http://www.accredis.nl/nieuws/2017/02/1 ... jke-rijder7-02-2017
Gisteren kwam het Planbureau voor de Leefomgeving met de doorrekening van 7 partijprogramma´s op het gebied van de leefomgeving. Uiteraard zijn er met de opkomende verkiezingen ook ingrijpende gevolgen voor de zakelijke rijder en we doen een kleine prognose over hoe het er de komende jaren uit gaat zien.
In de basis komt het erop neer dat heel links aan de kilometerheffing wil. Hoewel de exacte invulling hiervan verschilt is de kans groot dat we binnenkort met z'n alleen een aantal cent af mogen tikken per kilometer die we rijden. Daarnaast is de kans ook aanwezig dat dit bedrag groter zal zijn in de spits. Ook is een dergelijke maatregel natuurlijk niet alleen ingrijpend voor het woon-werk verkeer maar voor alle autorijders.
In het kort de belangrijkste punten per partij:
VVD:
Extra geld voor wegen (zo'n € 6,1 miljard) en verlaging van de MRB en de BPM. Volgens het PBL nemen de files bij de VVD af met 10% en leiden de plannen tot een betere bereikbaarheid van banen (1%). Kortom: de liberalen zijn de zakelijke rijder op het eerste oog erg gunstig gezind.
PVDA:
Een kilometerheffing van 3 cent voor personen- en bestelauto's op alle wegen. Korting op de MRB voor zuinige en schone auto's. Vanaf 2025 alleen nog maar emissieloze auto's en € 1 miljard euro minder voor het aanleggen van wegen. Volgens het PBL scheelt het 20% in de files maar neemt de bereikbaarheid van banen met 3% af omdat autorijden veel duurder wordt.
SP:
Minder geld voor wegen, zo'n € 5,75 miljard euro. Een kilometerheffing op rijkswegen en regionale hoofdwegen van 6 cent voor personen- en bestelauto's, afhankelijk van het brandstoftype en het gewicht van de auto. Ook wordt het rijksdeel van de MRB afgeschaft. Volgens het PBL leiden de maatregelen tot 40% minder files, maar daar staat wel tegenover dat de bereikbaarheid afneemt met 3%.
D66:
De partij heeft € 1 miljard euro minder over voor wegen. Er komt een kilometerheffing van 3,45 cent per kilometer voor personenauto's en bestelauto's op alle wegen. Daarnaast wordt er in de spits 12 cent betaald per kilometer. Tot slot wordt de accijns verlaagd, hiervoor is zo'n 100 miljoen euro per jaar gereserveerd. Volgens het PBL zorgt dit alles voor 40% minder files, maar ook bij D66 neemt de bereikbaarheid met 3% af.
CU:
Zo'n € 2,4 miljard euro minder voor wegen maar wel € 0,5 miljard euro extra voor regionale N-wegen. De maximumsnelheid op autowegen wordt weer teruggedraaid naar 120 kilometer per uur. Ook de CU wil een kilometerheffing: bestelauto´s betalen, afhankelijk van hun zuinigheid, gemiddeld 7,5 cent per kilometer. Daarnaast komt er een heffing van 11 cent per kilometer voor personenauto´s en 3,5 cent per kilometer voor bestelauto´s en tot slot ook nog eens een cordonheffing voor de 4 grote steden: € 2 euro per ritje in de spits en € 1 euro daarbuiten.
GroenLinks:
Koploper in het bezuinigen op de wegen: maar liefst € 8,8 miljard euro minder voor wegen. Daarnaast een flinke verlaging van de snelheden: 130 wordt 120, 120 wordt 100 en 100 wordt 80 kilometer per uur. In de binnensteden wordt de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Daarnaast komt er een uitgebreide kilometerheffing. Gemiddeld 3,1 cent per kilometer voor personenauto's, 15 cent per kilometer voor bestelauto's en daarnaast 15 cent per kilometer voor personenauto's in de spits. Ook wil GroenLinks de vrijstelling voor woon-werk verkeer afschaffen: leaserijders betalen zelf de brandstof en krijgen een vergoeding die past bij het officiële testverbruik van hun voertuig. De bijtelling voor vervuilende auto's wordt nog hoger en de bijtelling voor elektrische auto's nog lager. De BPM gaat omhoog en wordt sterker milieuafhankelijk. Ook de MRB wordt sterker afhankelijk van het milieu. Tot slot wil GroenLinks meer gebruik maken van 'slim rijden', carpooling en andere mobiliteitsoplossingen.
