8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door EG » 24 apr 2017, 16:22

Kleine vraagje voor iemand anders, er is een interessante set velgen bij een dealer. Het zijn 245/45/17 velgen/banden (Pirelli).

Banden zijn nieuw, en nooit op een auto gemonteerd geweest, dot code is 11/2009.

Dus banden zijn 8 jaar oud...

Ik weet het antwoord niet op, kijk als ze op een auto waren gemonteerd waren geweest zou ik zeggen absoluut niet doen, maar deze velgen/banden zijn nooit gemonteerd geweest op een auto.

Iemand een idee?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13333
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Tristan » 24 apr 2017, 16:30

Niet doen. Op banden zit ook een houdbaarheidsdatum, wel of niet gemonteerd op een auto. Na 8 jaar zal het rubber al een stuk harder zijn geworden en is grip vele malen minder.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5282
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Kasteel » 24 apr 2017, 16:34

Kopen als driftrubber :)

Walter
Berichten: 2315
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Walter » 24 apr 2017, 17:01

.
Laatst gewijzigd door Walter op 19 nov 2017, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Arthur » 24 apr 2017, 17:03

Velgen kopen en nieuwe banden (laten) monteren.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door EG » 24 apr 2017, 17:04

Tristan schreef: 24 apr 2017, 16:30 Niet doen. Op banden zit ook een houdbaarheidsdatum, wel of niet gemonteerd op een auto. Na 8 jaar zal het rubber al een stuk harder zijn geworden en is grip vele malen minder.
Ik heb weleens gereden op 10 jaar oude banden (kwam ik later achter trouwens!) maar voor mijn gevoel was er niks aan de hand. Er waren ook geen droogtescheuren enzo. Het waren Michelin's trouwens. Ook in de regen geen uitbreken ofzo (auto was een E46).

Maar uiteraard ga ik dat aan niemand anders adviseren, gaat immers om mensenlevens.

@ arthur: Probleem is als er 4 nieuwe banden onder moeten dan is het totaal niet interessant meer. Anders moet ie maar even onderhandelen oid.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Arthur » 24 apr 2017, 17:08

Ik zou ze niet (ook niet) gratis willen iig.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Niels » 24 apr 2017, 17:34

Persoonlijk vind ik het wel wat overdreven om te zeggen dat banden ouder dan ca. 4 jaar te oud zijn maar het hangt er gewoon vanaf wat het kost en welk merk banden. Ik heb net Michelin banden vervangen van een motorfiets en die bleken van 2006 te zijn, daar heb ik nog best een aantal bochtjes redelijk stevig mee gepakt en om eerlijk te zijn vernam ik er niets van. Sterker nog, ze gaven meer vertrouwen dan verwacht gezien het niet helemaal ronde oppervlak.

Ook heb ik nog een setje Nokian winterbanden liggen. Dot uit 2013/14 oid, misschien 5000km oud maar gewoon niemand die er om komt op marktplaats. Liggen in een donkere ruimte en gaan er gerust onder de volgende winter :)

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Eric Z » 24 apr 2017, 18:23

Alleen rijd je met de motor waarschijnlijk alleen met goede weersomstandigheden.
Persoonlijk het liefst zo recent mogelijk wanneer ze erop gaan, je banden zijn meestal niet in een jaartje op. Zeker niet als je ook nog een wintersetje hebt. Dus rijd je straks op 12/13/14 jaar oud spul.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door MarkS » 24 apr 2017, 18:26

Niet doen. (banden)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door MarkS » 24 apr 2017, 19:22

Als het over oude banden gaat en ik zie reacties zoals ze zien er toch goed uit of ik zie geen droogte scheurtjes dan moet ik weer aan onderstaande verhaal denken ... en dit is dus ook relevant voor banden ouder dan 7-8 jaar.

The Truth Behind What Caused Paul Walker's Fatal Crash

Your tires are the most important part of your car. They can make you faster, they can save your life, or they can get you killed, even if you’re the star of a major car-centric action franchise, and even if you aren’t driving. (Spoiler alert: the driver dies too).

