Brandstof, de prijzen.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15854
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 12 jan 2008, 22:50

In mijn tankkleppie staat ook dat er minimaal 98 in moet.

Gebruikersavatar
Nutkees
Berichten: 4293
Lid geworden op: 19 aug 2006, 12:02
Auto: Dodge Viper
Locatie: Middenmeer
Contacteer:

Bericht door Nutkees » 13 jan 2008, 00:12

Wat ik mij eigenlijk ook wel eens afvraag.

In amerika zie je vaak dat supras, rx-7, skyline en nog veel meer hoog vermogen wagens altijd een opgave meekrijgen van 2 verschillende vermogens. (geen standaard wagens meer)

1 is altijd op basis van Racebenzine
en de ander alijd op basis van normale benzine. Veel vermogen, maar zover ik lees wel RON93 Weet iemand hier hoe het zit met het octaangehalte in Amerika?

Wanneer bijvoorbeeld een supra met 600+pk op hun "normale" benzine kan rijden, maken we ons dan allemaal niet een beetje onnodig druk om het octaangehalte van de brandstof?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10779
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 13 jan 2008, 00:13

RON93 is in Amerika hetzelfde als RON98 hier.

Xave30
Berichten: 15380
Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34

Bericht door Xave30 » 13 jan 2008, 00:48

Hmm interesante verhalen. :? :)

Ik weet niet wat het is met mijn E30 maar... hoe daan ook lijkt Sheel 95 sneller te verbranden dan Esso 95.

Ik tank voornamelijk Esso 95.

Luco

Bericht door Luco » 13 jan 2008, 01:01

Ik tank 108 octaan :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 13 jan 2008, 03:42

Altijd BP Ultimate 8) vind ie gewoon lekker...maar tjonge wat duur :shock:

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 13 jan 2008, 10:28

Er staat wel wat onzin in dat eerste bericht van die hoogstens 500 auto's op RON98 :roll: ;alleen al van een 996 (atmo) weet ik dat die begon te pingelen bij hogere toeren op V-power(=<RON97) en een schitterend mooi vermogensplateau zonder verder pingelen liet zien met RON98.

Ikzelf ga altijd voor RON98 bij Texaco of Esso.

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Bericht door wjn » 13 jan 2008, 12:10

Pascal schreef:Er staat wel wat onzin in dat eerste bericht van die hoogstens 500 auto's op RON98 :roll: ;alleen al van een 996 (atmo) weet ik dat die begon te pingelen bij hogere toeren op V-power(=<RON97) en een schitterend mooi vermogensplateau zonder verder pingelen liet zien met RON98.
hahahaha klopt idd.

Wat Shell ook zegt, V-Power (97) is en blijft een 95 Oktaan met toevoegingen. Dus als je je motor gaat belasten, voldoet het niet meer. ;)

(Dus ik kom nooit meer bij de Shell in NL.)

Luco

Bericht door Luco » 13 jan 2008, 12:15

Het is een simpel rekensommetje als je met een hoger octaan wilt rijden

Het verschil tussen bv 95 en 98 en 100 uitrekenen
Dan reken je uit hoeveel octaanbooster je moet hebben om aan je gewenste octaangehalte te komen
Is octaanbooster dan goedkoper, dan lekker 95 tanken en aanvullen met octaanbooster :D

Octaanbooster verhoogt het octaan met 10% als je 1 flesje op de 20 liter gebruikt
Dus om van 95 naar 100 te willen heb je 1 flesje op de 40 liter nodig

Reken ze :D

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 13 jan 2008, 12:55

Ik heb in de sierra Xr4i eens octaanbooster gebruikt, heel flesje op 50 liter euro95... ging meteen 0-100 in 5,5sec toen en ding liep 1:12!

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5
Contacteer:

Bericht door Jelmer850i » 13 jan 2008, 13:11

Ik tank nu bijna 3 jaar bij Q8, Diesel/benzien afhankelijk van de wagen. De laatste tijd hoofdzakelijk Diesel.

A. korting tankpas
B. Ligt aan de snelweg (echter moet je wel even een afrit af) en net goedkoper dan Shell die even verderop staat direct aan de snelweg.

