Brandstof, de prijzen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 27 feb 2010, 20:10

Net dit bericht middels email aan Avia verstuurd...........

Geachte heer/mevrouw,

Ik tank altijd bij het zelfde station, te weten self service station "*******" te *******.
Ik moet voor mijn auto RON 98 tanken, ik pak dus ook altijd het vulpistool waar 98 op staat.
Wat schetst mijn verbazing; ik kijk de bon na, daar staat "superclean 95" op !!
Op geen enkele wijze wordt aan mij duidelijk gemaakt dat ik hier niet RON 98 tank, maar wel 95.
Hierdoor word ik als consument, die het beste voor zijn auto wil, misleid. Dit is niet acceptabel, ik wens onverkort uw reactie op dit door u gevoerde beleid.
Ik rijd een BMW E92 M3, met een hoog vermogen motor, 420 PK sterk, daar moet 98 in om optimaal te kunnen presteren.
Indien er technische problemen mochten ontstaat, zal ik Avia zonder meer aansprakelijk stellen voor;

1 Het op geen enkele wijze kenbaar maken dat er 98 maar 95 wordt getankt.

2 De schade voortvloeiend uit het tanken van de verkeerde brandstof.

Uw reactie met spoed tegemoet ziende,


Romo

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 27 feb 2010, 20:10

Dubbel...............


Man, ik ben pissed off.....................

Anyway; prijs €1,489

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Brandstof

Bericht door GTRene » 27 feb 2010, 20:43

zow dan ben je mooi fuckt...ja je auto kan er wel tegen, maar toch das geen goede zaak.

je hebt hopelijk toch wel een foto gemaakt van die pomp en dat er 98 op staat e.d.?

die 1.48 is inderdaad vaak een Ron 95 of een goedkope Ron (95) 97 V-power...die kan nog wel voor nood :mrgreen:

das wel fraai, ik had dat destijds bij een pomp waar ik altijd kwam, stop altijd op zelfde plek als die vrij is dus die keer ook...wil de handel pakken en voor zekerheid kijk ik altijd nog een keer voor dubbel check :lol: zie ik Ron 95 staan...ik :wtf: wat nu weer, gelukkig niks getankt dus op naar binnen, ik zo van, wat is hier dan? ik moet Ron 98 en nu ist ineens Ron 95..ja Ron 98 ging eruit :hammer:
dus toen maar op naar de volgende pomp :lol:
gelukkig is er ook nog 1 andere BP die alleen niet laat open is, dus overdag of voor een bepaalde tijd tanken, en anders een km verderop een Esso met 98 voor nood :mrgreen:
zal mij benieuwen wat ze zeggen, als het klopt wat je zegt zonder aanwijzing of nr veranderen dan ist goed fout...dus foto en bon is jackpot :wink:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4861
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Re: Brandstof

Bericht door Tom V » 27 feb 2010, 21:27

Even foto's maken als je dat nog niet gedaan hebt, Romo. Wel een naaiactie inderdaad.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8891
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Brandstof

Bericht door Joop » 27 feb 2010, 21:37

Schadelijk is het niet; het motortje is alleen niet afgestemd op euro95.
Vind het ook schandalig dat ze dat niet gelijk goed aangeven. Zie trouwens bij de TOTAL in mijn oude dorp dat ze daar ook nog steeds Excellium 98 aangeven terwijl dat al ruim een jaar euro 95 met toevoeging is.

Ben daarom bij BP Ultimate gaan tanken.

...op naar de volgende pomp in vervolg dus. Zo langzamerhand blijven er weinig merken over die nog Super Plus schenken. Esso en BP zijn nog de enige grote merken volgens mij naast Gulf.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Brandstof

Bericht door JP » 27 feb 2010, 21:44

Ik blijf erbij dat er bij (misschien een enkele) pomp/pompen allemaal tussen de oren zit.

Een tijdje terug had een tankauto (met diesel) per ongeluk in de Euro95 gelost....Daarbij was ook de tank met V-power gemengd en onbruikbaar.

In de veronderstelling dat je Euro95 bent aan het losen, hoe kun je dan in de V-power lossen ? Misschien omdat ze dat altijd deden ???