Considering how important tires are, they aren’t given nearly enough credit in the media or in car-guy circles. Sure, every racer talks about tires, and a lot of canyon warriors will sit on top of the snake talking setup, but on the internet and in casual conversation with casual enthusiasts, tires are a dull topic. You certainly can’t brag about them on a forum the way you can with your upgraded turbo and fresh dyno chart. You have to go into the Grassroots Motorsports catalog, or to a very specific sub-genre to see a tire comparison test for your desired application, so most people just end up reading reviews on TireRack.

Tires are a dull topic even when we’re actively shopping for tires. They have insanely complicated naming schemes like GoodRubber GoodGripper Pro XGV25, which makes them even harder to discuss than Infiniti’s current lineup. In all seriousness, I have a set of tires on my Mustang at the moment called “Continental ContiForce Contact.” That’s a real name under which a real set of tires is marketed. Most people don’t have the luxury of actually testing tires before they buy either, making decisions based on either anecdotal evidence, a roll of the dice, budget, or a combination of the three.

Nevertheless, the four small patches of rubber connecting your two-ton manslaughter machine to your city’s lowest-priced asphalt are, if you ask me, the best way to improve your car, or, the quickest way to fuck it up, crash, and even die. Even if you should know better. And I’m going to give you one piece of advice—advice I learned the hard way, but not as hard as my friends Paul Walker—who would have celebrated his 43rd birthday this week—and Roger Rodas did.

In November of 2012, I entered my modified C5 Corvette in the “Optima Batteries Ultimate Street Car Invitational,” a multi-discipline driving event held the day after SEMA ends in Las Vegas.

I could not have been less prepared for this event if I had left the car’s targa roof at home in the garage—which, by the way, I did. Think it never rains in Vegas? Never snows? Go there in a car without a roof. I guarantee both will happen.

Though the car was in mostly good nick, with around 25,000 miles on it. The engine makes 400 horsepower to the wheels with some mild bolt-on upgrades, and it has a Stoptech Big Brake kit, Pfadt coilover suspension, racing seats, harnesses, and more. All of it worked.

The bad news? It also had six-year-old Goodyear F1 Assymetric tires on it. They had less than 5,000 miles on them, so they looked nearly new. But looking new and gripping like new are two different propositions entirely.

A tire, for those as unfamiliar with this concept as I was back then, does two things: it sticks to the road by nature of its rubber chemical compound, and it disperses water using the tread pattern cut into the tire.

On a street tire, most people will notice their tread has worn down after several thousand miles of use and decide it’s time to get new tires. If it rains, the worn tread won’t disperse water as well and you will have poor wet-weather performance, as well as a tendency towards hydroplaning. With cars driven frequently, you will wear out your tread before you age-out your rubber, which is the problem I want to address.

With collector cars, especially cars driven less than a few thousand miles a year, the problem is that while your tread may look good, the rubber is old and dry, and simply will not work properly. The chemical compounds in your tires will degrade over time, significantly reducing your available grip, or worse, blowing out a sidewall under load.

With sport tires, colder weather and harsh weather will exacerbate this. In general, five years from date of manufacture (stamped on the tire) is about as old as you ever want to go in a car you plan to drive quickly. If that car (or the tires themselves) are stored in a climate-controlled facility under perfect conditions, maybe you could squeeze an extra year or two out of them. But the fact is, if you have a few cars, some maybe that you only drive a few times a year, replacing tires can easily become a dangerous afterthought.

Which brings me back to Las Vegas on a chilly November morning. I arrive in the paddock at Spring Mountain to find out that, as usual, every other person at the track has taken this event much more seriously than I have. Most have prepped their cars specifically for this event, whereas I have pulled my car out of storage, driven it to Las Vegas without a roof, and parked. Some “Ultimate Streetcars” are pulled out of full-size race haulers, lifted up on air jacks, and fitted with electronic tire warming blankets.

My Goodyear Eagle F1 Assymetric tires were decent, not great, when new. Now, six years later they look fine, and felt OK on the highway, so here I am—the first car out onto the track for the morning’s run group. Ambient temperatures are in the 40s. I wouldn’t have been the least bit surprised to see track temperatures lower than that.

I make it three corners. At less than 45 mph, all the controls in the Corvette go light, and I find myself doing a four-wheeled slide off the track into the gravel. After punching myself in the face a few times, I creep back onto the track and black flag myself for being a moron, but don’t even get that far. Four corners later, it happens again, on the slowest corner of the entire track. Off into the gravel I go.

