8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11740
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door WJ » 25 apr 2017, 16:57

Afbeelding

TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door TLRS » 26 apr 2017, 05:21

De twijfel bij producten die buiten hun gesuggereerde houdbaarheidsdatum komen komt de industrie goed uit.

Zet je ze onder een zware, koppelrijke auto, met het hele gezin en sleurhut waarmee je door de bergen in een warm land gaat rijden? Of rijd je er alleen zelf mee in je vrije tijd, in goede weersomstandigheden en relatief rustig verkeer? Zit er een bandenspanningscontrole systeem op je wagen.. en ken je je wagen goed genoeg om de banden op een geschikte locatie te testen op voorspelbaarheid op nat en droog wegdek? Kan er een app op je telefoon die G waardes meet? Hoe lang denk je met de banden te gaan rijden? Heb je de mogelijkheid ze allemaal vooraf te controleren of ze misschien een onbalans hebben ontwikkeld? Kun je ze wekelijks visueel inspecteren, bij het wassen van de velgen?

Als je niet te bang bent aangelegd en je durft te vertrouwen op je eigen risico analyse dan weet je zelf het beste antwoord.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Arthur » 26 apr 2017, 09:38

Ja vind ik ook, want dan kun je ook vast wel voorspellen wat de banden op die momenten gaan doen... Geen centje pijn lijkt me.
Ik hoor toch vaker dat dit je enige contact is met het wegdek, ter grote van een A4-tje. Dan wil je dit wegwuiven met zulke argumenten? Mij lijkt het dat je beter gaat voor "beter safe then sorry". Maar goed, ik spreek niet uit ervaring of met onderbouwde argumenten natuurlijk.

TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door TLRS » 26 apr 2017, 12:46

Winterbanden heb ik nooit gehad, maar ik leef nog.. een statistisch wonder? Na hoeveel jaar laat je alle rubber keerringen en cups van je remsysteem vervangen?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Arthur » 26 apr 2017, 13:25

Elk jaar, 3/4 jaar. Zelfde geldt voor m'n winterbanden. Nu jij weer :verveeld:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door allen » 26 apr 2017, 13:30

:rolling:

Gebruikersavatar
Sander
Berichten: 992
Lid geworden op: 14 mei 2006, 19:54

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Sander » 26 apr 2017, 18:24

Arthur schreef: 26 apr 2017, 13:25 Elk jaar, 3/4 jaar. Zelfde geldt voor m'n winterbanden. Nu jij weer :verveeld:

3/4 jaar? Welke auto gaat dat dan om? Een miniatuurtje dat je in de kast hebt staan? :tooth:

Al het overige is voor die tijd allang weg :lol:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Arthur » 26 apr 2017, 18:52

Daarom ;-)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door MarkS » 26 apr 2017, 19:17

TLRS schreef: 26 apr 2017, 12:46 Winterbanden heb ik nooit gehad, maar ik leef nog.. een statistisch wonder? Na hoeveel jaar laat je alle rubber keerringen en cups van je remsysteem vervangen?
Winterbanden is natuurlijk een heel andere thema dan ouderdom/houdbaarheid banden waar het hier om ging.

Als je dat niet inziet dan wens ik je veel succes met je risico analyses maar dan is dit topic idd niet aan je besteed.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door EG » 26 apr 2017, 21:28

Overigens zegt Michelin dat banden na 10 jaar uit voorzorg vervangen moeten worden...
Uit voorzorg raadt Michelin aan om banden die 10 jaar na hun fabricagedatum (zie hoe u de zijwand van een band moet lezen) nog niet vervangen zijn, door nieuwe banden te vervangen. Zelfs al lijken ze nog bruikbaar en zijn ze nog niet versleten tot aan de slijtage-indicator.
http://www.michelin.nl/banden/leren-del ... -vervangen

En iedere 5 jaar goed controleren op scheuren e.d.

http://www.tyresafety.eu/en/information

Dit is een website van Bridgestone en zelfde wordt daar aangeraden, na 10 jaar uit voorzorg banden vervangen...

https://www.conti.nl/nieuws/wanneer-zij ... anden-oud/

En ook Conti geeft als advies 10 jaar...

