Auto voor Trackday-beginner
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 mar 2017, 19:40
Auto voor Trackday-beginner
Hallo allemaal!
Graag zou ik een auto aankopen om regelmatig trackdays te rijden. Na veel onderzoek ben ik tot de conclusie uitgekomen dat een E36 325(c)i of E36 328(c)i de beste keuze zou zijn.
Nu valt me op dat er op Marktplaats en Autoscout bijna geen leuke goed onderhouden E36's meer te vinden zijn. Ik vraag mij af wat goede alternatieven zouden kunnen zijn, of kijk ik gewoon niet goed? De E46 is meer aanwezig, maar zover ik heb begrepen zijn de onderdelen duurder dan voor een E36.
Mijn budget is 5K, wat zou volgens jullie een geschikte auto zijn?
Alvast bedankt!
Graag zou ik een auto aankopen om regelmatig trackdays te rijden. Na veel onderzoek ben ik tot de conclusie uitgekomen dat een E36 325(c)i of E36 328(c)i de beste keuze zou zijn.
Nu valt me op dat er op Marktplaats en Autoscout bijna geen leuke goed onderhouden E36's meer te vinden zijn. Ik vraag mij af wat goede alternatieven zouden kunnen zijn, of kijk ik gewoon niet goed? De E46 is meer aanwezig, maar zover ik heb begrepen zijn de onderdelen duurder dan voor een E36.
Mijn budget is 5K, wat zou volgens jullie een geschikte auto zijn?
Alvast bedankt!
-
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Auto voor Trackday-beginner
106/saxo of mx5? Maar wat zijn je eisen? Dagelijks rijden? RWD een must etc.
- MarkS
- Berichten: 2903
- Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41
- Luco
- Berichten: 27884
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Auto voor Trackday-beginner
En wat verwacht je van een trackday auto?
Kooi?
Betere remmen?
Ander onderstel?
Kuipstoel?
enz?
enz?
Kooi?
Betere remmen?
Ander onderstel?
Kuipstoel?
enz?
enz?
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Auto voor Trackday-beginner
Mits je korter bent van 1:85 is van een mx-5 voor weinig geld een leuke trackday auto te maken. Kooitje erin, paar nieuwe remblokjes en een schroefsetje en je bent klaar
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 mar 2017, 19:40
Re: Auto voor Trackday-beginner
Bedankt voor de reacties!
Aangezien ik nog een beginner ben heb ik geen hoge verwachtingen. Het liefst begin ik met een standaard auto. Later kan ik deze upgraden of een snellere kopen.
Mijn voorkeur gaat uit naar RWD. Mijn voorkeur qua merk ligt bij BMW. De motoren hebben een geweldige reputatie. Daarnaast zijn op trackdays altijd veel BMW's te vinden. Met name de E36 lijkt erg populair. Dat moet toch betekenen dat dit geschikte auto's zijn voor een dagje spelen?
Op Marktplaats ben ik de volgende E36 tegengekomen: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... groen.html
Volgens de eigenaar vrij van roest en schades. Helaas is de onderhoudshistorie niet aanwezig.
Wat ik overigens veel tegenkom bij E46's is roest bij de wielkasten achter. Is dit normaal voor een E46?
Aangezien ik nog een beginner ben heb ik geen hoge verwachtingen. Het liefst begin ik met een standaard auto. Later kan ik deze upgraden of een snellere kopen.
Mijn voorkeur gaat uit naar RWD. Mijn voorkeur qua merk ligt bij BMW. De motoren hebben een geweldige reputatie. Daarnaast zijn op trackdays altijd veel BMW's te vinden. Met name de E36 lijkt erg populair. Dat moet toch betekenen dat dit geschikte auto's zijn voor een dagje spelen?
Op Marktplaats ben ik de volgende E36 tegengekomen: https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... groen.html
Volgens de eigenaar vrij van roest en schades. Helaas is de onderhoudshistorie niet aanwezig.
Wat ik overigens veel tegenkom bij E46's is roest bij de wielkasten achter. Is dit normaal voor een E46?
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Auto voor Trackday-beginner
Ze roesten allemaal uiteindelijk. Belangrijkste is dat je op een E36 voor 600 euro een 25% sper kunt hebben, bij een E46 pakt dat duurder uit. In het begin zal je het niet missen maar als je meer ervaren wordt zal het je zeker meer grip bieden.
Ook doorscheuren is bij een E36 met 4 plaatjes aan te pakken (wel hoop arbeid), dat is bij een E46 lastiger als de boel inscheurt dacht ik. Motoren ben ik echt van van de M52B28 enkel vanos, de eerste 328i dus uit 1995 (zoals ik m had), niet kapot te krijgen!
