorbij gestreefd qua werk etiquette.
Maar ja, voor €1200 in de maand in de ploegen is het niet heel vreemd dat er over het algemeen zero fucks are given en dan nog allemaal contracten via uitzendbureaus die nooit tot een vaste aanstelling komen, wat eigenlijk tegenwoordig voor de gehele transport branche geldt.
Het heeft even geduurd maar qua werkinstelling heeft het kapitalisme het communisme voorbij gestreefd qua werk etiquette.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26712
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Weer een (matige) ervaring met 2 garage bedrijven..
Dat het salaris niet zo hoog is lijkt me niet vreemd voor zulk simpel werk maar inderdaad wat je zegt het nooit meer krijgen van een vaste aanstelling bij gewoon 1 werkgever dat is natuurlijk killing voor een beetje betrokkenheid en werkinstelling. Van mij mag de overheid daar ook wel eens wat meer in gaan bemoeien. Op deze manier worden werknemers echt als wegwerp goederen gebruikt ...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: De fiscalist, Erik dB, HarryC en 114 gasten