PVV:
De partij liet haar plannen helaas niet doorrekenen door het PBL. Gezien het belang van de overige standpunten van de partij gokken we erop dat ze op het gebied van mobiliteit niet heel veel ingrijpende veranderingen gaan doen, behalve een halvering van de MRB.
CDA:
Ook de plannen van het CDA zijn niet doorgerekend door het PBL. We verwachten niet veel bijzonders van de partij en dat ze tegen een kilometerheffing zullen zijn. Ook komt er iets meer geld voor wegen als het aan de partij ligt.
Al met al veel wijzigingen die het landschap voor de zakelijke rijder de komende jaren waarschijnlijk ingrijpend gaan veranderen. Hoewel er veel verschillen zijn tussen de partijen is er één duidelijke consensus te zien: er komt een kilometerheffing. De enige partijen die echt weerstand lijken te gaan bieden zijn VVD en CDA en we twijfelen of deze partijen samen sterk genoeg gaan worden om een dergelijke maatregel te voorkomen: samen staan de partijen op dit moment op 44 zetels volgens de politieke barometer.
Bij Accredis volgen we de ontwikkelingen op de voet. Wat de maatregelen precies zullen zijn weten we niet, maar ons valt wel op dat de mobiliteitsplannen van de partijen vaak niet gericht zijn op zaken als privacy en veiligheid. Echter weten de partijen net als wij heel goed dat aan zaken als een kilometerheffing ook veel risico´s kleven. Daarom investeren we zoals altijd flink in onze oplossingen om ook in de toekomst onze klanten te kunnen voorzien van de allerbeste mogelijkheden die verder kijken dan alleen ritregistratie. Hiermee waarborgen we de veiligheid en privacy van onze klanten, met of zonder kilometerheffing.
Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Ik verwacht dat ze binnen niet al te lange tijd er een kilometerheffing door gaan drukken als ik lees hoeveel partijen een of andere vorm van kilometergeffing wil. Met als bijkomstigheid dat zo Nederland ook nog eens in 1 grote trajectcontrole veranderd.
-
- Berichten: 21723
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Leuker zal het er niet op worden.
In de basis vind ik betalen voor gereden kilometers een eerlijker systeem, maar ik heb vooral een probleem met privacy. De overheid wil mij inmiddels teveel weten.. het liefst willen ze cash geld verbannen (want dan kunnen ze elke betaling zien om zwart geld tegen te gaan), willen ze internet- en telefoon aftappen (want dan kunnen ze terrorisme bestrijden), willen ze elke gereden kilometer inzichtelijk hebben (kilometerheffing en ook maar gelijk snelheidscontrole), een EPD om al je medische zaken in te zien etc.
Nee dank u. Ik neem wel voor lief dat ik ook meebetaal aan enkele veelgebruikers van de weg. Net als dat ik ook voor lief neem dat ik meebetaal aan mensen in armoede, want dan noemen we het solidair zijn ipv een eerlijker systeem..
In de basis vind ik betalen voor gereden kilometers een eerlijker systeem, maar ik heb vooral een probleem met privacy. De overheid wil mij inmiddels teveel weten.. het liefst willen ze cash geld verbannen (want dan kunnen ze elke betaling zien om zwart geld tegen te gaan), willen ze internet- en telefoon aftappen (want dan kunnen ze terrorisme bestrijden), willen ze elke gereden kilometer inzichtelijk hebben (kilometerheffing en ook maar gelijk snelheidscontrole), een EPD om al je medische zaken in te zien etc.
Nee dank u. Ik neem wel voor lief dat ik ook meebetaal aan enkele veelgebruikers van de weg. Net als dat ik ook voor lief neem dat ik meebetaal aan mensen in armoede, want dan noemen we het solidair zijn ipv een eerlijker systeem..
-
- Berichten: 51353
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Groen Links...
Scheelt me vast weer het lezen van een partijprogramma.
Scheelt me vast weer het lezen van een partijprogramma.
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Als dat communistische plan van Yasser Feras ooit bewaarheid zou worden, dan ben ik vertrokken uit dit land. Waanzin.