Drie bandengiganten die zeggen dat je uit voorzorg na 10 jaar een band moet vervangen. Lijkt me niet dat ze levensgevaarlijk advies gaan geven. En het is in hun voordeel dat banden eerder vervangen worden. Dus mijn conclusie is dat 8 jaar geen enkel probleem moet zijn.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door MarkS » 26 apr 2017, 21:46

10 jaar is kennelijk de max die bandenfabrikanten in algemene zin voorschrijven.

Ik ga echt niet verder dan 7-8 jaar, op een auto met ruim 450pk en uitsluitend sportief straat gebruik. Die meer stilstaat dan rijdt. Op m'n trackcar is het een andere verhaal, daar is slijtage en niet leeftijd de beperkende factor. Zelfde geldt eigenlijk voor m'n daily/lease auto. Waarom zou ik dan op die ene auto die laatste 2-3 jaar uit een paar banden proberen te halen? Of tweedehands banden kopen met nog maar een beperkte houdbaarheid waar je de geschiedenis ook niet van kent. Ervanuitgaande dat je dus minimaal 6-8 jaar met een set banden kunt doen, dan hoef je voor de kosten dat risico toch ook niet te nemen. Pennywise pound foolish imho.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door allen » 26 apr 2017, 21:52

De persoon in kwestie gaat ze monteren op een auto met 450 pk? Zal ik overheen gelezen hebben.
Als fabrikanten 10 jaar zeggen, zal dat wel het minimum zijn dat de banden nog veilig kunnen zijn. Niet zo'n groot probleem dus.
Voor mij gelukkig een non issue. Zo lang gaan banden niet mee bij me.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door EG » 26 apr 2017, 21:57

Mark ik snap wel wat je bedoeld, maar bedoelde auto is geen racewagen (volgens mij 200 pk oid) en komt ook niet met hoge snelheden op de Duitse autobahn. In onze kikkerlandje waar de afstanden kort zijn en de snelheden laag lijkt het me absoluut geen probleem, tenzij je een Sprinter oid hebt die je maximaal tot het laatste tandje gaat beladen + dikke tandemasser oid erachter. Dan zou ik het niet doen.

En kijk, de experts, dus de bandenfabrikanten zeggen dat zelf, terwijl zij een belang hebben dat banden zo snel mogelijk vervangen worden... Pas nadat ik de tekst op de websites heb gezien ben ik om. MAAR, zou ik zelf 8 jaar oude banden kopen? Nop. Onder mijn kar zitten dot 14 achter en 16 voor. (Michelin resp. Viking banden).

En nogmaals, onder mijn E46 had ik precies 10 jaar oude banden, en die reden niet vreemd ofzo, terwijl dat toch echt een RWD was met 150 pk en 330nm op de achterwielen... Ze hadden ook geen droogtescheuren oid. Omdat ik met vakantie ging had ik ze destijds toch vervangen voor 4 verse Bridgestone Potenza's.

TLRS
Berichten: 2928
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door TLRS » 27 apr 2017, 02:24

EG schreef: 26 apr 2017, 21:28Drie bandengiganten die zeggen dat je uit voorzorg na 10 jaar een band moet vervangen. Lijkt me niet dat ze levensgevaarlijk advies gaan geven. En het is in hun voordeel dat banden eerder vervangen worden. Dus mijn conclusie is dat 8 jaar geen enkel probleem moet zijn.
Lijkt me een prima uitgangspunt :thumbup:


