Brandstof, de prijzen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Luco

Re: Brandstof

Bericht door Luco » 28 feb 2010, 15:33

Ja ik twijfel, 100 is natuurlijk nog wat beter, maar als Jeroen daar echt zijn twijfels over heeft?
Maar even Jeroen afwachten en tot die tijd inderdaad maar bp tanken.

Die 100 zou ik dan ook alleen voor de seat gaan gebruiken.

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Brandstof

Bericht door Marco R. » 28 feb 2010, 16:01

Ik heb Ultimate en Challenger getankt en Challenger klonk hij ook goed op (was een 1.3 turbo blok waar het in ging). De ECU daarvan was wel geprogrammeerd voor 100 overigens (Japans hè).
Dat Ultimate geen ethanol heeft als toevoeging vind ik wel interessant, ik dacht dat alle brandstoffen het tegenwoordig hadden. In Frankrijk heb je dus geen 5% maar 10% toevoeging (de E10 benzine) en dat lijkt mij helemaal niet zo handig.

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Re: Brandstof

Bericht door Jeroen Bosman » 01 mar 2010, 07:36

Ik moet het navragen wat die 100 betreft, ik heb wel verhalen gehoord maar kan niets met zekerheid zeggen. Het is zo dat Gulf in Duitsland ook laad, dus het zou best kunnen dat men daar die 100 vandaan haalt. In Amsterdam waar zij laden is er 100% geen 98 of 100 te krijgen. Ik ga dat dus even navragen, verwacht dit antwoord niet van mij vandaag of morgen. Helaas is er 2 weken geleden kanker geconstateerd bij mijn vrouw en zijn wij inmiddels aan de chemotherapie begonnen, ik werk dus niet meer full time op dit moment.

Overigens terugkomend op de ethanol toevoeging, mensen die in Noord Holland wonen en gewoon 95 rijden en BP, Texaco, Total tankte rijden pas met de ethanol toevoeging sinds december afgelopen jaar. Men had problemen in Amsterdam om de ethanol toevoeging voor elkaar te krijgen. De toevoeging met ethanol is trouwens betreurenswaardig, er schijnen toch wel wat problemen te zijn met diverse auto's die hier niet zo goed tegen kunnen. Denk dan niet alleen aan oude meuk, maar ook aan jong spul wat er slecht tegen kan. denk vooral dan aan problemen met de brandstofpomp.

Wat ik kan zeggen over de premium benzine;

BP Ultimate 98 = 98 zonder ethanol
Total Excellium = 95 (Shell basis brandstof) + ethanol
Esso Energy Supreme =95 + ethanol
Texaco EuroXL =95 + ethanol
(edit)
Was nog bijna de V-power van Shell vergeten;
95 +ethanol men beweert dat toevoeging het verhoogt naar 97, heb daar sterk mijn twijfels over.

Tango (Q8) & Gulf zoek ik uit.
Laatst gewijzigd door Jeroen Bosman op 01 mar 2010, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duifjes.com
Berichten: 8490
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: Fryslan

Re: Brandstof

Bericht door duifjes.com » 01 mar 2010, 08:51

Jeroen Bosman schreef:Ik moet het navragen wat die 100 betreft, ik heb wel verhalen gehoord maar kan niets met zekerheid zeggen. Het is zo dat Gulf in Duitsland ook laad, dus het zou best kunnen dat men daar die 100 vandaan haalt. In Amsterdam waar zij laden is er 100% geen 98 of 100 te krijgen. Ik ga dat dus even navragen, verwacht dit antwoord niet van mij vandaag of morgen. Helaas is er 2 weken geleden kanker geconstateerd bij mijn vrouw en zijn wij inmiddels aan de chemotherapie begonnen, ik werk dus niet meer full time op dit moment.

Overigens terugkomend op de ethanol toevoeging, mensen die in Noord Holland wonen en gewoon 95 rijden en BP, Texaco, Total tankte rijden pas met de ethanol toevoeging sinds december afgelopen jaar. Men had problemen in Amsterdam om de ethanol toevoeging voor elkaar te krijgen. De toevoeging met ethanol is trouwens betreurenswaardig, er schijnen toch wel wat problemen te zijn met diverse auto's die hier niet zo goed tegen kunnen. Denk dan niet alleen aan oude meuk, maar ook aan jong spul wat er slecht tegen kan. denk vooral dan aan problemen met de brandstofpomp.

