Lakverzegeling, coating, etc.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 24 aug 2016, 10:07

Yep, maar altijd als ik richting groene hart rij valt me op hoe lang ik onderweg ben op die 2 baanswegen vol met camera's.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door ErikS » 24 aug 2016, 11:04

tomgtr schreef:Yep, maar altijd als ik richting groene hart rij valt me op hoe lang ik onderweg ben op die 2 baanswegen vol met camera's.
Als je het in Putten doet, doe ik wel ff haal & breng service...... :mrgreen:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 24 aug 2016, 11:11

Kijk uit wat je zegt Erik. Ik ben namelijk heel makelijk met sleutels geven. Auto's zijn verzekerd en uiteindelijk een stuk metal (of hout in geval van Morgan).

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door ErikS » 24 aug 2016, 11:21

tomgtr schreef:Kijk uit wat je zegt Erik. Ik ben namelijk heel makelijk met sleutels geven. Auto's zijn verzekerd en uiteindelijk een stuk metal (of hout in geval van Morgan).
Geen probleem hoor. Ik hou me echt wel netjes. :thumbup:
Maar dan moet de morgan ook! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Peric » 24 aug 2016, 12:29

Wil je Porsche wel een keer onder handen nemen hoor Tom. :)
Heb er ervaring mee..

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 24 aug 2016, 13:17

wil eigenlijk een keer de GTS, X5 en M4 laten doen. Beetje netjes wasstraat sporen eruit, leder netjes bewerken en een geode coating. Is redden dat coaing eraf gaat eigenlijk de aggresieve zeep of de borstels in wasstraat. Oftewel, de handwasbox heft neem ik aan net zo aggresieve zeep?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Peric » 24 aug 2016, 13:22

Voor zover ik weet zit er in de zeep van een wasstraat best wel aggressieve zuren. Tasten ook aardig de lijsten aan. Vooral die van Porsche zijn daar best gevoelig voor..

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 24 aug 2016, 16:35

Vandaar ook de voorkeur, hoge druk met alleen water afspuiten, en met ph-neutrale shampoo handwassen.
(2 emmer systeem) afspoelen en afdrogen.

A.K.A. Lak, chroom en kunststof behoud.

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10383
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door tomgtr » 24 aug 2016, 17:00

Ik denk dat iedereen begrijpt dat dat het beste is maar life is too short.

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Jussi » 24 aug 2016, 17:10

tomgtr schreef:Ik denk dat iedereen begrijpt dat dat het beste is maar life is too short.
Zit er geen mobiel wasbedrijfje in de buurt dat de auto's bij jou voor de deur doet? Ik heb jaren auto's in de buurt gewassen. En dan wel op de methode zoals Pica beschrijft, geen half werk.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door romo » 24 aug 2016, 19:26

Afbeelding




:tooth:

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 24 aug 2016, 20:01

romo schreef:Afbeelding




:tooth:
:spam:

:lollerdelol:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13331
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Tristan » 25 aug 2016, 10:15

@Pica: Ik woon in de buurt en kom binnenkort even langs met de 335i. Die heeft behoorlijk wat swirls en heeft wat liefde nodig.

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 26 aug 2016, 10:04

Tristan schreef:@Pica: Ik woon in de buurt en kom binnenkort even langs met de 335i. Die heeft behoorlijk wat swirls en heeft wat liefde nodig.
:thumbup:

De deur staat open en de :coffee: bruin.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 27 aug 2016, 10:54

Welke of coating je gebruikt,wat voor gebruiksomstandigheden, zoals kilometrage, binnen of buitenslaper maakt echt uit voor de levensduur van de coating. Van huis uit 4 jaar is dapper tenzij er 25 voorwaarden tussen staan die garantie beperken.

Iedereen rijdt wel eens door de wasstraat, sommige zijn zuinig op hun auto, die wassen in de wasbox met dezelfde zepen, met de wasborsten welke nog vaak slechter is. De mensen die met 2 emmers, wheelwollie enz op de oprit staan is vrij beperkt. Niet iedereen heeft daar tijd voor/over, ik zou dus (persoonlijk) altijd mensen daarvoor waarschuwen. Ik heb laatst een Ferrari onder handen gehad waar ook deze coating opzit, daar durf ik wel 10 jaar garantie op te geven, immers het ding staat 99.5% van zijn tijd binnen. ook heb ik het toegepast op een taxi, daar zie ik toch wel wat vermindering op de diktelaagmeter van de lak. Dat zit er nog geen jaar op, ziet er nog steeds prima uit trouwens.

Ook is voor mij persoonlijk van belang dat de lak eronder aandacht krijgt, is de auto overgespoten, welke defecten in de lak en als laatste sinaasappel.... Tenzij je zoals de taxi je gewoon wil dat je auto vrij schoon blijft en makkelijk te reinigen is, is een coating prima. Maar sommige mensen willen gewoonweg dat hij glimt en diepe reflecties heeft. Dan moet je niet perse bij een coating zijn, je kan dan het geld beter anders besteden.

Als je een auto beperkt gebruikt zou ik eerder (persoonlijk) de orangepeel verwijderen, ligt eraan of je geheel strak wil of nog lichte orangepeel te laten zitten. Het is geheel verwijderen moet je echt wetsanden en voor 80% verwijdering zijn alternatieven beschikbaar die minder arbeidsintensief zijn.