Zou zelf voor een sedan gaan, makkelijker instappen, stevigere koets, makkelijk met banden achterin leggen mocht je de achterbank laten zitten.
Mijn auto verkocht voor ongeveer 3000 euro die was gewoon goed, moesten alleen nog kuipjes en eventueel kooi in.
Pak een 1995 zonder ASC+T dan heb je maar 1 remkanaal naar achteren, makkelijker als je ooit een handrem in wilt bouwen mocht je gaan driften.
Ook doorscheuren is bij een E36 met 4 plaatjes aan te pakken (wel hoop arbeid), dat is bij een E46 lastiger als de boel inscheurt dacht ik. Motoren ben ik echt van van de M52B28 enkel vanos, de eerste 328i dus uit 1995 (zoals ik m had), niet kapot te krijgen!
Zou zelf voor een sedan gaan, makkelijker instappen, stevigere koets, makkelijk met banden achterin leggen mocht je de achterbank laten zitten.
Mijn auto verkocht voor ongeveer 3000 euro die was gewoon goed, moesten alleen nog kuipjes en eventueel kooi in.
Pak een 1995 zonder ASC+T dan heb je maar 1 remkanaal naar achteren, makkelijker als je ooit een handrem in wilt bouwen mocht je gaan driften.
- tuurgtt
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
- Auto: M140i
- Locatie: Headvillage
Re: Auto voor Trackday-beginner
Van een forumlid als ik me niet vergis:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... e=lr&pos=2
Briljante karretjes.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... e=lr&pos=2
Briljante karretjes.
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Auto voor Trackday-beginner
Dat is wel een leuk ding, fatsoenlijke prijs ook. Kan je gelijk mee de baan op.tuurgtt schreef: ↑30 mar 2017, 21:59 Van een forumlid als ik me niet vergis:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... e=lr&pos=2
Briljante karretjes.
Ik zou hem gelijk ophalen. haha
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Auto voor Trackday-beginner
Ding heeft 3 jaar stilgestaan of weinig gereden, wel perfecte basis inderdaad, met sper, onderstel, remmen etc. 3500 mee is een eerlijke prijs.
Wel die 5w30 laten staan die ik zag in de lijst, of 10W40 of 10W60 Castrol als je gaat trappen.
Wel die 5w30 laten staan die ik zag in de lijst, of 10W40 of 10W60 Castrol als je gaat trappen.
-
Online
- Berichten: 3536
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Auto voor Trackday-beginner
Forumlid Enzo heeft er schijnbaar ook een te koop. Geen idee of die binnen je budget valt. PM hem even voor details.
Kwam uit dit draadje bijna onderaan:
viewtopic.php?f=55&t=33925
- Hitz
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
- Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
- Locatie: Flevoland
Re: Auto voor Trackday-beginner
Die 323ti lijkt me een waanzinnige basis voor weinig geld..
-
- Berichten: 51374
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Auto voor Trackday-beginner
Straks ga ik m nog halen
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 mar 2017, 19:40
Re: Auto voor Trackday-beginner
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik waardeer de hulp zeer!
Ik heb gekeken naar een Mx-5, echter vergt een volwaardige rolkooi een grote investering. Wat vinden jullie van een SLK230? Deze auto's worden vrij goedkoop aangeboden en zijn met 192pk niet armoedig. Ook het gewicht valt mee (1200) voor een auto met een metalen klapdak.
De 323TI ziet er ook heel goed uit. Er is al veel aangepast aan de auto. Lastig vind ik om te beoordelen of het werk goed is verricht. Is het aan te raden bij bijv. Bas Roos de auto na te laten kijken? Dan ben ik ook wat zekerder dat ik geen kat in de zak koop.
Ik heb gekeken naar een Mx-5, echter vergt een volwaardige rolkooi een grote investering. Wat vinden jullie van een SLK230? Deze auto's worden vrij goedkoop aangeboden en zijn met 192pk niet armoedig. Ook het gewicht valt mee (1200) voor een auto met een metalen klapdak.
De 323TI ziet er ook heel goed uit. Er is al veel aangepast aan de auto. Lastig vind ik om te beoordelen of het werk goed is verricht. Is het aan te raden bij bijv. Bas Roos de auto na te laten kijken? Dan ben ik ook wat zekerder dat ik geen kat in de zak koop.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Auto voor Trackday-beginner
Geld blijft geld maar in deze klasse is het altijd blijven onderhouden, er zal altijd wat aan de hand zijn. Ik rij persoonlijk eerder met een 2 of 3x zo dure auto bij Bas langs als ik het niet vertrouw. Dit ding lijkt echt goed op orde. Gooi er nog wat extra tegenaan zodat je voor 5000 een top ding hebt.