Wat ik kan zeggen over de premium benzine;

BP Ultimate 98 = 98 zonder ethanol
Total Excellium = 95 (Shell basis brandstof) + ethanol
Esso Energy Supreme =95 + ethanol
Texaco EuroXL =95 + ethanol

Tango (Q8) & Gulf zoek ik uit.
Sterkte kerel!

Luco

Re: Brandstof

Bericht door Luco » 01 mar 2010, 09:21

Sterkte Jeroen

Fijn dat je er ondanks dat toch naar wilt kijken.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Brandstof

Bericht door ErikS » 01 mar 2010, 09:25

Vorige week in Zeeland tank leeg gereden, en op de terugweg een keer BP 98erin gegooid,
Nou zeer zeker wel dat 't motortje beter en mooier liep!!

Nu weer terug op de lokale 98, en toch weer minder....
Erg opvallend verschil zelfs! )(Niet verwacht.)

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Brandstof

Bericht door GTRene » 01 mar 2010, 10:02

Erik Stoffelsen schreef:Vorige week in Zeeland tank leeg gereden, en op de terugweg een keer BP 98erin gegooid,
Nou zeer zeker wel dat 't motortje beter en mooier liep!!

Nu weer terug op de lokale 98, en toch weer minder....
Erg opvallend verschil zelfs! )(Niet verwacht.)
ja daar kan best een aardig verschil in zitten, zo ook bij bv Tango en BP Ultimate...beide Ron 98 echter de BP doe je langer mee per tank en uiteindelijk toch goedkoper, daarnaast duidelijk meer power (happy engine)
Wat Jeroen ook zegt van die toevoegingen, klopt ook...bepaalde rubbers e.d. kunnen niet goed tegen dat bio-toevoeging, terwijl als alles erop aangepast zou zijn je meer power hebt bij full biofuel geloof ik, remember die Lotus Exige toch aardig wat pk erbij.

@Jeroen en vrouw, heel veel stekte, hopelijk niet te veel ziekenhuis gedoe...het leven opzich is belangrijker dan het laten leven door...
sterkte.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Brandstof

Bericht door GTRene » 01 mar 2010, 10:11

De Europese Commissie heeft in 2001 een Ontwerprichtlijn opgesteld die het gebruik van brandstoffen van bio(logische) oorsprong voorschrijft. In 2005 moet 2% van de energie-inhoud van de motorbrandstof uit biobrandstof bestaan. Elk jaar komt daar 0,75% bij tot er in 2009 5,75% wordt gebruikt. Het is de bedoeling zo door te gaan tot er in 2020 20% biobrandstof wordt gebruikt. Aangezien er twee typen motoren zijn, is er sprake van biobenzine en biodiesel.
Biobenzine
Biobenzine bestaat uit ethanol ofwel alcohol. Het kan worden gemaakt uit de suikers die in granen, suikerbieten, suikerriet en maïs zitten. Het proces is bekend en duurder dan ‘gewone’ benzine die uit ruwe olie wordt gemaakt. Meer dan 3% ethanol in benzine kan problemen geven omdat benzine-alcoholmengsels zich in aanwezigheid van water en bij lage temperaturen ontmengen. Dat vraagt om bijzondere technische maatregelen. Ethanol heeft een zeer hoge klopvastheid die past bij de trend naar moderne benzines. Nadelig is de geringe energiedichtheid, er is 50% meer ethanol nodig om dezelfde verbrandingswaarde te halen als uit benzine. Wordt er niets aangepast, dan wordt er door het toevoegen van ethanol een armer mengsel gevormd. Bepaalde rubber- en kunststoffen verdragen ethanol niet (goed) en zullen dus moeten worden vervangen. In Brazilië en de VS is veel ervaring opgedaan met ethanol. In Europa ziet vooral Zweden veel in deze brandstof.
Biodiesel

Gebruikersavatar
SteV6
Berichten: 3184
Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
Locatie: Golf V R32, Leon V6, Speedster, Twente

Re: Brandstof

Bericht door SteV6 » 01 mar 2010, 12:08

@ Jeroen,

Veel sterkte in jullie strijd tegen de verschrikkelijke ziekte!