My wheels looking like rock tumblers and my mint Torch Red paint now covered in a chalky fine layer of dust, I hang my head and limp back to the paddock. I had gone off twice during my warm up lap.

Now, I’m not saying I’m the greatest driver in the world and would have won the whole thing; far from it. I am saying that if I had bothered to actually do the proper maintenance on my car, I would have been able to set something resembling a lap time, instead of doing a piece of terrible performance art.

More importantly, what I had done was really fucking dangerous. Had the track layout been different; had it been a cold morning in Daytona, or Wisconsin, rather than Nevada, I may have hit a wall at 100 mph rather than some gravel at 20.

Fast forward a year. In November of 2013, Paul Walker and Roger Rodas were hanging out at an open house and car show in front of the business they owned together, Always Evolving. I had the pleasure of both their company on several occasions; though we weren’t close, both Roger and Paul were always a pleasure to be around, especially at the track, where they spent a lot of time. Both were excellent drivers and upstanding citizens. Neither of them would live to see the end of the day.

Roger, an avid car collector with more than 50 cars to his name—including what I believe is the largest collection of Saleen cars in the world—had just bought himself a Porsche Carrera GT out of a long-term collection.

The red-over-black Carrera GT was the right color combo and had a famous owner in its history: Graham Rahal. It also had only 3,500 miles on the odometer, making for a highly desirable example. He had just taken delivery of the car that week. Paul, as big of a gearhead as he was, had never been in a Carrera GT before. It was a Sunday, so the large office park was all-but-deserted save for AE’s small section of parking lot.

“Just once around the block.”

Once around the block was all it took to kill them both. The 3,500 mile Carrera GT was shod with its original tires. They, like the car attached to them, were 9 years old.

Roger lost control of the Carrera GT at an estimated 90 mph, and hit a tree.

The mainstream media, and indeed many automotive-focused web sites, simply couldn’t wait to report on the irony of the situation, that someone known for playing a character who drives crazy is killed in a supercar doing double the speed limit in an office park.

I was distraught the first couple of days, but honestly, all I could think about was how the crash happened, and I just kept going back to that day at Spring Mountain. This was a super low-mileage car. Roger was a really good driver. There were no other cars around or last-minute obstacles to avoid. It had to have been on original tires.

No one talked about the tires. Everyone wanted to hang Paul and Roger out to dry as their speeding scapegoats. The tires were a footnote to an exaggerated story, and it became a missed opportunity to teach a very real lesson. The LA Times reported one article on it nearly 5 months after the crash, and that was it. The cause of the crash was still ruled “unsafe speed for the conditions.” And not “tires, which may as well have been made of paper mache.”

I’ve been to that office park, and I know that corner, and you can take that corner at 90 mph in a fucking Prius, as long as you have tires that aren’t 9 years old. In a Carrera GT you could take it at 90, one-handed, while sipping a Venti Latte. I’m not saying you should be legally allowed to rip around an office park at 90, but from a technical sense, the actual cause of the crash was trash old tires. “Unsafe speed for the conditions” may have been the ticket Roger would have gotten if a cop stopped him, but that’s not what caused the accident.

I know no one wants to hear this, but I’m going to say it: Roger was a great driver, and actually quite conservative. And if he had a new set of tires on the car, that crash wouldn’t have happened, because 90 mph on that corner is nothing for a Carrera GT. With old tires, it’s not like you get oversteer or understeer, and you then correct, and back it down. They seem fine one minute, you hit the brakes or turn the wheel, and then they are just gone. You’re a passenger. Or, at least I was, back at Spring Mountain in 2012.

The Carrera GT was a handful when it was new, which gives it an edge as a collector’s item; an edge you don’t get from a Bentley. Leno spun one out, so did Seinfeld. It’s got a notoriously grabby clutch, a manic engine, and no electronic drivers aids whatsoever. It’s known for being nasty, sharing its legacy alongside the Ford GT as the last of the truly analog cars, discontinued because the government said we need stability control now.

Sort of like the Porsche 550 Spyder, a beautiful and successful racing machine far overshadowed by the young, handsome actor who happens to have killed himself in one.

I haven’t driven a Carrera GT in years, but I’m told that fitting a new set of Pilot Super Sports or Cup2’s on them really improve the drivability and dial back a bit of the sketchiness. The original tires, even when they were new, weren’t great. At 9 years old, they are absolutely worthless.