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Probleem met heffingen is altijd dat de eenheden waar ze op gebasserd zijn, onderhevig zijn aan "aanpassingen". Maw, als er ergens geld te kort is of er meer binnen geharkt moet worden wordt deze "eenheid" verhoogd waardoor je dus steeds duurder uit bent. Zie hier voor de Gemeentebelastingen. En eigenlijk ook de BPM. Die wordt weliswaar verlaagd maar de CO2 toeslag hakt er dubbel zo hard in. De prijs per "CO2-tje" wordt steeds hoger...
- frank de jonge
- Berichten: 9712
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- Contacteer:
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6142
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
VVD geloof ik niet meer...
En de belastingen gingen alleen maar omhoog. Op zich is kilometerheffing niet heel verkeerd, betalen naar gebruik en niet naar bezit. Alleen moet ik 25 kilometer rijden voordat ik ergens ben en files heb ik niet echt... En een alternatief heb ik niet echt, het openbaar vervoer is reteduur (wat ik echt belachelijk vind) en retetraag. Als ze het er toch doorheen krijgen (welke partij dan ook) dan hoop ik dat het niet voor de motor geldt, ga ik wel op de motor naar het werk
En de belastingen gingen alleen maar omhoog. Op zich is kilometerheffing niet heel verkeerd, betalen naar gebruik en niet naar bezit. Alleen moet ik 25 kilometer rijden voordat ik ergens ben en files heb ik niet echt... En een alternatief heb ik niet echt, het openbaar vervoer is reteduur (wat ik echt belachelijk vind) en retetraag. Als ze het er toch doorheen krijgen (welke partij dan ook) dan hoop ik dat het niet voor de motor geldt, ga ik wel op de motor naar het werk
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
12 cent in de spits, ik kan niet anders, dat wordt leuk met 200km per dag, das goddomme 24 euro, nou uurloon weer met 3 euro omhoog.
- smiley
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
15 cent toch Luco?
Dat is 7.200 euro per jaar (Op 5 dagen a 48 weken per jaar)
Dat is 7.200 euro per jaar (Op 5 dagen a 48 weken per jaar)
-
- Berichten: 702
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
An sich ben ik niet tegen kilometerheffing en ook niet spitsheffing maar dan wel zo dat het per saldo niet meer kost dan nu. Geloven dat de graaimachine dit niet zal gebruiken om de automobilist nog veel meer te plukken doe ik dan weer niet.
Opvallend dat ze de PVV noemen zonder ze gesproken te hebben. Dan mis ik nog wel 20 partijen... Als we dan toch gaan gokken, neem ik aan dat minder, minder, minder ook voor minder files gaat zorgen
Opvallend dat ze de PVV noemen zonder ze gesproken te hebben. Dan mis ik nog wel 20 partijen... Als we dan toch gaan gokken, neem ik aan dat minder, minder, minder ook voor minder files gaat zorgen
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
PVV heeft geen onderbouwing of uitgewerkt plan. (geldt voor hun hele "verkiezingsprogramma")
Dus je kan ze wel proberen te spreken, maar veel wijzer zul je er niet van worden.
Dus je kan ze wel proberen te spreken, maar veel wijzer zul je er niet van worden.
-
- Berichten: 2713
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
waarom beboeten voor spitsrijden, maar niet belonen voor spitsmijden???
-
OnlineEvdP
- Berichten: 6142
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Beboeten is makkelijker en levert meer geld op.
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Is toch geen verrassing dat een bepaalde politieke "stroming" in Nederland graag andermans geld uitgeeft ? Die zogenaamde sociale feestjes moeten toch ergens van betaald worden. Dus pakken we de werkende burger die naar zijn werk moet. Die heeft veelal geen alternatief om daar met ov of op een andere manier te komen. En als ie dan op een partij stemt die het wel voor haar/hem opneemt noem je die burger gewoon dom, laag opgeleid, racist, facist of tokkie.
Gr Ron
Gr Ron
- Joël D.
- Berichten: 3438
- Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
- Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
- Locatie: Waddinxveen
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Ja, mensen die in de spits staan, staan daar voor de lol.....Kom laten we die lekker uitmelken.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Over de spits gesproken, ik denk dat er serieus eens gekeken moet gaan worden om vrachtverkeer te weren uit de spits. Denk dat je daarmee in één klap van de meeste files af bent. gewoon tussen 07:00 en 09:00 en 16:00 en 18:00 geen vrachtwagens de weg op.