De 5% ethanol toevoeging is dacht ik een wettelijke verplichting. René, de meeste moderne auto's zouden pas in de problemen komen door aanvreten van leidingen bij een ethanolpercentage boven de 10%.


Stephan

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Re: Brandstof

Bericht door Xave30 » 01 mar 2010, 12:15

Oh my.

Sterkte met alles Jeroen!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Brandstof

Bericht door JP » 01 mar 2010, 12:20

Sterkte Jeroen en familie... :thumbup: hoor die K..ziekte iets te vaak de laatste tijd....

...en dan maken wij ons druk over een octaangetal....

kippenvel :shock:

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Re: Brandstof

Bericht door Jeroen Bosman » 01 mar 2010, 13:18

Bedankt voor alle steun!

Frankrijk schijnt inderdaad al in de gewone euro 10% ethanol toe te voegen, schijnen een hoop auto's niet happy van te worden.. Die 5% ethanol toevoeging is inderdaad verplicht, de 98 Ultimate is (tot nu toe) ethanol vrij.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 01 mar 2010, 13:27

Sterkte idd..............


Kan je ook nog iets over Avia zeggen?

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Brandstof

Bericht door Marco R. » 01 mar 2010, 13:39

Jeroen, sterkte!

Gebruikersavatar
alexm3gt
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 aug 2006, 20:44

Re: Brandstof

Bericht door alexm3gt » 01 mar 2010, 19:46

sterkte jeroen voor jou en je vrouw en heel erg bedankt dat je dit evengoed voor ons uit wil zoeken :thumbup: ik kan me goed voorstellen dat je wel andere dingen aan je hoofd hebt

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 01 mar 2010, 20:38

Ik kreeg het volgende antwoord van Avia;

Op 1 mrt 2010, om 12:01 heeft ******** het volgende geschreven:

Geachte heer Romo,

Op dit moment zitten we landelijk in de ombouw van 98 naar superclean-95. Hier en daar loopt alles niet parallel, dit schijnt praktisch ook bijna niet te voorkomen. Hiervoor onze excuses.

Reden dat we hier niet al te veel ruchtbaarheid aan geven ligt hem in het feit dat er technisch geen problemen worden verwacht. Het leek mij verstandig om technisch niet zelf, maar de techneut van AVIA Nederland te vragen om het een en ander toe te lichten.
Hierbij de uitleg van AVIA Nederland.


Met vriendelijke groet,

*********
Retailmanager





Van: *********
Verzonden: maandag 1 maart 2010 11:49
Aan:*******
Onderwerp: Re: Bericht van website

Beste *********,

Ik zal trachten zo duidelijk mogelijk aan te geven waarom jullie relatie zonder enig probleem AVIA SUPER CLEAN 95 ONGELOOD kan tanken.

Even terug in de tijd: Wat is de oorsprong van de EURO 95 ongelood en wat zijn de achterliggende afspraken in het verleden (binnen Europa).

Vanuit milieu aspecten wilde de Europese Gemeenschap dat de loodhoudende elementen uit de benzine werden gehaald. De loodtoevoegingen hadden buiten bescherming van met name de kleppen en klepzetels in de motor de eigenschap dat zij het octaangetal van de benzine verhoogden. Het uit de benzine halen van de loodtoevoegingen had dus inpact op de constructie van de motor. Binnen de ACEA is in samenwerking met de oliemaatschappijen een Europese norm voor benzine afgesproken. Deze norm is de EURO 95 ongelood benzine EN 228.

What is ACEA?

The European Automobile Manufacturers Association (ACEA), founded in 1991, represents the interests of the fifteen European car, truck and bus manufacturers at EU level.

Op basis van deze afspraken, ontwerpen en produceren alle Europese automobielfabrikanten uitsluitend motoren die een loodvrije benzine met octaangetal 95 als basisbrandstof kunnen hebben. Dus ook de motoren van de BMW M3 serie.