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Brandstof

Bericht door Marco R. » 27 feb 2010, 22:44

Romo, zit er een Gulf tankstation bij je in de buurt? Een enkel Gulf station (wellicht ook één @ jouw buurt) verkoopt Challenger (met octaan 100).
Als je toch het beste voor 't torretje wil..

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 27 feb 2010, 22:51

Er zit een Gulf, maar die verkoopt geen 100...............

checkt het nog even............idd alleen 98, maar daar ga ik dus van nu af aan tanken...............

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Brandstof

Bericht door SteV6 » 27 feb 2010, 23:12

Romo,

Anders net over de grens een Aral of Shell met 100 octaan-sap?!

In "onze" grensstreek weet ik dat de Shell aan de Ochtruper Strasse in Gronau Vpower 100 verkoopt. Is voor jou een (klein?) stukje omrijden via een touristische route.
De Aral aan de Gildehauser Strasse te Gronau heeft geen Aral Ultimate. De "dichtstbijzijnde" Aral met Ultimate vind je in Salzbergen, net voor Rheine, dus dat is niet echt dichtbij meer ...


Stephan

(edit: huidige prijspeil Vpower 100 € 1,559)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 27 feb 2010, 23:14

Stephan, ook dat is een goed alternatief, de Gulf is het meest dichtbij, en anders kan ik ook in Enschede wel naar de BP........

Alternatieven zijn prima, maar het vervelende van dit hele verhaal is dus dat ik er (weet ik veel hoelang) van overtuigd was steeds 98 te tanken, dan denk je dus ook niet aan wat anders........................man ik voel me belazerd, druk ik het nog voorzichtig uit ................

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Brandstof

Bericht door SteV6 » 27 feb 2010, 23:23

Logisch, is ook oplichting. In Goor heeft de AVIA ongeveer 2mnd geleden de 98 vervangen door 95 met toevoeging ... Milieumaffia en de echte Hollander (die zuinige dus) hebben 98 zo ongeveer de das om gedaan in NL. En dat terwijl nagenoeg alle direct ingespoten benzinemotoren 98 vele malen prettiger vinden.

Succes ermee, en anders je M3 gebruiken voor DF en lekker C1'tje voor woon-werk :bag: (rent heel hard weg nu).


Stephan

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 27 feb 2010, 23:26

Zo iets idd................. :mrgreen:

Denkt aan de motor, maar die moet ook 98.....................en in de winter ook geen doen......

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8891
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Brandstof

Bericht door Joop » 27 feb 2010, 23:51

Milieumaffia????

...die snappen er dan ook niets van; RON98 zal zelfs zuiniger en schoner moeten zijn.... :hmmm:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Brandstof

Bericht door GTRene » 28 feb 2010, 04:12

Joop schreef:Milieumaffia????

...die snappen er dan ook niets van; RON98 zal zelfs zuiniger en schoner moeten zijn.... :hmmm:
klopt, dat bleek geloof ik ook zo te zijn, maar omdat ze nog in de kop zitten met Ron98 gelood denk ik? of omdat 98 hoger is zal het wel meet vies zijn, maar 98 verbrand geloof ik beter, meer km e.d. die klote lui...ja ze doen ook wel zaken goed maar verdiepen zich vaak niet genoeg in de materie of laten zich lijden door wat ze denken te zien ofzo?

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Re: Brandstof

Bericht door VLA » 28 feb 2010, 09:47

Marco R. schreef:Romo, zit er een Gulf tankstation bij je in de buurt? Een enkel Gulf station (wellicht ook één @ jouw buurt) verkoopt Challenger (met octaan 100).
Als je toch het beste voor 't torretje wil..
Ik woon nu tijdelijk in Almere haven en zag dat ze hier bij de Gulf de Challenger (ron 100) verkopen, ga het binnekort eens uitproberen op de S2k.

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Re: Brandstof

Bericht door Jeroen Bosman » 28 feb 2010, 10:14

JP schreef:Ik blijf erbij dat er bij (misschien een enkele) pomp/pompen allemaal tussen de oren zit.