Dingen rijden in kolonne op de rechterbaan zodat uitvoegen bijna onmogelijk wordt, als er eentje met pech op de vluchtstrook staat moet de rechterbaan afgekruist worden vanwege veiligheid en als er een aanrijding gebeurd met zo'n ding is er zwaar materiaal nodig om de weg weer vrij te krijgen.
Wellicht schop ik hier tegen wat scheentjes, maar ik ben er echt van overtuigd dat daar een grote mogelijkheid ligt om de filedruk in dit land te verminderen.
Die twee uurtjes in de ochtend en de middag kun je mij niet wijs maken dat dat noodzakelijk is, of als ze niet rijden dat de economie daar zo veel schade van ondervindt. Denk eerder het omgekeerde, de economie ondervind veel meer schade door de files veroorzaakt door vrachtwagens met pech of een ongeval met een vrachtwagen. Files die verminderd kunnen worden door het vrachtverkeer eruit te halen.
Dingen rijden in kolonne op de rechterbaan zodat uitvoegen bijna onmogelijk wordt, als er eentje met pech op de vluchtstrook staat moet de rechterbaan afgekruist worden vanwege veiligheid en als er een aanrijding gebeurd met zo'n ding is er zwaar materiaal nodig om de weg weer vrij te krijgen.
Wellicht schop ik hier tegen wat scheentjes, maar ik ben er echt van overtuigd dat daar een grote mogelijkheid ligt om de filedruk in dit land te verminderen.
Die twee uurtjes in de ochtend en de middag kun je mij niet wijs maken dat dat noodzakelijk is, of als ze niet rijden dat de economie daar zo veel schade van ondervindt. Denk eerder het omgekeerde, de economie ondervind veel meer schade door de files veroorzaakt door vrachtwagens met pech of een ongeval met een vrachtwagen. Files die verminderd kunnen worden door het vrachtverkeer eruit te halen.
-
Online
- Berichten: 3976
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
In de file houden vrachtwagens meestal wel afstand, dan blijven ze op constante snelheid doorrollen.
De ellende is alleen dat er geen enkele automobilist vervolgens denkt ik kan rechtsrijden. Verder zie ik vrachtwagens ook niet constant wisselen van baan omdat een andere baan net even wat sneller gaat.
Meestal ga ik zelf dus ook op de rechterbaan rijden om constant te kunnen rollen. Al die mensen die constant wisselde van baan haal je vervolgens vaak weer in omdat ze zich na de file aan de snelheid houden en de haast ineens weg is ofzo. Terwijl ik dan juist wat vlotter rijd omdat de ruimte er dan toch is.
Meeste files die ik tegenkom zijn bij splitsingen. Aan het begin van het in/uitvoegen staat iedereen stil en aan het einde rijd het weer. Maar de mensen gunnen elkaar dan geen ruimte aan het begin. Terwijl je makkelijk iets later naar rechts kunt gaan en zo de ruimte in rijd die daar is ontstaan. Die borden "gehele invoegstrook gebruiken" helpen niet.
Vaak zijn er in de file genoeg automobilisten die niet aansluiten want de mobiel/makeup/sigaret is toch belangrijker waardoor je zo'n mooi harmonica effect krijgt.
Dus ik denk niet dat het weren van vrachtwagens in de spits nut heeft.
De ellende is alleen dat er geen enkele automobilist vervolgens denkt ik kan rechtsrijden. Verder zie ik vrachtwagens ook niet constant wisselen van baan omdat een andere baan net even wat sneller gaat.
Meestal ga ik zelf dus ook op de rechterbaan rijden om constant te kunnen rollen. Al die mensen die constant wisselde van baan haal je vervolgens vaak weer in omdat ze zich na de file aan de snelheid houden en de haast ineens weg is ofzo. Terwijl ik dan juist wat vlotter rijd omdat de ruimte er dan toch is.
Meeste files die ik tegenkom zijn bij splitsingen. Aan het begin van het in/uitvoegen staat iedereen stil en aan het einde rijd het weer. Maar de mensen gunnen elkaar dan geen ruimte aan het begin. Terwijl je makkelijk iets later naar rechts kunt gaan en zo de ruimte in rijd die daar is ontstaan. Die borden "gehele invoegstrook gebruiken" helpen niet.
