Lakverzegeling, coating, etc.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 21 aug 2016, 14:16

Ook een "wasstraat" auto krijg je wel weer mooi. Een keer laten detailen en klaar. Nu heb ik geen zwarte auto, wil ik nooit weer, maar met de hand wassen ben ik mee gestopt. Wasstraat en klaar. En met inruil wordt er nooit wat van gezegd. Ben wel eens ter inruil geweest met een vieze auto (hele week regen), boeit ze niets. Aan de binnenkant is m'n auto wel altijd netjes, zegt ze wss al genoeg hoe ik ermee omga.

a90
Berichten: 123
Lid geworden op: 11 dec 2010, 20:21

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door a90 » 21 aug 2016, 14:20

Mijn auto heeft ook een lakverzegeling maar dat heb ik echt niet gedaan voor de volgende eigenaar of dat ik er misschien meer voor krijg bij inruil..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 21 aug 2016, 15:50

Waarvoor wel?

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 21 aug 2016, 16:33

Joopieboy schreef:Hoe is jouw ervaring met het inbranden van vliegenlijken en dat soort zooi en het daarna weer schoon krijgen? Valt mij op dat bij moderne watergedragen lakken dit heel snel gebeurd...
Klopt! daarom zijn coatings of beschermlagen zo belangrijk.

Geen enkele coating is bestand tegen inbranden van vogelpoep, coatings stellen het inbrand moment uit.

Vis etende vogels is het ergst vanwege de zuren die erin zitten.

vogelpoep vlekken indien mogelijk snel verwijderen in een optillende veeg, geen druk uitvoeren en zeker niet met schuurspons. (je zal ze de kost moeten geven) Ik heb standaard een spray fles met water in de auto liggen en een zachte doek.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door alt » 21 aug 2016, 16:58

Een uitspraak van een machinehanderlaar : coaten = kloten.
Vond een leuke spreuk, die op vloeren, machineonderdelen, enz kan toepassen.

Gewoon 2 componenten lak, geen waterdragende lak, dat is gewoon waterverf.
Ik weet nog 25 jaren gelden, een Transit gehad, elke keer als ik deze waste was mijn spons rood van de waterdragende lak.

Net als de voorruiten zijn zo zacht als plastic.
Vroeger kon je voorruit met een schuurspons de muggen van je voorruit verwijderen.

Misschien kunnen ze dit met een updated in de toekomst verbeteren.

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 21 aug 2016, 16:58

IMHO, Het is aan een ieder wat hij of zij met de auto doet.

Elke "upgrade"van je auto is een upgrade van je eigen gevoel over de wagen. Nog mooier, nog persoonlijker.
Whatever!

Verandering aan je wagen door je voor eigen plezier en niet voor de volgende eigenaar.

Een nieuwe keuken plaatsen of een likje verf doe je ook niet voor de volgende bewoner maar voor eigen woongenot.

Motormanagement upgrade doe je voor eigen plezier. Verlagen, en zo kan je nog wel even doorgaan.
Als er vet glimmende auto gepost word omdat er een mooi werkende coating erop zit, krijgen de meeste hypothetisch gesproken een dikke bonenstaak van.

Zoals ik al eerder geroepen heb. 1000 mensen 1000 meningen. Ieder beleeft de uitgave aan zijn of haar auto op eigen manier. Coatings of geen coatings.

Alleen zeg ik erbij hebben coatings een voordeel van minder snel vuil, makkelijker wassen, en langer glans behoud , en de handwas kan sneller en veiliger, en je ziet en geniet nog eens van de auto, leert de ervaring.

Persoonlijk vind ik handwassen van de auto meer waardering geven en ontspanning als ff voor een 10tje door de wasstraat halen. (waar je auto niet helemaal schoon word)

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 21 aug 2016, 17:47

Auto wassen en ontspanning komen bij mij niet in zelfde zin voor.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Joopieboy » 21 aug 2016, 19:34

Pica schreef:
Joopieboy schreef:Hoe is jouw ervaring met het inbranden van vliegenlijken en dat soort zooi en het daarna weer schoon krijgen? Valt mij op dat bij moderne watergedragen lakken dit heel snel gebeurd...
Klopt! daarom zijn coatings of beschermlagen zo belangrijk.

Geen enkele coating is bestand tegen inbranden van vogelpoep, coatings stellen het inbrand moment uit.

Vis etende vogels is het ergst vanwege de zuren die erin zitten.

vogelpoep vlekken indien mogelijk snel verwijderen in een optillende veeg, geen druk uitvoeren en zeker niet met schuurspons. (je zal ze de kost moeten geven) Ik heb standaard een spray fles met water in de auto liggen en een zachte doek.
Ik heb standaard ook een quick detailer liggen in de auto met een microvezeldoek. Hoe sommigen ik het zie doen... Spuug en een keukenpapiertje of wat dan ook, man man. Heb hiervoor altijd zwarte auto's gehad en dat was met inbranden ook altijd een ramp.

Maar een coating dus, aanrader. Zeker eens informeren dan. :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door JP » 21 aug 2016, 19:41

Bij vogelpoep altijd een grote natte spons erop leggen en 10 minuten laten liggen. Dan wordt die stront weer zacht en kun je het daarna afspuiten of voorzichtig met een doek afnemen. Voorzichtig, want in die shit kunnen pitjes of andere harde delen zitten.