Dat is ook de reden waarom ik altijd zeg dat een prijs zonder de auto te zien in mijn ogen niet kan, als de auto deels is overgespoten zal je toch moeten kijken of de orangepeel, op het herstelde deel niet veel erger is.

Zelfs al haal je niet alles weg van de orangepeel is de reflectie vele malen beter en geeft die diepe wetlook veel meer, waarbij de OEM look er nog wel is, maar qua glans echt veel dieper. Als je de auto dan binnen heb geef je de auto 2x in het jaar een harde was en de rest hou je gewoon bij met een natte was.

Mensen die zoiets zoeken zijn beter af met zo'n behandeling dan een coating. Coating kan dan altijd nog en is qua kosten misschien €100 duurder. er zijn trouwens ook andere oplossingen die dezelfde beading eigenschappen hebben als de quartz coating, echter dan maar een maand of drie..

Gebruikersavatar
Pica
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 jun 2015, 21:27
Auto: Ford Focus CC Titanium
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Pica » 27 aug 2016, 16:47

Orangepeel verwijderd kan inderdaad onderdeel zijn van een detailing, echter dit echt het beste van toepassing als je een 95% binnen auto hebt.

fabriekslak is over het algemeen vrij dun. Ook dat is afhankelijk van fabrikant automerk, en hardheid van de lak. Wat blijft er nog over na wetsanden bij een orange peel? Alles heeft zijn grenzen. "body" houden om lak/glansdiepte te verkrijgen kan je beter imo polijsten en onderhouden met coatings en/of sealants en waxen. En dat bijhouden door licht polijsten na verloop van tijd.

Gewetsande lak is dunner, en na polijsten weer iets dunner.

Alles is afhankelijk van de wensen van de (in mijn geval) klant en verwachtte duur auto bezit en of rij/was gedrag.

Kortom, vandaar ook een P.V.A. samen met de klant , zijn of haar wensen tegen welk budget.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 27 aug 2016, 18:51

Hm, nu bedenk ik me dat mocht ik weer een andere wagen kopen ik ook nog moet letten of en hoe ze kwa lakwerk behandeld zijn?! Doe mij maar een onbehandeld ding dan waar alle lak inclusief krasjes nog op zitten.
Begrijp me niet verkeerd, ik vond glimmende auto's prachtig.
Heb alleen wel een schurfthekel aan een wagen die niet als een wagen behandeld mag worden.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 28 aug 2016, 01:17

Gewoon een auto kopen en er niet over nadenken. Mooie grijstint waar je weinig op ziet en nooit meer wat aan doen. Alleen wasstraat en klaar :wink:

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 28 aug 2016, 08:38

Tja, iedereen zo zijn eigen ding. Als je lak heel verzorgd is, hoeft dat niet te betekenen dat je de auto niet of minder gebruikt, immers daar is de coating voor waar het hier over gaat. Waterlans eroverheen en klaar.

Omdat je, je auto schoon houdt hier je niet meer/minder liefhebber te zijn. Iedereen heeft andere interesses.

Wat moeten wij dan? Grijze dacia kopen, immers je mag toch niet hard en daar zie je het vuil ook niet op, airco hoeft niet, want arko ?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Arthur » 28 aug 2016, 08:52

Nee hoor, ieder idd zijn keuze.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 28 aug 2016, 09:10

Wat ik bedoel te zeggen is dat je denkt een mooi verzorgde wagen te kopen wat deels misschien klopt. Alleen had de vorige eigenaar een groot deel van de lak eraf laten schuren omdat z'n wagen toch maar in de garage stond. Dat zal een wagen zijn die ik niet wil hebben. Bij moeten ze gewoon buiten mogen staan en vooral kilometers maken.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Downforce Hans » 28 aug 2016, 10:54

Dat laatste hebben jou auto`s een beetje moeite mee. :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door Martijn_bmw » 28 aug 2016, 15:46

:mrgreen: :mrgreen:

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door allen » 28 aug 2016, 16:05

:stom: :bag:

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Lakverzegeling, coating, etc.

Bericht door fuseekogel » 28 aug 2016, 21:31

Allereerste, groot deel? Je maakt de lak vlak, dus als je het goed doet gaat alleen de hoge delen eraf. Je spreekt over microns, dat is een duizende deel van een millimeter... Bovendien vul je dat weer aan met de glasverzegeling, waardoor het verschil meer dan gecompenseerd wordt.
Het klopt dat sommige lakken vrij moeilijk zijn omdat ze dun zijn, maar een Kia Picanto geef je zo n behandeling niet.

Kijk eens naar het resultaat, in het volgende filmpje. Ziet dat eruit als een kaal geschuurde lak? Is het een bijzondere exoot met 87 laklagen? Het resultaat in het filmpje is niet te behalen met alleen polijsten en coating, ok, als je drie weken polijst. Polijsten doe je overigens pas op het eind, je zal eerst moeten cutten/compounden.



https://youtu.be/RxnnA7ntDUo
[YouTube]https://youtu.be/RxnnA7ntDUo[/YouTube]

edit linkje geprobeerd werkend te maken...
Laatst gewijzigd door fuseekogel op 29 aug 2016, 09:40, 4 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arstey, Ferdi, Pfhmulder, Sabberjoch en 114 gasten