Vaak zijn er in de file genoeg automobilisten die niet aansluiten want de mobiel/makeup/sigaret is toch belangrijker waardoor je zo'n mooi harmonica effect krijgt.
Dus ik denk niet dat het weren van vrachtwagens in de spits nut heeft.
- tomgtr
- Berichten: 10411
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Natuurlijk heeft dat wel nut. Als je 5/10 pct van verkeer wegneemt zijn files weg. Vrachtwagens zijn echt wel 5/10 pct van verkeer. En ja, de meesten rijden rechts in een trijntje, daardoor is voor veel mensen in en uitvoegen een lastig gedoe. En ook ja, de meeste rijden rechts maar zat ook niet, ook al moeten ze wel rechts rijden. Ik rij dagelijks over A20, ik durf er aardig wat op te wedden dat zonder vrachtwagens de file weg is.
-
Online
- Berichten: 3976
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Als geen enkele automobilist rechts gaat rijden word het vanzelf een treintje met alleen maar vrachtwagens.
Inhaalverboden snap ik wel maar zorgt ook voor trein rijden.
Heb een poos Utrecht naar Meerkerk gereden. Rechtse baan zat vaak genoeg ruimte tussen de vrachtwagens als het weer een beetje aan het rijden was. Alleen hou je dan mensen over die links blijven sukkelen. Ik werd er in ieder geval steeds makkelijker mee om daar rechts in te halen. Ben blij dat ik dat traject niet meer hoef te doen dagelijks.
Ik zie liever 5/10 procent minder automobilisten. Die kunnen makkelijker spreiden en hoeven zich ook niet druk te maken om rijtijdenwet etc.
Inhaalverboden snap ik wel maar zorgt ook voor trein rijden.
Heb een poos Utrecht naar Meerkerk gereden. Rechtse baan zat vaak genoeg ruimte tussen de vrachtwagens als het weer een beetje aan het rijden was. Alleen hou je dan mensen over die links blijven sukkelen. Ik werd er in ieder geval steeds makkelijker mee om daar rechts in te halen. Ben blij dat ik dat traject niet meer hoef te doen dagelijks.
Ik zie liever 5/10 procent minder automobilisten. Die kunnen makkelijker spreiden en hoeven zich ook niet druk te maken om rijtijdenwet etc.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Rijd eens een tijdje de ring rond Rotterdam of de ring rond Amsterdam.......
3 baans wegen maar vrachtwagens op de twee rechterbanen, wamt de ene rijdt 85 km/h en de ander 89km/h.
En vervolgens moeten alle automobilisten door een trechtertje er langs.
En vrachtwagens houden inderdaad afstand, een afstand van wel twee meter tot de volgende vrachtwagen.
Ik daag iedereen uit om eens nauwgezet de fileberichten te beluisteren en op te letten hoe vaak een file veroorzaakt wordt door een vrachtwagen. Danwel pech, danwel ongeval.
Daarbij, op de plek van 1 vrachtwagen kunnen 3 auto's rijden.
3 baans wegen maar vrachtwagens op de twee rechterbanen, wamt de ene rijdt 85 km/h en de ander 89km/h.
En vervolgens moeten alle automobilisten door een trechtertje er langs.
En vrachtwagens houden inderdaad afstand, een afstand van wel twee meter tot de volgende vrachtwagen.
Ik daag iedereen uit om eens nauwgezet de fileberichten te beluisteren en op te letten hoe vaak een file veroorzaakt wordt door een vrachtwagen. Danwel pech, danwel ongeval.
Daarbij, op de plek van 1 vrachtwagen kunnen 3 auto's rijden.
- JP
- Berichten: 31208
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Wanneer wil je bijvoorbeeld de winkelbevoorraading doen? Eerder en je hebt teveel geluidsoverlast, ondanks de PIEK vrachtwagens (geluidsarm laden en lossen) Ga je na de spits zijn de meeste centrums afgesloten.Eric H schreef: ↑04 mar 2017, 12:55 Over de spits gesproken, ik denk dat er serieus eens gekeken moet gaan worden om vrachtverkeer te weren uit de spits. Denk dat je daarmee in één klap van de meeste files af bent. gewoon tussen 07:00 en 09:00 en 16:00 en 18:00 geen vrachtwagens de weg op.