Bij een lakcoating, die vloeistoffen zijn neem ik aan transparant bij het aanbrengen, maar hoe weet je dan of je overal bent geweest en if so, het ook overal even dik erop zit ?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Peric » 21 aug 2016, 22:34

Hoe je weet of je overal geweest bent? Bij de tijd blijven en deel voor deel doen.
En je brengt de laag systematisch aan. Eerste paar keren is het even zoeken, maar dan weet je wel wat je aan het doen bent. Dus paar keer oefenen op oude plaatdelen. Oude motorkap of scherm..

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door ErikS » 22 aug 2016, 08:12

tomgtr schreef:Ik denk dat ik het toch ook maar ga proberen. Met 3 zwarte auto's leef ik zo'n beetje in de wasstraat. De GTS heb ik eerste maanden alleen in handwasbox gewassen. Maar ook laatste 2 wasbeurten van GTS waren in wasstraat. Allen gedoe, 3 auto's doen, elke keer met 2 auto's op en neer. Wat een gedoe.
https://www.dinocarrozzeria.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan hem je aanraden.
Vak idioot.

Aah, moest eigenlijks een PB zijn. :tooth:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Macboy » 22 aug 2016, 09:09

tomgtr schreef:Met 3 zwarte auto's leef ik zo'n beetje in de wasstraat. De GTS heb ik eerste maanden alleen in handwasbox gewassen. Maar ook laatste 2 wasbeurten van GTS waren in wasstraat. Allen gedoe, 3 auto's doen, elke keer met 2 auto's op en neer. Wat een gedoe.
Zo jammer dat je in het Westen woont. Auto wassen is voor mij altijd een feest. Geweldig om te doen en altijd genieten van het resultaat. Bij al mijn eigen autos. Laat staan bij die van jou.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 22 aug 2016, 10:05

ErikS schreef:
tomgtr schreef:Ik denk dat ik het toch ook maar ga proberen. Met 3 zwarte auto's leef ik zo'n beetje in de wasstraat. De GTS heb ik eerste maanden alleen in handwasbox gewassen. Maar ook laatste 2 wasbeurten van GTS waren in wasstraat. Allen gedoe, 3 auto's doen, elke keer met 2 auto's op en neer. Wat een gedoe.
https://www.dinocarrozzeria.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan hem je aanraden.
Vak idioot.

Aah, moest eigenlijks een PB zijn. :tooth:

Denk dat iedereen wel graag dit sort tips wil. Putten ook niet echt om de hoek. Ken het eigenlijk alleen van Peter R de Vries :tooth:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 22 aug 2016, 10:14

Ilija, als je het wassen van een Volvo ook spannend vindt wil ik best een keer jouw kant op rijden hoor... :tooth:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 22 aug 2016, 10:48

Bij mij ook van harte welkom. Heb een Karcher, foam lans, een prachtige collective poor boys world spul wat stevig over de datum zal zijn :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Jussi » 22 aug 2016, 11:03

Ik heb een busje "bird shit remover" van Poorboy's in de wagen. Sprayen, 5 seconden wachten en met beleid deppen met een microvezeldoekje. Werkt prima, een stukje beter dan hoe ik vroeger deed met een busje water. Het laat ook minder rotzooi na en ruikt lekker.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 22 aug 2016, 18:26

Ik een keukenrol en spuug :P :mrgreen:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door romo » 22 aug 2016, 20:34

^Too Much Information :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 22 aug 2016, 21:04

Nee Robert, dan had ik wel vaseline gezegd :tooth: :lol:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door ErikS » 22 aug 2016, 22:06

tomgtr schreef:
ErikS schreef:
tomgtr schreef:Ik denk dat ik het toch ook maar ga proberen. Met 3 zwarte auto's leef ik zo'n beetje in de wasstraat. De GTS heb ik eerste maanden alleen in handwasbox gewassen. Maar ook laatste 2 wasbeurten van GTS waren in wasstraat. Allen gedoe, 3 auto's doen, elke keer met 2 auto's op en neer. Wat een gedoe.
https://www.dinocarrozzeria.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan hem je aanraden.
Vak idioot.

Aah, moest eigenlijks een PB zijn. :tooth:

Denk dat iedereen wel graag dit sort tips wil. Putten ook niet echt om de hoek. Ken het eigenlijk alleen van Peter R de Vries :tooth:
Mooi dorp man. :verveeld:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Macboy » 23 aug 2016, 18:13

allen schreef:Ilija, als je het wassen van een Volvo ook spannend vindt wil ik best een keer jouw kant op rijden hoor
:thumbup:

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 23 aug 2016, 21:27


ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door ErikS » 23 aug 2016, 22:35

Aaah, Tom is al langs geweest met z'n GTS zie ik. :lollerdelol:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 24 aug 2016, 00:04

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Prachtig resultaat trouwens. Alleen wat is het een takke eind naar Alphen.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Peric » 24 aug 2016, 10:04

Takkeeind? Is ook in Zuid-Holland hoor..
Mooi resultaat Piet! :thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ferdi, Pfhmulder en 117 gasten