Een tijdje terug had een tankauto (met diesel) per ongeluk in de Euro95 gelost....Daarbij was ook de tank met V-power gemengd en onbruikbaar.

In de veronderstelling dat je Euro95 bent aan het losen, hoe kun je dan in de V-power lossen ? Misschien omdat ze dat altijd deden ???
Ik zal even reageren er soms mensen reactie geven en zich op geen enkele wijze laten hinderen door kennis van zaken :D

Allereerst, de Shell tankwagen in de eerste openingpost kwam diesel laden bij de BP, geen gewone diesel maar zogenaamde "rode"diesel. Deze is bestemd voor land/bouw voertuigen. Shell benzine en diesel voor wegverkeer komt vrijwel alleen van eigen depots.

Een tankwagen is nimmer gevuld met 1 product, is nooit een tankwagen met diesel maar alle producten, dit kan wel 4 verschillende producten zijn. Een tankwagen bestaat dus ook uit meerdere compartimenten dit kan 4 maar in mijn geval ook 6 compartimenten zijnAfbeelding

Een klant heeft natuurlijk voor elke product een aparte tank (lijkt me logisch, maar men kan nooit TE duidelijk zijn) alle aansluitingen zijn hetzelfde van elk product. Dus even niet opletten en je lost in de verkeerder tank, maar ook heeft de tankwagen diverse compartimenten, met schakelaars wordt bepaald over welke meter (diesel of benzine) en welke slang gelost wordt.
Afbeelding
Het zou dus goed mogelijk zijn dat de chauffeur hierin een fout gemaakt heeft, het zou in ieder geval wel verklaren waarom er in 2 tanken contaminatie ontstaan is.

Dat er met opzet euro of gewone diesel in de zogenaamde ultimate of V-power tanks worden gegooid is onzin, er zijn bij de bevoorrading 3 partijen actief de raffinaderij (opdrachtgever) de transporteur en de klant (tankstation) bovendien krijg je een volle tankwagen mee naar een klant met de producten die je daar moet lossen, dus stel je gooit de euro in de V-power/ultimate, wat ga je dan doen met de V-power/ultimate zelf? bij de gewone brandstof gooien? je hoeft echt niet bang te zijn dat er kwade geesten aan het werk zijn, ultimate is gewoon ultimate en de euro is gewoon euro. Zelfs als je euro bij de ultimate 98 gooit waar je auto echt niet van stuk gaat word de tank leeggehaald. Peilstanden van de tanks onder de grond worden na en voor de lossing gecontroleerd en ingevoerd dus evt fouten worden na het lossen gelijk opgemerkt.

Filmpje over transport; http://www.rtl.nl/components/automotor/ ... _plain.xml" onclick="window.open(this.href);return false;

Behalve bij de BP en de TANGO en Q8 zijn alle premium benzine gewoon 95 met een toevoeging. Vroeger kon men bij de diverse depots 98 laden, echter door de beperkte vraag was dat steeds bij minder depots mogelijk. Alle ultimate 98 komt uit Amsterdam, dit si nog (voor zover ik weet) het enige depot waar 98 te laden is. BP wil het alleenrecht op 98, dus voor andere maatschappijen is het niet meer mogelijk in Amsterdam 98 te laden. De Q8 bijvoorbeeld die daar ook laad en voor zijn stations en de TANGO ook 98 voert ,haalt de 98 uit Antwerpen.

Luco

Re: Brandstof

Bericht door Luco » 28 feb 2010, 10:21

Dus bij GULF is het geen "echte" 98?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31240
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Brandstof

Bericht door JP » 28 feb 2010, 10:23

Bedankt voor de ruime uitleg. Gelukkig heeft mijn 'tankauto' maar 1 compartiment :thumbup:

Richardt.
Berichten: 6493
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Brandstof

Bericht door Richardt. » 28 feb 2010, 11:52

Erger nog, hier in Emmen kan ik me geen enkel station bedenken die nog 98 levert. Ben zelf ook al een paar keer bedonderd bij m'n vaste Esso pomp en tank tegenwoordig V-Power (iig. beter dan 95).