De PK-race. De betreffende BMW M3 behoort tot het topsegment en imago-builders van BMW en deze modellen hebben motoren met zeer aansprekende vermogens. Om het allerlaatste uit de motoren te halen zijn er erg veel hoogstaande motortechnieken gebruikt en is het motormanagementsysteem verfijnder als in een gewone VW Golf / Ford Focus. Een 98 octaan brandstof geeft in combinatie met het geavanceerde motormanagementsysteem mogelijkheden om uit de motoren net nog even wat meer pk's te halen (ca. 3 tot 3,5% meer vermogen). Wat gebeurt er nu in het motormanagementsysteem indien EURO 95 wordt getankt. Het motormanagementsysteem past met behulp van de "klopcensor" het ontstekingstijdstip (het ontstekingstijdstip wordt vervroegd) aan en voorkomt hiermede het "pingelen" en "high-speed knock" in de motor. Deze automatische ontstekingsaanpassing geeft dus een klein verlies aan vermogen ((ca. 3 tot 3,5% vermogensverlies). Bij een VW Golf of Ford Focus is het niet spannend als een motor 79 pk levert in plaats van 80 pk. Voor topmodellen als genoemde auto's is juist het "piekvermogen" een marketingtool. Reden voor BMW om hun voorkeur uit te spreken voor een 98 octaan benzine, dan worden de "piekvermogens" geleverd. Op basis van technische aspecten is het tanken van 98 octaan dus geheel niet noodzakelijk, de motor is ontworpen op basis van 95 octaan benzine. Zie onderstaand maar ook in de bijlagen dat door BMW zwart op wit wordt aangegeven dat EURO 95 kan worden getankt.

BMW M3 gegevens: http://www.bmw.nl/nl/nl/newvehicles/mse ... _data.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Figures in [ ] apply to vehicles with M Double Clutch Transmission with Drivelogic.

2 The figure quoted includes a 90 per cent tank filling, 68 kg for the driver and 7 kg for luggage.

Unladen weight applies to vehicles with standard specification. Optional equipment may increase this figure.

3 The petrol engine is designed for RON 98 fuel. They may be run on RON 95 fuel, with a decrease in power.

4 The 8-cylinder V engine meets the EU4 emissions standard. Fuel consumption is determined in accordance with the ECE driving cycle. Specified by RL 80/1268/EWG. This is made up

of approximately one third urban and two thirds extra-urban driving (based on the distance covered). CO2emissions are measured in addition to fuel consumption. Fuel consumption is

determined for vehicles with standard equipment. Optional equipment (such as broader tyres) can have a significant impact on fuel consumption.

5 Electronically limited.

Optional extras are available fully installed straight from the factory. For additional extras see the extensive catalogue of accessories at your BMW partner. BMW Individual will be happy

to help should you wish your BMW to include features not listed here. To fi nd a package that perfectly suits what you have in mind, simply contact your BMW partner for assistance

De achtcilinder benzinemotor van de BMW M3 Coupé is afgestemd op benzinekwaliteit 98 RON. Gebruik van benzinekwaliteiten tot 95 RON is mogelijk met gering vermogensverlies en een hoger verbruik.

Waarom adviseer ik de eigenaren van dergelijke auto's om AVIA SUPER CLEAN 95 ONGELOOD te tanken:
Genoemde motoren hebben minimaal een EURO 4 norm (milieukeur). Bij dit soort motoren wordt een deel van de uitlaatgassen teruggevoerd in de motor.
Nederlandse rijomstandigheden ((veel fileverkeer, korte ritten (een motor is pas echt op temperatuur na 45 km) en gemiddeld lage snelheden)) zorgen er voor dat de verbrandingsruimte, injectoren en EGR-systeem makkelijk kunnen vervuilen bij gebruikmaking van de standaard EN 228 Euro 95 benzine.
AVIA SUPER CLEAN 95 ONGELOOD bevat een extra additievenpakket dat zorg draagt voor reiniging en schoonhouden van het brandstofsysteem. Van tank, brandstofpomp, inlaatkanalen, injectoren tot en met EGR-klep. Motortesten hebben uitgewezen dat een "clean-up" plaats vindt van vervuilde motoren en bij voortdurend gebruik van AVIA SUPER CLEAN 95 ONGELOOD de motor weer "als nieuw" presteert.
Een tweede argument om juist AVIA SUPER CLEAN 95 ONGELOOD toe te passen bij deze motoren is het feit dat in de SUPER CLEAN een friction modifier is toegevoegd die zorg draagt voor een wrijvingsvermindering (en dus ook minder slijtage) in het brandstofsysteem, klepgeleiding, verbrandingsruimte en bovenste zuigerveer. Dat dit na wat langer gebruik van AVIA SUPER CLEAN 95 ONGELOOD zal leiden tot een lager brandstofverbruik zal in dit geval geen rol spelen. Minder slijtage is hier belangrijker.