After the dust settled, I got a phone call from a lawyer claiming to represent Meadow Walker in a lawsuit against Porsche. He wanted me to testify that I thought the Carrera GT was a dangerous car, an opinion that he presented to me, and not the other way around.

I do not think the Carrera GT is inherently dangerous; I just don’t think it’s reasonable to expect a car to save passengers in a 90 mph broadside crash, nor to expect that the lack of stability management, rather than the old tires, caused the crash. And of course, the car passed all the necessary steps when new, and had now been out of production for nearly a decade. I say this with a straight face after losing two friends in that crash.

As badly as I feel for both Paul and Roger’s children, it is my opinion that the wrongful death lawsuit against Porsche is a greedy lawyer cash grab and has very little to do with the Walker or Rodas family, both of whom have plenty of money to live off.

The point, kids, is if you have a car you don’t drive very often; or if you buy a car from a collection and it has low miles; or if you buy a car that has been sitting for any period of time, or used sporadically: check the tires, and change the tires. They may look like they are in good shape with not many miles on them, but if they are out of date and you don’t check, you won’t know anything’s gone wrong unless it’s too late. Learn from my stupidity in this situation, or from poor Roger and Paul. As they say, the life you save, may be your own.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Peric » 24 apr 2017, 21:19

Zou het ook niet hebben kunnen liggen aan het feit dat het 4,5 graad was?
Oudere banden zullen vast iets harder worden naarmate ze ouder worden. Maar gevaarlijk vind ik nogal een groot woord. Er rijden ook hele volksstammen rond op LingLong-banden. Dat is dat niet gevaarlijk??

Eric Z
Berichten: 3979
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Eric Z » 24 apr 2017, 21:28

Peric schreef: 24 apr 2017, 21:19 Zou het ook niet hebben kunnen liggen aan het feit dat het 4,5 graad was?
Oudere banden zullen vast iets harder worden naarmate ze ouder worden. Maar gevaarlijk vind ik nogal een groot woord. Er rijden ook hele volksstammen rond op LingLong-banden. Dat is dat niet gevaarlijk??
Op knot na zal niemand hier je ling long aanraden denk ik. :lol:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Peric » 24 apr 2017, 21:37

Hier niet nee, maar ik denk dat het je zal verbazen hoeveel mensen er mee rondrijden.. 'Lekker goeiekoop'.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Niels » 24 apr 2017, 21:45

Mee eens. Ik schat een Pirelli van 6 jaar oud hoger in dan een nieuwe linglong.

Op een extreme machine die extreem gebruikt wordt vind ik het ook weer een ander verhaal maar als je gewoon doet dan vind ik het niet zo spannend hoor. 12 jaar e.d. is een ander verhaal, dan zullen er wel droogte scheuren in zitten want dan zijn de weekmakers echt allang verdwenen.

vester86
Berichten: 2719
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door vester86 » 24 apr 2017, 21:50

Peric schreef: 24 apr 2017, 21:19 Zou het ook niet hebben kunnen liggen aan het feit dat het 4,5 graad was?
Oudere banden zullen vast iets harder worden naarmate ze ouder worden. Maar gevaarlijk vind ik nogal een groot woord. Er rijden ook hele volksstammen rond op LingLong-banden. Dat is dat niet gevaarlijk??
Ja dat is ook (levens)gevaarlijk, maar zolang dat soort ronde hoepels blijkbaar mogen in nederland (lees, toegelaten op de markt en niet afgekeurd bij de APK) kun je er weinig tegen doen.

Bij motorfietsen heb ik ooit gelezen dat (sport)banden jaarlijks 10% minder grip hebben?? Allemaal prima als het droog is en je die grip toch niet voor 100% gebruikt, maar in mindere omstandigheden gaat die veiligheidsmarge hard achteruit.....