Een BP of andere pomp met 98 sap is niet te vinden voor zover ik weet :(

Gebruikersavatar
alexm3gt
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 aug 2006, 20:44

Re: Brandstof

Bericht door alexm3gt » 28 feb 2010, 12:28

Behalve bij de BP en de TANGO en Q8 zijn alle premium benzine gewoon 95 met een toevoeging. Vroeger kon men bij de diverse depots 98 laden, echter door de beperkte vraag was dat steeds bij minder depots mogelijk. Alle ultimate 98 komt uit Amsterdam, dit si nog (voor zover ik weet) het enige depot waar 98 te laden is. BP wil het alleenrecht op 98, dus voor andere maatschappijen is het niet meer mogelijk in Amsterdam 98 te laden. De Q8 bijvoorbeeld die daar ook laad en voor zijn stations en de TANGO ook 98 voert ,haalt de 98 uit Antwerpen
en hoe zit het dan met gulf jeroen die zeggen dat in hun Challenger ron 100 zit :?

Luco

Re: Brandstof

Bericht door Luco » 28 feb 2010, 12:32

P R O D U C T I N F O R M A T I E
De analysegegevens welke in de productbladen worden vernoemd zijn gemiddelde waarden. Kleine afwijkingen, welke kunnen voorkomen tijdens normale
vervaardiging van het product, zullen de kwaliteit van het product niet beïnvloeden. De informatie in de productbladen is gebaseerd op recente gegevens van dat
product en mag niet als een kwaliteitsgarantie beschouwd worden. Volg altijd de aanbevelingen op van de fabrikant v.w.b. kwaliteitsniveau, viscositeitsgraad en
olieverversingsperioden. De veiligheidsinformatiebladen van de producten zijn beschikbaar bij het dichtstbijzijnde Gulf kantoor.
Eigenschappen: Eenheid: Specificatie: Testmethoden:
Uiterlijk - helder en schoon visuele inspectie
Kleur - < 1 NEN-ISO 2049
Dichtheid @ 15°C kg/m³ 720 - 775 NEN-EN-ISO 12185
Octaangetal RON - > 100 NEN-ISO 25164
Loodgehalte mg/l < 5 NEN-EN 237
Benzeengehalte % v/v < 1 NEN-EN 238
Zwavelgehalte mg/kg < 10 NEN-EN-ISO 8754
Oxidatiestabiliteit minuten > 360 NEN-EN-ISO 7536
Gomgehalte mg/100 ml < 5 NEN-ISO 6246
Koperstripcorrosie 3 hrs @ 50°C klasse 1 NEN-EN-ISO 2160
Koolwaterstoffen:
- olefinen
- aromaten
% v/v
< 18
< 42
ASTM 1319 : 1995
Zuurstofgehalte % m/m < 2,7 NEN 13132 : 1998
Destillatieverloop:
Overgedestilleerd @ 70°C
Overgedestilleerd @ 100°C
Overgedestilleerd @ 150°C
Eindkookpunt
% v/v
% v/v
% v/v
°C
20 – 48 (zomerkwaliteit)
22 – 50 (winterkwaliteit)
46 - 71
> 75
< 210
NEN-ISO 3405
Dampspanning kPa 45 – 60 (zomerkwaliteit)
65 – 95 (winterkwaliteit) EN 13016
Gulf Challenger Benzine bevat tenminste 5 % bio-ethanol.
Biocomponenten toegevoegd volgens wettelijke norm.
* Voldoet aan de Europese norm NEN-EN 228.
Gulf Challenger Benzine
Brandstoffen
Gulf Oil Nederland B.V.
Product & Technical Support
Ambachtsweg 31
1785 AJ, Den Helder, Nederland
Telefoon: 0223 634567
Internet: http://www.gulf.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
E-mail: technicalsupport@gulf.nl

Gebruikersavatar
Leen
Berichten: 1198
Lid geworden op: 02 feb 2006, 17:06
Locatie: Katwijk aan Zee

Re: Brandstof

Bericht door Leen » 28 feb 2010, 12:42

volgens mij kan het niet zoveel kwaad hoor romo , op het klepje van de m3 staat gewoon minimaal 95 dat regelt je motor management wel af .