Kwaliteit AVIA motorbrandstoffen:
Zoals bij jou bekend zijn de AVIA motorbrandstoffen kwaliteitsproducten die ver boven de norm van de EN 228 (benzines) en EN 590 (diesel/gasolie) uit komen.
Ten aanzien van de AVIA SUPER CLEAN 95 ONGELOOD valt tevens te vermelden dat buiten het standaard- (voor AVIA Euro 95) en speciale additievenpakket ook het octaangetal ruimschoots boven de norm van de EN 228 van minimaal 95 octaan uit komt, en wel op 96,5 tot 97 octaan.

In de bijlagen kopieën van het instructiemanual van BMW M3.
Daarin wordt duidelijk aangegeven dat het tanken van 95 octaan benzine geen enkel probleem is.

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

********


Met vriendelijke groet,


***************


-------------------------------------------------------

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 01 mar 2010, 20:45

Ter afsluiting van het geheel nog deze reply;



Geachte heer ********,

Met dank voor uw bericht.


Ik constateer 2 feiten;

1 U geeft geen ruchtbaarheid aan het feit per wanneer RON 98 niet meer beschikbaar is.

2 U gaat er van uit dat er geen technische problemen worden verwacht.


Er zijn ook geen technische problemen, maar wel een verminderd functioneren van een volbloed race motor (de gegevens heeft u reeds zelf achterhaald). Om de volledige potentie van het blok te kunnen benutten is een brandstof met RON 98 noodzakelijk ( RON 95 geeft blijkens uw eigen bijlage een vermogensverlies van 3-3,5%), dat is ook de reden dat ik deze brandstof er in wil, en geen RON 95! Ik heb uiteraard geen M3 gekocht voor mindere prestaties, noch hoef ik te bezuinigen op het type brandstof.

Uw citaat geeft het duidelijk weer;

" 3 The petrol engine is designed for RON 98 fuel. They may be run on RON 95 fuel, WITH A DECREASE IN POWER."

Citaat bijlage;

"Een 98 octaan brandstof geeft in combinatie met het geavanceerde motormanagementsysteem mogelijkheden om uit de motoren net nog even wat meer pk's te halen (ca. 3 tot 3,5% meer vermogen). Wat gebeurt er nu in het motormanagementsysteem indien EURO 95 wordt getankt. Het motormanagementsysteem past met behulp van de "klopcensor" het ontstekingstijdstip (het ontstekingstijdstip wordt vervroegd) aan en voorkomt hiermede het "pingelen" en "high-speed knock" in de motor. Deze automatische ontstekingsaanpassing geeft dus een klein verlies aan vermogen ((ca. 3 tot 3,5% vermogensverlies)"


Wat mij, als kritisch autogebruiker als ook kritische consument, stoort in uw handelswijze is het feit dat u met de door u gehanteerde marketing strategie meent te kunnen denken en beslissen voor wat ik als consument wil en niet wil. Het feit dat u er bewust geen ruchtbaarheid aan geeft vind ik een grove belediging voor de vrije keuze en daaruit volgende besluitvorming van de consument en in het bijzonder die van mij persoonlijk.

Het zal u duidelijk zijn dat ik bewust kies voor een brandstof met RON 98, het is mij ook duidelijk dat Avia die niet kan leveren, daarmee rest maar 1 conclusie; U zult mij, per direct, als cliënt verliezen.