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8121
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Riceaux » 24 apr 2017, 21:51

Zie het ook regelmatig voorbij komen op andere fora. Splinternieuwe velgen van 2000+ euro en dan Chinese meuk banden erom. Zijn gewoon veel meer posers dan rijders in de autoscene.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39746
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Arthur » 24 apr 2017, 21:53

Wordt vaak op bespaard. Nu mik ik er ook niet zomaar de duurste Michelin onder maar 8 jaar oude goedkope of gratis banden ook niet.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31255
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door JP » 24 apr 2017, 22:13

Riceaux schreef: 24 apr 2017, 21:51 Zie het ook regelmatig voorbij komen op andere fora. Splinternieuwe velgen van 2000+ euro en dan Chinese meuk banden erom. Zijn gewoon veel meer posers dan rijders in de autoscene.
+1. Zie op FB veel E9?-ers 335i met die goedkope rommel. Koop dan geen BMW :(

Mijn ouders hebben wel eens een nieuwe Astra gekocht en daar had Opel dus nieuwe bandjes onder gelegd van 4 jaar oud.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Camiel » 25 apr 2017, 13:15

Kom er net naar aanleiding van dit topic achter dat de achterbanden op mijn Polo'tje nog de originele zijn... DOTcode 1604, dus 13 jaar en 135.000km oud :bag:

Gelijk maar even nieuwe besteld, worden aanstaande maandag erom gelegd.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door EG » 25 apr 2017, 13:43

Eigenlijk zitten we hier met een dubbel probleem: aan de ene hand hoort er eigenlijk wetgeving te zijn die bepaald hoe oud banden mogen zijn... Aan de andere kant, hoe vaak zie of hoor je dat banden knallen uit ouderdom? Laat staan in combinatie met dodelijk letsel? Ik weet het niet hoor, begrijp me totaal niet verkeerd, ik zou geen 8 jaar oude banden onder mijn auto willen, maar onder mijn E46 zaten ze er toch echt onder (10jr zelfs, ik moest echt in mijn ogen wrijven om te kijken of dat wel klopte) en toch hadden die banden genoeg grip. Ben in ieder geval nooit achterstevoren gestaan in de regen oid.

Wat ik wel totaal niet vind kunnen is wanneer banden op de wangen en tussen het loopvalk enorme droogtescheuren hebben, dan moeten ze er in mijn ogen zo snel mogelijk vanaf.

Overigens zeker waar dat 6+ jaar oude merkbanden 1000x beter zijn dan goedkope chinese shit. En ja ik heb ze onder mijn auto gehad. Had een keer Saillun banden onder mijn Octavia, en bij een lichte bocht naar rechts brak de achterkant enorm uit. Ze leken wel ingevet met zeep oid, ik heb ze gelijk deronderuit getrapt en goede banden onder gepleurd.

Wout309t
Berichten: 1147
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Wout309t » 25 apr 2017, 13:46

Als de banden altijd verwarmd binnen, en uit de zon hebben gelegen, zou ik me er niet zo druk om maken. Ik denk dat een band die een jaar heeft rondgereden meer verouderd is, en dan heb ik het niet over het profiel.
Als ze er goed uitzien zonder droogtescheuren e.d. zullen ze ook wel goed zijn denk ik dan.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3438
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Joël D. » 25 apr 2017, 14:31

Mijn vader had 20 jaar oude banden onder zijn SL liggen toen hij hem kocht. Dat was wel lekker glijden in de regen hoor. :)

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9718
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica
Contacteer:

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door frank de jonge » 25 apr 2017, 15:16

Banden onder de Opel GT van mn pa zijn de 35 jaar al ver gepasseerd. Sterker nog, het merk bestaat niet eens meer....

Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 aug 2006, 14:31

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Tim » 25 apr 2017, 16:22

Ik heb zelf een keer een setje nieuwe kroonkurkjes met belegen (nieuwe) winterbanden gekocht. Op goed geluk onder de 323ti geschroeft en naar Oostenrijk gereden. Ik was echt positief verrast door de grip, ik heb er een jaar of 3 vele km's mee gereden. Nooit klachten gehad, het rubber sleet ook verdomd weinig :-)

Daarna heb ik ze 2 jaar lang op zolder gehad aangezien het maar niet wilde winteren. Ergens in 2015 weer eens gemonteerd, toen waren de bandjes zeker 15jaar oud. Levensgevaarlijk. A2 trajectcontrole met 100 km/u uit rijden, terug naar 3 en gas erop, wielspin tot en met. Sturen en gasgeven kon niet meer zonder glijden. Op zich leuk, maar dit was niet meer veilig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bokkepoot, Fabian, HJ2, Jaws, JdBn, RS-Ron, Semrush [Bot] en 441 gasten