Robin
Berichten: 51378
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Brandstof

Bericht door Robin » 28 feb 2010, 12:50

Leen schreef:volgens mij kan het niet zoveel kwaad hoor romo , op het klepje van de m3 staat gewoon minimaal 95 dat regelt je motor management wel af .
Het zal 'n subjectief iets zijn, maar (ik tank altijd Ultimate BP 98) als ik dan 'ergens anders' welk merk in '95'tank ik het 'gevoel'heb dat ie minder snel is/reageert op 't gaspedaal etc etc. Buiten dat is ie beetje 'onzuiniger' gebeken bij 'n volle tank 95 bij mij(constante snelhedem/afstand)

Dus voor mij 98 dus. Nu hebben 'wij'een nogal 'bijzondere' motor, waarvan ik op elk willekeurig moment de prestaties van verlang die mogelijk zijn. Dus 98.

Gebruikersavatar
alexm3gt
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 aug 2006, 20:44

Re: Brandstof

Bericht door alexm3gt » 28 feb 2010, 12:50

Luco schreef:P R O D U C T I N F O R M A T I E
De analysegegevens welke in de productbladen worden vernoemd zijn gemiddelde waarden. Kleine afwijkingen, welke kunnen voorkomen tijdens normale
vervaardiging van het product, zullen de kwaliteit van het product niet beïnvloeden. De informatie in de productbladen is gebaseerd op recente gegevens van dat
product en mag niet als een kwaliteitsgarantie beschouwd worden. Volg altijd de aanbevelingen op van de fabrikant v.w.b. kwaliteitsniveau, viscositeitsgraad en
olieverversingsperioden. De veiligheidsinformatiebladen van de producten zijn beschikbaar bij het dichtstbijzijnde Gulf kantoor.
Eigenschappen: Eenheid: Specificatie: Testmethoden:
Uiterlijk - helder en schoon visuele inspectie
Kleur - < 1 NEN-ISO 2049
Dichtheid @ 15°C kg/m³ 720 - 775 NEN-EN-ISO 12185
Octaangetal RON - > 100 NEN-ISO 25164
Loodgehalte mg/l < 5 NEN-EN 237
Benzeengehalte % v/v < 1 NEN-EN 238
Zwavelgehalte mg/kg < 10 NEN-EN-ISO 8754
Oxidatiestabiliteit minuten > 360 NEN-EN-ISO 7536
Gomgehalte mg/100 ml < 5 NEN-ISO 6246
Koperstripcorrosie 3 hrs @ 50°C klasse 1 NEN-EN-ISO 2160
Koolwaterstoffen:
- olefinen
- aromaten
% v/v
< 18
< 42
ASTM 1319 : 1995
Zuurstofgehalte % m/m < 2,7 NEN 13132 : 1998
Destillatieverloop:
Overgedestilleerd @ 70°C
Overgedestilleerd @ 100°C
Overgedestilleerd @ 150°C
Eindkookpunt
% v/v
% v/v
% v/v
°C
20 – 48 (zomerkwaliteit)
22 – 50 (winterkwaliteit)
46 - 71
> 75
< 210
NEN-ISO 3405
Dampspanning kPa 45 – 60 (zomerkwaliteit)
65 – 95 (winterkwaliteit) EN 13016
Gulf Challenger Benzine bevat tenminste 5 % bio-ethanol.
Biocomponenten toegevoegd volgens wettelijke norm.
* Voldoet aan de Europese norm NEN-EN 228.
Gulf Challenger Benzine
Brandstoffen
Gulf Oil Nederland B.V.
Product & Technical Support
Ambachtsweg 31
1785 AJ, Den Helder, Nederland
Telefoon: 0223 634567
Internet: http://www.gulf.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
E-mail: technicalsupport@gulf.nl
:thumbup: was het net aan het lezen op hun site
en Gulf Challenger Benzine bevat tenminste 5 % bio-ethanol :?:

Luco

Re: Brandstof

Bericht door Luco » 28 feb 2010, 12:53

Ja ik ga denk ik maar eens een 200 liter vat regelen en voortaan gulf halen :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 154 gasten