Volgens de ANWB website:
Bovendien: hoe hoger de temperatuur, hoe langer de remweg van winterbanden wordt. Bij een temperatuur van 15°C en een snelheid van 50 km/h kan een auto met zomerbanden op droog wegdek binnen 12 meter stilstaan. Maar een auto met winterbanden heeft onder dezelfde omstandigheden zo'n 14 à 15 meter nodig. Bij een buitentemperatuur van zo'n 35°C zijn de remprestaties van winterbanden van zo'n 30% minder dan die van zomerbanden. In het bovenstaande voorbeeld zou de auto op winterbanden dan dus zo'n 19 meter nodig hebben om tot stilstand te komen.
Ofwel zomaar een +-20% grip verlies, bij 15 graden. We hebben in het voorjaar onverwacht warmere dagen gehad. Geeft te denken wat een beetje DF doet met de temperatuur/grip van de winterbanden.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3564
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door HJ2 » 27 apr 2017, 08:55

Toen ik de 2e set velgen voor de Elan kocht (gebruikt) zaten er net nieuwe Vredestijn Sporttrack 3 banden onder. Na 6 jaar waren deze gegeven paarden zo hard dat het echt onveilig was om mee te rijden. Bij een slalomproefje op de paddock op cpz ging ik met iemand anders rondjes rijden om een pylon. Ik werd buitenlangs ingehaald met een rotgang door eenzelfde Elannetje met verse toyo's. Bij hard remmen vanaf 120 en hoger ging de wagen lustig kwispelen. Doodeng! Over regen maar te zwijgen. De banden zagen er uit als nieuw, geen droogtescheurtjes oid, maar Je kon met je nagels al voelen dat de rubber compound kneiter hard was geworden (de Lotus slaapt binnen). UV is vervelend voor m.n. de toplaag, maar ook door het altijd aanwezige zuurstof in de lucht wat door de hele band heen diffundeert slaat het verouderingsproces toe en wordt de compound harder.
Ik geef toe: een (1) eigen ervaring is nog geen wetenschap. Voor mij persoonlijk echter is deze ervaring ruimschoots voldoende om beter op het rubber te letten. Overigens kun je met een hardheidsmeter kijken of de compound nog een beetje binnen spec is. dit zegt imho weer veel meer dan de dot code. Misschien is de ene band wel resistenter tegen veroudering dan de ander al na gelang de toevoegingen in de compound. Ik zou het werkelijk niet weten, maar verbazen zou het me niet.

Oh, ik zou de aangeboden wielen daarom dus laten staan ;-)

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door MarkS » 27 apr 2017, 10:49

allen schreef: 26 apr 2017, 21:52 De persoon in kwestie gaat ze monteren op een auto met 450 pk? Zal ik overheen gelezen hebben.
Als fabrikanten 10 jaar zeggen, zal dat wel het minimum zijn dat de banden nog veilig kunnen zijn. Niet zo'n groot probleem dus.
Voor mij gelukkig een non issue. Zo lang gaan banden niet mee bij me.
Dus max 10 jaar betekent nu ineens minimaal 10 jaar? Jij leest wel selectief tussen de regeltjes door.
Behalve wat die 450pk betreft die ik noemde, want dat ging over mijn auto.
In jouw uitleg zal dan 200pk wel minimaal 2x10 jaar levensduur opleveren. ;-)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door allen » 27 apr 2017, 12:20

Ik lees letterlijk op één van de links hierboven.
"Bridgestone recommends replacing tyres older than 10 years".

Lijkt me als fabrikant knap riskant om zo'n uitspraak te doen, wanneer je weet dat een band na bijvoorbeeld 8 of zelfs 9 jaar al echt vervangen hoort te worden.
Ik snap verder nog wel dat een 8 jaar oude band minder presteert dan een nieuwe band, maar hoeveel mensen rijden überhaupt nog als een debiel? Zelfs Df'ers stappen massaal over op een Up!, Prius, etc...
Auto's waar je desgewenst met een gerust hart 90 kunt rijden op een setje oude banden.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2813
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door e30touring1990 » 27 apr 2017, 13:11