Pascal
Berichten: 629
Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52

Bericht door Pascal » 13 jan 2008, 13:34

@Wolfgang;dat is inderdaad de reden dat ik ook niet meer bij shell NL kom,sinds die V-power.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 13 jan 2008, 13:37

Als BP ultimate ron100 is kun je deze benzine dus bestempelen het beste verkrijgbaar. Of moet je het niet zo simpel zien?

Luco

Bericht door Luco » 13 jan 2008, 13:43

TopFuel schreef:Als BP ultimate ron100 is kun je deze benzine dus bestempelen het beste verkrijgbaar. Of moet je het niet zo simpel zien?
Is het hoogste octaangehalte verkrijgbaar aan de pomp ja :D

Gebruikersavatar
Marc
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:05

Bericht door Marc » 18 jan 2008, 13:42

BP heeft het zelf gewoon over RON 98 voor de Ultimate. Ik ben nog nergens een test tegengekomen waarin ze op RON 100 uitkomen. De Duitse Aral huppeldepup (ARAL is van BP oid) is wel RON100.

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 18 jan 2008, 17:57

ErikKramer schreef:
VPower benzine, welk oct heeft die bezine nu eigenlijk. Ik heb daar verschillende versies over gehoord. Shell zelf doet daar een beetje vaag over.
In Nederland zou dat Octaan 97 moeten zijn, Duitsland 100 er zijn hele lijsten van de div. landen.
Ik merkte met starten/aanslaan van mijn vorige auto duidelijk verschil tussen V-power (97) en Shell 98. Hij sloeg enthousiaster aan, prestaties tussen V-Power en 98 geen verschil. Met mijn huidige M3 tank ik meestal BP-Ultimate of soms V-power.
Daar sluit ik me geheel bij aan. Ik heb het voordeel dat ik dicht bij de grens woon en dus altijd lekker de 100 octaan versie van V-Power kan tanken (staat op de pomp vermeld), en sinds ik mijn eerste tank geprobeerd heb puur om er ook eens over mee te kunnen praten wil ik nóóit meer iets anders, de 2 liter 8 klepper in mijn Calibra spurtte loeiend hard weg ten opzichte van eerst.
Voor ik gewone Shell 95 tankte ging ik altijd naar de Argos hier in het dorp, wat leveren die baggerbenzine zeg. Ik ging 1 keer net als mijn ouders in Duitsland tanken en merkte overduidelijk verschil in hoe de motor van mijn auto zicht gedroeg, soepeler en over het algemeen beter. Wat mijn persoonlijke ervaring betreft, goedkoop = duurkoop.

Ik vraag me eigenlijk af of ieder merk en daarbij iedere motor er anders op reageert?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 18 jan 2008, 19:17

InjectTheVenom schreef:
Daar sluit ik me geheel bij aan. Ik heb het voordeel dat ik dicht bij de grens woon en dus altijd lekker de 100 octaan versie van V-Power kan tanken (staat op de pomp vermeld), en sinds ik mijn eerste tank geprobeerd heb puur om er ook eens over mee te kunnen praten wil ik nóóit meer iets anders, de 2 liter 8 klepper in mijn Calibra spurtte loeiend hard weg ten opzichte van eerst.
Voor ik gewone Shell 95 tankte ging ik altijd naar de Argos hier in het dorp, wat leveren die baggerbenzine zeg. Ik ging 1 keer net als mijn ouders in Duitsland tanken en merkte overduidelijk verschil in hoe de motor van mijn auto zicht gedroeg, soepeler en over het algemeen beter. Wat mijn persoonlijke ervaring betreft, goedkoop = duurkoop.