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Auto voor Trackday-beginner
Zou zeker eens langs Bas Roos gaan. Mijn advies zou in ieder geval een sedan versie zijn. Een coupe met rolkooi biedt weinig hoofdruimte. Dan zit je steeds met een scheef hoofd. Sedan geeft net paar cm meer ruimte. Wat Knot zegt zou ik ook doen, altijd 328 ipv 325. Heb zelf eerst een 323ti gehad en vrij snel daarna een 328i. Verschil in pk is klein maar verschil in koppel aanzienlijk. Je merkt heel duidelijk verschil. Gewoon even wachten tot een goede 328i voorbij komt. In Dld nog wel te vinden denk ik.
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Auto voor Trackday-beginner
Mijn PL-NS-94 is toch ook weer door een DF'er gekocht via Vlasblom?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 30 mar 2017, 19:40
Re: Auto voor Trackday-beginner
Bedankt voor je reactie Mark! Misschien is het inderdaad beter te wachten tot er een goede 328 voorbij komt. Ik wil het graag in één keer goed doen en niet op korte termijn switchen van auto.mark323ti schreef: ↑31 mar 2017, 23:32 Zou zeker eens langs Bas Roos gaan. Mijn advies zou in ieder geval een sedan versie zijn. Een coupe met rolkooi biedt weinig hoofdruimte. Dan zit je steeds met een scheef hoofd. Sedan geeft net paar cm meer ruimte. Wat Knot zegt zou ik ook doen, altijd 328 ipv 325. Heb zelf eerst een 323ti gehad en vrij snel daarna een 328i. Verschil in pk is klein maar verschil in koppel aanzienlijk. Je merkt heel duidelijk verschil. Gewoon even wachten tot een goede 328i voorbij komt. In Dld nog wel te vinden denk ik.
Heb je tips hoe ik een goede 328i op het spoor kan komen? Ik hou hier het "te koop aangeboden gedeelte" in de gaten. Tevens heb ik Vlasblom gemaild of hij nog wat heeft staan. Dit is een betrouwbaar adres denk ik? Via welke websites zoek je in Duitsland?
- Fabian
- Berichten: 7026
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
- Contacteer:
Re: Auto voor Trackday-beginner
Als beginner zou ik nu direct die 323ti ophalen.
- Luco
- Berichten: 27884
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Auto voor Trackday-beginner
+1 Leer eerst goede lijnen rijden voordat je meer vermogen neemt.
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Auto voor Trackday-beginner
+1.. Ding is echt perfect voor wat je zoekt imo.
En het verschil in vermogen valt ook wel mee met een 328i (Die dingen hebben toch maar 192pk in de E36? Als ik het vermogen en het gewicht zo van een compact vs een coupe bekijk dan is die 323ti misschien zelfs wel sneller per rondje.. 1255 vs 1395kg... )
En het verschil in vermogen valt ook wel mee met een 328i (Die dingen hebben toch maar 192pk in de E36? Als ik het vermogen en het gewicht zo van een compact vs een coupe bekijk dan is die 323ti misschien zelfs wel sneller per rondje.. 1255 vs 1395kg... )
- Nickvl
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 17 mar 2014, 15:59
- Auto: E81 130I
Re: Auto voor Trackday-beginner
pff geef mij maar de velgen van die 323ti
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 dec 2014, 14:48
Re: Auto voor Trackday-beginner
Een 323ti blijft natuurlijk een fantastische auto om mee te beginnen. Ben ik ook mee begonnen. Heb de mijne ingeruild voor een 328i. Dat was niet omdat ik vermogen tekort kwam. Was omdat de 323ti nog veel werk nodig had, de 328i waar ik tegen aan liep was helemaal klaar en ready to race. Ik sleutel zelf helemaal niets, dus dan is een kant en klare gewoon de beste optie qua geld en tijd.
Maak je verder geen illusies over het financiële aspect. Ik reken voor een trackday 250 euro inschrijving, 150 euro peut, 100 euro banden, 100 euro slijtage. Begint dus bij 600 euro per dag. Zonder schades. En het is niet de vraag of maar wanneer......
Maak je verder geen illusies over het financiële aspect. Ik reken voor een trackday 250 euro inschrijving, 150 euro peut, 100 euro banden, 100 euro slijtage. Begint dus bij 600 euro per dag. Zonder schades. En het is niet de vraag of maar wanneer......
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Auto voor Trackday-beginner
Ik reken altijd met 1000 euro hoor... tegenwoordig 350 inschrijving, 250 brandstof (ook heen/weer), resterende 400 aan banden/remmen/hotel/diner etc...