Met dank voor uw reactie, met vriendelijke groet,


Romo

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Brandstof

Bericht door Wouter81 » 01 mar 2010, 20:49

Snap je reactie en deel je mening maar moet wel complimenten geven voor de snelle en zeer uitgebreide reactie van Avia. Dat maak je ook wel eens anders mee.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 01 mar 2010, 20:53

Mee eens, ik dank hem ook voor de reactie en ik sluit af met vriendelijke groet.......... :mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Brandstof

Bericht door GTRene » 01 mar 2010, 21:04

maar hij zegt niks over dat het vak en spuitpistool nog op Ron98 stond...en dus best een fout als dat werkelijk zo was, eigenlijk misleiding als het niet aangegeven staat :hmmm:

Marco R.
Berichten: 1684
Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43

Re: Brandstof

Bericht door Marco R. » 01 mar 2010, 21:42

Hij zegt er niks over omdat hij een technicus is, die houdt zich niet bezig met het omswitchen qua vulpistool en label.

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Re: Brandstof

Bericht door Ar » 01 mar 2010, 22:34

Zou hij even op google gezocht hebben? Googlen op avia 98 m3 geeft als eerste resultaat :df:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Brandstof

Bericht door Joop » 01 mar 2010, 23:21

Snelle reactie, doch het verhaal is doorspekt met marketing kreten...

...heb je als kritische consument dus werkelijk helemaal niets aan. Op naar de volgende!

Maar als ik bovenstaand doorlees is Esso dus ook al van de 98 af? Dan wordt het echt zuinig. Zit gelukkig nog in een gebied met een flink aantal BP en Gulf pompen.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 02 mar 2010, 07:28

Ik heb nog maar niet geschreven dat als je bewust geen ruchtbaarheid geeft aan het niet meer beschikbaar hebben van 98, maar dit wel op het vulpistool laat staan, dat je als bedrijf dan feitelijk aan geeft dat je dus bewust de boel belazert..........


Het gaat hier niet over of 95 technisch wel of niet geschikt is als M3 brandstof, het gaat hier over het feit dat ik als consument bewust wordt bedonderd, men vekoopt namelijk 95 onder het mom van 98.....................in gewoon Hollands, je wordt opgelicht waar je bij staat..........................

Gebruikersavatar
Jeroen Bosman
Berichten: 198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:50

Re: Brandstof

Bericht door Jeroen Bosman » 02 mar 2010, 08:15

Avia kan weinig doen aan de verkeerde wijze van etikettering op het vulpistool, Avia heeft geen "eigen"stations in NL. Het betreffend stadion is van een Olieboer http://www.aviaoost.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; . Ik denk dat als ik jou was ik hen zou benaderen, ik zou zelfs eerst nog wat foto's maken van de pomp. Het is ronduit misleidend, je zou hier geen schade door ondervonden maar ik denk dat geld terug minimaal zou zijn. Van een ongelukje/foutje is geen sprake, ook op de website vermeld men nog vrolijk dat men 98 levert. Ik zou een email sturen naar het hoofdkantoor in Soest met cc naar de betreffende olieboer.

Het is inderdaad steeds moeilijker om 98 te tanken, dat is ook waarom ik zo enorm twijfel of V-power wel 97 octaan is, men zou vrij simpel het nog 1 octaan kunnen verhogen om niet de gehele 98 markt aan BP te laten. OK, relatief gezien is de markt echt heel klein van de 98, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze van de V-power benzine zoveel beter zou zijn. Het probleem van de ultimate 98 is dat het niet op de tanpas van de baas mag :lol: als men een dubbele freebees actie op touw zet met de ultimate's is de diesel niet aan te slepen, de benzine zelf geeft niet een merkbaar verschil.

Maar vooralsnog wil men zeker niet af van de 98 bij BP, sterker nog door de levering aan onafhankelijke olieboeren stop te zetten heeft men de markt naar zich toe getrokken. Voor depots zoals van de sluis http://www.sluijsgroep.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; is het niet meer interessant om 98 te voeren, de vraag is te gering, tot op augustus vorig jaar deed men dit nog wel, maar hier is men mee gestopt.

Bij BP houd men het voorlopig nog even vol om toch meer mensen naar hun merk te trekken, de concurrentieslag is natuurlijk vrij groot met de witte pompen, men probeert dit met nog meer service te bieden (als in broodjeszaak in het station) maar ook bemande stations om te bouwen naar onbemande stations om ze de concurrentie aan te kunnen met Tango en Tinq enz enz.

Trouwens Tamoil beweert op hun site ook 98 te leveren, geloof dat maar niet, dat is niet zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 131 gasten