Dingen rijden in kolonne op de rechterbaan zodat uitvoegen bijna onmogelijk wordt, als er eentje met pech op de vluchtstrook staat moet de rechterbaan afgekruist worden vanwege veiligheid en als er een aanrijding gebeurd met zo'n ding is er zwaar materiaal nodig om de weg weer vrij te krijgen.
Wellicht schop ik hier tegen wat scheentjes, maar ik ben er echt van overtuigd dat daar een grote mogelijkheid ligt om de filedruk in dit land te verminderen.
Die twee uurtjes in de ochtend en de middag kun je mij niet wijs maken dat dat noodzakelijk is, of als ze niet rijden dat de economie daar zo veel schade van ondervindt. Denk eerder het omgekeerde, de economie ondervind veel meer schade door de files veroorzaakt door vrachtwagens met pech of een ongeval met een vrachtwagen. Files die verminderd kunnen worden door het vrachtverkeer eruit te halen.
Kunt de vraag ook omdraaien. Waarom kunnen mensen niet in hun regio werken of anders verhuizen richting hun werk? Lijkt me dat een vertegenwoordiger ook niet elke dag om 7u een afspraak heeft en daarom in de spits moet rijden.
-
Online
- Berichten: 3976
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Door een trechtertje is nog geen file, maar dan kan een inhaalverbod voor vrachtwagens nuttig zijn? Sowieso als een vrachtwagen een baan om kan zal het ook niet heel druk zijn, of houden de automobilisten niet rechts waardoor het (links) ophoopt?Eric H schreef: ↑04 mar 2017, 19:38 Rijd eens een tijdje de ring rond Rotterdam of de ring rond Amsterdam.......
3 baans wegen maar vrachtwagens op de twee rechterbanen, wamt de ene rijdt 85 km/h en de ander 89km/h.
En vervolgens moeten alle automobilisten door een trechtertje er langs.
En vrachtwagens houden inderdaad afstand, een afstand van wel twee meter tot de volgende vrachtwagen.
Ik daag iedereen uit om eens nauwgezet de fileberichten te beluisteren en op te letten hoe vaak een file veroorzaakt wordt door een vrachtwagen. Danwel pech, danwel ongeval.
Daarbij, op de plek van 1 vrachtwagen kunnen 3 auto's rijden.
Voorlopig zijn autos met daarin 1 persoon geen hele efficiente vorm van vervoer. Ook al passen er 3 op de plaats van 1 vrachtwagen.
Ongevallen met auto's zijn er ook genoeg, maar makkelijker van de weg te halen. En dus wat sneller opgelost.
Sowieso vind ik Rijkswaterstaat tegenwoordig erg enthausiast banen afkruisen met filevorming als gevolg terwijl er zat situaties zijn waarbij een baan minder of alleen snelheidsbeperking ook voldoende zou zijn.
- HJ2
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Vroegah (toen je poepen nog met lange 'oe' schreef en sex nog vies was...) reed ik graag mee in de colonne van vrachtwagens. Hell, ik gebruikte zelfs de choke van mijn Citroen Visa als cruise control!
Totdat ik door meerdere vrachtwagenchauffeurs werd gewezen op de gruwelijke gevolgen als de man achter je even zit te dutten / appen / vul maar in. Zelf reden zij ook nooit rechts in de file tussen de vrachtwagens. Sindsdien sukkel ik dus ook op de linker baan mee gas... rem... gas... rem... Maar mij krijg je niet terug op de rechterbaan (in de file dan)
Totdat ik door meerdere vrachtwagenchauffeurs werd gewezen op de gruwelijke gevolgen als de man achter je even zit te dutten / appen / vul maar in. Zelf reden zij ook nooit rechts in de file tussen de vrachtwagens. Sindsdien sukkel ik dus ook op de linker baan mee gas... rem... gas... rem... Maar mij krijg je niet terug op de rechterbaan (in de file dan)
- JP
- Berichten: 31208
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Verkiezingen, de partijen en hun visie op het verkeer
Als je rechts rijdt tussen de vrachtwagens, dan hoeft dat niet onveiliger te zijn dan op de linkerbaan tussen de personenauto's.
Een vrachtwagen kijkt over je heen naar de vrachtwagen voor jou en reageert dan eerder dan de personenauto die rechts rijdt.
Een vrachtwagen kijkt over je heen naar de vrachtwagen voor jou en reageert dan eerder dan de personenauto die rechts rijdt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Peter-Paul en 215 gasten