Ik vraag me eigenlijk af of ieder merk en daarbij iedere motor er anders op reageert?
Vergeet het schoonbranden op weg naar (en in) Duitsland niet :wink: Het schijnt dat je eerst 4 keer moet tanken voordat je de voordelen gaat merken. Puur om alle brandstof doorgespoeld te hebben :D

Gebruikersavatar
InjectTheVenom
Berichten: 4264
Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
Locatie: Import-Limburger

Bericht door InjectTheVenom » 18 jan 2008, 21:15

Niels schreef:Vergeet het schoonbranden op weg naar (en in) Duitsland niet :wink: Het schijnt dat je eerst 4 keer moet tanken voordat je de voordelen gaat merken. Puur om alle brandstof doorgespoeld te hebben :D
Klopt, na een paar keer tanken merkte ik dat de motor nóg meer tot leven kwam en sindsdien is de honger onder het gaspedaal nog groter. Ik kan nu moeiteloos het gaspedaal vol intrappen en krijg daarop zonder enige vorm van aarzeling een zo mogelijk nog vollere acceleratie voor terug. En ja de weg er naartoe word altijd gebruikt om de laatste restjes nog even met flinke kracht uit de tank te jagen :mrgreen: Het is dan geen snelweg maar een lange rechte goed overzichtelijke weg waar je flink kan jagen.

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7166
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Bericht door Erik K. » 18 jan 2008, 21:54

Tijdje terug een test gelezen over de diverse octaanboosters en andere flesjes vol pk's.
Nou die troep hoef je dus ook niet te gebruiken in je straatauto, als het mee zit levert het geen vermogens verlies op zeg maar, alleen wordt je portemonnee sneller lichter.

Misschien dat het bij extreem opgefokte motoren wel helpt.

Gebruikersavatar
DDX
Berichten: 1499
Lid geworden op: 07 sep 2006, 20:04
Contacteer:

Bericht door DDX » 18 jan 2008, 22:00

repost wat ik al eens op ander forum gepost heb, over flesje booster die je in nederland bij tankstations kan kopen ( Bardahl booster )

=============
als je op http://www.millersoils.net kijkt trouwens
en dan de CVL turbo kiest (kan geen directe link krijgen) :

CVL turbo will increase the octane of commercially available pump fuel by up to 4 RON (40 octane points).

Independent tests have shown that a combination of CVL Turbo and Shell Optimax will give a Research Octane Number (RON) of between 101 and 102 octane.
oftewel dat Bardahl booster van Topsport met '4 tot maximaal 7 punten' is dus verhoging van RON van ongeveer 0,5

dus 98->98,5

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8887
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 20 jan 2008, 16:53

Ik tank altijd Total Excellium en daar loopt de auto het lekkerst op (naaste de andere premium: Ultimate van BP/Aral); bovendien betaal ik hier in de buurt voor de SuperPlus benzine net zoveel als 90% van NL die normaal Euro95 tanken.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Bericht door Macboy » 14 mei 2008, 11:40

Ik ben sinds 3 weken overgestapt van V-power diesel op gewone diesel. En verdomme, de auto is boven de 180 sneller en haalt een hogere topsnelheid :shock:

Bizar toch? Al die tijd genaaid ...

HSR
Berichten: 5277
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 14 mei 2008, 12:47

Macboy schreef:Ik ben sinds 3 weken overgestapt van V-power diesel op gewone diesel. En verdomme, de auto is boven de 180 sneller en haalt een hogere topsnelheid :shock:

Bizar toch? Al die tijd genaaid ...


Ik geloof er zelf ook weinig van, hoor. De alfa 75 liep wel beduidend mooier op RON100, maar het verschil tussen 95 en 98 heb ik nog nooit gemerkt. V-power diesel is helemaal lulkoek, ik pleur gewoon de cheapste diesel in de C30, ding is er echt niet trager door en kom op, het is een diesel die krengen rijden zelfs nog als je er ruwe olie in smijt. :D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Brandstof

Bericht door GTRene » 27 feb 2010, 19:31

kon het andere draadje niet zo vinden, maar tjonge wat is de BP-Ultimate (Ron 98) duur geworden, betaal nu al 1.579 zeg 1.58,-euro per liter...

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26920
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Brandstof

Bericht door romo » 27 feb 2010, 19:46

Net even 98 bij de Avia getankt......................

GVD, ik pak het bonnetje er bij, staat er Superclean 95 op............... :twisted:

Terwijl op het vulpistpool dus 98 staat..........................ik ontplof hier zo wat............. :twisted: :shocking:


Daar kom ik nog op terug.........................

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baboulah, ErikS, SlowCo, WillemBoer en 55 gasten