dat rijden als debiel valt misschien wel mee maar het is voornamelijk gericht op het "what if" moment. heb ook een tijdje oude meuk banden onder mijn e30 gehad die op de velgen gemonteerd zaten die ik had overgenomen (zou ze zelf anders nooit monteren maar dat ter zijde). heb hier een behoorlijke tijd nog op doorgereden ondanks dat ze +- 10 jaar waren en keiharde compound (nankang, type geen idee). bij dagelijks verkeer opzich oke, op nat wegdek al wel echt glijden maar ik wist het en voelde het dus aankomen. Verder is het gewoon feit dat die banden minder presteren dan bijv nieuwere A merk banden op het moment dat ik bijv een noodstop had moeten maken op nat wegdek in een woonwijk. auto heeft gewoon een langere remweg op die banden onder die omstandigheden.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door MarkS » 27 apr 2017, 13:36

Ik lees bijna letterlijk in een van de posts hierboven, als je niet "als een debiel" rijdt dan mag je best minimaal (of maximaal, dat schijnen synoniemen te zijn) >10 jaar met je bandjes doen ... Ook de rijders van een Up of Prius kunnen deze richtlijnen wat ruimer aanhouden.

:goodnight:

Genoeg gelachen, het is lekker weer ik ga een stukje rijden. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Marsnel » 27 apr 2017, 14:05

Ligt er ook een beetje aan hoelang je verwacht met de banden te gaan doen. Ga je er nog eens 8 jaar over doen om ze op te krijgen, dan zou ik ze niet kopen. Maar verwacht je ze in 2 jaar op te rijden, dan kan het prima. Die paar procent grip verlies ga je echt niet merken.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door ErikS » 28 apr 2017, 09:52

Ik reed op mijn A4 toen met oude banden. Toen de nieuwe PS3 erop kwamen werd het gewoon een compleet andere wagen.
Grootste verschil wat ik ooit heb meegemaakt in rijkwaliteiten bij een auto.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22257
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Niels » 28 apr 2017, 09:59

Maar dit zijn nieuwe oude banden en niet een oude versleten set. Nieuwe banden rijdt altijd heerlijk!

Anyway, wat hierboven ook geopperd wordt... hoe oud zullen ze uiteindelijk gaan worden onder de auto? Je moet dus rekenen dat je het hele bedrag afschrijft in twee jaar tijd. Als dat bedrag lager is per jaar dan echt nieuwe banden pas dan doe je een goede deal imho.

ErikS
Berichten: 18532
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door ErikS » 28 apr 2017, 10:15

De oude hadden nog 5mm ofzo. Het was niet dat ze helemaal op waren.
Was puur toeval dat ik de boel verving icm met een andere set velgen.

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Locatie: Regio 010
Contacteer:

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Corsa_GSi » 09 mei 2017, 09:10

Zal binnenkort is kijken hoe oud mijn banden zijn op de dragracer, op mijn daily zijn ze nu 1 jaar oud. De winterbanden zijn een stuk ouder.
Ook op de auto van de vriendin komen binnenkort een setje nieuwe, daar zitten banden op van ruim 10 jaar oud.

Maar een goede vraag is wat doen jullie met je reserve wiel?
Ik heb hier een Astra uit 1997 met nog het originele nieuwe nooit gebruikte reserve wiel.
Moet je die dan ook gaan vervangen??

Daarnaast hoe zit heb dan met aanhanger banden?
Ik dacht dat die in Duitsland niet ouder dan 8 jaar mochten zijn?
Op de Alpen Kreuzer van de me ouders zaten tot voor kort nog de originele 25 jaar oude banden, nooit problemen mee gehad en elk jaar slechts 4 weken en 5000 km gebruikt. :df:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39733
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: 8 jaar oude velgen/banden die nooit zijn gemonteerd op een auto

Bericht door Arthur » 09 mei 2017, 09:20

Voor een reservewiel (band) geldt natuurlijk hetzelfde. Die zou ik, in jouw geval, ook vervangen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 178 gasten